Audi A3 Cabrio is officieel en komt er ook als S3

Auteur: , 26 Reacties

Dankzij drip-feed marketing per ongeluk uitgelekte beelden weten we al hoe de nieuwe Audi A3 Cabrio eruit ziet, maar nu is hij officieel.

Langer

Opberg- en zitruimte zijn doorgaans niet de sterkste kant van cabriolets, iets dat Audi in de nieuwe A3 Cabrio probeert op te lossen door hem van 4,24 meter naar 4,42 meter te laten groeien. Dat kon, aangezien de A3 Sedan als basis is genomen. Hij is met 1,79 centimeter ook twee centimeter breder geworden, en we wielbasis bedraagt 2,60 meter. Of het ook ruimer zit kunnen we vanaf de IAA melden, waar hij volgende week dinsdag zijn wereldpremière krijgt. Het gewicht bedraagt 1.365 kilo, volgens Audi 50 kg minder dan zijn voorganger.

Voor het dak heeft Audi gekozen voor een softtop, verkrijgbaar in de kleuren zwart, grijs of bruin. Hij wordt elektrisch-hydraulisch bedient en voor het openen en sluiten mag je 18 seconden uittrekken. Dit kan overigens tot een snelheid van 50 km/u. Vanaf de Ambiente-uitvoering krijg je trouwens standaard een winddeflector achter de hoofdsteunen.

Tweecilinder

Dan de motorisering. De instappers zijn vanaf de marktintroductie de 1.8 TFSI met 180 pk en een zeventraps S tronic transmissie, en de 1.4 TFSI met de 140 pk. Deze laatste beschikt over Cylinder On Demand (COD) die bij deelbelasting twee cilinder uitschakelt. Levert in de testcyclus een mooie 5,0 l/100 km op. dieselen kan met de 2.0 TDI (150 pk) en later wordt ook de 1.6 TDI (110 pk) in het vooronder gehangen. Optioneel levert Audi hem met quattro vierwielaandrijving.

Audi heeft ook nog een leuk dakloos kameraadje dat in 5,4 seconden op de 100 km/u zit, namelijk de S3 Cabrio. Deze krijgt de bekende 2.0 TFSI-motor mee die 300 pk en 380 Nm aan koppel levert. Schakelen gaat met een zestraps S tronic-transmissie, die de aandrijfkrachten richting alle vier de wielen gooit

Audi zet hem begin 2014 bij de dealers neer, maar zegt er nog niet bij wat de Nederlandse prijzen zullen zijn. De huidige A3 Cabrio met 1.8 TFSI begint bij 38 mille.

Audi heeft alvast een mini-rijtest gemaakt. FILMPJE!



26 reacties

“per ongeluk” uitgelekte beelden…
Wie dát tegenwoordig nog geloofd is niet goed wijs.
@sanderm3: Dat gelooft inderdaad niemand, maar het levert mooi wel 2 berichten over precies hetzelfde onderwerp op Autoblog op!
@audifreak:
En jij levert toch weer een pageview op hier. Kassa!
Waarom verbaast mij dit niet? Deze zal wel weer duurder uitpakken,en voor 40 mille heb je niets bijzonders bij Audi. Het is maar wat de gek er voor geeft.
Krijgt de gewone cabrio een 7 traps DSG en de S een 6 traps DSG?
Ik had die chrome strips bij de vooruit een andere kleur gegeven.
Die s3 zal zeker rond de 80- 85 mile? Veeeeel te duur
@Maffiazo: Jep, voor dat geld heb je ook een Porsche Boxster (S). Als je de reviews van de Boxster mag geloven, ben je echt niet goed snik als je dan nog voor de S3 gaat. Alleen ik denk niet dat de S3 80 mille gaat kosten, want dan komt hij veel te dicht bij de S5. Ik denk dat ie rond de 60 mille gaat kosten, wat natuurlijk nog steeds erg veel geld is voor zo’n auto.
@germancarsftw: Ja, ik zat ook meer in de 55.000+ regio te gokken. Moet je eens kijken wat je daar op de 2e-hands markt voor kunt krijgen qua cabrio en veel vermogen! Volstrekt belachelijke prijzen.
Mooie wagen!
Ziet er netjes uit.
Mooie auto voor de ladies, alleen de s3 cabrio voor mij als het niet anders kan, liever de sedan!
@solmatje:
De sedan? Dat is toch wel de ultieme ik wil wel maar ik kan niet Audi.
Nee, dan liever deze cabrio, hoewel ik geen fan ben van onthoofde gezinsauto’s vind ik dit een mooi bakkie.
Keer op keer denk ik, bij ’t lezen van een bericht over nieuwe Audi’s, dat ik per ongeluk het AB-archief heb aangeklikt. Ik weet dat ik niet overdreven veel autokennis heb, maar tegelijkertijd denk ik steeds: “huh, die Audi rijdt toch al jaren rond”?!

Weinig durf in het veranderen van de modellen/styling.
@rovalo: Wen er maar aan.
@rovalo:
Ik krijg hier ook een deja vu van. Is dit echt geen gefacelifte A4 cabrio?
@rovalo: Komt omdat Audi bij elk model dezelfde soort persfoto’s maakt. Alles is hetzelfde qua stijl, alleen het model is anders. De auto’s zijn ook bijna altijd rood, blauw of wit.
@Tommy2:
En ik maar denken dat Audi voor persfoto’s altijd dezelfde auto gebruikte.
Wel een vette bak hoor!
Ben nooit zo van vergelijkingen onder modellen bij een autobedrijf, maar deze lijkt best op de S5. En moet zeggen dat ik ‘m heel mooi vind!
Ik snap nog altijd het doel van een A3-cabrio niet. Die achterbank is te klein en neemt alleen ruimte in; je kan er zelfs geen kind in kwijt. Zelfde geldt voor de achterbak. Neem dan gewoon een TT: rijdt beter, ziet er beter uit.
@gregorius: de TT heeft niet zulke mooie proporties als deze. De oude TT had nog karakter. De nieuwe is een gekrompen R8
Hmmm, deze A3 Cabrio met 1.8 TFSI.. Spijtig genoeg kan je hem nog niet configureren. En het geld is er ook nog niet, maar ja.
Na het zien van het filmpje vind ik ‘m nog mooier. Erg geslaagd, zeker vergeleken met het vorige model!
Mooi, niet spannend, maar mooi. Zal wel belachelijk duur worden (zeker in S uitvoering). Als ik het geld had, zou ik wat anders kopen denk ik…
Qua design een hele verbetering.

Maar doe mij maar een roadster! Er kan toch niemand fatsoenlijk achterin zitten, en als het wel kan wordt je daar ‘weggeblazen’…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).