• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A5 op grijs kenteken, hoe kan dat nou?

Auteur: RubenPriest, gepost 6 november 2020 om 11:54 – 85 Reacties

Audi A5 op grijs kenteken, hoe kan dat nou?

Een Audi A5 als bestelwagen op grijs kenteken. Een stuk comfortabeler dan een Caddy of Ducato, maar het roept wel vraagtekens op.

Autoblog-lezer Tim keek raar op toen hij een WhatsApp-berichtje van een vriend toegestuurd kreeg. Zijn maatje kwam een witte Audi A5 tegen met een grijs kenteken. Oftewel het Nederlandse V-kenteken voor bedrijfswagens.

Een snelle kentekencheck leert dat V-532-ZX inderdaad is toegewezen aan een Audi A5 Sportback. Volgens de RDW valt deze auto in de voertuigcategorie Bedrijfsauto (N1) met het carrosserietype Bestelwagen (BB) in de variant Gesloten opbouw (03).

Om een personenauto op grijs kenteken te krijgen heeft de Belastingdienst een aantal regels opgesteld. Een belangrijke eis is dat er bij een bestelauto met meer dan één zijruit de ramen vervangen moeten zijn met panelen van ondoorzichtig en vormvast materiaal. Die ene zichtbare zijruit mag alleen aan de rechterkant zijn. Het voordeel van een grijs kenteken is dat er geen sprake is van BPM en je betaalt minder motorrijtuigenbelasting.

Afgaande op de foto is het overduidelijk dat de Audi A5 Sportback in kwestie niet aan deze eis voldoet. Op deze manier vrolijk door het land rijden is dan ook niet zonder risico. Vroeg of laat zal de eigenaar van deze Audi tegen de lamp lopen, althans dat zou je denken.

Ook interessant!

  • Audi A5 8T occasion aankoopadvies
    Audi A5 Sportback 8T 2009-2016 occasion aankoopadvies
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • Gespot - Monster met 750 pk op grijs kenteken
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Voilà, dit is jouw nieuwe leasebak met M Performance Parts!
  • Chinese AUDI gespot in het vleesch
  • Koenigsegg monteert bijzondere nieuwe uitlaat voor recordpoging
  • Niemand wil een elektrische Maybach, dus je krijgt 50.000 korting!1!!
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi, Bedrijfswagen, grijs-kenteken, sportback

Vorig bericht: « Dit kosten 5 leuke BMW’s in de private lease
Volgend bericht: Officieel: Ford EcoSport Active voor gezellige dates »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    6 november 2020 om 11:59

    Typisch een voorbeeld van “de RDW denkt met u mee!”.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    6 november 2020 om 12:01

    Een beetje dubbel dit. Het mag niet en is een vorm van belasting ontduiken. Je zou haast denken dat voor de APK de achterdeuren en achterbank gewisseld worden. Het is natuurlijk hartstikke fout en strafbaar. Maar om dit nu meteen te gaan ‘klikken’ bij de autoriteiten door iemand met zijn kenteken en foto op internet te plaatsen is wellicht weer een brug te ver. Maar wie ben ik?

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      6 november 2020 om 12:13

      Maar wie ben ik? Dutchdriftking vlgs je naam.
      De persoon met die Audi-bestel valt zelf op en dan kom je op een blog met liefhebbers (zelfs Audi liefhebbers) met allerlei tips over auto’s e.d. Lijkt me geen brug te ver. Je zou ook kunnen zeggen dat elke niet EV rijder een paar cent extra MRB betaalt door deze “fiscale vluchteling”.

      Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      6 november 2020 om 12:14

      @dutchdriftking: dit is wel heel opzichtig en naïef naar mijn idee. Zelfs de achterbank zit er zo te zien nog in

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      6 november 2020 om 12:15

      Doordat deze persoon geen belasting betaalt voor zijn personenvoertuig, betaal jij per saldo meer belasting. Waarom zou je geen melding maken van iemand die jou financieel benadeelt?

      Login om te reageren
      • smijsie zegt

        6 november 2020 om 12:57

        @Jochempie: Als ik een alarm op mijn auto zet en de buurman niet, is het dan mijn schuld dat zijn auto gestolen wordt en de mijne niet?

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          6 november 2020 om 14:13

          Nee, maar het is wel zijn schuld dat jouw verzekeringspremie stijgt. Maar ik snap je vergelijking niet. Dit gaat over een collectief systeem, waar iedereen verplicht is aan bij te dragen indien ze een personenvoertuig kopen. Niemand is verplicht een alarm op z’n auto te monteren (tenzij je verzekering het verplicht).

          Login om te reageren
          • smijsie zegt

            6 november 2020 om 19:50

            @Jochempie: Het punt is dat je jouw situatie niet met die van een ander moet vergelijken. De overheid int belasting bij jou, niet die Audi-rijder. Bovendien wordt er gewoon zoveel belasting op auto’s geheven als wat mensen nog kunnen betalen, niet een vast bedrag dat binnengeharkt moet worden.

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              6 november 2020 om 23:32

              Ik mis nog een argument waarom ik mijn situatie niet met die van iemand anders mag vergelijken. Ik woon in een wereld waarin we gezamenlijk bijdragen aan onze gezamelijke voorzieningen. Ik ben geen individu dat toevallig hier is beland en nu gewoon wat moet dokken. We zijn allemaal verplicht mee te doen aan dit “spel” zolang we woonachtig in Nederland zijn. Op persoonlijk vlak wil iedereen zo min mogelijk betalen, en de spelregels zijn bekend. Valsspelers maken het spel moeilijker voor de rest. Je zegt dat er geen vast bedrag binnengehaald hoeft te worden, maar dat is niet helemaal waar: er wordt een berekening gemaakt van de totale benodigde hoogte van de belastingen, omdat er een bepaald bedrag bijgeschreven moet worden bij de belastingdienst op basis van het BBP en andere bronnen van inkomsten. Misschien dat je denkt “wat maakt die ene druppel nou uit, één zo’n Audi A5 met een verkeerde registratie”. Maar niemand kan garanderen dat het bij die ene blijft. Laten we het een virus-effect noemen.

              Maw: als de voorwaarde voor het wonen in Nederland is dat ik belasting betaal, en als het uitmaakt wat het bedrag is wat binnengehaald wordt (en dat is volgens mij absoluut het geval) dan zorgen belastingontduikers ervoor dat de belastingen voor de rest van ons resulterend te hoog zijn.

              Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          6 november 2020 om 14:54

          @smijsie: nee maar als jij onterecht verzekeringsclaims indient en daardoor mijn premie hoger wordt is het natuurlijk wel jouw schuld. Zo kun je het beter vergelijken lijkt mij.

          Login om te reageren
        • remarkable zegt

          7 november 2020 om 09:52

          @smijsie: ja. Net als in kort rokje lopen vragen om aandacht is ;)

          Login om te reageren
      • Bas van de Camp zegt

        6 november 2020 om 21:10

        Hallo Jochempje (goed gekozen dat “pje”.
        Geen enkele burger word hier benadeeld want hij had net zo goed wel een caddy kunnen kopen wat de houderschapsbelasting (i.p.v. motorrijtuigenbelasting is pas meer dan 20 jaar van naam verandert dus dat kon je natuurlijk nog niet weten) betreft en dan word jullie houderschapsbelasting niet goedkoper. Als je wil zeiken over mensen waardoor je benadeeld word moet je naar Den Haag rijden. Daar worden de beslissingen gemaakt waardoor wij allemaal benadeeld worden. Als ze bijvoorbeeld niet al het luie tuig in Nederland willen laten wonen kan de benzine 50% goedkoper en de houderschapsbelasting afgeschaft. Als we dan ook nog uit het achterlijk Europa stappen (en niet elke maand miljoenen mee betalen aan een onnodige milieuverontreinigende verhuizing omdat die kutfransen dat perse willen) hoeven we nog maar 4 dagen in de week te werken tot we op ons 55 met pensioen kunnen. Maar we zijn ik Nederland en we laten ons de hele dag door Rutte in onze kont neuken maar als er iemand 80€ in de maand voordeel heeft weten te regelen voelen ze zich benadeeld.
        Heb zelf een range rover omgebouwd naar grijs (VOOR EEN KLANT) en dan letten ze op de mm nauwkeurig op wat er in de laadruimte moet kunnen anders krijg je geen kenteken dus hier is iets heel anders aan de hand. Als dit kenteken bij deze auto is afgegeven is de rdw in overtreding niet regende die de rdw alleen mag betalen en moet luisteren naar wat de rdw vind.

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          6 november 2020 om 22:15

          @Bas van de Camp: beste Bas, gewoon emigreren man. Echt ver weg van deze postzegel aan de Noordzee. Beter voor je bloeddruk.

          Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          7 november 2020 om 03:03

          @jaguarv8 Mooi gesproken ?

          Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          7 november 2020 om 08:30

          @Bas van de Camp: Als je het allemaal niet bevalt jochie, dan ga je toch lekker ergens anders wonen. Is beter voor je, zo blijkt

          Login om te reageren
    • por100 zegt

      6 november 2020 om 14:20

      Ja vind ik ook, een brugje te ver om dit zo te plaatsen. Toch blijft het de eigen verantwoordelijkheid van de persoon om dit toe te lichten. Of, we gaan binnenkort een A5 sportback ‘shooting brake’ zien en had hij hier alvast op voorgesorteerd om een bureaucratische rompslomp te voorkomen. Dan zijn we met zijn allen natuurlijk heel blij met zijn assertiviteit

      Login om te reageren
    • theghost zegt

      6 november 2020 om 14:26

      Of ie nou nu hierdoor tegen de lamp loopt of gewoon bij een verkeerscontrole, tegen de lamp lopen doet ie uiteindelijk toch wel… Alleen kan dit er nu voor zorgen dat ie de boel minder lang belazerd dan dat ie had gehoopt. Overigens; hoe wil je deze auto ooit nog kunnen in-/verkopen als handelaar? Dat lijkt me haast onmogelijk omdat iedereen kan snappen dat hier iets niet in de haak is….

      Login om te reageren
    • Ray zegt

      7 november 2020 om 00:22

      Dat de auto een bedrijfswagenkenteken heeft komt doordat hij een bedrijfswagentypegoedkeuring heeft. Een personenwagen is M1. Om geen BPM te hoeven betalen moet de auto een fiscaal blok kunnen hebben, oftewel bestelruimte hebben. Dat heeft deze vast niet. Dus de eigenaar moest gewoon BPM aftikken. En hij mag geen mensen op de achterbank vervoeren. Erg veel heeft hij er dus niet aan. Het zal wel een koopje geweest zijn ergens in een buurland. Bij registratie zal de eigenaar erachter gekomen zijn dat er toch iets niet helemaal klopt.

      Login om te reageren
  3. deVia zegt

    6 november 2020 om 12:08

    Fiscaal blok anyone?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 november 2020 om 13:09

      “Het fiscale blok is een denkbeeldig blok”. De A5 bestuurder denkt dat het denkbeeldige blok wel past.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        6 november 2020 om 19:11

        Ik wil die A5 met alle liefde wel passend maken aan het virtuele blok, slijptol en reciprozaag liggen al klaar.

        Login om te reageren
      • Bas van de Camp zegt

        6 november 2020 om 21:15

        Het is niet denkbeeldig hoor. Ze hebben bij de rdw aluminium kubussen met de afmetingen van hoe groot de laadruimte moet zijn en als die niet passen krijg je geen kenteken.

        Login om te reageren
  4. kipkorn zegt

    6 november 2020 om 12:12

    Raar ook dat er bij de RDW-gegevens 4 zitplaatsen staan genoteerd.
    Waar is dit fout gegaan? Want het voldoet op geen enkele manier aan de eisen voor een bestelwagen.

    Login om te reageren
  5. fanboy zegt

    6 november 2020 om 12:25

    Ja dit gaat toch nooit goed als je met zo’n auto met V kenteken rond gaat rijden?

    Login om te reageren
  6. maxidyne zegt

    6 november 2020 om 12:28

    Hier rijdt een Volkswagen Caravelle in personenwagen uitvoering (ramen, captain seats achterin) op grijs kenteken. Volgens mij klopt daar ook niets van. Maar deze Audi slaat alles ? zelfs de achterbank zit er nog in.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 november 2020 om 13:17

      @maxidyne: geen verlengde uitvoering? volgens mij moet de laadruimte een bepaalde hoogte-diepte-breedte verhouding hebben en een vaste afscheiding tussen zitruimte en laadruimte. Op die manier zijn ‘dubbelcabines’ ook onder grijs kenteken toegestaan.

      Bekend is de Mercedes Vito van een paar generaties geleden; die kreeg een speciaal frame op de achterklep waarin de standaard achterruit weer werd ingehangen. Alleen op die manier was het laadruimte net diep genoeg om een ‘DoKa’ te rechtvaardigen.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        6 november 2020 om 14:25

        Ah, dát is dus de reden waarom al die Vito’s zo’n lelijk “kozijn” om de achterruit hadden!

        Login om te reageren
        • room850 zegt

          6 november 2020 om 17:34

          @Edge: klopt, en is van kunststof gemaakt.

          Login om te reageren
        • sportevo zegt

          6 november 2020 om 17:42

          @Edge: en eigenlijk is dat belachelijk. Een Vito is een bestelbus pur sang dus zouden dit soort handelingen eigenlijk niet nodig moeten zijn. Net als de verhoging van het dak in onze defender. Ruimte zat in zo’n auto om een grijs kenteken te rechtvaardigen als ik het dan zo moet zeggen.

          Login om te reageren
        • thomasthomas zegt

          6 november 2020 om 19:22

          @Edge: wat dacht je van de Touareg met een verhoogd dak, lelijker kon het niet.

          Login om te reageren
      • maxidyne zegt

        6 november 2020 om 14:35

        @RRRobert: is geen verlengde of dubbele cabine. Ramen rondom en 3 2 stoelen achterin. Van bagageruimte is bijna geen sprake meer met die grote stoelen. Zit ook een tafel in.

        Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      6 november 2020 om 15:21

      @maxidyne: volgens mij kun je met een v kenteken rijden, maar wel voor geel kenteken aangeslagen worden. Ik weet bijvoorbeeld dat de standaard Amarok met dubbele cabine niet aan de grijs kenteken eis voldoet, maar wel een V kenteken krijgt. Je betaalt echter voor geel kenteken HSB en moet ook de BPM aftikken

      Login om te reageren
      • hjhj zegt

        6 november 2020 om 17:00

        @nautique206: precies

        Login om te reageren
      • estoque zegt

        6 november 2020 om 17:41

        @nautique206: daarom heb ik een schot in de Amarok, geen achterbank en geen verlenging. Je kunt ook je amarok verlengen qua laadbak en wel 5 persoons houden en grijs kenteken.

        Login om te reageren
        • nautique206 zegt

          6 november 2020 om 20:54

          @estoque: klopt, dat zijn ook de meest gangbare uitvoeringen in NL

          Login om te reageren
    • Bas van de Camp zegt

      6 november 2020 om 21:18

      Zo’n bus op naam van een particulier kost gewoon het zelfde aan belasting op grijs of geel kenteken. Als hij omgebouwd word naar camper bijvoorbeeld blijft hij het zelfde kenteken houden als toen hij grijs was dus allemaal astropedy (of wel GELUL in de ruimte).

      Login om te reageren
      • eunosroadster zegt

        7 november 2020 om 08:15

        Fout, als je als SA (camper) gekeurd word krijg je tegenwoordig ‘geel’ (M1) op je kenteken en vervalt je (N1) ‘grijs’ B/V-nummerplaat. Daarom mag ik met mijn 4.500kg ook gewoon 130km/u. Voordeel van een camper is dat je 75% korting krijgt op je wegenbelasting (vandaar dat de California’s en Marco Polo’s zo populair zijn als 2e auto). Het schijnt dat je ook gewoon een schotel voor een BE-combinatie op een pick-up kunt leggen en deze naar N1 omkeuren (alleen zit je dan met je vmax). Trouwens kun je gewoon grijs rijden en geel aangeslagen worden, dus wellicht doet meneer niks illegaal.

        Login om te reageren
  7. christian85 zegt

    6 november 2020 om 12:55

    Het is fout van de eigenaar maar ik vind het nog schandaliger van de RDW.

    Login om te reageren
  8. RutgerK zegt

    6 november 2020 om 13:02

    Moet er niet minimaal een kubus van een 100cmx100cmx100cm in een bestelauto passen?

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      6 november 2020 om 14:38

      Ja

      Login om te reageren
  9. RutgerK zegt

    6 november 2020 om 13:02

    Moet er niet minimaal een kubus van een 100cmx100cmx100cm achterin een bestelauto passen?

    Login om te reageren
  10. katoenboer zegt

    6 november 2020 om 13:36

    Maar kom op, moeten dit zo op internet worden gezet? Er zullen een hoop mensen hun auto wel op grijskenteken willen zetten, deze man is het gelukt en dat is toch leuk voor hem.

    Login om te reageren
    • brimstone zegt

      6 november 2020 om 18:14

      Het lukt me ook om bij de buren in te breken. Leuk voor mij? En daarmee is het goed?

      Login om te reageren
  11. deSjonnies zegt

    6 november 2020 om 13:39

    Nee er zit hier eergens een adder onder het gras, ik kocht ooit, 134 jaar geleden eens een Land Rover 109 Diesel met tropendak op grijs kenteken, een vijfdeurs met ramen en zonder achterbank (Dat was de definite van een bedrijfswagen toen in de tachtiger jaren). Die LaRo was van 1974 en tot mijn grote verbazing werd ik keurig aangeslagen voor een geel kenteken, ik weet niet meer wat het was maar deze LaRo had op een raffinaderij rondgereden met een slapend kenteken MRB en APK vrij maar werd gezien door de fiscus als een geel kenteken ondanks het bedrijfswagenkenteken en een volledige laadruimte.
    Ik was toen deaudziek van dat hok en de onvermurwbare houding van de RDW (om het netjes uit te drukken) dat ik hem binnen een half jaar verkocht en wel een echte legitieme Peugeot 205 Diesel 3-deurs op grijs kenteken inruilde. Met ramen !
    Met die 205 heb ik de hele halve wereld rondgereden, dat ding kostte werkelijk een krabbel .

    Login om te reageren
  12. Govert zegt

    6 november 2020 om 14:27

    Vreemd inderdaad, maar wie zegt dat de BPM niet is betaald? Ook voor een bestelauto wordt gewoon BPM berekend. Indien je aantoonbaar ondernemer bent kan je alleen om een vrijstelling verzoeken. Dat hoeft toch niet gedaan te zijn?

    Login om te reageren
  13. Design_Driven zegt

    6 november 2020 om 14:29

    ” Vroeg of laat zal de eigenaar van deze Audi tegen de lamp lopen”

    Ja nu waarschijnlijk :O

    Ik betaal ook maar iets van 300 voor mijn Discovery, minder voor mijn Alfa iets meer voor mijn Volvo maar moet er wel voor op Brexit-eiland voor wonen. Ik heb wel sympathie voor deze creatieve Audi. Ik vind het eigenlijk vreemder dat zoveel de belachelijke belastingen gewoon accepteren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 november 2020 om 14:34

      Is het niet dat wat wij aan de staat betalen jullie dan weer aan de autoverzekeringsmaatschappijen (ik win altijd met scrabble!) moeten betalen. Lood om oud ijzer?

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        6 november 2020 om 22:16

        @mashell: alleen als je jong bent met een petjes auto. Mijn verzekering is gelijk met wat ik in NL zou betalen. De Land Rover zelfs veel lager.

        Login om te reageren
  14. henkp1 zegt

    6 november 2020 om 14:39

    Audi en sjoemelen…

    Login om te reageren
  15. rs18011 zegt

    6 november 2020 om 14:41

    Wellicht een medewerker van de rdw die voor zichzelf, of door een collega, een oogje heeft dicht geknepen?

    Login om te reageren
  16. amg88 zegt

    6 november 2020 om 14:45

    Ik denk dat deze Audi een koppelschotel vast in de kofferbak heeft laten monteren en de auto toen heeft laten keuren/registreren als (BE)-trekker. Een dubbel cabine trekker met meerdere zitplaatsen is gewoon toegestaan. Dit is een maas in de wet die de aandacht heeft van de belastingdienst/Douane omdat dit natuurlijk niet de bedoeling kan zijn.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      6 november 2020 om 14:51

      @amg88:

      Creatief, die kende ik nog niet!

      Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      6 november 2020 om 15:22

      @amg88: klopt helemaal!

      Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      6 november 2020 om 17:39

      @amg88: die ken ik wel voor pick-ups, maar voor een A5?? Komt dat door de herkeuring? Lijkt me sterk..

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      6 november 2020 om 19:06

      @amg88: das een interessante! zijn daar ergens foto’s van te vinden..?

      Login om te reageren
    • berrychello zegt

      6 november 2020 om 19:17

      Als ik me niet vergis staat een BE trekker ergens specifiek genoemd bij een eigenschap bij de RDW (pas gezien bij een Amarok met Fifth Wheel koppeling). Dat zie ik bij deze A5 niet.

      Edit: inrichting zou dan moeten zijn ‘opleggertrekker’. Bij deze is dat ‘gesloten opbouw’.

      Login om te reageren
  17. edward330d zegt

    6 november 2020 om 15:41

    Had dan in ieder geval de ramen na de b stijl goed donker laten tinten dan viel de achterbank ook minder op. Maar nog beter is gewoon terug keuren en netjes belasting betalen.

    Login om te reageren
  18. hogelandman zegt

    6 november 2020 om 15:41

    Ik dacht een groot trekhaakgat in de bumper te zien, maar dat is het haar van die man…

    Login om te reageren
  19. larofan zegt

    6 november 2020 om 16:51

    De RDW en Belastingdienst zijn niet hetzelfde orgaan. Je kunt prima een auto als grijs kenteken registreren als hij bijvoorbeeld voorheen ‘lichte vracht’ in België was.

    De Belastingdienst rekent hier wel het gewone belastingtarief MRB voor een reguliere personenauto. Het ‘fiscale blok’ past hier namelijk niet in.

    Login om te reageren
  20. JVD009 zegt

    6 november 2020 om 17:31

    mogelijk zit het grootste probleem er nog in als deze persoon een ongeluk veroorzaakt met deze auto met eventueel inzittenden die letsel oplopen, al dan niet de andere auto welke slachtoffer is. Je krijgt dan gewoon 0,0 en zo goed als privé aansprakelijk.

    Login om te reageren
  21. berrychello zegt

    6 november 2020 om 17:37

    Dat de RDW deze auto als ‘bedrijfsauto’ / ‘grijs kenteken’ aanmerkt wil nog niet zeggen dat de Belastingdienst dat ook doet. Er zijn meerdere voorbeelden waarbij dat het geval is.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      6 november 2020 om 17:44

      @berrychello: maar waarom dan dat grijze kenteken?

      Login om te reageren
      • berrychello zegt

        6 november 2020 om 19:15

        Overgenomen van de buitenlandse registratie denk ik. Een Belgische ‘lichte vracht’ bijvoorbeeld, waar na het RDW bezoek weer een achterbank in geschroefd is.
        Want eens, een grijs kenteken icm een achterbank zou ook bij de RDW meestal niet moeten kunnen (de Kangoo Electric ken ik als uitzondering, waarom precies weet ik niet).

        Login om te reageren
  22. sportevo zegt

    6 november 2020 om 17:50

    Maar is er dan niemand bij de RDW die zo’n aanvraag in behandeling neemt die bij zichzelf denkt dat het wel een hele vreemde auto voor een grijs kenteken is?

    Login om te reageren
  23. carspotssnl zegt

    6 november 2020 om 18:58

    Heb deze ook eens zien rijden toen ergens in de buurt van Breda. Rijd al lang zo rond, want is alweer ff geleden…

    Login om te reageren
  24. thomasthomas zegt

    6 november 2020 om 19:24

    Ik denk dat een lichte vracht in Belgie is geweest (daar kan het wel) en toen is geimporteerd en toch een grijs kenteken heeft gekregen maar wel voor geel betaald.

    Login om te reageren
  25. loggy zegt

    6 november 2020 om 19:41

    Gestolen kentekenplaten?

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      6 november 2020 om 19:55

      en dat daarna vastgelegd bij de RWD .;-) …………………. kortom jij in de herkansing want dit is niet de oplossing van dit vraagstuk

      Login om te reageren
      • loggy zegt

        6 november 2020 om 22:28

        @SpiderIV: RWD?? Jij maakt het helemaal spannend, achterwiel aandrijving op je bestel Audi! ?

        Login om te reageren
        • enjoypunani zegt

          7 november 2020 om 03:16

          En waarschijnlijk heeft ie dan nog onderstuur..

          Login om te reageren
  26. jdeboer zegt

    6 november 2020 om 21:02

    Verbaast mij dan weer niet dat het een Auwdi is.

    Login om te reageren
  27. p38a zegt

    6 november 2020 om 22:22

    Dit is inderdaad een Belgische of Franse auto die de registratie had voor lichte vracht, of als “Commercial van” deze komt echter niet in aanmerking voor de fiscale voordelen. Het is puur en alleen omdat de type Europese goedkeuring word overgenomen bij import. Please correct me if I’m wrong! Ik kwam laatst een Clio hatchback tegen op Grijskenteken. Gewoon de handelaar opgebeld en gevraagd hoe dit kan.

    https://www.autowereld.nl/renault/clio/1-5dci-dynamique-2010-150-000km-28024944/details.html

    Login om te reageren
    • vacano zegt

      6 november 2020 om 23:24

      wat is het nut dat Clio grijs kenteken heeft als de Belasting (±) € 1.234,00 per jaar is???
      Dit kan in België NIET, in sommige Franse departementen wel.
      Als ik in Europa ben rij ik met een Range Rover Vogue V8 4.2 396PK op Frans kenteken.
      Doordat er LPG geïnstalleerd is, is de verkeersbelasting SLECHTS 47€

      Login om te reageren
    • berrychello zegt

      7 november 2020 om 08:31

      Dan denk ik ook dat we het eens zijn dat deze A5 ten tijde van het bezoek aan de RDW nog geen achterbank had? Wel gek dat er wel 4 zitplaatsen geregistreerd staan. Die kan ik nog niet verklaren.

      Login om te reageren
  28. vacano zegt

    6 november 2020 om 23:13

    je kan in België een personenwagen zoals een A5, Clio, 205, MB S of 7serie NIET inschrijven als Lichte vracht!! Ook niet als de achterbank eruit is, dak verhoogd en achterramen dicht zijn zoals het soms kan in Nederland.
    Een SUV of MPV kan wel.
    Laadruimte moet minstens 50% zijn van wielbasis.
    Suburban met achterbank kan als LV, Tahoe dan weer niet.

    Login om te reageren
  29. rcdw zegt

    7 november 2020 om 06:42

    Deze Audi staat op naam van een particulier. Dan is hij toch al zijn voordelen van een grijs kenteken kwijt?

    Feitelijk maakt het dan dus niks uit. Waarschijnlijk komt deze auto uit Belgie of Frankrijk en heeft daar verkeerd geregistreerd gestaan. Deze registratie is hier overgenomen.

    Misschien is de best man zich van geen kwaad bewust.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      16 november 2020 om 17:29

      Een particuliere registratie kan ook een eenmanszaak zijn. Dan staat hij niet als rechtspersoon op kenteken, etc.
      Enige voordeel dan voor als hij echt als particulier staat is het feit dat je dan geen provinciale opcenten hoeft af te dragen.

      Login om te reageren
  30. mwti zegt

    7 november 2020 om 08:29

    Op deze oudere Audi zit nauwelijks bpm dus wat bereik je hiermee. Wat is de winst? Neem dan een RS5. Of beter een Mustang 5.0 V8 waar 50K bpm op zit.

    Login om te reageren
  31. volvo480gtt zegt

    7 november 2020 om 08:39

    Ik zag er ook zo een. Alleen dan een 5 GT. V-950-DG. Vond het ook al vreemd.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      7 november 2020 om 09:09

      Zoals hierboven aangegeven: dit zijn auto’s die voorheen een buitenlandse registratie hadden van lichte bestelwagen of commercial van, bij (gebruikte) import in Nederland neemt de RDW die registratie van het voertuigtype over. Alleen heb je er in Nederland geen fiscaal voordeel van.

      Volgens de site van het RDW is de Audi hierboven uit 2013, de eerste registratie in Nederland is van 2019.
      Jouw 5 GT is uit 2011, en werd in 2016 in Nederland op kenteken gezet. Ook geïmporteerd dus.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        7 november 2020 om 12:28

        @potver7: dus als ik dat goed begrijp heeft ooit iemand in het buitenland deze Audi een soort bestemming gegeven als zijnde een kleine bestelauto en ‘kleeft’ dat nu aan de auto in Nederland.

        Heeft deze eigenaar dus wel de BPM moeten afdragen en mag hij hem ook gewoon als personenauto gebruiken alleen een afwijkend kenteken?

        Login om te reageren
  32. wessel04 zegt

    7 november 2020 om 10:39

    Kalm aan dames, wat een gekibbel

    Login om te reageren
  33. André zegt

    7 november 2020 om 13:04

    Wat is nu het echte probleem?
    Jalouzie ?
    Omdat het mogelijk is na import een dergelijke gebruikte wagen op grijs kenteken te krijgen ?
    Terwijl de overige auto s van dit type op geel kenteken moeten blijven staan vanwege de
    Kubus regeling?
    Ik vind het geweldig dat er nog een Audi rondrijdt die zich daardoor onderscheidt van de grijze massa
    En zolang deze niet met passagiers achterin rondrijdt is geen sprake van een overtreding
    En helemaal niet van belasting ontduiking als de eigenaar het gele kenteken tarief betaalt.
    Sinds dat deze grijze kentekenregeling bestaat zijn er verkopers en kopers geweest die probeerden
    Om door de mazen van de wet te glippen
    Tot in de jaren 80 voordat de kubus regeling bestond was het zelfs mogelijk om een sportwagen als de Nissan Silvia op grijs kenteken te laten
    Zetten mits de laadruimte voldeed aan de eisen en aantrekkelijk omdat ze niet (zwaar )geblindeerd hoefden te zijn .
    Belasting voordeel bij aanschaf was de voornaamste reden voor omschakeling van geel naar grijs
    Lagere MB bij benzine auto s alleen interessant als de auto een ledig gewicht hoger dan 1000 kg had

    Daar tegenover staan hoge boetes voor overtreding van het verbod op achterpassagiers
    En al sinds vele jaren de verplichting tot blindering wat een aanslag is op je verkeersveiligheid door verminderde zicht
    Aan de zijkanten en achterin .
    Bovendien zal de dagwaarde van een degelijke Auto op grijs kenteken altijd lager zijn dan dezelfde auto op geel
    Kenteken .

    Vanwege de grijze kentekenregeling was onze auto markt uniek in Europa en was het onmogelijk om de regeling aan
    Een buitenlander uit te leggen .

    En wat het evt belastingvoordeel betreft zijn er nog andere speciale kentekens zoals diplomatieke kentekens
    Die dan ook als onrechtvaardig beschouwd zouden moeten worden .

    Login om te reageren
  34. Moonie zegt

    7 november 2020 om 14:21

    het kan ook dat deze persoon op gehandicapten voordeel rijd dan heb je ook grijskenteken

    Login om te reageren
  35. Hvw zegt

    7 november 2020 om 15:29

    Heeft niks met klikken te maken.
    Wat niet mag mag niet.
    Dit valt gewoon onder asociaal gedrag.
    Net zo goed als onrechtmatig claimen bij verzekeraar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North