ATS Sport 1000 Street: 500 kg aan awesomeness

Auteur: , 50 Reacties

De Italianen van Automobili Turismo Sport (ATS) gaan de straat op. De Sport 1000 is namelijk gekentekend, dus mocht je nog een racer zoeken voor je woon-werk-verkeer...

Het door Ferrari F1-ingenieurs opgerichte ATS houdt van lichtgewicht. Dat resulteerde al eens in de Sport 1000, een circuitkanon met een ietwat inspiratieloze naam, opgebouwd uit een buizenframe van RVS met daaromheen een body van fiberglas en kevlar. En een gigaspoiler om een downforce van 1150 kg te bewerkstelligen.

Ook op aandrijfgebied gaan ze voor licht, en monteren naar hartenlust viercilinders uit de motorfietscollectie van Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki of MV Agusta. De vermogens variëren dus, maar het gewicht schommelt -droog- altijd rond de 380 kg.

De straatversie heet ATS Sport 1000 Street en weegt door de noodzakelijke aanpassingen iets minder dan 500 kg. De achterwielen worden aangedreven door het blok uit de Kawasaki Ninja 1000 en passeert in deze ATS de 200 pk-grens. 500 kg op 200+ pk, rekent u zelf maar uit wat daar de funfactor van is.

De prijs voor deze straatracer op kenteken? Een schamele €43.500. Oké, als je het omrekent naar kilo per euro is het vrij prijzig. Maar toch: voor minder dan een halve ton de paden op & de lanen met je F1-auto-wannabee is een leuk vooruitzicht.



50 reacties

Argh, gewoon meer dan 2x zoveel downforce als dat ding weegt.
@mdemooistelettervanhetalfabet: En nu een ondersteboven laten rijden. Dat lullen zoveel F1 ontwerpers etc. nu wil ik het nog eens een keer zien
@rsvbf1: Even een mailtje aan iemand van RedBull sturen.
@rsvbf1: lullen? Dat is wiskunde. Misschien moet je daar je hoofdje niet over breken.
Zou hij met die taartschep een type-goedkeuring in Nederland krijgen? Wel een gaaf ding.
@venckman:
Dat is nu het enige pluspunt van de EU, hij heeft een straat toelating in een lidstaat dus moet de RDW hem hier ook toelaten.
@jrk68: klopt. Echter, de politie zal (en mag!) hiervoor een bekeuring of waarschuwing geven. Dat is het kromme aan de Nederlandse wetgeving.
@ej20g: nop je kan je dan beroepen op de type goed keur. En de evt boete aanvechten. Als een overijverige diender hem al geeft.
@arjontje: ja dat weet ik. Maar dat neemt niet weg dat veel dienders toch zullen bekeuren, helaas heb ik vergelijkbare situaties al te vaak via kennissen meegemaakt. Overigens nog niet zelf maar dat zal straks waarschijnlijk ook wel gebeuren.
@ej20g: Nee de politie mag hier niet voor beboeten. Alle aanbouw delen zijn in de type goedkeur vermeld.
Al krijg je een boete dan wordt die heel snel verworpen.
@arjontje: oeps hier ging iets mis.
@venckman: Staat op italiaans kenteken dus europa. Dan moet nederland dat dan gewoon over nemen, als ik het goed heb.
Alleen gaan ze in Nederland wss een beetje moeilijk doen met die spoiler..
@Lennart95vdk: Komt niet goed met die spoiler, vééls te groot helaas!
@MichaelvdBroek: Waarom doen ze daar moeilijk over? Dat is toch een essentieel onderdeel van de auto?

Mocht het dan toch zo ver komen; Zonder die spoiler is het levensgevaarlijk om met dit ding over straat te gaan. Dan vliegt je uit elke bocht……….dat snapt u toch wel meneer de agent…
@r2d2: Het ziet er mega dik uit, alleen is het helaas een uitstekend deel, en niet een klein beetje, een gevaar voor oa fietsers.
@Lennart95vdk: dat is geen spoiler, een heel groot handvat.
@Lennart95vdk: hij is niet puntig en hij steekt niet meer dan 50cm uit aan elke kant, dus no problemo!
@meneersander: deze spoiler wordt als “een scherp uitstekend voorwerp” aangegeven. Oftewel, hij kan voetgangers als het ware open snijden en bovendien steekt hij uit. Zo graag als ik iets anders zou willen beweren, een spoiler die per kant 1 cm uitsteekt ten opzichte van de body van de auto is al verboden. Agenten hebben er een handje van om het al een uitstekend voorwerp te noemen als de spoiler breder is dan de bovenkant van het plaatwerk van de auto (het deel naast de kofferklep zeg maar). En dat klopt niet, de spoiler mag niet breder zijn dan de totale breedte van de body van de auto. Dus stel dat de bovenkant van de auto (het deel naast de kofferklep) 160 cm breed is en de onderkant van de auto (spatborden) is 190 cm breed, dan mag de spoiler maximaal 190 cm breed zijn. Hij steekt namelijk enkel aan de bovenkant uit maar is niet breder dan de auto in zijn totaal.

Bij dit soort onderwerpen moet ik altijd denken aan de opmerking van een vriend van mij: “Als voetgangers zich kunnen snijden aan mijn spoiler, zijn ze al een stuk dichter bij mijn auto dan ze horen te zijn.” En gelijk heeft hij wat mij betreft.
@ej20g: maar als ik zo op de foto kijk is de spoiler niet breder dan de voorbumper?

In je verhaal vind ik alleen maar logica, maar ik zou het zo tof vinden om hiermee op straat te rijden.
@meneersander: voor zover ik kan zien klopt dat inderdaad, de politie zal de “voorbumper” waarschijnlijk net zo jammerlijk afkeuren. Dat gezeik zul je met zo’n auto in Nederland altijd houden. Maar je staat sterk, zolang de auto een RDW/typegoedkeuring heeft kan de politie niets anders doen dan waarschuwen en beboeten (die je op jouw beurt weer kunt aanvechten en hoogstwaarschijnlijk zult winnen). Dat is het rare aan de wetgeving in Nederland, politie en RDW werken langs elkaar op.
@ej20g: Anders vertel je toch gewoon dat het de rijdende taartschep van de plaatselijke patisserie is?
Lijkt mij wel leuk, alleen na elke rit die fietsers van die achtervleugel peuteren gaat op den duur toch vervelen….
@jrk68: Zo hard fiets ik ook weer niet hoor. Dus de kans dat ik achter op je achtervleugel knal, is niet zo groot…
@henrie:
Dat ding steekt zover uit en staat zo hoog dat wanneer je niet oplet je die spoiler in de nek van een fietser legt…, slimpie….
@jrk68: als het wielrenners zijn verveelt dat nooit.
@xiran: als het wielrenners zijn moedig ik je aan om zo hard mogelijk erover heen te gaan, wat een eikels zijn dat zeg!
@spotterfozz: Wat een generaliserende opmerkingen weer… Als ik op mijn racefiets zit, wordt ik ook vaak genoeg in de weg gereden door auto’s en ander gemotoriseerd verkeer. Maar daarmee zijn het nog niet allemaal eikels…
@henrie: ze zullen vast niet allemaal eikels zijn, er zal ook vast een groep wielrenners zijn die zich keurig gedraagt maar de meeste die ik tot nu toe heb gezien hebben een grote bek naar alles en iedereen, denken dat ze Jezus op een fiets zijn en dat de hele weg van hun is. Er is dus sprake van een groep mensen die het verziekt voor de rest.
@spotterfozz: Dat kun je ook wel zeggen over jeugd in een Volkswagen Golf. Die denken ook dat ze Jezus zijn, maar dan in een auto, en dat de hele weg van hun is. Maar daarmee zijn niet meteen alle Golf-rijders eikels. En ook niet alle jeugdige automobilisten…

Bovendien herinner jij je waarschijnlijk alleen de ‘eikels’. Vooral als ze in groepen rijden. De wielrenners/fietsers die zich netjes aan de regels houden, vallen je niet op…
@henrie: daar heb je ook 100% gelijk in, en zo is het met meer dingen, er is bijna met alles wel sprake van zo’n groep die het verpest voor de rest.

Over die groepsrijders gesproken, dat is ook mijn punt. die mensen die alleen rijden of met kleinere groepjes van ~5 man max. gedragen zich ook zoals het hoort, maar als je inderdaad met van die grotere groepen te maken krijgt klopt het dat deze zich meestal onbeschofter gedragen. het is dus hierbij het geval dat de grote groepen het verstieren voor de plezierrijders/kleine groepjes. En zo is het hetzelfde geval met jeugdige automobilisten en met golf rijders, ik zie het vaak zat gebeuren dat er van die petjes met elkaar gaan racen ofzo, en daamee verziek je inderdaad de reputatie van golfrijders en jeugdige verkeersdeelnemers.
@spotterfozz: nee daar is de auto te licht voor, dat overleven ze.

Ik ben het trouwens eens wat je zegt over wielrenners, in grote groepen is het een verschrikking. Door rood op de weg naast de weg, niet op het fietspad en vooral niet aan de kant gaan. Bij pro’s is dat niet erg wel bij 50+ mannen die elke lente de bierbuik eraf proberen te trainen. (het probleem is meestal na de lente weer voorbij want dan hebben ze geen zin meer om te fietsen)
Heeft hij parkeersensoren?
@GH:
Als je die nodig hebt moet je minder oestrogeen gaan slikken….
Heb de specs een bekeken, velgen 13″ x 8J. Huh, dat is een halve inch groter dan mijn schoen.
@toroloco: Nu heb je tenminste nog een beetje wang op je band die voor een beetje vering (‘comfort’) zorgt. Met 16″ velgen en 2 micrometer wang wordt het nog bokharder dan het al is en stuiter je alle kanten op.
@toroloco: F1-auto’s hebben toch ook 13″ wielen?
Ziet er in mijn ogen meer uit als een LMP2 dan een F1 auto.
@Vincegail: Of een hillclimb auto.
@Vincegail: idd als je dit ding de pikes peak op zou sturen zou ik het zo geloven
Vraag me af of je met dat ding in nl de weg op mag
@bakkertje10: ja, dat mag. De politie zal echter niet blij met je zijn en jij niet met hun kan ik je vertellen.
@ej20g: hahah ja idd! En als je van ze probeert te ontvluchtten is er kans dat je elke lantaarnpaal omver rijdt in een straal van 10 meter met zo’n enorme vleugel
@bakkertje10: jep dat is ook waar. Proberen te vluchten is alleen niet zo slim. Gewoon het zelfde doen als de meeste mensen met zulke spoilers: zorgen dat je het juiste gereedschap bij je hebt om ‘m ter plekke te verwijderen zodat de agentjes blij zijn. als je thuis bent schroef je ‘m er gewoon weer op. Is ook een risico wat bij de hobby hoort.
@bakkertje10: daar zullen onze goede vrienden van het Rijk vast wel weer wat op aan te merken hebben… moeten ook iets te doen hebben om hun dag te vullen
Als ik er een zou kopen zou ik voor de mv agusta motor gaan. Wel minder betrouwbaar maar italiaans en een prachtig geluid
@coenijn: ga maar weer terug naar het leren pakken forum.
dit is het gewoon… wat voor ultiem ding is het ook, moest ik het geld hebben koop ik het.
zal vast erg leuk zijn, die rollbar kan je op zitten, onder de spoiler een vuurtje stoken (als dat op hoge snelheid niet meteen gebeurt, ik weet niet hoe het zit met de betrouwbaarheid, maar ik vrees voor caparo T1/ferrari praktijken) en je hebt een prima plek voor een barbeque, maar voor woon-werkvervoer gaat mijn voorkeur toch uit naar iets anders hoor!
Geinig ding alleen beetje bang dat hij heel snel een widowmaker reputatie krijgt, menigeen rijdt zoiets in no time helemaal kort.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).