
Het brullende motorengeweld uit het Duitse Affalterbach gecombineerd met de sexy carrosserielijnen van Aston Martin. Ja beste petrolheads, er is zojuist een werelddeal beklonken in de autowereld.
Van Ford naar AMG
Het gonsde al een tijd van de geruchten over Aston Martins nieuwste motorenleverancier, want de deal met Ford liep op zijn einde. Men speculeerde dat de Britten deze deal zouden verlengen, maar niets is minder waar. Ze hebben voor de oorpornofabrikant AMG gekozen. Een geruchtje dat in 2008 al de ronde deed, en nu eindelijk waarheid wordt.
Samen met Mercedes-AMG GmbH (ja, AMG is volledig in het bezit van Mercedes) is er een overeenkomst getekend waarin staat dat beide partijen gezamenlijk een V8 zullen ontwikkelen voor Aston Martin, samen met de benodigde elektronische architectuur. Over eventuele twaalfcilinders wordt niet gesproken. In ruil hiervoor krijgt AMG een aandeel van 5 procent in Aston Martin.
Product Development Director Ian Minards van Aston Martin zegt dat de AMG-achtcilinders in de volgende generatie sportauto’s komt te liggen.
UPDATE 19-12 – Inmiddels is de deal tussen Daimler AG en Aston Martin Lagonda Ltd officieel beklonken. Aston Martin zal samen met Mercedes-AMG GmbH gaan werken aan een V8 voor een toekomstig model van Aston Martin. Ook wil Aston Martin diverse electric/electronic (e/e) onderdelen van Mercedes betrekken.
Afhankelijk van de bereikte mijlpalen zal Daimler AG een belang van maximaal 5% in Aston Martin krijgen.
Leuk voor Aston Martin, ik zie alleen het voordeel voor AMG hier niet helemaal in. Die 5% belang in Aston Martin word je ook niet heel blij van gezien het financiële plaatje van Aston Martin.
@kraakensmaak: AMG mag de motoren bouwen, dus werkzekerheid, het maximaal benutten van de capaciteit en het aantal geproduceerde motoren dat stijgt is hun voordeel.
@kraakensmaak: hoezo? Is toch gewoon 5% omzetstijging dan??
@Svenska_Aeroplan_AB: editknop: klopt niet helemaal wat ik zeg.
@kraakensmaak: Alle vervang onderdelen van die motors zullen ook bij hen gekocht worden. De bekendheid zal ook een grote rol spelen en natuurlijk met 5% van de aandelen heb je ook het 1 en het ander te zeggen binnen die onderneming tenzij de andere 95% van de aandelen in bezit is van 1 persoon. (ik ken de structuur van AM niet)
@kraakensmaak: AMG maakt motoren, die komen is Aston-Martin’s, Mercedes-Benz AMG pikt zo een deel van de winst mee.
@Autoblog: De V12 motoren zullen (evenals de V8 motoren) ook verkocht worden aan Aston-Martin. Net zoals destijds werd gehandeld met bijvoorbeeld Pagani. Het wachten is momenteel tot de V12 af is, dan wordt dat ook wereldkundig gemaakt.
Pagani heeft in de Huayra zijn ‘eigen’ V12 van AMG, die je (nog) niet in AMG-modellen tegenkomt. De vraag is of er voor Aston ook zo’n deal komt. Qua volume kan het, maar het lijkt mij logischer dat ze op een nieuwe variant meeliften. Als er een nieuwe variant komt dan, want de V12 is al een tijdje relatief ongewijzigd.
@sir_smokalot: De nieuwe variant is al af, maar wordt nog getest. Die zal waarschijnlijk dit jaar nog gelanceerd worden, gezien het tijdsbestek lijkt mij een tentoonstelling voor de IAA in september wel op zijn plaats.
Of de motor speciaal wordt aangepast voor Aston-Martin? Geen idee, ik vermoed het niet omdat AMG bij het ontwerpen er waarschijnlijk wel rekening mee heeft gehouden.
Lijkt mij een gevalletje win/win….
Wel atmosferisch houden a.u.b.
@jrk68: Een nieuwe Aston V8 Vantage met de atmosferische 6.2L uit de SLS en handbak, dat kan leuk speelgoed worden.
Kijk, dat is nou eens goed nieuws! Komt helemaal goed met Aston.
Ik zie in ieder geval synergie in de naam: Aston Martin Group (AMG) is in ieder geval beter dan Aufecht, Melcher, Großaspach…
;-P
@valetparker: Geweldig! :D plusje!
En daar hebben ze de eerste 5% te pakken! :)
Vraag me echt af hoe dat gaat klinken!
@tt123: Nog beter dan het al deed, gok ik.
@terazino: Kan bijna niet. Afgelopen zaterdag nog even met een Vantage V8 gereden maar wat klinkt dat toch bizar lekker!
Nou wordt (Aston) eindelijk ook een beetje snelle supercar;;
The best of both worlds!
Dan ben ik waarschijnlijk de enige die het jammer vindt? Duitse motoren in de mooiste Engelse wagens die er te koop zijn. Is er dan niets meer heilig tegenwoordig?
@Alfarobert:
En waar denk je dat die Ford motoren vandaan kwamen…?
Juist, uit Keulen.
Wees blij dat er nog 1 Engels edel merk is dat slechts motorisch Duits is, de rest is compleet Duits en wordt voor de vorm aan de andere kant van het kanaal in elkaar geschroefd.
@jrk68: ben al erg blij dat er geen Audi motoren worden gebruikt
@rufctr01:
Yep, dan had ik hem van mijn must have lijstje moeten schrappen….
Audi Martin, ik moet er niet aan denken.
@jrk68: ik moet er ook niet aan denken…
@rufctr01:
Waren mijn gedachten ook.
“kan verder dromen over A.M, en hoeft niet bang te zijn voor nachtmerries”
A.M Black series, mmmm klinkt wel
@hanzel: in ieder geval hoop ik op een zeer snelle AM
@rufctr01:
Dan zijn de AM tjes al heel heel snel maar sneller is altijd leuker.
Hoop alleen dat ze niet op de Duitsers gaan lijken en wel gewoon der eigen smoeltjes houden
Misschien dat we dan een Aston gaan krijgen met Pagani specs
@rufctr01: Mogen ze ruimte gaan maken om daar een ?7,2 litert? in te lepelen :P
@sjeppie156: One-77 heeft het al.
@Yeelen: Hahahha inderdaad helemaal vergeten!
Ondanks dat AMG goed klinkt heeft Aston nu een echt eigen sound, ik zie ze regelmatig rijden maar voor ik ze zie verschijnen hoor ik het al…
Al met al lijkt het me jammer als dat zou verdwijnen, maar we zullen het vanzelf gaan zi.. Nee horen!
@jvthof1983: Ik denk dat dat wel goed komt. Ze gaan samen motoren voor Aston ontwikkelen, dus er wordt niet simpelweg een AMG-blok van de plank getrokken. En ik denk dat de AMG-ingenieurs goed genoeg zijn om elk gewenst geluid uit zo’n blok te trekken.
Van dit soort berichten wordt ik blij! Hiermee kan Aston Martin weer meedoen in de pk-strijd.
@kickass: Aston is het nooit te doen geweest om de PK race… Ze bouwen prachtige, snelle gt’s geen openbare supersport wagens
@jvthof1983: Dat is waar, maar veel klanten willen meer. En met de motoren die AM tot zijn beschikking had lukte dat gewoonweg niet.
@kickass: “klanten”…
Klanten van Aston willen niet meer… Die kopen de wagen om wat het is. Mensen die in de markt zijn voor sportwagens met meeste pk’s gaan wel bij Ferrari of lambiek of pagani shoppen…
Maar wat wel zo zal zijn is dat die PK pikkies, die alleen daar op letten nieuwe Aston klanten zullen gaan worden ALS Aston überhaupt de PK monsters gaat maken met AMG.
Denk juist dat Aston en AMG echt wel onder de huidige AMG V8 en v12en blijven
@jvthof1983: De oude V8 Vantages hadden anders al enorm veel power onder de kap. Alleen weegden ze ook evenveel als een kleine kerk.
@kickass: PK-strijd is voor 14-jarige jongetjes die alleen naar cijfertjes kijken…
Als Aston Martin het op (lange) termijn niet gaat redden weet ik al welk bedrijf de tent gaat overnemen…
@bentley1969: Rolls Royce = BMW , Bentley = VAG, Aston Martin = kan dan Mercedes worden als het merk het niet redt. Moeten de Europeanen hun handen dichtknijpen dat het merk niet in verweggistan zoals India terecht komt.
@audicoupe84:
Denk je nou echt dat engelsen duitsers willen worden ?
@bempi:
Hun koningshuis is dat al
Denk dat ze nog meer gruwelen van rechts rijden dan Duits worden.
@bempi: Alsof een pleitebedrijf keuzes kan maken.
@bempi: jawel, ceo’s van bedrijven verkopen zelfs hun schoonmoeder. Wil jij dan dat het landrover achterna gaat en aan India verkocht wordt? Alles beter dan een uitkering, ook in Engeland. Maar laten ze eerst proberen dikke winst te maken, met amg motoren.
@audicoupe84: zolang het geen audi word vind ik alles best
@bentley1969: ik dacht dat AM al lang en breed van tata was?
@undifined1: Nee, van een investeringsgroep!
Eindelijk echte blokken en kwaliteit voor Aston Martin!Die Ford blokken klonken wel,maar het idee van een gelast Mondeo blok in me auto van min.200.000 euries gaat toch tegen de principes in!
Slag om Engeland nou voorbij?
@norge:
NEIN !
Dit maakt mijn dag goed. Nu heeft Aston Martin terug kwaliteit in huis want die motoren die ZE hadden van Ford waren verouderd.
ik hoop dat de blokken die ZE samen gaan ontwikkelen opwindend worden.
@duckje: Toevallig geschreven op een Windows Phone met autocorrect? Heb hetzelfde probleem bij ‘ze’..
@Yeelen: inderdaad, redelijk ambetant. Maar voor de rest is doe auto correct heel goed.
Ze hadden denk ook geen keus aangezien niemand er warm voor zat om aan aston martin te leveren. Men praat over een ideale combinatie, maar AMG komt net om de hoek kijken, terwijl ford zijn naam in al die jaren heeft gemaakt. Tuurlijk zal het wennen zijn, maar de prestaties waren ongekend en AMG zal alles op alles moeten zetten om dat te overtreffen. We gaan het zien. Voor AMG zitten er veel voordelen aan. Ze hebben niet veel belang erin en kunnen het makkelijker afstoten als ook hun contract niet wordt verlengd.
Zeker een win/win situatie, maar dan alleen voor AMG.
@bempi: Prestaties ongekend? AM zijn nooit het snelste geweest. En alleen AMG wint? AM is hier de winnaar lijkt mij. Wat een slechte argumenten heb jij zeg.
@berlinetta: @bempi: ik wou net zeggen, ford heeft zijn naam gemaakt?!?
@berlinetta:
Moet je de snelste zijn dan ? AM verkocht prima met ford geleverde motoren. Ik durf zelfs te stellen dat met een AMG blok de verkoop niet hoger schiet dan voorheen. AM is zeker niet de winnaar. Tenzij je een extra overlevingskans als een overwinning beschouwt. AMG kan dit zo afstoten en dan zit AM zonder motoren ( hangt ook weer af van contractuele verplichtingen en clausules ). Tip: Projecteer niet zoveel als het komt op argumenten.
@bempi: AMG is in 1967 opgericht dus net om de hoek kijken is overdreven, in 1971 reed er al een “S-klasse” over het circuit met 428pk AMG V8;de toekomstige AMG-blokken gaan de Euro6 norm halen…ik denk dat men dat met het Ford blok moeilijker gaat worden en dat het veel geld zou kosten om de motor daarvoor aan te passen.
Verder weegt het Aston blok 204kg, de nieuwe AMG V8 biturbo weegt hetzelfde (de turboloze AMG V8 met 187kg zelfs stukje minder) dus past het kwa gewicht prima, kwa lengte is misschien moeilijker (de Aston V8 is 600mm lang….)
@huge:
Ik doelde meer op de samenwerking ipv levering / motoren.
@bempi: AMG komt net om de hoek kijken ja, en terug onder je steen.
@HDM:
Ik bedoelde niet om het feit van motoren bouwen en leveren. Meer over de samenwerking tussen beide. Ford heeft daar een streepje voor en kan als AMG prutst het stokje weer gemakkelijk overnemen. Kan je jouw steen lenen ?
Positief nieuws van Aston Martin! Ben benieuwd wat dat in de toekomst zal brengen.
AMG maakt grote stappen in de motor wereld , en dat is niet onopgemerkt gebleven in Engeland.
De ontwikkelingen bij AMG zijn gewoon gigantisch groot de laatste jaren .
2003 best performance engine
2004 best performance engine
2009 best performance engine en Above 4-litre
2010 best performance engine en Above 4-litre
Waar ford pas dit jaar een winnende prijs te pakken heeft met een 1.0 ecoboost.
logische keus lijkt mij van Aston Martin.
@AMGS: Het probleem zat hem eerder in het contract met Ford dat nog liep, en AMG die niet openstond voor de levering. Het bestuur / de engineers van Aston-Martin geilden al veel langere tijd op de motoren van AMG. Zo was bijvoorbeeld bij die onderhandelingen rond Maybach dat Aston-Martini de verantwoordelijkheid voor het design op zich zou nemen in ruil voor de 7G-MCT automaten en V12 motoren van AMG. Daar is niks uit gekomen, maar MB beloofde Aston-Martin de V8 en V12 motoren die deze zomer uitkomen en die kans heeft Aston-Martin gegrepen.
Dit was al meer dan een half jaar geleden bekend eb zo lang loop ik het al te roepen hier ;)
Jammer, weer een mooi merk minder, een bmw motor zou er veel beter bij passen
@undifined1: maar die klinken voor geen meter. Zelfs de V8 uit de M3 vind ik matig klinken, weinig V8 gebrul. AMG’s klinken een stuk beter.
@undifined1: AMG-blokken klinken als Spitfire’s, past toch wel goed bij een britse auto?
AMG betekent dus eigenlijk gewoon Aston Martin Gebakjes.
Volgens mij weinig mis mee. De combinatie AMG blokjes en een Aston Martin koets/onderstel. Mooie concurentie voor de CL/SL/….
Wat een zonde..
Niet normaal..
Wat een zonde..