Audi laat alvast wat van de Formule 1-auto zien. Dat niet alleen, ze zijn al bezig met de motor.
Nog een paar jaartjes slapen, en dan is het zover. Dan hebben we een nieuw automerk in het Formule 1-startveld. Het is ook niet de minste: Audi. Dat merk kunnen we bloedserieus nemen, want in principe winnen die uiteindelijk altijd wel. In de rallysport, IMSA, DTM en Le Mans hebben ze veel overwinningen behaald. Nu is dat absoluut geen garantie voor succes.
Om ons alvast iets op te warmen neemt Audi zijn Formule 1-auto mee naar de Shanghai Motor Show die op dit moment gehouden wordt. Het is niet DE auto waar Audi mee aan de start zal verschijnen, uiteraard. Het is een generiek design met daarop een generieke livery.
Audi in de Formule 1
Dat is nog geen keihard nieuws natuurlijk. Wel dat Audi op dit moment aan het testen is met de nieuwe motor. Waar het huidige Alfa Romeo gebruik maakt van Ferrari-motoren, gaat Audi zijn eigen motoren bouwen.
Er wordt op dit moment zelfs al druk getest met een prototype. Dat is nu nog een eencilinder motor. Als de tests daarmee naar wens zijn, gaat men nog vijf van die cilinders toevoegen om tot een heuse 1.6 liter grote V6 te komen. Dat zal rond het einde van het jaar gebeuren.
Vervolgens gaat Audi een enorme fabriek bouwen waar 300 mensen die blokken in elkaar mogen schroeven. De fabriek van Sauber in Hinwill blijft gewoon bestaan: daar wordt de auto ontwikkeld en het chassis gemaakt.
China
Dat men China kiest om de auto te laten zien, is niet heel erg vreemd. China is een enorm belangrijke markt voor Audi. Ook in het huidige team waar Audi mee gaat samenwerken, Alfa Romeo, de werkgever van Chinese coureur Zhou Gyanyou.
Een andere reden zal waarschijnlijk het gemis zijn van de GP van China, die rond deze tijd verreden zou moeten worden. Wegens corona is het nog steeds niet mogelijk om daar te rijden.
Meer lezen? Dit zijn 10 falende topmerken in de Formule 1!
Robert zegt
Ook in China zijn de corona maatregelen inmiddels opgeheven. Het was (organisatorisch) waarschijnlijk wel te kort dag om deze race (opnieuw) op de kalender te zetten.
Zo’n auto presenteren stelt an sich natuurlijk weinig voor, aangezien ook Sauber nog wel een mock-up van de auto van het vorige seizoen kon leveren, en deze van de nieuwe livery te voorzien. Ik ben wel benieuwd wanneer de in welke mate de motor (en de auto) competitief zullen zijn. Honda had daar uiteindelijk ook best wel wat jaren voor nodig. En merken als BMW en Toyota zijn daarin gewoon feitelijk niet voldoende in geslaagd.
gregorius zegt
Sauber heeft wel een paar oudere modellen die ze ‘gewoon uitlenen’; die staat her en der in midden Zwitserland nog wel eens opgesteld. Altijd leuk om te zien.
Verder geloof ik dat de Chinezen, misschien een beetje gegeneraliseerd, dit nog wel mooi vinden. Groots, duur, show enzo.
Doe je dit in Parijs/Frankfurt op de beurs, zullen mensen je raar aankijken.
z3cabby zegt
“Nog een paar jaartjes slapen”. Geniaal.
William zegt
Waarom nog honderden miljoenen verspillen aan iets wat nul effect heeft op de autoverkopen? Alles gaat elektrisch dus er zal ook nul overeenkomst zijn met de auto’s en SUV’s die Audi bouwt.
Aan knoeiende topmanagers geen gebrek in de auto industrie. Zie de eindeloze stroom mislukte overnames in de afgelopen tig jaar bijvoorbeeld.
willeme zegt
@089vlierbes: simpel: reclame is duurder als het net zo effectief moet zijn. Het is gewoon 500 miljoen euro per jaar die je niet aan advertenties hoeft uit te geven. En als je succes hebt, kan het zelfs iets van geld opleveren.
Elektrische racen op dit niveau is voorlopig nog niet mogelijk, dus moeten we het even op synthetische brandstoffen rijden.
awesome zegt
Ze gaan meteen voor de lelijkste livery award? Wat een oogverschroeiende kleurstelling.
Roskampies zegt
Haha, idd soort brandweer auto, blauw mislicht erop en klaar
Als ie ook als de brandweer gaat is het weer ok.