
Het duurt nog even voordat de muesli-variant van de nieuwe A8 op de markt komt, maar in Ingolstadt hebben ze al wel een conceptversie van de A8 Hybrid klaarstaan. En voor de Nederlandse liefhebbers van zúúnige limo’s is er goed nieuws, want Audi sleept de auto mee naar de AutoRai voor zijn debuut.
De A8 Hybrid Concept werd geïntroduceerd op de autoshow van Genève, waar ons verteld werd dat de auto een 2.0 viercilinder TFSI aan bord heeft. Maar omdat een benzinemotor met 211 pk net niet genoeg is in een zakenbak van zijn formaat krijgt de A8 hulp van een elektrotorretje. Samen zijn de krachtbronnen goed voor 245 semi-milieuverantwoordelijke pk’s en een koppel van 480 Nm. Wie de 8-speed tiptronicbak niet spaart en vol op het gas gaat kan de sloep in 7,6 tellen naar de honderd km/u sturen, om bij 235 km/u te staken met accelereren.
Het verbruik zit -op papier- op de 6,2L per 100 km. Niet onaardig, maar de CO2-uitstoot komt neer op 144 gram per km. En dat is 0.004 kilogram CO2 te veel om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling, en dus blijft de A8 Hybrid, mits de cijfers niet meer veranderen, in de 25% bijtellingsgroep hangen. Wel is het mogelijk om de benzinemotor ‘apart te zetten’ zodat je een stukje volledig elektrisch kunt rijden. Niet veel (2 km) en ook niet heel hard (65 km/u). Bij het uitrollen van de auto kom je automatisch in E-modus terecht: het TFSI-blok wordt uitgeschakeld en je remt af op de elektromotor die hierdoor stroom opwekt en de accu’s oplaadt. Iets om over op te scheppen in een biologische kroeg (bestaan die?).
Naast de A1, RS3, A6 en A7 zal de A8 Hybrid Concept vanaf de 13e te zien zijn in de Rai te 020.





Audi is hier wel erg laat mee. BMW en Mercedes hebben allang hybride limousines.
@mrbones: wat je zegt!
@mrbones: alleen stoten die niet maar 144gram co2 uit.
@meneersander: klopt. Maar de S-klasse gebruikt een v6 en de BMW een v8 dus die vebruiken meer en stoten dus meer CO2 uit. Toch zou ik als manager (puur persoonlijk) het gevoel krijgen dat ik mezelf tekort zou doen met een 4 cilinder muesli blok in een auto van meer dan een ton! Want laten we eerlijk zijn, mensen die zo’n auto kopen zullen niet zo nauw kijken naar een paar extra centen voor een flinke dosis extra rijplezier.
@mrbones: nee, dat is ook zo. Helemaal gelijk.
@meneersander:
Lexus had al veel eerder ’n hybride limousine dan de 3 duitsers.
Sterker nog…de huidige hybride RX heeft ’n 3.5 V6 en komt op 140gr/km uit.
Wat audi dus met ’n 4 cylinder niet lukt krijgt Lexus met ’n V6 wel voor mekaar ;)
@speedlimit: Ja knap dat die Toyota RAV 4 ( wat opgehoogd en uitgebouwd etc) het redt maar ik zou eigelijk wel liever de s kLasse of 7 serie met V8 hebben zoals mr bones zegt.
Nu kom ik zeker naar de AutoRAI! …
Waarom staat het interieur van de A1 erbij? Qua kleuren wel mooier dan die van de A8. Wat een wansmaak zeg..
@Daveee: Omdat er een PON stagair niet op zat te letten… @Ogertschnig: Opletten! :D
@BMW316i: Heeft niks met Pon te maken, maar met AB ;) Foutje is menselijk nietwaar?
*gaaaap* interessant…
@Pordon: Je haalt de woorden uit mijn mond.wat een slaapverwekkend merk is het aan het worden.Lekker achter de feiten aan lopen.
@mbman: Geef mij maar Mercedes ;)
@mbman: Dus omdat Mercedes 2 jaar eerder was met een hybride loopt Audi achter de feiten aan? Zolang Mercedes die hybride nog in de showroom heeft staan is de introductie van een concurrerend model van Audi voor hen ter zake doend. Als je niet mocht na-apen was er maar één automodel op de wereld…
Vorsprung durch technik.Dus niet!
Nou ! Gezien ! Hoef ik niet meer naar de AutoRai, om achter een stelletje puistenbekkies met fotocamera’s te staan…
@Megakix: Ik ga wel naar de dealer als ik een auto geod wil zien.op de rai erger ik mij ook altijd aan die… kinderen die overal in kruipen.Hebben net geld voor een ijsje. kansloos!
@mbman: Hoho.. en 18 euro 60 voor een entreekaartje. ;)
OT: Gave bak. Beetje anoniem en saai, maar rijd heerlijk. En eindelijk een concurrend model voor Audi in deze klasse. Maar dat is VAG een beetje eigen. Eerst kijken hoe de rest het doet en dan komen ze pas met hun eigen model. Doet echter niets af aan de kwaliteiten van deze auto.
@mbman: ja, ik woon in Leusden (Pon !), dus als ik al een VAG-handicap zou hebben, dan kan ik me doodloeren in de showrooms om de hoek ! :lol:
de meeste mensen zullen denken
dat is een lange A4
@kets:
Maar dat is toch ook zo :)
Ik verkies een Volkswagen Phaeton boven de Audi A8.
@agera: Die is er niet als hybride.
@Tommy2: Ik heb het onduidelijk geschreven, ik bedoelde het niet als hybride. De A8 is erg saai en heb liever de Phaeton als ik een auto mocht kiezen uit de VAG.
Als hyrbide neem ik veel liever de Lexus LS600h
@agera: En een Phaeton is niet saai?!? Ik moet altijd knipperen met mijn ogen als ik er – héééél af en toe – eentje zie rijden. Anders zou ik hem nog voor een grote Passat aanzien.
Dat rijtje ledjes op het nieuwe model Phaeton doet hem ook geen goed, staat veel te goedkoop (komen over als op Ebay gekochte after market-ledjes).