• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin designer vertrekt naar.. Dacia!

Auteur: RubenPriest, gepost 25 juni 2021 om 12:55 – 24 Reacties

Miles Nürnberger

Een bijzondere carrièreswitch. Miles Nürnberger, directeur van design bij Aston Martin, vertrekt en gaat werken bij Dacia.

Als je bouwt aan je carrière maak je stapjes naar boven. Wat dat betreft klinkt het niet heel erg logisch als je een directiefunctie vervult bij Aston Martin, om dit op te geven voor een nieuwe functie binnen Dacia. Toch is dat wat Miles Nürnberger. Misschien ziet de ontwerper zichzelf als een voetballer. Die keren na het hoogtepunt van hun carrière ook soms terug bij een amateurclub.

Miles Nürnberger tekende onder andere de DB11

Al sinds 2008 zit Nürnberger op de pluche van Aston Martin. Door de jaren heen is hij verantwoordelijk geweest voor de ontwerpen van de DB11, DBX, V12 Speedster en de Victor. In het verleden heeft de designer onder meer gewerkt voor Citroën, Peugeot en Lincoln. Nu maakt de ontwerper de overstap naar Dacia en Lada.

Het is in elk geval op z’n zachtst gezegd een interessante stap. Auto’s als de Logan en de Duster zijn nu niet bepaald design technische hoogstandjes. De man die verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld de DB11 kan vast iets moois pennen voor Dacia. Het is niet duidelijk waarom Miles Nürnberger Aston Martin verlaat voor het Roemeense automerk.

Ook interessant!

  • Lolwut? Ontwerper Dacia noemt Duster een Porsche 911
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Dacia, design, Lada

Vorig bericht: « Ford martelt de E-Transit met een goede reden
Volgend bericht: Marko: Mercedes verantwoordelijk voor langzamere pit stops »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    25 juni 2021 om 13:00

    Miles Nürnberger. Dat klinkt toch gewoon als een karakter uit Cars. 😄

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      25 juni 2021 om 17:26

      @bernoulli: met zo’n naam moet je wel in autobranche gaan werken

      Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    25 juni 2021 om 13:08

    Hoezo is dat onlogisch? Designtechnisch is het veel uitdagender om een iconische Dacia te ontwerpen dan een iconische Aston Martin. Bovendien bouwt Dacia wat meer auto’s dan Aston Martin, dus de impact van een goed ontwerp is vele malen groter.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      25 juni 2021 om 13:24

      @potver7: zit wat in, maar een belangrijke nuance is dat een Aston Martin zo’n beetje bedoeld is om mooi te zijn. Als een Aston Martin lelijk is, dan mis je op een bepaalde manier toch de essentie van de auto.

      Bij Dacia moet vooral de nadruk liggen op functies die de vorm bepalen en het meeste wat je kunt doen is niemand tegen de schenen schoppen. Ik heb niet het gevoel dat er ooit een Dacia-koper is geweest die de Sandero heeft gekocht vanwege zijn ‘verleidelijke lijnenspel’ of ‘dynamisch ogend silhouet’. Nee, men koopt hem omdat ie voor een prikkie in de prijslijsten staat. Simple as. Een overdadig lelijk design kan mensen dan weer afschrikken, maar een ‘doe maar gewoon’ design is dan volgens mij het enige waar je op uitkomt, en dan heb je toch minder vrijheden dan bij Aston Martin denk ik.

      Nou komt er denk ik iets meer nadruk op design als je auto’s als de Bigster Concept ziet, maar dan nog.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        25 juni 2021 om 14:54

        Je kunt het ook omdraaien. Ja, iedereen verwacht van Aston Martin dat ze vooral mooi (en snel) zijn. En iedereen verwacht van een Dacia dat-ie vooral lekker goedkoop en degelijk is. Maar wat nou als die Dacia nog steeds goedkoop en degelijk is, maar óók nog eens van een aansprend koetswerk is voorzien? Reken maar dat er dan gewoon meer van verkocht worden.
        Overigens is ’t maar de vraag hoe lang Dacia nog een echte budgettopper kan blijven. Over niet al te lange tijd moet het hele gamma geëlectrificeerd, en ik betwijfel of ze dan op prijs/specs met merken als MG kunnen concurreren.

        Niemand verwacht een Dacia met een overdadig design (dat treft, dat heeft de DB11 ook niet…), maar een eigen gezicht met simpele, kloppende lijnen zou geen kwaad kunnen.

        En ja, je hebt heus wel talent nodig om een mooie Aston Martin te tekenen. Maar een mooie Dacia ontwerpen is toch wel een uitdaging van een ander kaliber…

        Login om te reageren
    • erce zegt

      25 juni 2021 om 13:29

      Exact dit. Sowieso bizar om Dacia een amateurclub te noemen. Ze verkopen een veelvoud van Aston Martin en liggen niet ook al jaar in jaar uit aan het infuus zoals Aston Martin. Wat dat betreft is het Aston Martin die in dit verhaal de amateurclub genoemd zou moeten worden. Enorme uitdaging en volgens mij een droom voor een echte ontwerper: Iets ontwerpen dat het goed doet bij de massa, in plaats van een select groepje dat je producten toch wel koopt.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        25 juni 2021 om 14:14

        Daar spreek je jezelf fors tegen. Als de doelgroep van Aston de producten toch sowieso zou kopen, zou het niet aan de infuus liggen (zoals je daar stelt).

        Login om te reageren
        • erce zegt

          25 juni 2021 om 14:20

          Behalve wanneer die doelgroep te klein is om levensvatbaar te zijn. Aston Martins zijn mooie auto´s, maar voor hetzelfde geld koop je snellere en kwalitatief veel betere auto´s. De doelgroep is dus dat selecte groepje dat gevoelig is voor de Engelse heritage (voor zo ver daar nog wat van over is)

          Login om te reageren
          • silenro zegt

            25 juni 2021 om 21:39

            @erce: niet per definitie Heritage. Het zijn an-sich ook al erg fraaie auto, en dat heeft niets met de geschiedenis te maken.

            Login om te reageren
    • dirkv zegt

      25 juni 2021 om 13:58

      @potver7: precies dat!
      Bovendien is Dacia een wat grotere boom dan Aston. Wellicht groeien er wat meer eurootjes aan dat grotere boompje. Tot nu toe moeten bij Aston de euro’s, ponden of dollars bij meneer Stroll vandaan komen.
      Maar als ik mocht kiezen tussen het eindproduct;)

      Login om te reageren
  3. Jozo zegt

    25 juni 2021 om 13:35

    Great news! The new Dacia Sandero DB9 is almost here!

    Login om te reageren
  4. herve11f zegt

    25 juni 2021 om 13:40

    Omdat alle AM op elkaar moeten lijken is de uitdaging elders je skills te tonen een logische stap.

    Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    25 juni 2021 om 13:41

    Binnenkort een Dacia coupé met een AMG blok en scheetjes.

    Login om te reageren
  6. Svenska II zegt

    25 juni 2021 om 13:43

    Het merk auf sich heeft vaak niet zozeer te maken met de uitdaging die er ligt… Kijk naar Peter Schreyer bijvoorbeeld. Werden flink wat wenkbrauwen gefronst toen hij van Audi naar Kia ging. Zeker toen was Kia zeg maar het Dacia van nu qua design. Maar hij heeft wel zo ongeveer eigenhandig Kia naar de top gebracht. Met een heel eigen familiegezicht (geleerd bij Audi…) en frisse designs. En nu is hij head design honcho voor de hele holding

    Login om te reageren
  7. RAW zegt

    25 juni 2021 om 13:52

    Wel een groot verschil met Kia en Hyundai natuurlijk. Dacia moet aan de leiband van Renault blijven lopen en mag niet met de moeder concurreren. En Renault is Frans en niet Koreaans wat qua cultuur tegenpolen zijn. En juist die inzet op kwaliteit en lange termijn strategie bij de Koreanen mis ik vaak bij Franse merken. Zal dus best een lastige job worden.

    Login om te reageren
  8. atrak zegt

    25 juni 2021 om 13:59

    Waarschijnlijk wordt zijn salaris flink verhoogd. Voor die auto van de zaak zal hij het niet doen.

    Login om te reageren
  9. martinus.tussengas zegt

    25 juni 2021 om 14:35

    “Auto’s als de Logan en de Duster zijn nu niet bepaald design technische hoogstandjes.” Toch kunnen er veel mensen mee leven. Net als met deze app. :)

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      25 juni 2021 om 15:30

      @martinus-tussengas: 😂😂😂

      Login om te reageren
  10. boomhauwer zegt

    25 juni 2021 om 14:58

    Tja, je wordt niet echt warm van een Dacia maar ik snap wel waarom ze er zijn. Goedkoop en het werkt.

    Login om te reageren
  11. gezondverstand zegt

    25 juni 2021 om 16:57

    [standje-hoop] Misschien worden we zo op termijn een keer van die oerlelijke Dacia hokken verlost. [/standje-hoop]

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      25 juni 2021 om 17:36

      @gezondverstand: ik vind de nieuwe sandero stepway toch mooier dan het huidige bmw gamma(op de M8 na)

      Login om te reageren
  12. sonnybonds zegt

    25 juni 2021 om 17:15

    Mooi detail: ze hebben de remklauwen in de kleur van het kenteken gespoten.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 juni 2021 om 20:08

      Voor wit en achter geel?

      Wel de verkeerde kleur geel trouwens, dus ’t niet helemaal gelukt.

      Login om te reageren
  13. MarcoM zegt

    26 juni 2021 om 09:00

    Wel een mooie keuze, ik kan mij voorstellen dat je eens wat anders wilt, je bent onderhand wel een keertje uitgetekend op een bestaand merk lijkt me. Bij Dacia kun je letterlijk met een schone lei beginnen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North