
Aan het einde van zijn loopbaan wordt de Audi A5 nog even in een DTM-kostuum gepropt. Voor wie kickt op stickers en badges.
Het is niet voor het eerst dat de A5 een uithangbord voor Audi’s DTM-deelname wordt. Dit werd twee jaar geleden al een keer gedaan, om Audi’s kampioenschap in de Deutsche Tourenwagen-Masters te vieren. Nu wordt de coupé zonder echte reden beplakt met DTM-stickers en badges.
Audi gaat er 50 van bouwen, allen gespoten in Misano-rood, onderbroken door zwarte skirts (de kleinste die ze konden vinden, blijkbaar) en zwarte inserts in de voor- en achterbumper. De A5 DTM staat op 20-inch twinspoke lichtmetaal. Binnenin vallen meteen de enorme kuipstoelen uit de RS5 op, met een achterkant die net als de flanken van de middenconsole in het rood is gespoten. Een kleur die overeenkomt met de stiksels in het leer en op het alcantara stuur.
Onder de kap huist Audi’s 3.0 TDI met 245 pk en 580 Nm. De lichtste 3.0 TDI uit de line-up, en dat in een DTM-equipe. Iemand die hier logica in ziet? Anyway, je breekt er geen potten mee op het circuit, maar sprinten naar de honderd in 5,9 seconden moet te doen zijn. Schakelen gaat met een S tronic-bak, aangesloten op een quattro-aandrijfsysteem. Hoeveel er van de 50 naar Nederland komen is nog niet bekend.













Stoelen zijn erg vet, die stickers hoeven niet van mij
@timd: boevendien. Is audi niet die club die teamorders gaf een coureur maar van de baan te rijden?
@martinus: hiermee rijd je autorijders van de snelweg
Mooie bak!
Is dat een grapje, die 2 Uitlaatpijpjes links?
Ik dacht dat je bij de 3.0 altijd 1 pijp links en een pijp rechts kreeg.
@jrsmoke: niet bij de diesel
@retsok: wel bij de diesel 3.0 tdi.
@keviinnn: Dit lijkt idd een viercilibder
@jrsmoke: Ja ik vraag me dat ook wel vaker af. Weet iemand hoe dat zit bij Audi? Krijg je twee uitlaten pas vanaf een zescilinder of moet de auto beschikken over quattro? Je krijgt het niet bij een S-line pakket in ieder geval.
@berlinetta: Wij hebben nu ook nog een A4 1.8 TFSI.
S-Line en een pijp links en een pijp rechts.
De 2.0tfsi, snellere uitvoering heeft dan weer alleen 2 pijpjes links net als de 2.0tdi’s en de 3.0 TDI en TFSI zouden dan weer een pijp links en rechts moeten hebben.
@jrsmoke: Goeiemorgen. En als de 2.0 nou S-line heeft, dan weer wel? Of een 1.8 zonder?
@phaeton: goeiemiddag, nee, 1.8 heeft standaard die 2 pijpen en 2.0 standaard 2 pijpjes links.
Met of zonder S-Line geen verschil.
@jrsmoke: Vreemd. De logica daarachter ontgaat me. Bovendien vind ik het wel overdreven om 2 uitlaten voor een 1.8 te hanteren.
@berlinetta: is ook overdreven. Maar het klinkt niet slecht voor een 1.8 4 pitter.
@jrsmoke: klopt niet, denk ik:
Mijn vader heeft een A5 2.0 TDI S-Line: twee pijpjes links. Mijn moeder heeft een A5 2.0 TFSI géén S-Line: pijp links en rechts.
@gtwillem: Ik beschreef de A4 er gemakshalve vanuit gaande dat het niet anders was bij de A5. Maar blijkbaar zit daar danwel verschil in.
@jrsmoke: Bij een A4 en A5 met 1.8 TFSI en 2.0 TDI zitten de pijpen links. de 2.0 TFSI en de V6’en hebben hem links en rechts? Is dat logischer?
@gtwillem: nee, want wij hebben een A4 B8 1.8TFSI met links en rechts een pijp.
@jrsmoke:
Misschien dan zo:
2.0 TDI links
2.0 TDI S-Line links
1.8 TFSI links
1.8 TFSI S-Line links en rechts
2.0 TFSI links en rechts
2.0 TFSI S-Line links en rechts
V6 modellen altijd links en rechts
@gtwillem: ben niet zo into VAG cq Audi maar links en rechts uitlaten ziet altijd beter uit dan 2 pijpjes aan een kant. Dat het bij sommige auto’s met 1.8 liter motor of misschien wel nog minder een beetje overdreven uitziet vind ik ook hoor. Maar op de topmodellen is het tegenwoordig eigenlijk een must om links en rechts een uitlaat te hebben. En daar snap ik nu BMW niet. Die hebben op een 335d tegenwoordig nog maar 2 pijpjes aan een kant terwijl ze eerst wel links en rechts een pijp hadden. Op de 335i is het ongewijzigd links en rechts gebleven.
@gtwillem: nope, want alle 1.8 TFSI versies kan ik alleen maar krijgen met de pijp links en rechts.
Veel 2.0 TFSItjes zie ik dan juist alleen weer met de 2 pijpjes links.
@jrsmoke: even op AutoScput gekeken, en er is geen touw aan vast te knopen. Bijna alle 1.8TFSI modellen hebben twee pijpen links, maar de wat latere versies hebben ze soms in het midden (meestal S-Line.) de 2.0 TFSI heeft in principe altijd de een pijp links en rechts. Tenzij het een sedan met Quattro is: dan is het weer twee links.
Maar in principe wordt ik er niet veel wijzer van…
@gtwillem: Haha ik had gehoopt dat jij het wist. Wandelende encyclopedie die je bent. Maar er is inderdaad geen touw aan vast te knopen. Volgens mij beslissen ze op de vrimibo hoeveel pijpjes een model krijgt en aan welke kant die zitten.
@berlinetta: de a5 3.0tdi heeft altijd 1x rechts en 1x links ,2.0 tdi 2x links quattro of niet!
@jrsmoke: Geldt voornamelijk voor de modellen met het clean diesel embleem. De ‘ normale’ 6 cylinder diesels hebben we links en rechts twee afzonderlijke uitlaten
Beetje neppig allemaal
Uitgemolken, dat is de a5. Laat audi snel een opvolger maken..
Wat een vreemd apparaat…
Rood staat hem goed, ben ff klaar met dat oranje…
Ik kan hem blijven maken zo xD
Mooi ding, fijne diesel ook!
heeftie nou 1 zielig uitlaatpijpje?
Blijft een mooie auto. De aanpassingen zijn wat karig, zal hadden beter moeten kijken naar hun eigen A4 DTM edition van de B7 destijds. Dat lijkt me nog steeds een erg gaaf ding om een keer te bezitten.
@audi18: Helemaal mee eens, prachtige uitvoering was dat. Een paar jaar geleden kwam je ze nog als occassie tegen, maar tegenwoordig een stuk zeldzamer. Oorspronkelijk 75 stuks naar Nederland.
Ik had dan toch wel een “schieb ihm raus” voorbumper verwacht..
@w0o0dy: staat in de hoofdsteun gestikt
@rob5nismo: Niet op het HUD geprojecteerd? Wat een misser.
Gemiste kans. Een sportieve auto zal de A5 nooit worden. Ondanks rode lak en porno jetsers. Dus ik had eigenlijk gehoopt dat ze met een actiemodel kwamen van Audi Exclusive: vol met comfortabele opties en de mogelijkheid om alle Audi lakkleuren en leerkleuren bestellen. Ofzo. Een comfortabele snelwegvreter is die 3.0 diesel wel, past veel beter dan die quasi sportieve aankleding. Beetje misplaatst.
Een V6 diesel met 4wd kan ik lastig linken aan een atmosferische V8, RWD en een megavleugel…
En hoe is deze software technisch gezien?
Geen idee hoe de software is, technisch gezien..
@sir_smokalot: hihi
Vind het voor een DTM versie een beetje karig. Zeker als je dit vergelijkt met de RS6 DTM. Dat had best wat heftiger gemogen. Nu is het gewoon een simpele A5 met wat stickers leuke stoelen en een lampje in de deur.
@kilum: RS6 DTM is een projectje geweest voor die freestyle skiër en daar heeft Audi verder vrij weinig mee te maken buiten dat ze de basis auto hebben geleverd
Alleen de stoelen graag voor mij, de rest geloof ik wel.
De NL prijs is wss ook nog niet bekend?
Leuke uitvoering zo. Vooral wat de met die stoelen hebben gedaan.Erg leuk. Die stickerset kan er natuurlijk af als je het zat bent.
OT: zeg autoblog waarom kent jullie spellingcontrole stickerset niet, en probeert hij er stickerslet van te maken?
@clarkson: Autogekken zien nu eenmaal liever een slet dan een set.
Ik zie er de meerwaarde niet van in. Stickers op een A5, zoiets zou alleen een puber die teveel Fast and the Furious heeft gezien mooi vinden.
De kleur is leuk, maar ik heb nog nooit een rode A5 zien rijden (in NL althans).
Velgen zijn mooi, maar 20 inch op een A5 is een beetje overdreven. Het is een comfortabele auto en daarbij past een maatje kleiner wat beter.
Tenslotte de stoelen: ook hier geldt dat de A5 een comfortabele auto is. Zeker met deze diesel is hij totaal niet sportief (wel snel). Waarom zou je dan oncomfortabele stoelen kiezen?
Als dat het uitzwaaimodel van de A5 moet zijn, dan vind ik dat echt een gemiste kans. Een van de mooiste coupés ooit gemaakt; die verdient wel wat beters dan dit.
Al net zo aan de haren erbij gesleurd als die smurfblauwe A4 B7 toen. Die had geloof ik 200pk ofzo? Weinig dtm aan als je het mij vraagt.
@mrs250: Net opgezocht, 220. Te weinig voor DTM naamgeving, maar maak er 300 van en je kwam in de knoei met de S4. Die had er destijds 330 uit m’n hoofd.
@phaeton: klopt wel ongeveer inderdaad, de Audi S4 B7 ( en dat geldt ook voor de S4 B6) heeft 344pk.
Je besteedt je geld beter met een A5 icm de dikste diesel. Felrood, deftig lichtmetaal, S-line voor wat opsmuk. Hiermee rijdt je voor lul. Maar dat zien we vaker. Er moeten gewoon wat voorraad chassis worden verkocht.
Prachtige stoelen, alleen weinig DTM. mocht wat meer power en carbon aan te pas komen
Mooie stoelen, zouden een optie mogen zijn bij de gewone a5/a6 maar weinig DTM aan. Mocht wat meer power en carbon aan te pas komen!
een DTM met een TDI? nou nou das knallen…. en wat betreft die pijpen: er zijn aftermarket oplossingen o.a EPS en je kunt ze krijgen waar je maar wil dus who cares…