• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin zescilinder is nu helemaal klaar

Auteur: willeme, gepost 14 november 2021 om 11:02 – 21 Reacties

Aston Martin zescilinder

De Aston Martin zescilinder lijnmotor is historisch verantwoord.

Aston Martin staat bekend om zijn twaalfcilinder-motoren. Die worden al sinds 1999 in diverse configuraties toegepast. Ook de V8 motoren zijn een tijdje bekend. Eerst Jaguar V8’s, later achtcilinders van AMG. Maar van origine is Aston Martin dat veel ervaring heeft met zescilinder lijnmotoren.

Er is dan ook goed nieuws voor de purist, want de zes-in-lijn keert namelijk terug bij Aston Martin! De Britten bouwen ‘m niet zelf, overigens. Het is niet hun V12 minus één cilinderbank. Het is de M256-motor van Mercedes-Benz. Deze levert Mercedes ook in de ‘AMG 53’-modellen van de CLS, E, GLE en AMG GT. De motor is voorzien van een turbo, 48V-ondersteuning, 24 kleppen, twee nokkenassen en een OPF. De motor levert 435 pk aan vermogen en 520 Nm aan koppel.

Aston Martin zescilinder

Aston Martin zescilinder voor DBX

De motor wordt helaas niet gelepeld in de Vantage om zo een goedkopere Aston Martin zescilinder sportwagen aan te bieden. Nee, de motor wordt enkel en alleen in de DBX aangeboden. Niet zo verwonderlijk, dat is het model dat het meeste moet verkopen. Ook auto’s als de Porsche Cayenne en Maserati Levante zijn leverbaar met een zescilinder.

Aston Martin zescilinder

Mocht je meteen naar de Aston Martin-dealer togen om er eentje voor jouw én je eega te bestellen, hebben we slecht nieuws. De Aston Martin DBX met zescilinder motor zal alleen in China beschikbaar worden. In China is het belastingtechnisch interessant om een motor met minder slagvolume te rijden. Daarbij is in China prestige, luxe, uitstraling en imago belangrijker dan keiharde prestaties.

  • Aston Martin zescilinder
  • Aston Martin zescilinder
  • Aston Martin zescilinder

Dikkere uitvoeringen

Wat krijgen wij dan wel naast de reguliere DBX? Dikkere uitvoeringen! Zo staat er een DBX-S op de planning met een 700 pk sterke V8. Ook een PHEV-staat op de planning, alhoewel wij vermoeden dat die sterke V8 ondersteuning zal krijgen. Als laatste komt er ook een ‘coupé’-versie van de DBX. Dus eentje met nog minder bagage- en hoofdruimte.

  • Aston Martin zescilinder

Deze uitvoeringen moeten de DBX nog populairder gaan maken. Op dit moment verkoopt de DBX beter dan alle andere Aston Martins bij elkaar. Sindsdien is de komst van de SUV is de omzet gestegen met 173 procent.

Via: Weiboo.

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Sebastian Vettel doet serieus in een Aston Martin DBX
  • Aston Martin DBX707
    Aston Martin DBX707 is belachelijk snel
  • De DBX redt Aston Martin van de ondergang

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Aston Martin, China, crossover, dbx, Mercedes, SUV

Vorig bericht: « “***** them all”: Toto Wolff heeft schuine mededeling voor Lewis
Volgend bericht: Yaris met 300 pk op komst, evenals Supra met handbak! »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    14 november 2021 om 11:26

    KIA heeft echt goed naar de DBX gekeken met de EV6.

    Login om te reageren
  2. golf1985 zegt

    14 november 2021 om 11:37

    Ik vind het de mooiste luxe suv sport dinges die er rijd

    Login om te reageren
  3. mattr zegt

    14 november 2021 om 11:50

    Vreemd. Minder CO2 doet het in de meeste Europese landen juist toch ook goed?

    Login om te reageren
    • The Stig NL zegt

      14 november 2021 om 19:00

      @mattr: Ja, zou je wel zeggen. Waarschijnlijk komt er voor dat doel dus die PHEV.

      Login om te reageren
  4. Alfarobert zegt

    14 november 2021 om 11:59

    Dus prestaties zijn in ons land waar we overdag maximaal 100 mogen en na 19uur 130 belangrijk?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      14 november 2021 om 12:10

      @alfarobert:

      Ja. Uiteraard moet je Nederland even wegdenken. De aantallen zijn zo klein dat ze niet op onze maximum snelheid letten. In Europa wenst met wel een beetje performance. Overigens is het niet uitgesloten dat de zescilinder op een later moment naar Europa komt. Wellicht dat ze met een sterkere PHEV een betere troef in handen hebben. Zowel qua marge als afzet.

      Overigens is de 100-130 km/u natuurlijk kolder om daar een auto op te kopen/of te laten staan. Ja, met 200 pk heb je voldoende vermogen, maar 300 pk rijdt echt lekkerder, ook al ga je niet harder dan 130 km/u. En bij zo’n luxeproduct telt ‘reserves hebben’ heel erg mee.

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        14 november 2021 om 13:16

        Ik rij zo wat jaarlijks met een VW bus met 56pk naar Italië. Sorry maar wat je zegt van 200pk is onzin. 70pk is meer dan genoeg al de rest is puur voor het comfort.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          14 november 2021 om 15:47

          @shiva:

          Alles is relatief, natuurlijk. En er zit een verschil in tussen wat je nodig hebt en wat prettig is. Als je kijkt naar 0-100 tijden en topsnelheid, heb je aan weinig vermogen in principe voldoende. Het is wel erg lekker dat je niet maximaal de motor hoeft uit te wringen en toch met gemak met het verkeer mee kan (of iets sneller te zijn).

          Dus meer vermogen in zo’n zware DBX is op zich ‘wel lekker’, alhoewel deze zespitter met 435 pk uiteraard nog perfect voldoet. Zo’n DBX koop je niet om voldoende vermogen te hebben, maar om meer dan voldoende te hebben, uiteraard.

          Login om te reageren
  5. r3fl3x zegt

    14 november 2021 om 12:53

    Jammer, de Vantage zou zich best lenen voor een mooie zes-in-lijn.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      14 november 2021 om 14:35

      Zeker. Maar dan liever één van de soort SpeedSix van TVR, een hoogtoerig atmosferisch blok. Te vrezen valt dan wel, dat het uitstoottechnisch een uitdaginkje wordt . . .

      Login om te reageren
      • r3fl3x zegt

        14 november 2021 om 14:38

        Das war einmal hè… Jij bent wel van de dikke Mercedessen toch? Al gereden met hun zes-in-lijn? Lees er veel positieve recensies over. Ook naar die nieuwe Mazda motor ben ik best benieuwd.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          14 november 2021 om 15:24

          Niet met de nieuwe MB zescilinder gereden, al een tijdje geleden overgestapt naar een BMW. Wat niet betekent, dat ik niet eens met zo’n MB zou willen rijden. Maar komt er niet zo snel meer van. Dan zou ik bij een verkoper de indruk moeten wekken, dat ik misschien interesse in zo’n oto heb. Dat is – in ieder geval op dit moment – niet aan de orde. Dus zou een beetje van een ranzige mentaliteit getuigen om dan te doen alsof.

          Login om te reageren
          • r3fl3x zegt

            14 november 2021 om 23:59

            Nee dat zou ik ook niet snel doen. Ik rijd sowieso altijd tweedehands en de keren dat ik bij de dealer ben geweest is op 1 hand te tellen

            Login om te reageren
  6. donvliet zegt

    14 november 2021 om 13:39

    hoeveel cc’s heeft dat blok?

    Login om te reageren
  7. thjvanvlerken zegt

    14 november 2021 om 14:21

    De ford kuga hebben ze al met 4 pitters 😂. Mooie wagen een dbx, helaas nog nooit gezien in het echt.

    Login om te reageren
  8. rikus zegt

    14 november 2021 om 16:57

    De DBX verkoopt beter dan alle andere Aston Martins bij elkaar.. Dan verkopen ze daar dus helemaal niets van.. Want de DBX zie je echt nooit. Nergens.

    Login om te reageren
  9. porker zegt

    14 november 2021 om 16:58

    Interieur is Mercedes 2019 of zo. Beetje jammer dit. Zie die enorme bak achter de binnen spiegel

    Login om te reageren
  10. Abdelaziz zegt

    14 november 2021 om 21:26

    Lijkt op Ford Puma

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      15 november 2021 om 06:31

      @abdel86: ja dat doet Ford prima! Dus AM zet m maar naast de db5 op de foto, dat geeft nog wat schwung…tikkeltje zielig?

      Login om te reageren
  11. AstonMartinDriver zegt

    14 november 2021 om 21:42

    Ik houd het op mijn 12 😇

    Login om te reageren
  12. dree16v zegt

    15 november 2021 om 17:51

    EV6 nu al gefacelift en huh 6 cilinder? O wacht! :p

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North