• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi gaat nu écht alleen nog maar dure auto’s maken

Auteur: machielvdd, gepost 7 februari 2022 om 18:02 – 31 Reacties

Audi is definitief klaar met compacte modellen.

Bij het lezen van de titel denk je misschien: is dat ooit anders geweest dan? En inderdaad, Audi is nooit een budget-merk geweest. Toch bouwen ze ook auto’s die relatief betaalbaar zijn. Er was ooit de Audi A2 en we hebben natuurlijk de A1. Sinds 2016 is er aan de onderkant van het gamma ook nog de Q2.

Dat is binnenkort dus afgelopen. We wisten al dat de A1 eruit ging en daarmee zou de Q2 de nieuwe instapper worden. Grote baas Markus Duesmann laat nu echter tegenover het Handelsblatt weten dat ook de Q2 geschrapt wordt. Ondanks het feit dat compacte cross-overs razend populair zijn wordt de Q2 uitgefaseerd en er staat geen opvolger klaar.

Op korte termijn speelt mee dat Audi de kostbare chips liever gebruikt voor grotere en duurdere modellen. Daar valt nu eenmaal meer winst op te maken. Dat is ook meteen de reden waarom Audi ook op lange termijn geen heil meer ziet in compacte auto’s.

De steeds strengere eisen die er aan de uitstoot gesteld worden maken het er ook niet makkelijker op. Het is wel ironisch dat hierdoor juist compacte modellen geschrapt worden. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

  • Supersportieve A1 Sportback
  • Opgefriste Audi Q2

De Audi A3 en Q3 zullen dus de instappers worden. Die staan op het moment voor respectievelijk €36.027 en €49.196 in de prijslijsten. Daarmee komt Audi weer op gelijke voet met Mercedes en BMW, waar je ook niet voor minder dan 35 mille kunt shoppen.

BMW heeft natuurlijk nog wel Mini. Voor hen is deze strategie van Audi goed nieuws. Met het schrappen van de A1 én de Q2 gaat Audi feitelijk niet langer concurreren met Mini. Voor de liefhebbers van compact en premium is dit minder goed nieuws. In deze categorie valt er namelijk steeds minder de kiezen.

Bron: Handelsblatt

Ook interessant!

  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
    Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
  • Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
    Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, markus-duesmann

Vorig bericht: « DS E-Tense Performance met 815 pk is een lekker voorproefje
Volgend bericht: Video: in het zand spelen is niet voor amateurs »

Lees Interacties

Reacties

  1. dijan zegt

    7 februari 2022 om 18:39

    Het gaat om verkoopcijfers .Denk dat er binnenkort alle kleinere auto s .zullen verdwijnen.

    Login om te reageren
  2. alpinea110 zegt

    7 februari 2022 om 18:45

    Ik denk dat ik nog wat langer met mijn auto’s ga doorrijden. 41.000 Euro voor een instapper is wel heel veel geld

    Login om te reageren
  3. baklava zegt

    7 februari 2022 om 18:46

    De Mini concurreert helemaal niet met de A1 maar met de A3. Dus er veranderd niet zo veel.

    Login om te reageren
    • faithnomore zegt

      7 februari 2022 om 19:01

      euh … nee

      is natuurlijk nooit 1 op 1 , maar de Audi polo is duidelijk gericht op mini. De Audi golf op de bmw 1 serie (die dan momenteel eigenlijk meer met mini te maken heeft dan met BMW, maar dat is een andere topic).

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      7 februari 2022 om 19:03

      Volgens mij concurreert de Mini Countryman met de A3. De gewone Mini is kleiner, zelfs kleiner dan een Polo/A1 hoor.
      Mini lxb: 3982mm x 1727mm
      A1 lxb: 4092mm x 1740mm

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        7 februari 2022 om 19:08

        @sportabgasanlage: en toch heeft een A1 nooit echt kunnen concurreren met de MINI. Volgens mij nooit een echte verkoopknaller geweest. Vooral een dure polo

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          7 februari 2022 om 22:42

          Ik zie anders minstens evenveel A1’s rijden als Mini’s. Wellicht omdat hier vlakbij zowel de VW/Audi/Seat/Škoda dealers én BMW/Mini dealers zitten…

          Login om te reageren
          • rutgerg zegt

            8 februari 2022 om 08:09

            @sportabgasanlage: even wat verkoopcijfers A1: 2019, 2254 2020, 1624 2021, 1382. In zijn hoogtijdagen rond 2011/2012 lag dat rond de 2700/3000 per jaar. Dan Mini (alleen de 3/5drs) 2019,4268 2020, 4580 2021, 3945.

            Ik moet zeggen dat de verschillen kleiner zijn dan ik had verwacht. Maar desalniettemin komt de Audi niet in de buurt…

            Login om te reageren
      • Richmond zegt

        7 februari 2022 om 19:39

        @sportabgasanlage: de countryman zal dan concurreren met een andere SUV de Q2 en bij BMW met de X1/X2. Al zijn het natuurlijk verschillende doelgroepen

        Login om te reageren
  4. lpgbarrel zegt

    7 februari 2022 om 18:50

    Tja auto rijden is niet meer voor Jan Modaal, en zelfs Kees Twee Keer Modaal krabt achter zijn oren. Een Kia Picanto is al EUR 15k

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      8 februari 2022 om 18:00

      @lpgbarrel: gelukkig brengt een gebruikte auto je ook van A naar B, zelfs met 4 maal modaal.

      Login om te reageren
      • lpgbarrel zegt

        8 februari 2022 om 18:27

        @flutterby: helemaal mee eens! Maar die gebruikte auto’s worden ook niet echt goedkoper op deze manier ;-)

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          8 februari 2022 om 21:55

          @lpgbarrel: onder de 5k zijn prima auto’s te vinden, voor leuke auto’s loopt het wel wat sneller op.

          Login om te reageren
  5. bernoulli zegt

    7 februari 2022 om 19:01

    De Q2 is de Audi-tegenhanger van de T-Roc. Crossover op A3-basis met een wat vlotter uiterlijk dan de Q3. Dash is ook van de vorige A3.

    Niet gek ook dat ze er mee stoppen, aangezien de A3 en Q3 al vervangen zijn en de Q2 nog het enige model is van een oudere generatie.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 februari 2022 om 11:16

      Q2 en T-roc zijn niet echt op basis van de A3. Ze op basis van een goedkopere variant van MQB, die ook voor de Polo gebruikt wordt.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        8 februari 2022 om 12:17

        @mashell:

        Bijan goed ;-)
        MQB is een verzamelnaam voor een architectuur. Op basis daarvan zijn er diverse platforms. De Audi Q2 staat niet op het Polo-form.

        De Polo en A1 staan op het A0-platform. Dat is het kleinste MQB-platform.
        De Audi Q2 staat net als de Ateca, T-ROC en Karoq op het A1-platform.
        De Golf en A3 staan op het A2-platform van de MQB-architectuur.

        Login om te reageren
        • ar156sw zegt

          8 februari 2022 om 16:41

          Zag laatst een Q2 achter een Karoq geparkeerd staan. Van de zijkant gezien zie je heel duidelijk bepaalde overeenkomsten…

          Je moet wel erg dol op het logo zijn wil je meer betalen voor een kalere Q2 dan een rijker uitgeruste Karoq of T-ROC dan… Sowieso moet je bij de zogenaamde “premium” merken natuurlijk nooit “de instapversie” kopen: dan heb je minder, voor meer. Premiummerken worden leuk als je ze goed kan uitrusten: een fijne motor, goed in de opties, mooie velgen, chique interieur. Als je daar het budget niet voor hebt, ben je volgens mij altijd beter af met een niet-premium of sub-premium merk waar je dan wel de dikst aangeklede versie kan betalen.

          Login om te reageren
  6. rutgerg zegt

    7 februari 2022 om 19:09

    Een A3 is toch ook een compacte hatchback…

    Login om te reageren
  7. krikke240z zegt

    7 februari 2022 om 19:11

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      7 februari 2022 om 19:23

      Komt omdat de inruilprijzen hier zo hoog liggen. Daardoor moeten dealers noodgedwongen heel veel extra vragen voor een nieuwe auto.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        7 februari 2022 om 22:15

        @bernoulli: nieuwprijzen worden bepaald door de importeur, heefr de dealer niks over te zeggen. Gebruikt mogen ze wel zelf de prijs bepalen en daar is inruil / inkoop prijs wel van invloed op de verkoopprijs

        Login om te reageren
        • bernoulli zegt

          8 februari 2022 om 14:30

          Volgende keer zet ik er een smiley bij. ;)

          Login om te reageren
    • pier zegt

      7 februari 2022 om 20:08

      Nee die van de A3 klopt niet, de A3 sportback proline begint in Nederland bij €36.027,-.

      De Q3 klopt wel….waanzin.

      Login om te reageren
    • tmenges zegt

      7 februari 2022 om 21:05

      @krikke240z: Ja wrijf het er nog effe lekker in !

      Login om te reageren
      • krikke240z zegt

        7 februari 2022 om 21:12

        @tmenges: excuseer, was nog mis ook. 27.350…

        Login om te reageren
  8. jensoffbutton zegt

    7 februari 2022 om 20:34

    Op zich toch heel logisch. Ze gaan het ook naar boven uitbreiden.

    in de VW portfolio heb je ook nog Volkswagen, Skoda, Seat,.. Allemaal met A1 en Q2-size modellen.

    Er zullen altijd wel nog kleine auto’s zijn. Het is ook te zien wat de markt wilt. Audi kon het gewoon imago-gewijs niet veroorloven de kleinere auto’s nog ‘kaal’ te leveren om kosten te drukken, want dat is de only way om ze betaalbaar te houden met de grondstofprijzen.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      7 februari 2022 om 21:50

      @jensoffbutton: dat kaal leveren doen de premiummerken toch nog steeds behoorlijk.. bij laten betalen voor DAB, carplay, of een achteruitrijcamera op een 3 serie of A4 is vd zotten. Het zit standaard op een Toyota Yaris tegenwoordig.

      Login om te reageren
  9. monsieurleloure zegt

    7 februari 2022 om 21:38

    Hmmm, ze maakten toch altijd al te dure auto’s?
    Prijsverschil tussen een kale basis Polo en idem dito A1 is maar liefst 5.500euro..
    https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=98170&id2=103976&id3=103978

    Login om te reageren
  10. vonklausenburg zegt

    7 februari 2022 om 22:16

    VAG heeft de interne concurrentie gewoon enorm tegen. Een Skoda Fabia, Seat Ibiza en Volkswagen Polo concurreren gewoon keihard met de A1. De stap van een Fabia naar een Ibiza naar een Polo naar een A1 is relatief klein. Feitelijk rijd je dezelfde auto met elk een ander afwerkingsniveau.

    Het concept van een baby-Audi was natuurlijk sympathiek maar een enorme blunder: vergroot het gat meer tussen je eigen modellen zodat je het logo en daarbijbehorende prijs kunt verklaren. Van dynamische knipperlichten tot infotainment, van ruitenwisserschakelaar tot aircobediening: alles is krek eender. Dat is gewoon problematisch.

    Login om te reageren
  11. MarcoM zegt

    7 februari 2022 om 23:08

    En hopelijk gaan ze ook weer motoren bouwen met een heerlijke sound, de laatste jaren is het een hoog scheet gehalte, met uitzondering van de hele dikke A6 met vette uitlaat, dat dan wel weer.

    Login om te reageren
  12. sjeemsbond zegt

    8 februari 2022 om 09:39

    Jammer. Ik vind de A1 best een geinig wagentje. Meer emotie dan een lompe Q7 of een in de Seat fabriek afgemonteerde Q3.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North