
Techno Classica komt er weer aan. De grootste klassiekerbeurs van Europa staat altijd garant voor bijzonder autospul. Audi neemt onder andere twee unieke modellen mee.
In Essen, slechts twee uurtjes rijden vanaf Utrecht, kun je elk jaar terecht bij Techno Classica om oog in oog te staan met imposante klassiekers en youngtimers. Klik HIER, HIER en HIER om een kleine impressie te krijgen wat je kunt verwachten op deze beurs. Vorig jaar trok de expositie 192.000 bezoekers uit 41 landen.
Autofabrikanten hanteren meestal een specifiek thema en Audi komt dit jaar met twee vergeten concepts naar Techno Classica. Het gaat hier om de Quattro Spyder en de Avus Quattro. Beide concepts werden getoond in 1991. De Audi quattro Spyder met middenmotor was een sensatie bij zijn debuut op de autosalon van Frankfurt in 1991. Klanten stonden ervoor in de rij, maar de auto was te duur voor serieproductie en het bleef bij een prototype. Amper een maand later presenteerde Audi op de beurs in Tokio de nog radicalere Audi Avus quattro. Beide conceptauto’s hadden een middenmotor. De Spyder werd aangedreven door een 2.8 V6, terwijl de Avus het mocht doen met een moddervette W12 (509 pk). De concepts schopten het nooit tot een productiestadium, hoewel de sportieve vierwielers de eerste tekenen waren voor de Audi TT en de latere Audi R8.
Op de stand staat tevens de Audi Group S, die in 1987 in het wereldkampioenschap rally zou uitkomen. Echte oudjes zijn de Slaby-Beringer uit 1924 en de Framo TV 300-driewieler van vijf jaar later; ook reist de zeer zeldzame DKW F af naar Essen. Die zag het levenslicht in 1941, maar door de oorlog kwam de productie nooit verder dan tien exemplaren.
Techno Classica zal dit jaar plaatsvinden van 6 tot en met 10 april in Essen. De Audi’s zijn tijdens de Techno Classica 2016 te bewonderen op de grote Audi-stand in hal 7 van de Messe Essen. Wie niet in de gelegenheid is om daar heen te gaan: de Avus is ook te bewonderen in het Audi museum te Ingolstadt.
Die Avus lijkt eerder op de eerste tekenen voor de Bugatti Veyron.
@erwh: Ik vind het meer en Pagani Zonda.
@pfranze: Inderdaad. Ff de vergelijkingsmongool uithangen: Bugatti Veyron koplampen en Bentley kont en achterlichten. Veel stijlelementen die je nu veel ziet.
@pfranze: Een scheut Pagani Zonda, beetje Ford GT (wielen), het geheel ziet er verrassend eigentijds uit. In ieder geval geen 25 jaar oud, deze concept is zijn tijd letterlijk ver vooruit.
Best bijzonder eigenlijk, aangezien je aan concepts vaak erg goed kunt zien uit welk decennium ze stammen qua designtaal.
@erwh: Vooral als je bij de foto van het vooraanzicht de grill bedekt met je hand oid.
Lijkt eng veel op de Veyron.
@erwh: Die quattro is net een Huracan. Geen grap
Die Quattro Spyder vind ik een van de mooiste auto’s die Audi ooit heeft ontworpen. Erg jammer dat ze deze nooit op de markt hebben gebracht. Ik vind hem namelijk heel wat leuker dan de TT.
En het is inderdaad duidelijk waar Bugatti zijn inspiratie heeft opgedaan bij het ontwerpen van de Veyron.
@berlinetta: inderdaad is de quattro spyder de mooiste Audi ooit en de was het de grootste blunder ooit om deze niet op de markt te brengen.
Dat is inderdaad bijzonder spul!
Wauw wauw wauw
Zo’n Avus nog als speelgoedautootje gehad! Da’s lang geleden, en helemaal vergeten;)
@Thijsj:
Ik ook, 1:18, je bleef bezig met de vingerafdrukken eraf poetsen.
Heel mooi! Twee bijzondere creaties die ik wel kan waarderen.
Een TT met middenmotor, hoe gaaf zou dat zijn geweest!
Ach, 1991… Toen smoelwerken nog bescheiden waren…
Die Quattro Spyder doet mij denken aan zo’n Venturi
Door die in verhouding enorm grote wielen op de Audi Avus, heb ik altijd het idee dat wanneer je hem een paar centimeter extra bodemvrijheid geeft je een Italdesign Giugiaro Parcour avant la lettre hebt.
Die Avus had ik vroeger als burago modelauto, ook in het chroom :)
Wauw wauw wauw voorsprong dur techniek..
@tyso44quattro: nu nog effe je Duits bijschaven…
Die Quattro Spyder lijkt op een mix van verschillende jaren ’90 Ferrari’s, vooral de f355. Wat een prachtige auto!!
Toen Audi nog auto’s kon ontwerpen! Wat was dat toen een mooi ding!
Beste Audi liefhebbers, de Audi Quattro Spyder zelf heb ik niet, wel een originele brochure vanuit de introductie tijd. Iemand serieuze interesse?
Die concepts zijn leuk, maar ik ben eerlijk gezegd vooral benieuwd naar die Group S proto! :-)
Dat zal een slaapverwekkende beurs worden
Leert mij wel weer wat bij, nooit geweten dat de “Avus velgen” van de S4 B5 hier vandaan kwamen.