• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: verbrandingsmotor verboden na 2030 in Engeland

Auteur: willeme, gepost 18 november 2020 om 10:59 – 105 Reacties

verbrandingsmotor verboden

De verkoop van de auto met verbrandingsmotor wordt verboden na 2030 in Engeland.

Het hing al een tijdje in de lucht, maar de kogel is nu door de kerk. Auto’s met verbrandingsmotor kregen het al zwaarder, maar binnenkort helemaal. Vanaf 2030 is het namelijk niet meer mogelijk om dergelijke auto’s te verkopen.

Boris Johnson

Dat zegt prime-minister Boris Johnson in zijn column in The Financial Times. De maatregel is onderdeel van een 10 stappen plan om het Verenigd Koninkrijk CO2-neutraal te krijgen voor 2050. Het Britse kabinet zal 2.8 miljard pond in elektrische mobiliteit investeren. Denk aan een bruikbare laadinfrastructuur en gigafactories voor accupakketten.

verbrandingsmotor verboden

Verbod op de verbrandingsmotor

Het verbod voor de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor geldt voor zowel personenauto’s als bedrijfswagens. Er is echter een uitzondering, maar daar is Johnson nog niet helemaal duidelijk over. Het gaat namelijk over hybrides die een lange periode zonder directe CO2-uitstoot kunnen rijden. Reken er dus op dat sommige plug-in hybrides nog wel verkocht mogen worden na 2030.

  • verbrandingsmotor verboden

5,5 %

Dit jaar werden er meer dan 75.000 elektrische auto’s verkocht in het Verenigd Koninkrijk, 5,5% van het totaal. Dat aantal is echter enorm aan het stijgen. Voor veel merken komt deze beslissing goed uit. Zo is Volvo voornemens om in 2025 alleen elektrische auto’s of PHEV’s te verkopen. Bentley heeft vorige week aangekondigd om enkel en alleen elektrische auto’s te gaan bouwen. Vanaf 2026 PHEV’s en EV’s, na 2030 alleen maar EV’s.

Voor die merken is de beslissing een goede zaak. Er zijn ook automerken die het elektrificeren van de aandrijflijnen nog nauwelijks hebben toegepast (hallo Alfa Romeo!). Haast is dus geboden voor merken die nog ernstig achterlopen. Deze merken zullen een ‘station’ moeten overslaan. Geen hybride of 48V-systeem, maar direct inzetten op elektrische auto’s.

Fotocredits: een Renault 5 met de verbrandingsmotor in het midden in London, door @Dutchstylez.

Ook interessant!

  • Verbrandingsmotor in Italië
    Verbrandingsmotor in Italië binnenkort ook verboden
  • Video: op de limiet racen is officieel VERBODEN
  • Deze Lexus heeft officieel het grootste scherm
  • Eerste Formule 1 sprintrace aangekondigd voor GP Engeland

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, benzine, boris-johnson, Diesel, overheid, Verenigd-Koninkrijk

Vorig bericht: « Superster promoot rare crossover coupé
Volgend bericht: Video – man haalt nieuwe 911 Turbo, drift er meteen op los »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    18 november 2020 om 11:05

    Pff.. ik ben toch wel benieuwd hoe dit zich gaat uiten in de waardevastheid van ICE modellen.

    Dat worden geen beste tijden voor de auto industrie want ik verwacht dat zeker particuliere kopers erg afwachtend zullen zijn.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 november 2020 om 11:10

      Hoezo ? Particuliere kopers kopen bijna uitsluitend 2e hands. Voor hen veranderd er de komende 10..15 jaar niets.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        18 november 2020 om 13:13

        Er zijn ook nog steeds particuliere kopers die nieuw kopen. Nieuwe autoverkoop is echt niet 100% zakelijk.
        Ik weet het percentage niet, maar al is particulier slechts 20% van de nieuw verkoop, als die massaal afwachten is dat een flinke dip. En dat geld eigenlijk voor iedereen die niet leaset en de afschrijving voor eigen rekening krijgt…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 november 2020 om 14:07

          Maar als 80% van die autoverkopen zakelijk is dan zit de autoindustrie wel goed. De zakelijke modellen zijn toch de hogere marge modellen.
          Overigens vraag ik me af wat de particulier gaat doen, verwacht deze dat zijn verbrander snel in waarde afneemt dan gaat die snel overstappen op elektrisch om in te kunnen ruilen zolang de wagen nog inruilwaarde heeft. Verwacht de particulier dat de verbrander gevraagd blijft dan houdt hij deze vast als beleggingsobject. Maar dat lijkt me met miljoenen wagens die altijd al een stevige afschrijving kenden niet realistisch. Kortom, ik denk dat het eerder de verkopen aanslingert als afremt. En wat te denken als er gebiedsverboden komen voor wagens met verbrandingsmotoren?

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          18 november 2020 om 14:32

          @reactief: particulieren die nieuw rijden leasen bijna allemaal. Koop is echt een enorme uitzondering binnen die groep. En als je leased maakt de afschrijving helemaal niks uit, zolang het maandbedrag maar goed is. Ik verwacht daar weinig verandering.

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            18 november 2020 om 15:00

            Hoe kom je daarbij? Nogal uitgesproken zonder cijfers.

            Heb het even opgezocht: in 2018 werden 114.000 auto’s op particuliere naam geschreven t.o.v. een totaal verkoop van 443.000 auto’s, ruim 25% dus. Dat aantal bent af, dat weet ik, maar uitzondering!?? In NL uiteraard, cijfers in UK kan ik niet zo snel vinden.

            Login om te reageren
    • fanboy zegt

      18 november 2020 om 11:16

      Bedoel je dat mensen tot 2030 juist minder auto’s gaan kopen? Want in 2030 is de elektrische auto gemeengoed geworden en is het niet eng meer om er eentje te kopen.

      Overigens denk ik zelf al een tijdje dat veel geld uitgeven aan een nieuwe brandstofauto zonde geld is omdat ik verwacht dat ze relatief hard zullen afschrijven.

      Daarnaast denk ik dat het tegenovergestelde waar zal zijn voor de wat specialere auto. Laatste sportieve auto met handbak en atmosferische motor zal misschien niet zo hard afschrijven bijvoorbeeld.

      Maar dan moet het niet om een dertien in dozijn auto gaan met een simpel motorblok. Want die kunnen we nu al missen als kiespijn omdat het op alle fronten slechter is.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        18 november 2020 om 13:16

        Ik denk dat een groot deel van de mensen nog niet klaar is voor elektrisch, of daar het budget niet voor heeft. Daarom denk ik dat, zoals je zelfs zegt, dat veel geld uitgeven aan een ICE, nogal een risico is m.b.t. afschrijving en dat dit zeker gemerkt gaat worden in verkoopcijfers.

        Het kan trouwens ook andersom uitvallen. Als jij een kleine B segmenter koopt van 15 mille net voordat ze verboden zijn, dan is jouw auto als tweedehands misschien wel extreem gewild omdat nieuw elektrisch veel te duur is, en jouw auto nog ‘betaalbaar’ is. Maar alles hangt samen met het besluit over hoe lang ICE auto’s nog mogen blijven rijden natuurlijk.

        Uiteindelijk is onzekerheid niet goed in ieder geval…

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          18 november 2020 om 14:06

          @reactief: Maar in 2030 is er echt geen verschil meer tussen een elektrische auto en een benzine auto. Sterker nog, het moment zou allang bereikt kunnen zijn dat elektrische auto’s goedkoper zijn dan benzine auto’s. Want als de accu prijs laag wordt, gaat dat lukken, de rest van de auto is alleen maar simpeler.
          Over een paar jaar zijn ze waarschijnlijk al gelijkwaardig geprijsd.

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            18 november 2020 om 14:54

            Die kennen we. Jij zegt dat er dan geen verschil meer is, maar dat zeggen ze al jaren.

            Uiteindelijk zit er nu met name in aanschafkosten nog een aanzienlijk verschil.

            Maar kijk hieronder, onzekerheid = afwachtendheid = minder verkoop!

            Login om te reageren
    • fabian159 zegt

      18 november 2020 om 13:57

      Ja klopt, ik ben aan het kijken voor een nieuwe auto voor mijn vriendin. De vraag is echter kies ik een kia proceed of een skoda enyak (goedkoopste versie) maar wat gaat snelst dalen in waarde? Een benzine auto of een elektrische auto met idioot lage range tegen 2028-2030. De proceed geniet mijn voorkeur.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        18 november 2020 om 14:10

        @fabian159: Heb je niks geleerd van hoe belastingdruk de automarkt vormt?
        Tegen 2028-2030 zal een elektrische auto al de norm zijn en de brandstofauto steeds meer belast worden (of al zijn). En dan is een Kia Proceed een zeer doorsnee auto waarvan er dan overschot zal zijn. Een beetje zoals de diesels nu.
        Daarnaast denk ik dat de Enyaq beter zal rijden.

        Ik heb nu een elektrische auto die 400km kan als je rustig doet. Dat zal in 2030 inderdaad niet bijzonder zijn of zelfs laag zijn. Maar het is niet dat ik ineens in 2030 veel meer rij en er niet mee uit zou kunnen. Ik zie technisch ook geen reden dat ik er niet 10 jaar mee zou kunnen doen.

        Login om te reageren
        • Turbo S zegt

          18 november 2020 om 15:09

          @fanboy: ik kan mensen die zich niet door de overheid in een bepaald soort auto laten forceren heel goed waarderen. Bovendien zal de elektrische auto ook heel zwaar belast gaan worden. Of dacht je dat overheid al die misgelopen inkomsten die ze nu met BEV’s hebben voor lief nemen, als straks steeds minder ‘verbranders’ de staatskas spekken?

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            19 november 2020 om 21:50

            @Panamera GTS: leuk dat jij die mensen kant, maar de Nederlandse automarkt laat het tegenovergestelde zien. De meesten laten zich wel leiden door financiën.

            En ja, ook @melcon: tuurlijk gaan EVs ook belast worden. Dat wordt het nieuwe normaal. Maar dat betekent dat de rest nog harder belast wordt.

            Login om te reageren
        • melcon zegt

          19 november 2020 om 08:07

          @fanboy Als er alleen elektrische auto’s verkocht mogen worden, welke denk je dat dan het meest belast zullen worden? Die worden tegen die tijd net zo zwaar belast als de Ice nu. Dat zie je zelfs nu al (in NL), dat de belastingvoordelen van de elektrische worden afgebouwd nu ze een beetje beginnen te verkopen.

          Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      18 november 2020 om 23:06

      @reactief: ja afwachtend met het kopen van nieuwe ICE auto’s… Maar tweedehands.. Kan het wel eens mee vallen.. Mits de belastingen een beetje dragelijk blijven… Liever dit dan iedereen uit zijn ICE “pesten” met hogere belastingen… Ik heb nog wel een paar ICE auto’s op mijn lijst om gehad te hebben.. Voordat het te laat is ?. En verdorie idd.. Alfa.. Hoop wel dat zij op tijd modellen/techniek, des noods uit de Peugeot stal, op tijd ontwikkelen… Of anders Musk maar “verleiden” met een offer die die niet kan weigeren ?.. FF iets goeds met die aandrijflijn doen…. Spannende tijden dit..

      Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    18 november 2020 om 11:14

    Heel geruft. Vergeet niet niet dat het VK groter is dan Londen en best ‘remote’ kan zijn. Denk aan delen van Wales, Schotland maar ook Cornwall. Je moet hier om ergens te komen vaak flinke afstanden rijden met maar weinig pomp stations. Een van de redenen dat ik hier nog geen elektrische auto heb.

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      18 november 2020 om 11:16

      .. maar wat moet je met een pompstation als je een elektrische auto hebt?

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        18 november 2020 om 11:25

        Natuurlijk is elektrische laden niet het zelfde als benzine tanken en kan het kleinschaliger en flexibeler maar het is maar om aan te geven dat er nog veel moet gebeuren in de infrastructuur. Ik was dit jaar in Cornwall en daar stonden rijen voor de laad stations ( en de benzine stations maar dat ging sneller)

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          19 november 2020 om 16:20

          @sketcher: maar t is volgende week nog geen 2030 hoor, dat duurt mg 10 jr. in 10 jr tijd kan een hoop aangelegd zijn.

          Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        18 november 2020 om 11:29

        en de onderheidstechniekers…een EV heeft amper tot geen onderhoud nodig

        Login om te reageren
        • avdb55 zegt

          18 november 2020 om 16:50

          @Jantje_555: ja, want electronica gaat nooit kapot en heeft het eeuwige leven. En elektromotoren gaan ook nooit kapot. En als je altijd regeneratief remt, heb je geen mechanische remmen nodig.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            18 november 2020 om 20:39

            @avdb55: Amper tot geen onderhoud nodig is wel wat overdreven idd, maar wel minder nodig. Nu, dat kan ook gezegd worden van de huidige ICE auto’s, die hebben veel minder onderhoud nodig dan de auto’s van 20-30-40 jaar geleden. Maar dat lossen ze dan op door het gewoonweg duurder te maken. Dat zal ook gebeuren met EV’s…

            Login om te reageren
            • Jantje_555 zegt

              23 november 2020 om 15:20

              iemand die ik ken heeft een Tesla van 2012, eerste generatie en zit over de 200 000km en is nooit op onderhoud gegaan. remmen zijn ook nog goed omdat je met die 1 pedal driving deze niet vaak gebruikt

              Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        18 november 2020 om 12:50

        @Knapzuur Bijvoorbeeld een lekker broodje halen.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      18 november 2020 om 11:18

      @sketcher: Tja de infrastructuur moet verbeterd worden. Maar dat gebeurt wel. In West Europa kan je al aardig toeren met een EV en zijn de afstanden niet zo’n probleem. Met Tesla netwerk al helemaal niet. Maar hopelijk zijn de andere laadpaal netwerken straks ook op dat niveau

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        18 november 2020 om 11:27

        Het gaat zeker de goede kant op maar ook West Europa is het er nog niet. De rijen Tesla’s voor laad stations op weg naar de wintersport (in februari) waren daar een voorbeeld van.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          18 november 2020 om 14:12

          @sketcher: Tja het gaat met horten en stoten. Het aantal EV’s en snelladers zal nooit gelijk op gaan. Zie je ook in Noorwegen.
          Dat van die wintersport is ook weer wat overdreven. Daardoor hebben een deel van de Tesla rijders een uur langer erover gedaan, tja vervelend, maar ook weer niet einde van de wereld. Nog steeds veel beter dan andere elektrische auto’s, ook veel beter dan mijn eigen elektrische auto waarmee ik het Tesla netwerk niet kan gebruiken. Kom er wel, duurt gewoon wat langer.

          Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      18 november 2020 om 11:29

      geruft? Gedurfd *facepalm* Al hoewel het gaat over BJ.

      Login om te reageren
  3. stationcar zegt

    18 november 2020 om 11:22

    Je kan van alles willen als regering, maar niet alles is even realistisch. Dit is bijvoorbeeld niet heel realistisch. Hierboven werd al aangehaald dat er iets met de restwaarde van auto’s gaat gebeuren tegen die tijd. Bij de aanschaf van een auto is restwaarde altijd heel erg belangrijk,als je een auto koopt die over 5 jaar niks meer waard is wordt het wel een hele dure bezigheid. Daarnaast is er nog de infrastructuur, die zal er dan moeten zijn. Groot Brittannië is een vrij groot land, ik ben er zeker van dat die infrastructuur er dan nooit kan zijn. Verder is er nog een dingetje met geld, door de Brexit gaat de economie de komende jaren ook niet echt soepel draaien daar, om het nog maar niet over corona te hebben. Groot Brittannië is niet zo’n welvarend land als bijvoorbeeld Nederland met relatief veel armoede, dat gaat de komende jaren niet beter worden. Tenslotte is er nog het draagvlak onder de bevolking,, gezien alles wat er de komende jaren op hun af komt lijkt het me uitgesloten dat dit op deze termijn mogelijk is.
    En dan heb ik het nog niet eens over de beschikbaarheid van deze technologie op deze schaal, dat gaat niet in 10 jaar goed komen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 november 2020 om 14:15

      Maar wat heeft die armoede er nou mee te maken? Dit gaat over nieuwe auto’s. Mensen in armoede die nieuwe auto’s kopen die bestaan niet (zijn die het wel doen, die hebben illegale neven activiteiten…).
      2030 is over 10 jaar. Dan mogen er alleen nog maar nieuwe auto’s verkocht worden. De grote fabrikanten ontwikkelen nu al geen nieuwe generatie verbrandingsmotoren meer. Ik denk dat het veel sneller zal gaan dan je nu kan verwachten. Ja er zullen problemen ontstaan doordat de infrastructuur achterblijft. Dat komt vooral omdat de “het zal zo’n vaart niet lopen” houding die jij predikt ook bij de ambtenaren zit.

      Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    18 november 2020 om 11:29

    ja….wat wordt het een saaie wereld dan. En in hoeverre is zo een EV na 1e en 2e hands gebruik in West Europa nog inzetbaar.
    Ik zie ze in Afrika niet direct een 5e hands Tesla gebruiken in de brouse.

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      18 november 2020 om 12:28

      Hoeft ook niet, recycleren die handel.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        18 november 2020 om 14:13

        @b00st: Recyclen hoeft niet eens, gewoon de accu’s voor andere doelen hergebruiken. Dat ze dan nog minder capaciteit hebben geeft niet voor andere toepassingen. Dat gebeurt nu al.

        Login om te reageren
        • b00st zegt

          18 november 2020 om 14:45

          Ook een vorm van recyclage, niet?

          Login om te reageren
  5. kminne zegt

    18 november 2020 om 11:33

    Boris Johnson zou hier in Nederland perfect passen bij de VVD. Hij doet alsof hij rechts is, maar voert een hoofdzakelijk links beleid. Dit is daar een typisch voorbeeld van.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      18 november 2020 om 11:42

      @kminne,

      Wat is er links aan het promoten van auto’s die minstens 50.000 euro kosten en merendeel in de lease gaan?

      Login om te reageren
    • hiostu zegt

      18 november 2020 om 11:45

      Klimaat is geen links of rechts topic meer. Er is geen economie meer als de helft van europa onder water staat.

      Login om te reageren
      • tttijn zegt

        18 november 2020 om 15:17

        @hiostu: ga jij alsjeblieft is opzoeken hoeveel mm de zeespiegel gestegen is sinds de start van de industriële revolutie. Napraterij.

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          18 november 2020 om 15:43

          Blijf lekker alles ontkennen. De gehele wetenschappelijke gemeenschap is consensus over klimaat verandering en dat dit door de mens wordt veroorzaakt. Dit ontkennen is hetzelfde als anti-vaxxer of flat-earther zijn. Die stijging van de zeespiegel over een periode van afgelopen 100 jaar is trouwens ongeveer 20cm bij een stijging van 1 graad celcius. De huidige snelheid van stijging is ongeëvenaard. De helft van die stijging is namelijk sinds 1993. Dit zijn de meest betrouwbare cijfers verzameld door NASA uit heel veel verschillende onderzoeken.

          Login om te reageren
          • tttijn zegt

            18 november 2020 om 17:50

            @hiostu: idd we hebben het over enkele cm’s in honderden jaren, niet die 7 meter waarmee ik.meer dan 30 jaar geleden al bang gemaakt werd op de lagere school. Zelfs in jou heilige IPCC rapport staat, natuurlijk ergens in een ‘voetnootje’ dat rler geen relatie is tussen de toename van co2 en opwarming vd aarde. Ik denk dat jij de toename door.mensen ernstig overschat, en die van die gele bol met lava boven je onderschat evenals andere factoren die aan klimaat verandering bijdragen.

            Login om te reageren
            • hiostu zegt

              18 november 2020 om 18:22

              Nee je negeert nu echt alle wetenschap, het is echt al heel erg duidelijk dat de co2 uitstoot van de mensen de opwarming van de aarde veroorzaakt. We kunnen exact berekenen hoeveel co2 er in de lucht wordt uitgestoten, waar het vandaan komt en hoe het in de geschiedenis eruit zag icm temperaturen. We weten ook exact wat de co2 doet in de lucht. Er zitten nog wat variaties bij, maar de consensus is toch echt onder 99% van de klimaat geleerden duidelijk. Ontkennen valt echt in de orde van het ontkennen van wetenschap zoals anti-vaxxers dat doen en flat-earthers. Ga maar eens gewoon naar NASA consensus website en daar zul je duidelijk zien hoe eenduidig de bewijzen zijn. Of zoek eens een filmpje op van Bryan Cox die uitlegt hoe men tot zo’n consensus komt. Of hoe ze tot de metingen komen dmv het boren door de ijslagen in antartica.

              Mensen die het nu blijven ontkennen zijn echt een gevaar voor de samenleving, deze zorgen namelijk voor een vertraging in maatregelen waardoor het alleen maar steeds moeilijker wordt om tijdig het roer om te gooien.

              Login om te reageren
              • stationcar zegt

                18 november 2020 om 20:45

                Ik hoef niet een hele discussie met jouw over de opwarming van de aarde, maar één ding wil ik je graag meegeven om over na te denken. Namelijk; de relatie tussen de uitstoot van C02 en de opwarming van de aarde is NIET bewezen (zoek maar na). Er is wel een hoop indirect bewijs wat hierop duidt en daarom is het wetenschappelijke uitgangspunt dat er waarschijnlijk wel een verband is. De duiding van deze aannames is altijd subjectief. Feit is dat de opwarming van de aarde 150 jaar geleden min of meer is begonnen, dat valt samen met het moment waarop de mens steeds meer C02 begon uit te stoten. Maar, tevens valt dit samen met het begin van de metingen. Dus van de periode daarvoor zijn geen accurate metingen (en is dus geen vergelijkingsmateriaal).
                Op deze (gammele) aanname wordt nu dus het klimaatbeleid gebaseerd, daar mag je best kritisch op zijn. Misschien eens goed om je in te verdiepen. Daarnaast zijn er vele andere factoren die ook van invloed zijn op de temperatuur hier op aarde, bijvoorbeeld de zon, natuurrampen enz. We weten allemaal dat we hier in Nederland bijvoorbeeld een aantal keer een ijstijd hebben gehad, waarin het klimaat eerst afkoelde en daarna weer opwarmde, beiden zonder tussenkomst van de mens. Opwarming en afkoeling van de planeet is dus een heel natuurlijk gegeven. Aan politici de taak om niet de ópwarming van de aarde te bestrijden (dat is nogal naïef in het licht van voorgaande), maar om de gevólgen van een eventuele opwarming op te vangen. Voor de Nederlandse situatie is dat: nadenken over een eventuele zeespiegelstijging en daarop anticiperen. Maatregelen om de wereldwijde temperatuur te stabiliseren zijn in dit licht volstrekte geldverspilling.
                Dat gezegd hebbende vind ik het wel belangrijk om de uitstoot terug te dringen en elektrisch rijden (bijvoorbeeld) te stimuleren, als het daadwerkelijk de planeet een schonere plaats maakt om te leven. Daar hebben we per slot van rekening zelf belang bij.

            • deSjonnies zegt

              18 november 2020 om 18:38

              100% eens.
              De olie is al sinds 2000 op vertelden ze ons in 1974 en we zijn gestorven aan de gevolgen van zure regen.
              Gelukkig gaan EV’s de wereld redden

              Login om te reageren
            • alfafever zegt

              18 november 2020 om 19:40

              Sorry hoor, maar je moet inmiddels je kop wel heel erg diep in het zand hebben gestopt wil je de klimaatverandering nog steeds niet serieus nemen. Hoe kom je erbij dat je het beter denkt te weten dan een overgrote meerderheid van de wetenschappers op dit gebied.

              Login om te reageren
    • escort77 zegt

      18 november 2020 om 11:49

      @kminne: links/rechts gaat over welke taken de overheid op zich moet nemen en waar de eigen verantwoordelijkheid van de burger begint en eindigt. Dat staat los van hoe je met de aarde omgaat en tegen de klimaatproblematiek aankijkt.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 november 2020 om 14:23

      Rutte voert juist een flink rechts beleid. Streng op migratie. Streng op handhaving (boetes zijn enorm hoog, straffen zwaar), bedrijven laat hij weinig belasting betalen maar burgers juist veel. Als je het nog rechtser wilt dan moeten we uniformen gaan dragen en met vlaggen gaan zwaaien…

      Login om te reageren
      • tttijn zegt

        18 november 2020 om 15:19

        @mashell: dit kun je gewoon niet menen man. Hoogstens een rechts beleid gezien vanuit Lenins standpunt. Streng op migratie…..

        Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        19 november 2020 om 08:40

        Voor NL begrippen rechts.. Wereldwijd eerder progressief en zelfs wat links..
        Klopt dat (veel) bezit weinig wordt belast waardoor ongelijkheid, met name ook nu tijdens de crisis, toe neemt.. Maar dan heb je het wel over de huisjes melker met meerdere huizen… Als je genoeg geld hebt om dat te kopen kan verhuren goed renderen.. Oplossing bouwen,bouwen en nog eens bouwen.. Hypotheek rente afschaffen… Belasting op (veel) bezit invoeren.. Rutger Bregman heeft wel leuke artikelen geschreven hierover..

        Login om te reageren
  6. rutgerg zegt

    18 november 2020 om 11:39

    In Engeland zijn caravans erg populair….. heel erg populair. De combi ev en caravan is nog niet echt een gelukkig huwelijk volgens mij. Genoeg stappen nog te nemen de komende 10 jaar in EV land.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 november 2020 om 12:07

      10 jaar de tijd om de caravan uit te roeien maar daarna staat ons een mooie toekomst te wachten.

      Login om te reageren
      • leonlampe zegt

        18 november 2020 om 14:33

        @mashell: elke caravan vernietigd is weer een stapje dichterbij een mooiere toekomst haha

        Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        18 november 2020 om 16:14

        @mashell: hahaha

        Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      18 november 2020 om 12:51

      10 jaar is heel lang in EV land. Er is zoveel winst te behalen in de aandrijflijn en de accu techniek. Panasonic heeft nu al techniek klaar staan wat ervoor zorgt dat je met een de omvang en gewicht van een gemiddelde Tesla accu 1000km kunt afleggen.

      Login om te reageren
  7. detroitv8 zegt

    18 november 2020 om 11:40

    Ik vind dit op zich niet eens zo’n gek beleid, als de uitzondering op hybrids daadwerkelijk blijft bestaan. Ik denk dat we ook na 2030 (10 jaar vanaf nu hé!) echt niet helemaal zonder plof motoren kunnen.

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      18 november 2020 om 17:30

      @detroitv8: Het is een nobel streven. Echter, volledig ridicuul. Als dit plan doorzet, komt er eerst een enorme run op ICE’s. De infrastructuur is er nooit op tijd klaar voor. Netverzwaringen gaan nooit op tijd klaar zijn. 2050 zou eerder realistisch zijn.

      Login om te reageren
      • hiostu zegt

        18 november 2020 om 18:25

        2050 is gewoon te laat, dan maar het met sneller verzwaren. Wachten tot 2050 met drastische maatregelen is te lang.

        Login om te reageren
        • sleepyj zegt

          18 november 2020 om 22:29

          @hiostu: Je wilt niet half weten hoeveel werk het is om het net te verzwaren. Dat is onmogelijk in 10 jaar, helemaal in de UK. Buiten dat, de automobielen zelf zijn niet een enorm zwaarwegende factor in de klimaat problematiek. De industrie speelt een veel grotere rol. Daarmee wil ik zeggen, of we nu in 2030 of in 2050 alleen nog maar elektrische auto’s mogen aanschaffen, zal een klein aandeel hebben. Het streven is goed, maar dingen roepen die aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid niet waargemaakt kunnen worden is gevaarlijk.

          Login om te reageren
  8. ericc zegt

    18 november 2020 om 11:50

    Is dit al beslist of enkel een aankondinging van BJ om zich populair te maken. En ik vermoed dat de 2,8 miljoen in het artikel een tikkeltje te weinig is om de infastructuur aan te passen.
    Ook de andere Europese landen lopen sterk achter met hun infastructuur werken aan te passen.
    Komt niet goed…2030!
    En ook nog….Vroeger had je parkeermeters bij elke parkeerplaats in dichtbevolkte gebieden, deze hebben ze allemaal verwijderd en we betalen via het mobieltje.
    Krijgen we een giga groei aan laadpalen in de grote steden? In veel steden hebben maar weinig mensen een garage. Sta je 2 kilometer verder geparkeerd, heb je wel een lange kabel nodig tot thuis!

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      18 november 2020 om 17:21

      Het is 2,8 miljard, dus ietsjes meer… ;)

      Login om te reageren
  9. gebak zegt

    18 november 2020 om 12:04

    Ik ben benieuwd naar zijn plan waar dan alle stroom vandaan moet komen…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 november 2020 om 12:09

      Dat is toch niet zo moeilijk? Zon, wind, kolen, kernenergie, aardgas, desnoods zelfs benzine. Als we alle auto’s elektrisch laten rijden en we zouden de stroom opwekken door in energie centrales benzine te verbranden dan zouden we minder benzine nodig hebben dan nu.

      Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        18 november 2020 om 13:08

        @mashell: iets met klimaat neutraal waar hij naar toe wil.. dus die kolencentrales gaan m niet worden

        Login om te reageren
      • gebak zegt

        18 november 2020 om 13:22

        Het hoeft inderdaad niet moeilijk te zijn, maar het moet wel gedaan worden… Groen of niet, zonder plannen zie ik het niet snel gebeuren.

        Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      18 november 2020 om 13:03

      @gebak: exact dat. Hij heeft het over giga factories om accu’s te produceren.. dat kan dan alleen met kernenergie. Maar om die centrales te realiseren ben je al 10 jaar verder..Good luck with that mate..

      Login om te reageren
  10. Friez zegt

    18 november 2020 om 12:05

    2,8 miljoen maar? Moet dat niet 2,8 miljard zijn?

    Ik vind het we heel ambitieus om in 2030 zonder ICE te kunnen. Ik geloof nog wel in een overgangsperiode met hybrides, tenzij de techniek een enorme sprong gaat maken in de komende paar jaren wat betreft bereik/laden/kosten.

    Als autoliefhebber doen deze ontwikkelingen me toch een beetje pijn :-(

    Login om te reageren
  11. pindakoning zegt

    18 november 2020 om 12:05

    Toch wel nieuwsgierig naar de reactie van de chef bij Ferrari die recent een bijzondere uitspraak deed over de verbrandingsmotor..

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      18 november 2020 om 15:24

      @pindakoning: wat kan hem Engeland schelen.

      Login om te reageren
      • pindakoning zegt

        18 november 2020 om 19:29

        @mercedesbenze350cdi: toch wel een redelijke markt en wellicht volgen er meer.

        Login om te reageren
  12. ghini zegt

    18 november 2020 om 12:17

    2.8 miljoen?? Anyway, ik denk dat ze zich verkijken op de laad infrastructuur die er moet komen en welke gevolgen al dat stroom trekken gaat veroorzaken etc. Mooi streven maar haalbaar denk ik niet. Hier zullen een aantal engelse merken trouwens ook niet blij mee zijn..

    Login om te reageren
  13. s2000vtec zegt

    18 november 2020 om 12:17

    Ziet niemand dan die prachtige Renault 5 Turbo 1 ?? Schitterende auto uit begin jaren 80. 1397 cc 160 pk.

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      18 november 2020 om 12:25

      Idd, kwijl

      Login om te reageren
    • deSjonnies zegt

      18 november 2020 om 17:10

      Nee ze willen Tesla.
      Dit is Lucifer voor millenials.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        18 november 2020 om 17:36

        Ik wil beide!
        Maar ik ben dan ook geen millennial (denk ik)

        Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        19 november 2020 om 06:41

        @desjonnies Logisch. Die R5 is traag, luidruchtig, van oude Franse kwaliteit, wordt flink warm van binnen, minimale kofferruimte, euroncap zou waarschijnlijk min sterren invoeren voor de botsveiligheid, heeft niets aan hulpsystemen, laat staan autonoom rijden hulpjes en heeft een turbogat waar ze bij Millau een brug over gebouwd hebben.

        Doe mij maar die R5 any day!
        Wat een heerlijke old school auto, in een prachtige uitvoering!

        Login om te reageren
    • melcon zegt

      19 november 2020 om 08:19

      @s2000vtec Prachtig exemplaar inderdaad! Standaard 160 pk inderdaad maar je kon nieuw af-fabriek stage2/3 upgrades mee bestellen dus deze zou ook 185 of 200 pk kunnen hebben. Dit is een turbo 1 trouwens met het bijzondere dashboard, helaas is het originele al even speciale 2 spaaks stuur niet aanwezig. De latere turbo 2 had het dashboard en stuur van de 5 Alpine Turbo.

      Login om te reageren
  14. Robert zegt

    18 november 2020 om 12:24

    Ik voorzie een enorme toename in de verkoop van ICE modellen nog in 2029. En in december zullen de dealers de laatste voorraadmodellen bij opbod gaan verkopen.

    Die Boris Johnson heeft makkelijk praten; de uitvoering van dit eh… ambitieuze plan komt het volle conto van z’n opvolger, of dat nu een Conservatief of Labour leider is. Want waar de Britten van zichzelf een enorme hoge eigendunk hebben, weet de rest van Europa wel beter: zo’n infrastructuur om EV’s massaal te kunnen opladen, in tien jaar tijd… ik moet het nog maar zien. De Britten waren ook gouden bergen beloofd bij het accepteren van de Brexit, en kijk nu: nog anderhalve maand te gaan en er is nog vrijwel niets geregeld. En nee, daar heeft de corona-crisis niks mee te maken.

    Wat @sketcher ook al zegt, Groot Brittannië is méér dan alleen de London Metropolitan Area. Wat dat betreft England SW = Randstad – de economische, sociale en maatschappelijke afbakeningen zijn nagenoeg hetzelfde.

    En dan geef ik je op een briefje: nog voor het 2030 is, is Schotland al officieel losgemaakt van het Verenigd Koninkrijk. Als het al bij alleen de Schotten blijft.

    Login om te reageren
  15. O plaat zegt

    18 november 2020 om 12:26

    In 2029 dan nog een Mustang GT of Challenger 392 aanschaffen zou ik zeggen. Hou die 30 jaar bij en gegarandeerd een goede investering.

    Login om te reageren
  16. Charles Taycan 4S zegt

    18 november 2020 om 12:34

    Goed voornemen voor over 9 jaar! En ook nog een overgangsfase van 5 jaar voor Plug- ins hybride. Het gaat snel nu met de EV, heel snel! De wereld verandert! Inmiddels in de UK 1 jaar levertijd op een Taycan….

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      18 november 2020 om 15:20

      @Charles Taycan 4S: Manmanman jij praat ook mee.met hoe de wind waait.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        18 november 2020 om 17:32

        @tttijn, want?

        Login om te reageren
        • tttijn zegt

          18 november 2020 om 17:52

          @Charles Taycan 4S: je rijd een brandstof motor dan hoor ik je niet over evs en is het genieten van het motorgeluid, nu rijd je een opgevoerde stofzuiger en kan het niet meer op met de evs.

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            18 november 2020 om 18:00

            Tijden veranderen @tt, het leven bestaat uit keuzes maken en aanpassen!??

            Login om te reageren
  17. wjeurs zegt

    18 november 2020 om 12:38

    Ligt het aan mij of is 2,8 miljoen pond niet een heel grote investering als het om het aanleggen van een infrastructuur gaat?

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      19 november 2020 om 06:59

      Ligt niet aan jou. Zeker als Boris er ook nog even een deel van in overheidssteun voor accufabrieken wil steken, is het gewoon weinig.

      Login om te reageren
  18. Jochempie zegt

    18 november 2020 om 12:46

    Een historische mijlpaal. Nu wordt het hard sparen als je nog een bijzonder benzine-exemplaar wilt kopen!

    Login om te reageren
  19. wpgt zegt

    18 november 2020 om 13:04

    Ik neem aan dat deze regel verbod geeft op het op kenteken zetten? Het totaal verbieden van de verkoop van auto’s met benzine motor zou flink roet in het eten van de Engelse motorsport gaan gooien.

    Login om te reageren
  20. karhengst zegt

    18 november 2020 om 13:36

    De titel: Verbrandingsmotoren verboden vanaf 2030
    De inleiding: Verkoop van verbrandingsmotoren verboden vanaf 2030
    Het oorspronkelijke artikel: De verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren verboden vanaf 2030

    Wat meer nuance en detail zou voor de duidelijkheid wel mogen.

    Login om te reageren
  21. Variomatic zegt

    18 november 2020 om 15:02

    Nou, dan komen er dus ineens britten in gammele bootjes over de Noordzee als vluchteling deze kant op, grappig..

    Login om te reageren
  22. riel zegt

    18 november 2020 om 15:04

    Ik heb hier nog een GT Turbo in de garage staan met elektrificatie plannen… Als ik die dikke oude 5 zo zie gaat het wel weer kriebelen. Vet hoor !

    Login om te reageren
  23. kevertje zegt

    18 november 2020 om 15:19

    Een beetje vreemde politiek, het is een absoluut foute beslissing die wellicht herziening zal krijgen. Niet alleen de markt is niet klaar, de samenleving en haar energieproductie en netdistributie – de creatie van voldoende laadpalen en stations evenmin. Ik denk dat niemand de megalomane gevolgen annex kost, daarvan alleen, onder ogen wil komen. De energielobby probeert iedereen in zijn greep te krijgen terwijl de som onder het totaal absoluut niet de ecologische winst oplevert. Dat kan alleen als je binnen een heel klein vierkantje kijkt, maar precies zó groot is de bril van een gemiddelde politieker.

    Login om te reageren
  24. tttijn zegt

    18 november 2020 om 15:23

    Wat laten mensen zich makkelijk misleiden. Heel.die focus op co2 is nergens op gebaseerd, ja op geld weghalen bij de burgers en het verder verrijken van een klein clubje. Er is werkelijk geen aantoonbaar bewijs voor het verhogen van de co2 in de atmosfeer en de opwarming van het klimaat.

    Login om te reageren
  25. albertjan zegt

    18 november 2020 om 15:33

    Ik snap de headerpolitiek van AB niet helemaal. Er zit een wereld van varschil tussen een verbod op de verbrandingsmotor en de verkoop ervan. Beetje clickbait imo.

    Login om te reageren
  26. brera22 zegt

    18 november 2020 om 15:36

    Ja de wereld verandert snel,heb 7 maand geleden nog een RR Evoque gekocht voor mijn vrouw 1 uit 08-2017,en dan ook nog diesel,denk dat zij daar gewoon een jaartje of 7 a 8 in gaat rijden en dan heb je nog minimale afschrijving .En dan maar over op een BEV of plug in..
    Das het voordeligst rijden denk ik…

    Login om te reageren
  27. brera22 zegt

    18 november 2020 om 15:38

    Btw Charles wanneer krijg je Porsche Taycan….

    Ik zit te wachten op de RWD Porsche Taycan,hoeft voor mij niet perse 4wd te zijn ,daar heb je in Ned ook niks aan….

    Erg benieuwd naar jou bevindingen,wat het verschil is met de 991.2 die je nu nog heb dacht ik!

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      18 november 2020 om 17:25

      @brera22, he hallo Brera! Leuk je hier te zien ipv op Teslaweek?…. klopt, aanvankelijk wilden wij ook voor de RWD Taycan gaan , echter niemand wist in september jl wanneer die precies ging komen dus toen hebben we besloten om de Taycan 4S te bestellen ook vanwege de standaard luchtvering die bij de RWD optioneel is en nog een paar zaken. Eind januari komt hij als alles goed is. Ben erg benieuwd! Leuk dat jij ook serieus interesse hebt in de Taycan RWD. Ben er ook benieuwd naar!?

      Login om te reageren
  28. Henk Lobeilo zegt

    18 november 2020 om 16:09

    Misschien een domme vraag, maar waar gaat in 2030 de benodigde elektriciteit vandaan komen?
    En via welk netwerk?

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      19 november 2020 om 16:22

      @Henk Lobeilo: daar zal vast wel over nagedacht zijn. Zou me dr niet druk om maken als ik jou was.

      Login om te reageren
  29. E34M5Touring zegt

    18 november 2020 om 16:11

    Woon er niet, dus: Aint care…

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      18 november 2020 om 16:36

      @e34m5touring: In Amerika heb je minder last van dit soort zaken. Hoe is het met de S Cabriolet?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        18 november 2020 om 16:39

        Fantastisch. Echt een fenomenale auto. M’n pa durfde na 4mnd pas volgas te geven. Power is echt insane. Bevalt echt super. Hoe is t met de F430? Al in de winterslaap?

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          18 november 2020 om 16:45

          @e34m5touring: Ik kan het me voorstellen inderdaad. Gave bak is het ook! Gaat na 4 jaar nog steeds goed, en zit sinds begin deze maand in de winterslaap inderdaad.

          Login om te reageren
  30. arthur75 zegt

    18 november 2020 om 16:38

    Heb het artikel écht wel gelezen en de comments ook. Pad na de 3e x bj wist ik dat Boris Johson betekende. Ik moet meer autoblog kijken ipv wat anders..

    Login om te reageren
  31. bernoulli zegt

    18 november 2020 om 16:57

    Dus tegen die tijd gaat Top Gear verder als Maximum Output.

    Login om te reageren
  32. dutckk9 zegt

    19 november 2020 om 09:44

    Denk dat het zo.n vaart niet loopt. Een mooi marketing item dat wel. Voor mij geen EV want met regelmatig een zware kar of caravan achter mijn auto er is nog geen (betaalbaar) alternatief en ik heb ook geen zin (en tijd) om aan te sluiten bij een laadpaal in het hoogseizoen. Ik zie de plaatsjes al weer voor mij.. EV auto.s in file bij een paal onderweg naar de wintersport. Dat we EV gaan rijden dat geloof ik wel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North