Audi kiest Sauber als strategische partner voor Formule 1-inschrijving.
[UPDATE 30 januari 2023]: Sauber heeft aangekondigd dat Audi nu een minderheidsaandeel heeft in de Sauber Groep. Deze zet is in lijn met de aangekondigde strategische planning voor de stap van Audi naar de Formule 1 in 2026.
Het zat er al een beetje aan te komen, maar nu is het toch officieel. Audi gaat echt de Formule 1 in met een team. Het traditioneel Zwitsers raceteam Sauber wordt vanaf 2026 het Audi fabrieksteam. En denk niet dat ze nu achterover leunen, nee de voorbereidingen voor de ontwikkeling van de Audi Power Unit in de fabriek in Neuburg verlopen zoals gepland.
Audi en Sauber Formule 1
Audi heeft Sauber dus geselecteerd als strategische partner voor het project en is van plan een belang in de Sauber Group te verwerven. Door de samenwerking zal het Zwitserse raceteam vanaf 2026 verder gaan als het Audi-fabrieksteam.
Eind augustus kwam Audi al met het nieuws dat het in de topklasse mee gaat doen. Nu weten we ook met wie. Met ongeveer 30 jaar competitieve ervaring is Sauber een van de meest gerenommeerde en traditionele teams in de Formule 1. De krachtbron zal worden ontwikkeld in Audi’s Motorsport Competence Center in Neuburg an der Donau. Sauber gaat de raceauto ontwikkelen en produceren in zijn eigen fabriek.
“We zijn verheugd dat we zo’n ervaren en competente partner hebben gekregen voor ons ambitieuze Formule 1-project”, zegt Oliver Hoffmann, lid van de raad van bestuur voor technische ontwikkeling bij het automerk. Sauber heeft ook alleen maar jubelende woorden over de samenwerking. Audi is namelijk “de beste partner voor de Sauber Group” aldus de voorzitter van het bedrijf.
Krachtbron
De krachtbron wordt geleverd door Audi. Deze bestaat uit een elektromotor, batterij, besturingssystemen en een verbrandingsmotor. Er werken al meer dan 120 medewerkers aan het project. Dat lijkt veel en is ook veel. Maar het tijdschema is moordend. Audi is behoorlijk ambitieus hierin als ze in het seizoen 2026 mee willen doen. Echter, een zak geld en goede faciliteiten kunnen dit mogelijk maken. 2026 zal dus een spannend jaar worden voor zowel Audi als Sauber.
JanJansen zegt
Moet je nou aan een budgetcap voldoen als je nog niet meedoet?
royaledeluxe zegt
Daar ze Sauber overnemen, moet de renstal voor de jaren ervoor volledig voldoen aan de regels. Het is dus geen nieuw team maar een bestaand team met een nieuwe sponsor/eigenaar. Deze neemt ook alle verleden mee over ivm costcap.
HZW zegt
Audi gaat Sauber niet overnemen, ze nemen alleen een belang in Sauber, dus een gedeelte.
Richmond zegt
Nee, pas vanaf het eerste seizoen dat ze mee doen. Dus tot 2026 kunnen ze zoveel uitgeven als ze willen.
HZW zegt
Ja, Audi kan er tot 2026 onbeperkt geld aan besteden om de hele aandrijflijn te ontwikkelen.
Sauber echter, kan geen onbeperkt geld uitgeven aan de auto voor 2026, omdat ze al F1 deelnemer zijn.
Het wordt echter wel erg interessant om te zien hoe er geen Ferrari info bij Audi terecht gaat komen.
Of Ferrari erg blij is dat Audi een kijkje in de keuken van Sauber kan nemen, is ook maar de vraag.
Robert zegt
Daar zullen echt wel de nodige NDA’s (non-disclosure agreement) voor worden afgesloten. Maar goed, dat geldt voor elke constructeur die met klantenmotoren werkt; er komt een keer een moment dat je switcht van de ene naar de andere fabrikant.
Edge zegt
@HZW: Dat zal wel meevallen. Bij Red Bull is het op dit moment zo dat Honda-mensen alle werkzaamheden aan de motor voor hun rekening nemen. Bouwen, onderhoud, montage van nieuwe motoren, alles gebeurt door de Honda mensen. Op deze manier probeert Red Bull hun status als nieuwe motorfabrikant in 2026 veilig te stellen. Ferrari zal een vergelijkbare strategie hanteren sinds bekend is dat Audi de boel bij Sauber overneemt. Veel meer dan wat protocollen (welke strat wat doet, welke fail modus een coureur moet gebruiken bij foutmelding x of y) en wat opmerkingen van Bottas en Zhou over de driveability van de motor zal Audi niet te weten komen, en zelfs daarvan is nog maar de vraag wat er doorgespeeld mag worden en wat door een NDA beschermd wordt.
Edge zegt
@DarkSchneider: Helaas voor Audi (en Red Bull Powertrains) werkt het niet zo. Beide hebben zich eerder deze maand officieel moeten inschrijven als motorfabrikant voor 2026. Daarmee zijn ook zij onderhevig aan de Power Unit Financial Regulations die vanaf volgend jaar gaan gelden. De budgetcap voor de nieuwe motorenformule is vastgesteld op 95 miljoen dollar per jaar in de aanloopfase (2023-2025) en is vastgesteld op 130 miljoen dollar per jaar vanaf 2026. Voor nieuwe fabrikanten (Audi en RBPT) is een clausule opgenomen waardoor in de aanloopfase extra geld mogen uitgeven. Voor 2023 en 2024 is dat 10 miljoen per jaar, voor 2025 is dat vijf miljoen. Vanaf 2026 zitten alle fabrikanten in hetzelfde vaarwater en geldt de limiet van 130 miljoen per jaar.
mashell zegt
Ben benieuwd hoe de Audi mensen reageren als ze achterin het kastje bij de koffieautomaat bij Sauber nog een mok met een BMW logo aantreffen.
ukbob zegt
Ik zou de Amerikaanse billboards alweer
Voor me.. hey audi, toen en toen lukte het ons wel (een beetje)!
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat ze snel een top team worden. Het zou toch mooi zijn als er niet drie maar vijf of zes teams strijden om de podiumplaatsen.
HZW zegt
Er is al heel lang een samenwerking tussen Audi en Sauber, veel van de LeMans auto’s werd ontwikkeld in de Sauber wind tunnel.
gregorius zegt
Als bijna Zwitser die op 15-20 minuten van Sauber in Hinwil af woont, gun ik dat team het beste.
Echter vraag ik me ook af of Sauber, in een budget-cap structuur in de F1 kan bestaan.
Een technicus die in Zwitserland werkt, zal gouw het dubbele verdienen van iemand in Italie. En nee, ik heb het niet over de headhoncho, maar over de normale afgestudeerde engineers die bij F1 teams werken. Dat zal toch een belangrijke kostenpost zijn die dus in Zwitserland duurder uit gaat vallen.
Ook vraag ik me af of ze bij Sauber de ruimte hebben om een top-f1 team te gaan worden. Ze hebben daar echt maar een kleine fabriek staan (2 ruimtes). Als je ‘genoeg geld’ hebt, kan je natuurlijk meer geavanceerde oplossingen vinden waarbij je minder ruimte hoeft te gebruiken; maar als je aan die cap zit, lijkt het me toch handiger als je gewoon veel ruimte hebt in een goedkope locatie.
Maar goed, welke keuze had Audi? Ze zullen zeker bij Alpha Tauri aan hebben geklopt, want die zitten om de hoek bij Lamborghini; dus dat is handig, want daar staat de parkeerplaats toch al vol met Audi met nummerborden met IN erop. Of, ze hebben geleerd van het samenwerken met Italianen en willen dat niet meer.
Dus wat blijft er over? Williams uitkopen van die Private Equity gasten? Vast te duur.
Papa Stroll is nog niet klaar met z’n money pit, dus Aston Martin was niet te doen.
Dus ja, dan kom je bij Sauber uit. Ik hoop dat ze gaan slagen in ieder geval! (samen met BMW is het iig niet geworden wat ze er van hadden gehoopt).
HZW zegt
Lamborghini gaat ook steeds meer op eigen benen staan.
In de opvolger van de Aventador, komt een 100% door Lamborghini ontwikkelde motor, dus geen van VAG afstammende motor.
Ook de Huracán opvolger krijgt een eigen motor ontwikkeling, en dus ook geen VAG afstammeling meer, als hij tenminste nog een brandstof motor gaat krijgen.
Edge zegt
@gregorius: Krijgt iemand die in Zwitserland werkt al gauw het dubbele (of bijna het dubbele) netto van iemand die in vergelijkbare functie in Italië werkt, of zijn de belastingen in Zwitserland dermate hoog dat werkgevers bijna het dubbele aan brutoloon moeten bieden om netto op een vergelijkbaar salaris uit te komen?
Wellicht dat Audi daar iets aan kan doen door de werknemers in dienst te nemen bij Audi Formula Racing en ze dan te detacheren in Hinwil?
gregorius zegt
Beide. Salaris is zo het dubbele (bruto) en dan is de belasting ook nog een stuk minder. Dus je kan snel uitgaan van 2,5 – 3x het netto salaris voor vergelijkbare posities in CH.
Het leven is ook duur en de CHF is ook erg duur geworden.
Dus als je een leven hebt waar je niet veel gebruik maakt van menselijke diensten; is het gigantisch goed leven in CH. Maar als je een schoonmaker wil, elke week naar de kapper, een massage af en toe, iemand die de tuin doet, etc etc; dan ben je slechter uit in CH.
Anyway, die budgetcap is een budgetcap; die houdt geen rekening met dat een normaal brood bij de supermarkt zo 4 euro kost.
En of ze dat detacheren gaan doen; een goed opgeleid iemand die je in Duitsland betaalt, maar dan 4 hotelnachten + 2 keer 5 uur rijden per week laat doen: zal nog duurder zijn!~
Overigens moet je dat in CH (net zoals in NL) niet proberen: een gedeelte van een bedrijf met 200-400 man overnemen, de helft eruit flikkeren en er goedkope parttime buitenlanders in stoppen. Dan heb je de poppen aan het dansen!
waterisnat zegt
Het leven in London omgeving (waar meeste f1 clubjes zitten) is ook duurder dan in platteland Italië (Maranello). Is kennis van F1 niet gewoon een wereldmarkt met wereldprijzen? Net als andere mensen met echte skills/merites?
ghini zegt
Alles is duur in Zwitserland.
berlinetta zegt
Dat werkt ook niet altijd. Personeel dat gedetacheerd wordt in Zwitserland heeft in veel gevallen recht op hetzelfde loon als hij in Zwitserland zou verdienen.
Johanneke zegt
Exit Alfa dan of zie ik dat verkeerd?
HZW zegt
Ja, Alfa Romeo out, is niet veel meer dan een naam en Ferrari motoren, en heeft op de Alfa Romeo naam na niets van doen heeft met Alfa Romeo, is alleen maar naam bekendheid marketing.
Alfa Romeo is op sterven na dood, met een zeer moeizaam auto Portfolio.
z3cabby zegt
Als Porsche nou gewoon nog even Williams overneemt of erbij instapt, dan wordt het leuk vooraan op de grid.
CYBRTRK zegt
Er gaan geruchten dat Porsche 50% eigenaar wordt van Williams en de motoren gaat leveren vanaf 2026. En dat de deal al bijna rond is
Edge zegt
Nee, dat zie je goed. Alfa Romeo stopt eind volgend jaar met de sponsoring van Sauber. In 2024 en 2025 zal het team dan naar verwachting weer als Sauber door het leven gaan, alvorens de vier ringen in 2026 op de auto prijken.
ghini zegt
Best lastig voor Sauber maar daar zal vast goed over onderhandeld zijn. F1 is duur dus twee jaar overbruggen is lastig. Voor twee jaar ga je ook geen echt grote geldschieters vinden lijkt me. Alfa had opeens snel aangegeven te stoppen eind 2023, misschien komen ze daar nog wel op terug en krijgen ze een goeie deal. Of het wordt nog twee jaar Lancia ofzo haha
pvg100 zegt
Of ze plakken het logo van Audi al op de wagen als sponsor ter voorbereiding van de toekomst. Audi heeft namelijk een aandeel van 25% is in Sauber.
ghini zegt
Dat is juist het punt, dat zou redelijk vreemd zijn. Een door Audi gesponsorde auto met een Ferrari motor??
Edge zegt
Ik verwacht dat Audi wel geld in het team gaat pompen (al dan niet via een sponsor die straks ook op de Audi’s prijkt) maar nog niet officieel hun naam en logo erop plakt omdat het zowel voor Audi als voor Ferrari niet echt lekker is als er een Audi met Ferrari-motoren rondrijdt in de F1.
ronnys zegt
Als goed Zwitsers team kunnen ze er toch gewoon Tag Heuer op de motoren plakken?
Dat zijn het plotseling “echte zwitserse” motoren.
Waar heb ik dat toch eerder gehoord… :)
Met een beetje geld is er denk ik een boel mogelijk.
HZW zegt
Ik ben ook wel heel nieuwsgierig welke coureurs er gaan rijden voor Sauber-Audi.
Kan me niet voorstellen dat Audi met doorsnee coureurs dit dure avontuur aan gaat.
ghini zegt
Idd, die willen meteen snelle ervaren rijders. Ja natuurlijk zullen ze een Duitser willen maar uiteindelijk wint performance. Dat zag je ook bij al hun andere projecten. Mick zal dus flink moeten groeien..ik zie dat zelf niet snel gebeuren trouwens..
oetelaar zegt
Heel benieuwd naar de inbreng van Audi in de F1. Het zou mooi zijn als Sauber de succesvolle periode met BMW kan evenaren met de hulp van Audi. Met Honda zag je dat het niet eenvoudig is om succesvol te zijn in de F1, maar hopelijk helpt de vereenvoudiging van de motoren nieuwkomers om sneller mee te doen om de podiumplaatsen.
HZW zegt
De MGU-H was de grootste reden dat nieuwkomers moeilijk tot toetreding over te halen zijn/waren.
De voorwaarde van Audi was dan ook, dat toetreding alleen bespreekbaar was als de MGU-H zou verdwijnen van de motor.
Deze gecompliceerde MGU-H techniek heeft Mercedes zijn 7 jarige heerschappij gegeven in de F1, tot dat Honda eindelijk de techniek achterstand had weggewerkt op MGU-H gebied.
De kale F1 brandstof motoren doen niet zo veel onder voor elkaar, het verschil zit in de Hybrid techniek en in het bijzonder hoeveel energie je kan oogsten met de MGU-H, dus hoe snel kan je de accu weer volladen.
Hoe sneller de accu weer vol zit hoe vaker je het kan gebruiken.
Er is wel een beperking hoeveel het Hybrid systeem mag leveren, maar niet hoe vaak, dus diegene die met de MGU-H zijn accu het snelste kan vullen heeft er het meeste voordeel van.
flyerbunch zegt
Nu de Porsche en Williams deal nog bekendmaken en we weten waar we aan toe zijn in 2026!
auto62 zegt
Bij de Blokker verkopen ze ook spullen van Sauber.
Robert zegt
Ben ik benieuwd welke aandeelhouder z’n aandelen (deels) heeft over gedaan aan Audi en hoeveel Audi nu al te zeggen heeft binnen de racestal.
pomoek zegt
Lijkt nu dus 100% zeker dat Audi echt F1 motoren gaat bouwen. Daar had ik tot vandaag nog altijd een beetje een hard hoofd in.
Allison Burgers zegt
Aha! Eerst lezen we dat “Saudi Arabia’ de F1 wil overnemen van Liberty en even later krijgen we Sauber… Audi… –> Saudi…. Hmmmm…… ;)
kniesoor zegt
Ik zeg je : dit zaakje stinkt ! 🙂
flyerbunch zegt
Hoofdsponsor Orlen heeft al aangekondigd dat ze overstappen naar AT.