
Audi is online veroordeeld vanwege een reclame. Op Twitter. Waar anders?
Op dit moment schijnt er een extra schijnwerkelijkheid te zijn die men ‘Twitter’ noemt. Het is een soort parallel universum waarin men direct wordt verdacht én veroordeeld. Het liefst zo snel mogelijk.
Alles wat er op Twitter gebeurd is direct het belangrijkste ter wereld aller tijden. Dat men twee dagen later vergeten is wat er ook al weer het belangrijkste ter wereld is, wordt er vaak niet vermeld. Heel erg leuk, die rechterlijke macht, maar anno 2020 wachten we eerst af wat het Genootschap der Gütmenschen op Twitter er van vindt. Deze week is Audi aan de beurt.

Familie
Zo ook met deze afbeelding. Wat je ziet is een Audi stationwagon met daarvoor een meisje dat fruit eet. Het is niet de enige foto, overigens. Het is een onderdeel van een aantal foto’s voor een online campagne. Op elke foto is een familielid te zien. Dit om te onderstrepen dat de auto als gezinswagen kan functioneren.

Maar nee!!! De wereld is vanaf nu echt knettergek geworden. Althans, dat blijkt uit de reacties van de verongelijkte schandesprekers op het online medium. De afbeelding is volgens hen levensgevaarlijk én provocerend, waardoor Audi online veroordeeld is door de anonieme betweters.
Levensgevaarlijk
We beginnen over het levensgevaarlijke aspect. Omdat het kindje voor de grille van de auto staat, zou je volgens de critici niet kunnen zien dat er iemand voor de auto staat. Dat is overigens onzin. De positionerende peuter is namelijk voorzien van een ‘nek’ met daarboven een ‘hoofd’. Deze komt duidelijk boven de motorkap uit. Vooropgesteld dat de ouders van het kind c.q. bestuurders van de rode stationwagon groter zijn dan 1,40 meter, moeten die het kind kunnen zien. Wat dat betreft lijkt het onterecht dat Audi online veroordeeld wordt.
Provocerend
Dan het provocerende gedeelte. Het meisje is namelijk een banaan aan het eten, althans: ze houdt er eentje vast. Dat kan namelijk niet, want een banaan heeft, een, tsja, bepaalde vorm en in combinatie met een ‘sportwagen’ (zo noemen ze het) zou dat een teken zijn van mannelijke lust. Serieus waar. De digitale übermenschen gaan even aan het feit voorbij dat het degelijk ontworpen stukje fruit gewoon verkrijgbaar is bij de groenteboer in plaats van Cristine Le Duc.
Geschrokken
Audi trekt het zich heel erg aan. Het zuid-Duitse merk is zeer geschrokken van de consternatie. Dan zeggen ze het meest overbodige zinnetje ter wereld: ze geven namelijk om kinderen! Potjandrie, als de online gewetenshelden dat van te voren hadden geweten! Gek genoeg zegt Audi niet dat de RS4 (net als de S4) standaard is van parkeersensoren achter én vóór. Optioneel kun je zelfs surround-camera’s bestellen.
Echte misdaden
Dan nog even over de foto waarvoor Audi online veroordeeld is, de deugende goegemeente heeft zich over een aantal zaken dan niet weer niet losgelaten. Zo had niemand een mening over de vele grille-vormige nepgrilles (met die brievenbus boven de grille als hoofdschuldige), de enorme frontoverhang of de gegoten bicolor velgen. En zo kunnen fabrikanten alsnog wegkomen met de échte misdaden.
Twitter, dat is toch een soort verzamelplaats voor iedereen op een ggz-wachtlijst?
Volgens mij ook, dat is met dat blauwe vogeltje toch?
@littledevil9: jup
Ik vind het belachelijk dat iemand met parkeersensoren voor en achter niet kan inparkeren. Hoe moeilijk is het om deze auto in een carpoort groot genoeg voor twee auto’s te zetten? Maar op geen enkele foto is het gelukt, triest hoor.
Haha… een hele raas over Twitter, maar uiteindelijk is dit artikel puur en alleen op Twitter berust, dus doe je er net zo hard aan mee.
En elke scheet die ene Musk op Twitter laat wordt hier ook een artikeltje. ;)
OT: Leuk kind.. haha.. en lekker kleurtje voor een RS4.
Het eerste gedeelten van je reactie is OT, dat laatste juist niet.
@evdw: hoezo? Misschien bedoelde hij wel off topic ;)
@crosscabouter:
Of: Ook Twitter
Haha… ja je hebt wel een beetje gelijk :)
En dan gooit ze die banaan nog niet eens op een of ander voetbalveld.
Als je in een kleuter met een banaan iets seksueels ziet zegt dat meer over jezelf dan over het bedrijf denk ik…..
volgens mij ben je zelf behoorlijk ziek in je hoofd om daar iets seksueels in te zien ja! en willen die mensen echt dat we kinderen fysiek in bubblewrap gaan inpakken zodra ze kunnen lopen ofzo? Volgens mij zijn deze zeikerds zelf het product van de generatie ouders die hun kinderen ineens een helm op moesten doen en ze voor al het kwaads van de wereld willen beschermen, volgens mij komt de volgende generatie straks het bed niet meer uit ofzo….
Uit wetenschappelijk sociologisch onderzoek blijkt dat milennials/generatie Y (geboren tussen 1980 en 1996) een beetje een egocentrische rubberentegelgeneratie is. De huidige jongste generatie (generatie Z, jongeren tot 24 jaar dus) zet zich daar tegen af en is (gelukkig) weer wat weerbaarder, realistischer en maken zich druk om echt belangrijke zaken (effect van ons gedrag op de aarde op de lange termijn). Het is interessant hoe de kinderen van milennials/generatie Y zich zullen gaan gedragen.
@F36GC: ja die eten dus een banaan terwijl ze tegen een auto aan staan en gezien worden als seksueel object vlak voordat ze overreden worden.
Ps ik ben zelf een generatie Y met kids dus zal er goed op letten.
Haha, ik ben nog net van generatie X maar voel me meer verbonden met generatie Y.
Het zijn vooral ouderen (boomers) en onze generatiegenoten (X en Y) die actief zijn op Twitter en Facebook. Generatie Z gebruikt andere social media (snapchat en tiktok). Het enige platform dat gebruikt wordt door alle generaties (behalve babyboomers) is instagram.
@F36GC: ik ben van ’93, maar ik schaam me haast voor sommige van mijn leeftijdsgenoten..
Ik weet niet hoe het gebeurd is maar iedereen lijkt wel knettergek geworden.
Vroeger (voordat social media bestond) hoorde je hooguit die rare oom of die knettergekke buurvrouw op ’n feestje van dit soort onzin uitkramen. Nu heeft iedere gek een podium en de *kuch* “gewone” media springt daar maar wat graag op in. Zeker als het gaat om het kunnen afspiegelen van grote bedrijven als witte chauvinistisch mannenbolwerken door policor zelfbenoemde “journalisten” met een steekje los.
@ben_winter: online media geeft een platform waar alle gekkies tegelijk bij elkaar kunnen komen. Het zou verboden moeten worden.
@ben_winter: Nee niet iedereen is knettergek geworden. Maar degene die knettergek zijn geworden hebben wel een platform om te schreeuwen.
@ben_winter: Dat was iedereen al, alleen hoorde je er maar één per keer, nu hoor je er honderden tegelijk…
Emergency break system. Dat Audi al langer kampt met motorische problemen wist ik, maar om er nu nog zo mee te koop te lopen…
Mijn kleuter mag ook al jaren geen bananen meer eten. Veel te sensueel. En de stampot is altijd zonder worst.
@grasvreter: mijn dochter mag bananen eten onder één voorwaarde: geen oogcontact.
@sntial: mijn schoondochter mag dat wel
Emergency BREAK system? Lol?
Los van het feit dat Audi tot een zeer fout concern behoort, moet je wel heel naargeestig zijn ingesteld om iets fouts te zien in die reclamefoto van die rode auto met dat meisje met die banaan.
@henkp1: toch nog even het moment genomen om VAG te bashen. Jij bent echt van de pot gerukt! Normale reactie op zo een artikel is om gewoon te reageren op de content maar hey ik ben henkp1 en ik haat VAG ??
@leeno: Kerel heeft zijn shine momentje weer even gepakt. Dikke vette blij voor hem.
?
Lange teentjes?
Zo jong en dan al aan de banaan…
Is dat dan Voorsprong door techniek
De kleine meerderheid achter het toetsenbord heeft weer gewonnen. Wat een trieste wereld is het geworden sinds de komst van Social media..
@dalmore: wat gewonnen? Aandacht? Aandacht neem je niet, die word je gegeven.
Ik vraag me af hoe zo’n Audi-PR-vergadering begint.
“We beginnen met de mededelingen: Euh, mevrouw… Heel Twitter is losgegaan op onze nieuwe campagne. Ze vinden vooral de foto van de kleuter met banaan erg ongepast..
OH NEE! Heel Twitter? inclusief werkloze huisvrouwen, veroordeelden en linksveganistische suïcidale tieners? Dat is een ramp! Haal nu de foto weg en verzin een smoes. Hup, aan ’t werk. Waarom zit je hier nog? “
@F36GC: als ik Audi was had ik nu een Extension Rebellion voor een ronkende RS6 gelegd met de mededeling dat Audi ook achter het milieu staat.
Bedoel je niet Extinction Rebellion?
@F36GC: nee. Je weet wel, die lui die tegen nephaar zijn.
Hahahahaha… ?
Ik vind de mensen die dit er allemaal in zien behoorlijk eng. Trieste wereld tegenwoordig.
Tjonge jonge, ik denk dat menig vader wel een soortgelijke foto heeft gemaakt van zijn zoontje of dochter bij zijn eigen auto waar hij trots op is. Audi zal ook zoiets gedacht hebben, er zijn altijd wel zeurpieten die iets ergens van vinden.
Het ergste is die Brand Safety muts van Audi die erin meegaat en die totaal ongemeende excuustweets van eruit gooit.
Nou inderdaad. Ze zullen wel een reden hebben, maar geloofwaardig is het niet. Excuses betekenen ook niet zo veel meer, als ze voor elke gekwetste Twitteraar uit de kast getrokken worden.
Daar is die Excuustruus voor aangenomen. Die zit ploft ’s avonds op de bank terwijl ze “Wat ik vandaag nou weer heb meegemaakt..” tegen haar partner zegt
En het lijkt me echt een vreselijke schijtbaan
Moet bij dit soort berichten altijd aan Dominee Gremdaat denken en zijn relaas over ‘gekwetsten’…
Kan me best voorstellen dat je vraagtekens hebt bij het nut van dit soort auto’s. In het kader van milieu en veiligheid zijn 1:7 en 280 km/u misschien niet waar je warm van loopt. Maar om dan maar te krijsen dat alles verboden moet worden. Stel je niet zo aan. Sneu ook hoe Audi er mee om gaat, sta gewoon achter je product of verkoop het niet.
Denken ze op Twitter dan dat je er mee kan rijden? Dat ding is om tegenaan te leunen idioten.
Maar we vergeten te reageren met een heel erg dankjewel aan @ willeme voor dit bijzonder geestig geschreven stukje wat we zomaar gratis op social media Autoblog mogen lezen.
Terecht! Door de positie van die auto wordt het ook nog eens agressief.
Serieus?? Waar gaan we met zijn allen naar toe. Binnenkort gaan we achter elke boom iets zoeken.
Of het is provocerend, of het is agressief, of het is discriminerend. Mensen storen zich tegenwoordig aan alles lijkt het wel.
Een mooie kleur op een Audi, een vrolijk meisje met een stuk fruit in haar hand. Was het een zak snoep geweest, was het weer niet goed. Niks van aantrekken zou ik zeggen.
De mensheid stoort zich altijd al aan van alles, het grote verschil is nu dat iedereen een podium krijgt én er ook nog eens aandacht aan wordt geschonken.
Als je zusje zich vroeger stoorde aan jouw stinkscheet op de bank, dan kreeg je duw of ze maakte je uit voor smeerlap. Nu staat het meteen op Social Media en al haar vriendinnen steunen haar protest. De Telegraaf krijgt hier lucht van (pun intended) en staat een dag later met fotograaf voor je deur (want zusje had haar locatietracking aan staan). Jij maag vervolgens uitleggen waarom je niet even naar het toilet bent gelopen om je flatulentie de ruimte te geven. En of dit vrouwonvriendelijke gedrag zich ook op andere manieren uit… Ben je misschien wel een man die misbruik maakt van zijn sterke positie en fysieke kracht om te doen waar hij zin in heeft?
En alweer bewijs voor de stelling: alleen idioten gebruiken Twitter.
Jezus hoe ziek in je hoofd ben je dan om een foto van een kind dat een banaantje voor de auto eet zo te sexueel te gaan zien.
Ik begrijp alle kritiek eigenijk wel. Achterlijke reclame dit. Stel je voor dat de Audi niet op de rem staat, de auto wegrolt en ze met haar ellebogen op de grond valt!? Misschien zo wel stikt in een stukje banaan!? Gewoon *nul* besef van risico hier. Terecht dat Audi op de vingers wordt getikt!
Kunnen ze de eigenaren van die accounts niet opsporen en per direct voorzien van psychische zorg? Die zijn echt niet goed in hun hoofd en als psychische hulp niet helpt dan hebben ze echt heel hard een klap voor de kop nodig. Man man man wat is dat toch een treurig stelletje idioten
Social media, oftewel a-social media: het afvoer putje van de maatschappij
De reacties die ik hier soms op autoblog voorbij zien komen doen echt niet onder voor die op twitter.