Audi A1 facelift is officieel, inclusief driecilinders

Auteur: , 37 Reacties

Audi's kleinste telg wordt voorzien van nieuwe looks en een halve V6.

Aan de voorkant van de bijgeknipte A1 zien we dat de koplampen zijn vernieuwd, waarmee het hangoogeffect grotendeels teniet wordt gedaan. Ook de grille kreeg een iets andere vorm, maar die aanpassing valt bijna niet op. De ronde mistpitten zijn vervangen door rechthoekige exemplaren.

Interessanter is het wat er onder de motorkap gebeurt. Audi legt voor het eerst in zijn geschiedenis een driecilinder benzinemotor onder de kap. Een drukgevulde 1.0 TFSI die 95 pk ophoest en op papier 4,3 liter op 100 kilometer drinkt. Er komt ook een 1.4 TDI ultra met 90 pk en een verbruik van 3,4 liter op 100 km. Dat is dan weer geen primeur, want in de A2 legde Audi ooit al een oliestokende 1.2 TDI driecilinder, waarmee je in een halve aardcyclus op de honderd km/u zat.

Wie niet bereid is een Audi met driecilinder te kopen, heeft de keuze uit een 1.4 TFSI (125/150pk), een 1.6 TDI (115 pk) en de 190 pk sterke 1.8 TFSI. Het topmodel blijft de recent geïntroduceerde S1, met een 231 pk tellende 2.0 TFSI, goed voor 370 Nm en een 0-naar-100-tijd van 5,8 seconden.

De eerste bewegende beelden van de gefacelifte A1 en A1 Sportback staan op Autojunk.nl.



37 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Leuk ding, maar eerlijk is eerlijk. Interieur kan beter.
Fijne facelift, fijne auto.

Niks aan toe te voegen.
Die zag ik even niet aankomen…
zo zo zo .. Audi designers hebben hier uuuuuuuuuuuren aan gezeten .. Rescept .. ik bedoel respect
@dejviisz: Dit gaat al net zo vervelen als de facelift zelf…
Mooi bijgepunt, heel subtiel. Zo kan ie weer even door!
Leuke instap leasewagen voor jonge mensen. (in Belgie) Maar dan wel nemen in een leuk kleurtje. Ik ben wel zo geen fan van de driecilinder motoren. Op papier zijn ze krachtig genoeg maar in de praktijk valt dit nogal tegen. Voor het verbruik moet je deze ook niet kiezen, de viercilinders zijn in het echt fijner en zuiniger. Maar ja CO2 onzinregels zeker….
@endofline:
@endofline: Uhm misschien bij VAG maar die van Ford is erg krachtig en ook een stuk zuiniger dan een vergelijkbare 4 cilinder. Mijn moeder heeft zelf een 1.0 Ecoboost en rijdt er dagelijks mee…
@remylahaye:
Laatst leuke multitest gelezen in Autovisie.
Focus 1.0 vs Leon 1.4 TSI vs Mazda 3 2.0
Theoretisch verbruik:
1 Ford – 2 SEAT – 3 Mazda
Praktijkverbruik:
1 Leon – 2 Mazda – 3 Ford
Als je de bladen een beetje volgt zie je steeds weer dergelijke resultaten.

De turbo motor is een blijvertje en de 3-pitter denk ik ook. Ik verwacht wel dat die de komende jaren toch wat meer slagvolume gaan krijgen.
@ramshoek: klopt, bij Autoweek hetzelfde verhaal, maar het zal ook te maken hebben met een kwestie van goed inrijden van de motor wat met demo’s nooit wordt gedaan en bij ons wél. Bij ons schommelt het verbruik bij 1 op 18 en 1 op 21 dus dat is erg netjes voor zo’n motor mits we veel snelweg rijden.
@remylahaye:
Die testers doen het er ook om, die heren hebben gewoon een bloedhekel aan kleine motoren en weigeren met hun tijd mee te gaan….
Al moeten ze 100 in z’n 3 rijden om aan die vertekende cijfers te komen….
@remylahaye: Ja die Ford ecoboost motor is een juweeltje. De enige fout is dat Ford deze motor in te grote koetsen stopt zoals de C-max grande.
@endofline: ja inderdaad, gelukkig nog niet in de mondeo maar ik ben bang dat dat ook nog gaat gebeuren
Jammer dat deze auto niet zo fotogeniek is. Op straat tussen andere kleintjes ziet hij er een stuk beter uit.
@eklasse: In het wild vind ik het inderdaad echt een leuke auto. Raar dat dat niet goed uitkomt op de persfoto’s.
‘want in de A2 legde Audi ooit al een oliestokende 1.2 TDI driecilinder, waarmee je in een halve aardcyclus op de honderd km/u zat.’ I lol’ed

OT: nee, nog steeds niet interessant genoeg. Net als de gemiddelde Audi.
@toyotafortuner:

Nee precies, dan het modellengamma van toyota!
@bakkenmetvis: Dat is inderdaad interessanter want daar zit de RWD GT86 bij en daarmee is het gamma in een klap interessanter dan dat van Audi.

Verder zijn het wel slaapverwekkende auto’s die Toyodas maar dat zijn Audi’s ook, alleen hoef je voor een Toyota niet 3K extra neer te leggen voor de ringen en blijven ze vaak iets beter heel dan het gemiddelde VAG product.
Blijf het een heel kek karretje vinden. Facelift(je) is goed gedaan, niks verpest!
Vind hem best kaal als je het mij vraagt? Misschien meer vorm op de motorkap een extra lijn of mistlampen zal hem goed doen?
Valt mij altijd op dat er een X aantal mensen zijn die er commentaar op hebben, dat hij minimaal is verbeterd, waarschijnlijk is dat de beste manier, de Golf is volgens deze mensen ook al sinds de 5 ongewijzigd, gelukkig denkt 98% daar anders over en is het altijd een verkoophit
Als je die dakbogen nou gewoon in carroseriekleur bestelt, 17″ wielen en een s-line uitmonstering dan is het een heel leuk karreetje. Maar ook een duur karretje, maar dat is wat het een echte Audi maakt.
De 143pk TDI heeft het niet gered? Logisch ook wel eigenlijk. Met een beetje uitvoering was ie 43k…. Voor een Fabia…
Ik zou voor dat geld dan toch eerder kiezen voor een auto mét motor en mét uitrusting.
Blijft een geinig wagen. .
begrijp ik het goed, dat de 2.0TDI 143pk niet meer leverbaar wordt????
Oke eerst was het A1 een gedrocht, nu is hij net een A3. Wat is hier de bedoeling van? Konden ze niet iets maken wat te onderscheiden is en mooi tegelijk?
@drivingpleasure:
http://www.specsavers.nl/

Als je nou zegt de verschillen tussen de nieuwe a6 en a8 daar kan ik inkomen
@bakkenmetvis: Ja op de reeks foto’s eronder is het ook duidelijker vanwege de kleurstelling. Maar die foto erboven vond ik toch wel verraderlijk.
@bakkenmetvis: Specsavers is trouwens een beetje overdreven, we hebben het nog steeds over Audi waar alle modellen bijna op elkaar lijken. Maarja zou wel weer een VAG fan op zijn pik hebben getrapt…
Die 1.0 TFSI hadden ze in de Up moeten lepelen ipv dat atmosferische gedrocht dat er nu in hangt
Kan iemand mij vertellen vanaf wanneer deze mooie face lift versie beschikbaar komt, en zijn de prijze hoger of lager geworden met de nieuwe CO2 uitstoot?
Weer lekker waardeloos dat je de sterkste benzine motor onder de S1 niet met handbak kan kopen, DSG is standaard.
95pk uit een 1 liter 3 cilinder turbo is ook een lachertje trouwens, 25 jaar geleden had een Daihatsu Charade al meer.
Mijn middenmotor Mercedes met halve V6 van slechts 699cc lacht zich hier trouwens ook gek om. Die gaat trouwens al hard richting de 2 ton zonder een druppel te verbruiken.
Dat moet ik met die TFSI nog maar zien.
Dat blokje kunnen ze trouwens beter in een Mii leggen, kan die misschien een Twingo bijhouden….
Gelukkig dat ik anti milieu ben en deze nooit zal gaan rijden. Ik hoop dat ze er nog geen een verkopen met 3 cilinder. Zuinig of niet, dat rijdt toch niet!! Toch nog positief: ziet er mooi uit zo.
Misschien beter dat de auto blogs dit soort nieuws niet meer tonen want wat is er interessant aan het down sizen van 4 naar 3 cilinders? Als ik Audi was zou ik dit nieuws ongemerkt doorvoeren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).