Voor wie een F12berlinetta te mainstream vindt.
Ons aller Michiel van den Brink is terug. De voormalig Spyker-designer en Autoblog-columnist heeft zijn Vandenbrink GTO uit 2007 jammer genoeg nooit kunnen voltooien, maar het coachbuilden zit de Nederlander nog altijd in het bloed. Naar aanleiding van de Ferrari F12tdf belden we weer eens met Michiel om te horen of er recent nog coaches zijn gebuild. Wat blijkt: er staat een compleet nieuw model op stapel.
Van den Brink is er namelijk nog steeds op gebrand een hommage aan de Ferrari GTO te leveren. Acht jaar geleden werd daarvoor een 599 GTB geleend, ditmaal dient de 740 pk sterke F12berlinetta als basis voor zijn nieuwste project. Een auto die volgens hem betere proporties en afmetingen heeft om een GTO-ontwerp op te baseren.
De ontwerper heeft zijn design bijna af en een donorauto lijkt ook al gevonden. Van serieproductie is geen sprake, het wordt een one-off, met de naam M12 GTO by Michiel van den Brink. Het design bevat minder retro-elementen dan voorheen, met een meer agressieve styling, zoals de eerste render laat zien.
Hij moet natuurlijk nog wel even gebouwd worden, wanneer dat zal worden voltooid weten we nog niet, maar er wordt in Nederland nog steeds gesleuteld aan one-offs. Toch fijn.
Ter vergelijking: de Vandenbrink GTO uit 2007 (†) op basis van de 599.
61 reacties
Ik ben blij dat ik na een aantal moeilijke jaren weer lekker bezig ben. Ik heb het bedrijf Vandenbrink Design BV aan mijn compagnon overgedragen en pak de zaken nu anders aan. Ik heb namelijk ervaren dat het ontwerpen nog het makkelijkste deel van alles is. Help me hopen dat het deze keer wel gaat lukken!
In ieder geval, vol verwachting klopt mijn hart…
Verder ziet het er veelbelovend uit. Lekker retro met een moderne twist. Zo maakt Ferrari zelf de auto’s toch niet meer.
Ik hoop dat het ook daadwerkelijk tot “sleutelen” komt in plaats van tekenen aan unieke one-offs! (*pleonasme alert)
Als de auto zich beter leent qua proporties betekent dat dan ook dat de kosten voor de build lager kunnen uitvallen dan de 599 VdB gto?
Even contact leggen met G. Fornasari, die kent de Al Thani’s persoonlijk… En misschien blijft het dan niet bij slechts 1 schoonheid?
Verder: speciale liefde voor Ferrari? Zou je andere merken ook doen? De “volkse” merken zijn natuurlijk moeilijker om te coachbuilden wegens financiën, maar ik ben bvb wel eens benieuwd naar jouw interpretatie voor een Peug RCZ opvolger. Of een nieuwe Hyundai Coupé…
Ferrari is mijn grote liefde. Althans, qua design tot aan de F40. Andere merken kunnen natuurlijk ook. Wat en hoe moet dan per model bekeken worden. Volkse (betaalbare) merken zijn niet mogelijk, omdat daarbij de business-case niet sluitend te krijgen is.
Maranello sieren om inderdaad weer eens de individuele ontwerper de kans te geven variaties op hun thema’s te creëren zoals dat in het verleden steevast gebeurde door de Italiaanse design huizen.
Toen heetten dat nog individuele ontwerpen, tegenwoordig kun je het niches noemen.
Ik vrees echter de crash-test-dummy-lobby en de vereniging der klapzak operators die dit soort zaken gaan dwarsbomen.
Wat dat betreft zijn we arm aan het worden !
Auto’s als de Chrysler Ghia uit begin zestiger jaren, dat was zo’n wagen en de Buick Riviera eigenlijk ook, gewoon ontworpen door mannen en mensen die zeiden : Weet je wat, we gaan hem gewoon maken !
http://autocognito.com/wp-content/uploads/2012/07/1960-chrysler-ghia-l6-4.jpg
Zeer jammer, in die periode was ik net begonnen met Product Ontwikkeling dus was ik extra geïnteresseerd in dit project, nu nog trouwens maar productontwikkelaar ben ik nooit geworden.
Hopelijk heb je met de M12 meer geluk
Wat ik me afvraag.. heb je bijv ook nog contact met Ferrari als je met dit soort projecten gaat beginnen? Of met pininfarina? En hoe groot zijn de kansen dat dit design op de weg verschijnt?
Hoe groot de kans is? We hebben slechts 1 vermogende liefhebber nodig…
http://www.epicsupercars.com/wp-content/uploads/2015/07/14607264241_5a126b27f4_b.jpg
http://o.aolcdn.com/dims-shared/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750×422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/274/152/7/S2741527/slug/l/spa6-1.jpg
Heel interessant om te volgen en ben benieuwd hoe het er verder uit zal zien. Studeer nu zelf automotive design en kom er nu pas achter hoe moeilijk het wel niet is om van iets ouds iets nieuws te maken zonder dat het kitsch wordt.
Succes en ik volg het zeker!