• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin onder vuur vanwege fake news-onderzoek

Auteur: machielvdd, gepost 3 december 2020 om 21:01 – 38 Reacties

Aston Martin ligt onder vuur vanwege een onderzoek dat niet is wat het lijkt

Aston Martin dacht zichzelf een dienst te bewijzen met een leuk onderzoekje over EV’s, maar dat pakt helemaal verkeerd uit.

Dat er nu zoveel elektrische auto’s rondrijden is – direct of indirect – te danken aan het feit dat ze milieuvriendelijker zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. In welke mate ze milieuvriendelijker zijn, daar valt nog over te discussiëren. Sterker nog: boze tongen beweren dat EV’s stiekem helemaal niet beter zijn voor het milieu.

Meer CO2-uitstoot

Dit was onder andere de conclusie van een onderzoek dat vorige week gepubliceerd werd. In het rapport viel onder meer te lezen dat het produceren van een elektrische auto 63% meer CO2-uitstoot oplevert. Dat zou volgens de onderzoekers betekenen dat een EV 80.000 km moet rijden om qua CO2-uitstoot op gelijke voet te komen met een auto met een verbrandingsmotor.

Media-aandacht

De conclusies van het rapport werden gretig overgenomen door grote publicaties als The Times, Daily Mail en Daily Telegraph. Het onderzoek kon dus op de nodige media-aandacht rekenen in de Engeland. Daar is dit onderwerp momenteel een heet hangijzer, omdat Boris Johnson heeft aangekondigd de verbrandingsmotor vanaf 2030 in de ban te doen.

Onafhankelijke partij

Aan beide kanten zijn er genoeg partijen die baat hebben bij bepaalde uitkomsten van een onderzoek. Dit specifieke rapport was geschreven in opdracht van diverse grote bedrijven, onder andere Honda, Aston Martin, Bosch en McLaren. Dit klinkt misschien verdacht (met name de sportwagenfabrikanten), maar er was geen geheim van gemaakt wie de opdrachtgevers waren. Het rapport zou namelijk geschreven zijn door een onafhankelijke partij, te weten Clarendon Communications.

Communicatiebaas

Je voelt hem al aankomen: deze partij blijkt nu allesbehalve onafhankelijk te zijn. Clarendon Communications staat namelijk op naam van de vrouw van James Stephens. En wie is James Stephens? De communicatiebaas van Aston Martin. Het zogenaamde communicatiebureau was pas in februari opgericht en stond geregistreerd op een adres van meneer en mevrouw Stephens. Interessant, heel interessant.

Astongate

Het is nu wel heel lastig vol te houden voor Aston Martin dat het om een onafhankelijk onderzoek gaat. Er wordt zelfs al gesproken van ‘Astongate’. Dat is wellicht wat overdreven, maar we kunnen wel stellen dat Aston Martin (en hun bondgenoten) hier een flinke misser hebben begaan.

Bron: The Guardian

Met dank aan Peter voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, onderzoek

Vorig bericht: « Video – Driftactie met Dodge gaat niet zoals gepland
Volgend bericht: Video – Grosjean is terug in de paddock en ontmoet hulpverleners »

Lees Interacties

Reacties

  1. pivavar zegt

    3 december 2020 om 21:16

    Wie betaalt, die bepaalt. Zal in de rest van de wereld niet anders zijn.

    Login om te reageren
  2. pindakoning zegt

    3 december 2020 om 21:48

    Ze hebben de schijn tegen, maar kan er niemand inhoudelijk reageren op het rapport ipv kijken wie eigenaar is van het bureau?

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      3 december 2020 om 22:00

      Er is ook inhoudelijke kritiek, onder andere van Auke Hoekstra van TU Eindhoven: https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1332464545588260865

      Login om te reageren
    • amg65 zegt

      4 december 2020 om 08:43

      @pindakoning: Het “onderzoek” (was het niet) was inhoudelijk onderuit gehaald. Toen ging men pas speuren omdat het zo verdacht was.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      4 december 2020 om 21:06

      @pindakoning: Zelfs als het rapport zou kloppen, mijn auto heeft nu ongeveer 80.000km, en zal er nog minstens zoveel doen. Die tweede helft zou dan dus veel properder zijn dan mijn benzinemotor nu…

      Login om te reageren
  3. baserace zegt

    3 december 2020 om 21:53

    Productie is idd veel vervuilender… maar het gaat om de “cradle to cradle” uitstoot… zie https://youtu.be/G67i_Z8ukD4 conclusie: een EV stoot veel minder C02 en andere broeikasgassen uit.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      3 december 2020 om 22:11

      Precies. Het maakt niet uit wat ‘boze tongen beweren’, de feiten liegen niet.

      Login om te reageren
    • hehe zegt

      4 december 2020 om 07:07

      @baserace: de gemiddelde levensduur van een auto zal toch wel meer zijn dan 80.000 km?
      Dan is dus ook uit bovenstaande de conclusie dat een EV schoner is in zijn totale levensduur

      Login om te reageren
      • hehe zegt

        4 december 2020 om 07:10

        Maar een Aston Martin haalt die kilometers gemiddeld misschien niet.
        Kan best zijn dat een aantal merken inderdaad maar beter aan de benzine kunnen blijven

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          4 december 2020 om 21:07

          @hehe: Als Aston Martin die kilometers niet haalt, dan moeten ze betere auto’s bouwen…

          Login om te reageren
          • sudbina zegt

            5 december 2020 om 14:26

            @Esprit_de_Flandre: De auto’s kunnen het wel halen, maar een gemiddelde Aston Martin komt alleen op de zondag middag in de zomer de garage uit ;-)

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              5 december 2020 om 21:38

              @sudbina: Een elektrische Aston zou misschien wat meer buiten komen…

              Login om te reageren
      • leonlampe zegt

        4 december 2020 om 10:22

        @hehe: Een EV gaat ook langer mee dus 80k is heel goed te doen

        Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    3 december 2020 om 22:03

    ‘Aston Martin en hun bondgenoten’
    I see what you did there.

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    3 december 2020 om 22:19

    Had het pas kwalijk gevonden als mijnheer Stephens in de politiek had gezeten of een hoge functie bij een overheidsinstelling had gehad en dan een onderzoek had laten uitvoeren door een partij waar hij nauwe banden mee heeft en dat onderzoek aan de basis zou staan van beleidsbeslissingen.

    Login om te reageren
    • amg65 zegt

      4 december 2020 om 08:44

      @moveyourmind: … oh wacht!

      Login om te reageren
  6. christian85 zegt

    3 december 2020 om 22:21

    Oké de verbanden zijn gelegd maar dat betekent toch niet dat de uitkomst van het onderzoek niet juist is?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 december 2020 om 06:53

      @christian85: klopt, Aston Martin kan weinig anders dan haar communicatie baas ontslaan en snel elektrische auto’s gaan maken want vanaf 2030 kunnen ze alleen die nog verkopen op de afzetmarkten zoals het VK en Nederland. En ze zijn al vanaf 80 duizend kilometer milieuvriendelijker volgens een petrol head onderzoek.

      Login om te reageren
  7. thjvanvlerken zegt

    3 december 2020 om 22:31

    Goed onderzoek doen kan geen kwaad. Ik zou ook wel eens willen weten wat beter is kwa productie cijfers. Daarbij wil ik ook wel eens weten wat de cijfers zijn voor elektrische voertuigen, die stroom is namelijk niet groen. Wie weet zit er een kern van waarheid in het onderzoek.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 december 2020 om 00:48

      Geloof je dat echt? Dan wil ik jou graag als klant.

      Login om te reageren
  8. 911targa zegt

    4 december 2020 om 06:49

    Heel bijzonder. Je hebt een functie bij een bedrijf en in die hoedanigheid ga je je vrouw een lucratieve opdracht geven. Dergelijke werknemers wil je niet.

    Login om te reageren
  9. stefan00 zegt

    4 december 2020 om 07:09

    Wat loopt iedereen altijd te piepen? Het gaat er toch om dat de luchtkwaliteit wordt verbeterd? Dmv elektrische auto’s wordt dit al lokaal bereikt, en kunnen we ons daarna focussen op het productie proces en het opwekken van schone stroom. Dat wordt dus met de jaren beter…!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 december 2020 om 08:11

      @stefan00: het rendement van elektrisch rijden is zo veel beter dan van brandstofmotoren dat zelfs al zou je de stroom opwekken met benzine je al schoner bent omdat je er gewoon minder van nodig hebt per afgelegde kilometer. Zoals je zegt biedt elektrisch rijden de mogelijkheid tot een geleidelijke overstap op duurzaam opgewekte energie. Ook maakt het ons minder afhankelijk van de olie producerende landen. Daarnaast is er de vermindering van fijnstof en het weg halen van uitlaatgassen in de leefgebieden. Het heeft dus veel maatschappelijke voordelen en daarbij rijdt het nog lekkerder ook!

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        4 december 2020 om 10:24

        @mashell: maar het doet niet vroemvroem..

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          4 december 2020 om 21:10

          @kle500: Dan doe je dat toch zelf? Zoals de kindjes met hun match-boxjes…

          Login om te reageren
  10. roadster1976 zegt

    4 december 2020 om 07:29

    Beetje dom

    Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    4 december 2020 om 09:08

    wie zegt dat ze niet willen doen alsof dit fake news is…

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    4 december 2020 om 09:23

    Tja, bij ieder onderzoek zal de financierende partij een rol hebben in de uitslag.

    Login om te reageren
  13. mats106rallye zegt

    4 december 2020 om 09:40

    Hartstikke leuk allemaal, maar laat Aston gewoon weer die schitterende atmosferische V12 bouwen. Ik snap die baas van Aston wel hoor hij wilt gewoon brullende motoren horen?

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      4 december 2020 om 11:00

      Dat zou ook gewoon perfect milieu vriendelijk kunnen door het gebruik van synthetische brandstof die geen CO2 impact hebben.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        4 december 2020 om 21:11

        @coupedriver: Bestaat dat dan, synthetische brandstof die geen CO2 impact heeft… ?

        Login om te reageren
        • coupedriver zegt

          5 december 2020 om 15:13

          @esprit_de_flandre, jazeker bestaat dat:

          https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4228571/co2-uit-de-lucht-omzetten-brandstof

          https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/porsche-zet-in-op-ontwikkeling-synthetische-brandstoffen/

          Mijn inziens, DE oplossing voor sportwagens!

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            5 december 2020 om 21:41

            @coupedriver: En hoeveel energie kost het om CO2 om te zetten in brandstof? Nog los van het feit dat er veel geblaat is maar voorlopig geen enkel flufje wol…

            Login om te reageren
            • coupedriver zegt

              5 december 2020 om 21:45

              @esprit_de_flandre, het bestaat al, alleen op kleine schaal… Het dient niet om je Dacia te vullen. Maar je kan het gewoon in bestaande benzine wagens gieten zonder CO2 impact te hebben. Als je die energie groen opwekt maakt het toch niet uit hoeveel energie het kost, de prijs zal idd wel hoog zijn, maar voor zo’n sportauto’s de perfecte oplossing.

              Login om te reageren
        • coupedriver zegt

          5 december 2020 om 15:15

          @esprit_de_flandre, jazeker, wordt gemaakt van CO2 en dus volledig neutraal. Porsche zet er is ook op in. Mijn inziens DE oplossing voor sportwagens. Lukt niet om hier links te zetten.

          Login om te reageren
  14. coupedriver zegt

    4 december 2020 om 11:03

    Anyway, die elektrische varianten zullen ook wel komen, ze hebben een overeenkomst met Mercedes op dat gebied.

    Login om te reageren
  15. Alfarobert zegt

    4 december 2020 om 13:21

    Ik heb tientallen scooters zien staan op de sloop die er als nieuw uitzagen.Accu’s waren defect That’s it. Een benzineauto gaat 15 tot 20 jaar mee.Al iemand een tesla gezien van die leeftijd? Oldtimers van meer dan 40 jaar oud.Dat gaat met electrische auto’s echt never en nooit niet gebeuren.Ben bang dat er over 10 jaar giga veel electrische auto’s op de sloop staan die er verder nog bijna als nieuw uitzien. Ik zeg al jaren dat he waterstof wordt.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      4 december 2020 om 21:20

      @Alfarobert: Beetje moeilijk om een Tesla te vinden van 15-20 jaar oud, aangzien de Model S nog maar 8 jaar oud is. De roadster is 12 jaar, maar die waren in zo’n kleine aantallen, en bijna volledig beperkt tot de US, dat je die ook nooit ziet.
      Ik denk dat het wel goed komt. De S wordt een gewilde oldimer, gewoon omdat ie de eerste was die een grote impact had. En oltimers van 40 jaar oud blijven ook niet “gewoon rijden”, er is werk aan, maar mensen hebben het er voor over. Dus mss moet er een nieuwe batterij in, maar dat hoeft geen probleem te zijn. De meeste kevers en Porsche rijden ook niet met hun oorspronkelijke motor…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North