
En dat wil je niet.
Vergeten de auto op de handrem of in park te zetten, om vervolgens het voertuig een ravijn in te zien vallen. Je kent het beeld van mening filmscène, maar bij een Aston Martin kan het daadwerkelijk voorkomen, zonder dat de bestuurder iets vergeet.
De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft dan ook een terugroepactie in de VS op touw gezet om dit probleem te verhelpen. De Aston Martin DB9, DBS, Rapide, Virage en Vanquish-modellen, geproduceerd tussen 2009 en 2016, kunnen te maken krijgen met een heftig probleem. De bestuurder zet de automaat in Park, maar het kan gebeuren dat de auto deze handeling niet activeert. Dit kan tot gevolg hebben dat de bestuurder uitstapt en de Aston Martin verder rolt, met alle gevolgen van dien.
Het gaat in totaal om 3.493 auto’s. De terugroepactie zal per 1 februari 2018 worden uitgevoerd. Daarnaast worden er nog eens 1.953 exemplaren van de DB9 en DBS, geproduceerd tussen 2005 en 2009, teruggeroepen. Enkele kabels voor de batterij kunnen beschadigd raken als de bestuurdersstoel zich in de achterste stand begeeft. Dit heeft tot gevolg dat er een brand kan ontstaan.
Het is niet bekend of er al daadwerkelijk problemen hebben voorgedaan. Het lijkt vooral op een preventieve actie. Toch zullen Aston Martin-eigenaren vermoedelijk tot februari extra opletten bij het parkeren van de auto. (via Reuters)
Fotocredit: @astonmartindriver via Autojunk
Maar, maar, maar, een automaat heeft toch ook nog een handrem? Of zijn Aston eigenaars te lui om deze te activeren voor het uitstappen?
@cadrez: Daar is de P stand dus voor.. Snap sowieso niet dat veel mensen een handrem gebruiken. Vrij nutteloos als je gewoon een P of een versnellingsbak hebt.
@stfu: zie comment @SimonMc
@cadrez: Nou, de foto is een exemplaar in de sneeuw. Ik ben eens bijna te laat gekomen op een belangrijke afspraak omdat mijn handremkabel was vastgevroren. Sindsdien zet ik ‘m liever in de versnelling dan op de handrem.
@cadrez: Ik rij al jaren automaat. Die handrem gebruik je dan echt niet meer, of m’n wagen moet al op een hele stijle helling staan ;)
@chimaera: idem hier maar bij mij zal deze dan wel opstaan omdat de auto dit automatisch doet van zodra de motor wordt uitgezet of de bestuurdersdeur opengaat. Maar ik kan je wel snappen.
@chimaera: ik gebruik hem juist wel altijd, anders rolt hij vaak nog een centimeter of 10 weg
@kareljansen: 10 lijkt me toch wat veel. 5cm doet ie ook bij mij hoor.
@cadrez: ik zeg: meten is weten.
@cadrez: rij al jaren automaat, de handrem wordt 1 x per jaar bediend en dat is tijdens de Apkcontrole.
@monsieurleloure: doe je beter iets vaker, want die kabel wil nog wel eens vastroesten bij weinig gebruik
@breakingpoint: dat klopt helemaal, kostte mij dit jaar twee nieuwe voetremkabels.
Bij een Lexus bedien je de handrem met je linkervoet.
@monsieurleloure: Dan is het geen ‘handrem’ meer :-P
@monsieurleloure: Algemene Periodieke Keuring controle?
@SimonMc: apk-keuring ohnee da’s ook niet goed, ik weet het allemaal niet meer….
@SimonMc: mag gewoon
Gelukkig is hier een wettelijk en geldig excuus voor : Made by British craftsmen……….
@desjonnies: Oh? Hoeveel VAG troep wordt er jaarlijks teruggeroepen?
@chimaera:
Oh?
Vrolijk kerstfeest !
Ouwe reus.
https://goo.gl/images/BS2nUW
@chimaera: Elk merk heeft terugroepacties.
Brits spul. Mooi spul. Wat je wel eens hoofdpijn wilt bezorgen.
Britten en Italianen. Wat lijken ze toch op elkaar.
@viezefreddyw: Ik ken zelfs een anekdote over Britten die de auto rood maakten zodat de Italianen dachten dat het een Italiaan was zodat de spoorbomen door toeschouwers open werden gemaakt tijdens een rally.
Trouwens wat blijft die DBS een geile kar zeg!
Slordig. Zijn dit AM bakken of kopen ze die ergens in?
@pomoek: Ik denk dat het een software kwaal is, bakken zijn geloof ik van ZF en worden door meerdere merken probleemloos gebruikt.
@racerx: ik denk juist dat het geeft software kwaal van de bak is. De ZF bakken hebben dezelfde software met een andere calibratie. Maar de schakelpookjes zijn per fabrikant verschillend en ook niet altijd door ZF gemaakt. En als daar zo’n fout inzit heeft de toeleverancier een enorm probleem.
Ben ik echt de enige hier die zijn automaat gewoon op de handrem zet? Ik zie het toch als een extra zekerheid (en een kleine moeite).
@stephano: Bij onze Volvo gaat het vanzelf als je hem uit zet. Vind het altijd wel fijn als hij echt vast staat.
Ik ben niet zo’n fan van de auto in versnelling te laten staan. Als er dan een beunhaas te ver naar achter rijdt bij het parkeren, is je versnellingsbak misschien naar de haaien.
En ook als er meerdere mensen 1 auto gebruiken. Als die persoon niet gewoon is van het ontkoppelingspedaal in te drukken, schiet de auto naar voor bij het starten.
Mijn auto móet wel in de achterruitversnelling staan, ander krijg ik m’n sleutel niet van het contactslot. Maar als ik kon kiezen, deed ik het niet.
Als je op een helling staat daarentegen, zou ik het wel doen.
@redactie: waarom krijg ik tegenwoordig zo vaak “Je reactie moet nog worden goedgekeurd”? Heb ik op iemands tere teentje getrapt?
-EDIT: dan is je reactie in het spamfilter terecht gekomen. Dat kan betekenen dat er te veel links zijn gebruikt. Ook kan het zijn dat er bepaalde trefwoorden in staan. Of je plaatst een reactie naar iemand die op de modlist staat, zoals @sracert in dit geval.–
-EDIT: Tot ziens!-
In een land waar je a: geen bergen hebt en b: bijna geen Astin Martin’s is dit volledig overbodige berichtgeving. Heb je bergen dan heb je die handrem echt wel nodig!.
Ik zet mijn parkeer mijn auto altijd in z’n vrij en op de handrem. Nooit kans op bakschade wanneer iemand ‘m aantikt.
@Original_Arnoud: Als ik mn motor uitzet schakelt de bak automatisch in P.
Gelukkig is dit mijn DBS met een handbak en handrem ???
@astonmartindriver: Ik herkende het al. Gaaf!
Ik moest even aan deze commercial denken, maar dat is een Bentley. Ook Engels….
https://youtu.be/SxgcPuY58Js
@iJoost: niet voor moeilijk te doen maar Bentley behoort toch tot VAG, in hoeverre is het dan nog Engels? Enkel in naam of toch voldoende individueel kwa R&D en onderdelen?
Ik heb de auto nooit op de handrem staan.
Het zou mij er niet van weerhouden om DBS te rijden. Nog steeds de absolute droomwagen, met handbak graag.
Handrem is voor vrouwen. Gewoon in zij P of versnelling zetten als de boel vlak is buiten