Dit is de Ferrari M12 GTO by Michiel van den Brink

Auteur: , 61 Reacties

Voor wie een F12berlinetta te mainstream vindt.

Ons aller Michiel van den Brink is terug. De voormalig Spyker-designer en Autoblog-columnist heeft zijn Vandenbrink GTO uit 2007 jammer genoeg nooit kunnen voltooien, maar het coachbuilden zit de Nederlander nog altijd in het bloed. Naar aanleiding van de Ferrari F12tdf belden we weer eens met Michiel om te horen of er recent nog coaches zijn gebuild. Wat blijkt: er staat een compleet nieuw model op stapel.

Van den Brink is er namelijk nog steeds op gebrand een hommage aan de Ferrari GTO te leveren. Acht jaar geleden werd daarvoor een 599 GTB geleend, ditmaal dient de 740 pk sterke F12berlinetta als basis voor zijn nieuwste project. Een auto die volgens hem betere proporties en afmetingen heeft om een GTO-ontwerp op te baseren.

Dit is de Ferrari M12 GTO by Michiel van den Brink

De ontwerper heeft zijn design bijna af en een donorauto lijkt ook al gevonden. Van serieproductie is geen sprake, het wordt een one-off, met de naam M12 GTO by Michiel van den Brink. Het design bevat minder retro-elementen dan voorheen, met een meer agressieve styling, zoals de eerste render laat zien.

Hij moet natuurlijk nog wel even gebouwd worden, wanneer dat zal worden voltooid weten we nog niet, maar er wordt in Nederland nog steeds gesleuteld aan one-offs. Toch fijn.

Ter vergelijking: de Vandenbrink GTO uit 2007 () op basis van de 599.
Vandenbrink GTO



61 reacties

Ik zou graag wat meer fotos zien, ziet er op het eerste gezicht best mooi uit
Heel klassieke lijnen en wat dat betreft niet heel inventief, maar het ziet er zo en profil wel gelikt uit. Ben benieuwd naar het totaalplaatje.
Slechts 1 soepje, Michiel? Als je meer opdrachten binnen wilt halen, zul je toch echt meer en beter beeldmateriaal aan moeten leveren, me dunkt. En je weet de wielbasis, spoorbreedte en dakhoogte toch ook? Dan moet een Alias model ook goed te maken zijn. Laat iemand met een 3D scanner de voorruit en A-stijlen even overnemen t.o.v. de wielkasten en ga aan de slag.
@Jochempie: Autoblog.nl belde eigenlijk veel te vroeg. Ik ben nog druk bezig met het design, maar deze ene illustratie geeft wel duidelijk weer waar het heen gaat. 3D is in process.
@Michiel_vd_Brink: Oké, dan wachten we af! Veel succes.
@Jochempie: Het plaatje boven dit artikel staat voorop mijn website als zoethoudertje. Meer wil ik niet laten zien, totdat ik zeker weet hoe hij eruit gaat zien.

Ik ben blij dat ik na een aantal moeilijke jaren weer lekker bezig ben. Ik heb het bedrijf Vandenbrink Design BV aan mijn compagnon overgedragen en pak de zaken nu anders aan. Ik heb namelijk ervaren dat het ontwerpen nog het makkelijkste deel van alles is. Help me hopen dat het deze keer wel gaat lukken!
@Michiel_vd_Brink: Uiteraard, het zou geweldig zijn als het je lukt, dan hebben we er weer een vaandeldrager bij tussen de Nederlandse autofabrikanten. Is het een idee om een youtube/vimeokanaal te openen om je progress bij te houden? Heb je gelijk binding en een fanbase!
@Jochempie: We hadden al geruime tijd geleden al een update hiervan mogen bezichtigen. Het is destijds weinig mensen opgevallen geloof ik.

In ieder geval, vol verwachting klopt mijn hart…
Die kieuwen aan de zijkant vind ik te overdreven. Alsof je in een haai rijdt.
Verder ziet het er veelbelovend uit. Lekker retro met een moderne twist. Zo maakt Ferrari zelf de auto’s toch niet meer.
Ik heb het originele ontwerp altijd heel mooi gevonden, echter als ik het met het nieuwe ontwerp vergelijk ziet het origineel er wat gedateerd uit.

Ik hoop dat het ook daadwerkelijk tot “sleutelen” komt in plaats van tekenen aan unieke one-offs! (*pleonasme alert)
Zal dit weer in samenwerking zijn met Hietbrink?
@Michiel_vd_Brink: een stuk mooier en meer “like it should have been” dan de coachbuild 599 gto.

Als de auto zich beter leent qua proporties betekent dat dan ook dat de kosten voor de build lager kunnen uitvallen dan de 599 VdB gto?

Even contact leggen met G. Fornasari, die kent de Al Thani’s persoonlijk… En misschien blijft het dan niet bij slechts 1 schoonheid?
@w0o0dy: Bouwkosten hebben niets te maken met de proporties. Lijnenspel van het design wel. Zie je de verschillen in de plaatjes hierboven?
@Michiel_vd_Brink: de verschillen zijn duidelijk. De hele achterkant met de verhouding tussen wielkasten, c-stijl tot en met achterruit lijken zo scherper en het “gewicht” lijkt anders verdeeld bij de M12. Dat kleine ruitje achter de deur helpt ook veel.. Visueel scherper en venijniger terwijl de VdB Gto meer “leunt” op de vormgeving van de 250 gto..
Heel mooi, hier kan Ferrari met hun tdf nog wat van leren! Ik ben benieuwd naar de 3D-render
Rood staat hem goed, ben ff klaar met dat oranje….
Wauw. Prachtige lijn!
Oke alles erg leuk en aardig…. ik spaar en koop een ferrari f12…. ik lever hem bij je af…… heb je een richtprijs om van die foto een echte te maken….. jaja als je erom moet vragen… kan je het niet betalen maar ik ben benieuwd hoeveel ik extra moet gaan sparen. Trouwens een prachtig plaatje.
@maferick74: Ik gok €800.000 euro bovenop de prijs van de F12..?
@Jochempie: Edit: € en euro voor één bedrag is een beetje overbodig.
@Jochempie: Je kan gokken wat je wil, maar de prijs is mij nog niet bekend. Hangt er grotendeels van af wat een eventuele koper wil.
@Michiel_vd_Brink: ik ben dan de koper….. en ik wil het allemaal hahaha ik wacht wel even af en ga door met sparen.
@Michiel_vd_Brink: Heb nog een zwikkie aandelen in sab muller.. Binnekort cashen!.. (nee was dat maar zo, maar wat heb je nu al een schitterende wagen getekend! Echt dikke plus! Jaren 60 lijntje met vleugje van nu zeg maar. Zou willen dat ik met jou een kopje koffie erover kon drinken!)
@henkhupelschoten: Prima. Lever jij de F12berlinetta donorauto dan aan? ;)
@Michiel_vd_Brink: 1:18 ook prima?
@maferick74: minder dan Ferrari vraagt voor haar Special Projects dus… Met een miljoen bovenop de prijs van een F12 dus eigenlijk een koopje.
Prachtig, die dubbele kieuwen, wie liever een saaie bak wil gaat maar naar Touring.
Zet hem maar op de oprit!
Ik blijf het een prachtig design vinden. Hoop echt dat ze het voor elkaar krijgen er 1 te bouwen. En dat dat de deur open zet voor meer van dit soort projecten.
Mooi! Vooral die kieuwen vind ik erg tof. Hoop dat we hem rijdend gaan zien.
Gaaf hoor, klassieke schoonheid zonder een overdaad aan rare frutseltjes en hoekjes. Die wat forsere heupen ten opzichte van het vorige concept doen hem goed. Het geheel oogt wat krachtiger en de achterband wat minder ielig, dat valt bij de GTO uit 2007 toch wel erg op.
Bestaan er al echte van den Brink autos?
@rovadepo: Nee. Een paar jaar geleden heb ik Vandenbrink Design BV verlaten en heb ik een tijdje hele andere dingen gedaan.
@Michiel_vd_Brink: zonde ben erg fan van je creaties!
@Michiel_vd_Brink: Waarom de BV verlaten, als ik zo onbescheiden mag zijn? En geeft dat geen problemen met naamrechten?

Verder: speciale liefde voor Ferrari? Zou je andere merken ook doen? De “volkse” merken zijn natuurlijk moeilijker om te coachbuilden wegens financiën, maar ik ben bvb wel eens benieuwd naar jouw interpretatie voor een Peug RCZ opvolger. Of een nieuwe Hyundai Coupé…
@Esprit_de_Flandre: De redenen waarom ik mijn bedrijf van de hand heb gedaan, houd ik liever privé.

Ferrari is mijn grote liefde. Althans, qua design tot aan de F40. Andere merken kunnen natuurlijk ook. Wat en hoe moet dan per model bekeken worden. Volkse (betaalbare) merken zijn niet mogelijk, omdat daarbij de business-case niet sluitend te krijgen is.
Super gaaf, hebben!
Wow! Het kwijl staat mij weer in de mondhoeken, al vindt ik stiekem de 2007 GTO nog mooier! Zo jammer dat dit nooit tot een productieauto heeft geleidt @michiel_vd_brink, waarom is dit nooit van de band komen rollen? Te hoge productiekosten? Of werkte Ferrari niet mee?! Nogmaals, enorm jammer, de 2007 GTO vindt ik nog altijd 1 van de mooiste conceptcars ooit gemaakt!
@roberto: vind met ‘dt’ … *Facepalm*
Het zou
Maranello sieren om inderdaad weer eens de individuele ontwerper de kans te geven variaties op hun thema’s te creëren zoals dat in het verleden steevast gebeurde door de Italiaanse design huizen.
Toen heetten dat nog individuele ontwerpen, tegenwoordig kun je het niches noemen.
Ik vrees echter de crash-test-dummy-lobby en de vereniging der klapzak operators die dit soort zaken gaan dwarsbomen.
Wat dat betreft zijn we arm aan het worden !
Auto’s als de Chrysler Ghia uit begin zestiger jaren, dat was zo’n wagen en de Buick Riviera eigenlijk ook, gewoon ontworpen door mannen en mensen die zeiden : Weet je wat, we gaan hem gewoon maken !
http://autocognito.com/wp-content/uploads/2012/07/1960-chrysler-ghia-l6-4.jpg
@desjonnies: Inderdaad! De ontwerpen van Michiel zijn werkelijk prachtig, maar stiekem mis je dat Ferrari logo toch wel een beetje
Sorry maar wat een goedkoop aftreksel van zeg! Hij is ook zo goed als niks veranderd ten opzichte van zijn 2007 schets. Ik begrijp hier helemaal niks van.
@clarkson: Hans Anders kan je helpen.
@mashell: Misschien ook wel 2 man het zegt. Op dit moment zie ik een novitec frontje en een grotere luchthapper aan de zijkant.
@clarkson: Zelfs met mijn -6.0 zie ik nog dat de ontwerpen behoorlijk van elkaar verschillen, zeker qua proporties.
@clarkson: ik geef je gelijk. Echt heel weinig veranderd tov de 2007 schets. En in tegenstelling tot de rest hier op autoblog die grotendeels lyrisch zijn, vind ik het ook allebei maar lelijke hokken. Ik zie ook echt wel een overeenkomst met spykers, heb ik namelijk ook altijd al lelijke hokken gevonden.
Wat is er eigenlijk gebeurd dat de eerste VDB GTO niet door gegaan is?
@SHFT: Heel veel en heel weinig. ;)
@Michiel_vd_Brink:

Zeer jammer, in die periode was ik net begonnen met Product Ontwikkeling dus was ik extra geïnteresseerd in dit project, nu nog trouwens maar productontwikkelaar ben ik nooit geworden.

Hopelijk heb je met de M12 meer geluk
Prachtig model! Ik vind het huidige design beter dan de 2007.

Wat ik me afvraag.. heb je bijv ook nog contact met Ferrari als je met dit soort projecten gaat beginnen? Of met pininfarina? En hoe groot zijn de kansen dat dit design op de weg verschijnt?
@derek306: Ferrari keurt dit niet goed. Tenzij je ze een miljoentje toeschuift misschien…

Hoe groot de kans is? We hebben slechts 1 vermogende liefhebber nodig…
Beetje kansloos, Er rijdt al een one(?)-of rond die hier erg veel op lijkt en op de F12 is gebaseerd. Belangrijker nog, het is een officiele Ferrari. De naam ken ik niet, maar er zijn foto’s van, ik dacht uit de USA.
@jorden: Je bedoelt waarschijnlijk de F12 TRS.

http://www.epicsupercars.com/wp-content/uploads/2015/07/14607264241_5a126b27f4_b.jpg
@Michiel_vd_Brink: nee niet de trs, ik ben even gaan Googlen en de foto’s zijn shaars! Maar gevonden!!Ferrari F12 SP America
Ah die! Let maar op, hij wordt echt anders dan die SP America.

http://o.aolcdn.com/dims-shared/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750×422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/274/152/7/S2741527/slug/l/spa6-1.jpg
@Michiel_vd_Brink: Vind persoonlijk het nieuwe design al een behoorlijke verbetering! Qua verhoudingen klopt het veel beter en ziet het er niet emer uit als een ‘karikatuur’ door die hoge daklijn. Vind alleen de achterkant massief ogen, maar dat had het origineel ook. Het enige wat ik een beetje jammer vind zijn die happers in de zijkant, misschien net iets té.

Heel interessant om te volgen en ben benieuwd hoe het er verder uit zal zien. Studeer nu zelf automotive design en kom er nu pas achter hoe moeilijk het wel niet is om van iets ouds iets nieuws te maken zonder dat het kitsch wordt.

Succes en ik volg het zeker!
Schaamteloze remake van de 250 gto in een nieuw jasje. Kom op verzin iets nieuws
Het enige jammere is dat het een one of is

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).