Aston Martin N430: lipjes getuit, koplampen vooruit

Auteur: , 16 Reacties

Aston Martin heeft de N430-versie van de V8 Vantage S gelanceerd, en is met de lippenroller over de voorkant gegaan.

Wanna French?

De N430 is het lichtere zusje van de reguliere V8 Vantage S, met evenveel pk’s maar 20 kilogram minder om mee te zeulen. Ht gewicht ging eraf door het plaatsen van stoelen waarin de Britten koolstofvezel en kevlar hebben verwerkt. Ook de velgen gingen op dieet.

De achtcilinder wekt bij 7.300 tpm 436 pk op, sprinten naar de honderd in 4,6 seconden en de Vmax ligt op 305 km/u. Aston Martin geeft de N430 standaard een zesbak mee, maar wie liever met schakelflippers in black magnesium speelt kan de close-ratio zeventraps Sportshift opteren.

Op de Autosalon staat de N430 er in twee kleuropstellingen. Aan jullie om te beslissen welke kleuren het beste staan op de Brit.




16 reacties

AB bedankt voor de onuitwisbare asociatie van 1 van mijn favoriete auto’s met uitgerekend Marijke H…
Op zich een dikke bak en in de BRM-kleuren mogen ze m zo bij me voor de deur neerzetten, maar ik vind t wel een beetje mager voor een lichte versie…

Als ze bij Opel 100kg van een Astra afkrijgen, dan moet hier toch wel meer te halen zijn dan 20 lullige kilootjes.
@dondeboer: Dat is niet te vergelijken, een Astra wordt op een hele andere manier ontwikkeld dan een sportwagen als de Vantage, waar juist door de hogere aanschafprijs al bij het ontwikkelen gebruik kan worden gemaakt van meer high-tech materialen.

Ik zou juist enorm verbaast zijn als ze hier nog 100kg vanaf hadden gekregen, dan zouden ze de jaren hiervoor toch iets vreselijk verkeerd hebben gedaan…
@motoragent: Daar zit wat in, maar veel andere fabrikanten (porsche, lamborghini) laten zien dat het toch wel te doen is. De Vantage is met iets van 1700 kg rijklaar zeker geen lichtgewicht modelletje, daar moet meer te halen zijn.
@dondeboer: Het is niet bepaald een lichtgewicht nee, maar Aston Martin kennende zullen de structurele delen wel flink zijn overgedimensioneerd. Dat gewicht trek je er helaas niet zo makkelijk af.

Hij is niet dik, hij heeft gewoon last van zware botten…
@motoragent:
Ik vind 1665kg (Vantage V12 S) voor een luxe V12 GT anders best nog wel meevallen.
De vorige Golf R woog maar 100kg minder en dat met een lullig 4 cilindertje.
@jrk68: alleen een veel grotere sls weegt 60 kilo minder. En je kan natuurlijk van alles bedenken, maar bmw heeft (had, sinds een paar maandjes 2e hands alleen nog) ook een heerlijke v8 coupe staan met 420pk die beter stuurt en nog 50 ruggen minder kost ook! Iedere petrolhead gaat natuurlijk voor een m3, de showmannetjes kopen een vantage.
@dondeboer:
Dat hadden ze inderdaad gekund, maar dan krijg je zoiets als de N24, kaal als een luis en niet dagelijks mee te leven.
De gemiddelde Aston koper houdt wel van een beetje luxe en comfort, die koopt zo’n ding omdat hij dat mooi vindt. Niet om te laten zien dat hij verder kan pissen….
Ik zou voor de blauwe gaan met die rode remklauwen alleen dan zonder al die andere rode opsmuk.
mooie facelift!
Vind hem niet echt mooi in deze kleuren.
Net zo veel pk’s en 20 kilo minder? Is het dan niet een betere optie om er 20 kilo af te zweten in de sportschool ?
@Corrado16v: Al blijft het een prachtbak natuurlijk, ook met die ”race” strepen.
Die gekleurde stukjes laat ik wel overspuiten. Zet maar voor de deur.
Na al die jaren blijven Astons toch mooi modellen..

Natuurlijk denk ik ook dat het tijd is voor wat nieuws.. maar dan meer in een afslank programma door nieuwe materialen ipv de lijnen van de auto veel te wijzigen. Een nieuw chassis zoals dat net voor de Alfa-4C is ontwikkeld zo iets moet toch ook kunnen voor Aston.

Een chassis/monocoque voor een groot deel van Carbon, net als de deuren, motorkap en vele andere delen dat moeten toch aardige gewicht besparingen opleveren.. Ook een kleinere lichtere motor (V6) met techniek a la Nissan / Porsche / Maserati of BMW moet dan de prestaties op alle vlakken ten goede komen. En mensen die zweren bij een V8 moeten maar is gaan rijden met een Nissan / Porsche of andere rappe V6.. die V8 zullen ze echt niet missen.. Tja zelfs een (vlotte)diesel tegenwoordig zou in eens tot hele andere verkoop aantallen kunnen leiden bij dit merk… Kijk maar naar Jaguar, Porsche, Maserati.. zij deden het inmiddels al.. en kijk eens naar de resultaten… Als CEO of aandeelhouder zou ik het wel weten…
Je kan ook de oude aston kopen en gewoon 20 liter benzine minder tanken..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).