• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi overweegt GT3 straatversie van R8 LMS

Auteur: CasperH, gepost 17 maart 2010 om 09:54 – 25 Reacties

Audi R8 LMS
Audi overweegt een streetlegal versie van de Audi R8 LMS uit te brengen. Deze moet gaan concurreren met de Porsche 997 GT3.

De orderportefeuille voor de circuitversie puilt uit sinds de overwinning van Audi in het European GT Championship. Er zijn ruim 50 stuks van de R8 LMS besteld voor het komende seizoen. Audi overweegt nu om de auto in serieproductie te bouwen en er een straatlegale versie van te maken, zodat dit brute geweld ook op de openbare weg genoten kan worden.

Er is nog geen definitieve beslissing over gemaakt maar Audi heeft al wel bevestigd dat er een testwagen gebouwd is en dat Ferdinand Piech daar enthousiast over was. Het geheel past ook binnen Audi’s plannen om elke twee jaar een nieuwe R8 variant te bouwen. We hadden natuurlijk al de gewone R8, de V10 en de Spyder. Daar zou deze hardcore straatracer nog wel bij passen.

Audi verwacht dat de R8 een jaar of zeven, acht meegaat. In 2013 of 2014 kunnen we dus een opvolger verwachten. Men verzamelt op het circuit een hoop informatie om die opvolger nog beter en sterker te kunnen maken. Echter, er wordt ook gekeken naar alternatieve ontwikkelingen. Het zou ons niet verbazen als de volgende generatie R8 een hybride aandrijflijn meekrijgt of wellicht een KERS systeem.

Ook interessant!

  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Audi R8 LMS GT2 voor het eerst in een kleurtje te bestellen
  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Officieel: Audi R8 V10 GT RWD is de beste tot nu toe
    Officieel: Audi R8 V10 GT RWD is de beste tot nu toe

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, GT3, R8, Racing

Vorig bericht: « Goedemorgen! Kopje koffie? Recall erbij?
Volgend bericht: BMW valt van geloof: voorwielaandrijving bevestigd »

Lees Interacties

Reacties

  1. Janus zegt

    17 maart 2010 om 09:57

    Beetje zwaarder dan de porsche gt3 met een v8/v10 lijkt me.

    Login om te reageren
  2. Die-Bolle14 zegt

    17 maart 2010 om 10:05

    Ik zeg doen, hoe meer R8 op de weg hoe beter.

    Login om te reageren
  3. FabianVTS16V zegt

    17 maart 2010 om 10:19

    Zo’n achterspoiler krijg je toch bijna niet street-legal?
    Voor de rest… Erg gaaf hoor! Ben benieuwd 8)

    Login om te reageren
  4. laurens324 zegt

    17 maart 2010 om 10:20

    er is maar 1 mooie R8 en das de spider, zonder die lelijke sideblades, echt iets voor jonny’s dat

    Login om te reageren
  5. Lan_Evo zegt

    17 maart 2010 om 10:24

    Porsche is toch ook van VAG nu? Waarom zouden ze daarmee gaan concurreren dan?

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      17 maart 2010 om 11:24

      @Lan_Evo: Mja zo kan je bezig blijven….
      Panamera vs Audi S8, boxter+cayman vs de tt modellen, 911 vs r8, Cayenne vs Q7 v12 (dit is wel de minste vergelijking… maar ik denk dat ik mijn punt heb gemaakt ;) )
      ot: Ik zou zeggen maak maar… De r8 is al een mooie auto, eens zien of die gt3 ook zo mooi zal zijn ;)

      Login om te reageren
      • 90 zegt

        26 maart 2010 om 12:50

        @Dimglor: Wat is dat voor een vergelijking dan?

        Een panamera is een snelle coupe en een s8 is een exclusieve sport sedan…

        Login om te reageren
        • Dimglor zegt

          26 maart 2010 om 17:22

          @90: Panamera is sedan en geen coupé….. Zijn beide luxueus.. Zelfde prijsklasse… Gelijkaardige prestaties….. Enzoverder…..
          Op autoblog heeft hier zelfs een vergelijking gestaan van de panamera met de e63 amg……. Sorry maar de Audi s8 is toch wel een dichtere concurrent…
          De Panamera wordt ook gezien als concurrent van de Aston Martin Rapide en dat is ook zo’n luxe sedan… Net als de S8….

          Login om te reageren
  6. BakPouwww zegt

    17 maart 2010 om 10:24

    beetje doeloos want porsche hoort toch ook bij de vag groep

    Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    17 maart 2010 om 10:25

    Gt3 concurrent dat weet ik nog niet zo.

    Dit kan je niet met een R8 lijkt me zo
    http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/21/video-porsche-911-gt3-rallying

    Een porsche GT3 staat op een 1500 kg tegenwoordig, een R8 op 1600 kg (de quattro gaat ervan af samen met een heleboel nutteloze dingen dus hij zou best wel eens gelijk of zelfs onder het gewicht van een Gt3 kunnen komen te zitten) Daarbij een goede motor.

    En een wagen die (naar ik aan neem, nog nooit zelf in gereden) veel voorspelbaarder is dan een 911 want de motor ligt in het midden en niet vanachter.

    (hoewel voor hele goede chaufeurs is dat mischien wel een voordeel zoals in het filmpje duidelijk te zien is spelen ze echt met het gewicht van de achterkant)

    Login om te reageren
  8. Mr. V8 zegt

    17 maart 2010 om 10:30

    Porsche 911 en R8 rijders zijn totaal verschillende doelgroepen, daarom kan dit. Een Porsche is minder opzichtig dan een R8 en daarom zie je ze ook meer rijden. Daarmee kun je aankomen bij klanten etc. Het is minder schreeuwerig. Daarentegen denk ik dat R8 meer voor ‘nieuw’ geld is… Ik vind het een zeer moeilijke keuze in ieder geval. De 911 alleen als GT3 RS de R8 tja, die is eigenlijk gewoon dik.. En een stuk exclusiever.

    Login om te reageren
  9. JPM zegt

    17 maart 2010 om 10:50

    Tot 2014 meegaat? Pff ik ben dat ding nu al helemaal zat.

    Login om te reageren
  10. E21Beamer315 zegt

    17 maart 2010 om 11:00

    let maar op mokt alleen in RWD, haha

    Login om te reageren
  11. Geezer zegt

    17 maart 2010 om 12:15

    Ik ben altijd voor meer auto’s a la 911 GT3. Maar dan hoop ik wel dat ze hem baseren op de V8 (lichter) en deze nog hoog toeriger maken. En dat ze net als porsche alleen met Handbak leveren, voor de echte mannen. En natuurlijk alleen met RWD.

    Login om te reageren
  12. Bo1972 zegt

    17 maart 2010 om 12:43

    Zo’n spoiler bederft toch alles. Wanneer je dit soort bedragen aan een auto uitgeeft, wil je toch geen Sjonnie spoiler op je auto. Kijk naar de Ferrari 458, veel vermogen en geen lelijke spoiler.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      17 maart 2010 om 13:19

      @Bo1972:

      Zo’n spoiler is niet Sjonnie hier is ie functioneel!!!

      De ferrarie 458 valt niet te vergelijken met een gt3 versie van bvb de R8.
      Die vergelijk je met de gewone R8 of met een gewone 911 en daar heeft der Ferrari naam en imago mee.

      Bij de GT3 draait het om scheuren en lichtheid.

      @ Alfa

      Er zijn er toch nog uit de tijd van auto union. Maar de eerste recente wel ja.

      Login om te reageren
  13. Alfa zegt

    17 maart 2010 om 13:13

    Dat betekend dat dit de eerste achterwiel aangedreven straat audi word toch?

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      17 maart 2010 om 14:42

      @Alfa: voor zover mijn kennis van Audi reikt: ja.

      Login om te reageren
  14. Kevski-Style zegt

    17 maart 2010 om 14:31

    Als ze er een straatversie van gaan bouwen zou dat niet slim zijn. Simpel gezegd is door de regelgeving voor de raceklassen deze auto geknepen. Motorinhoud is iets kleiner, met 500pk, en mede door een restrictor ligt het vermogen op 500pk en RWD. Minder dan de R8 V10 iig. Ok, hij zal wel sneller zijn als ze hem gaan strippen van alle onnodige zaken, maar ik denk juist dat dat de hele doelgroep van audi a niet is….

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      17 maart 2010 om 16:25

      @Kevski-Style:

      Het kan ook dat ze de weg auto baseren op de circuit versie.

      Die kan dan op dezelfde manier gebouwd worden maar dan alleen met de normale motor erin die wel de emissie normen en geluidseisen haalt. En die meer vermogen heeft. Maar voor de rest zouden ze vrijwel gelijk kunnen zijn. Enige probleem dat ik dan zie is dat ze weeral een achtertrein zullen moeten ontwikkelen voor de stratenversie als die meer vermogen heeft en langer moet meegaan (in iets minder zware omstandigheden als er een kenner achter het stuur zit of in veel zwaardere omstandigheden als er een idioot of een onbekwaam iemand (niet slecht bedoelt) achter het stuur zit)
      Daarbij ze zouden toch nooit ver versnellingbak van de circuit versie gebruiken voor de weg wegens waarschijnlijk te moeilijk te bedienen.

      En dit allemaal voor die paar 100 tot 1000 die er verkocht zullen worden.

      (ik vind nu niet direct productie cijfers, noch van de R8 algemeen als van de R8 V10 en zelfs niet van de Porsche 911 GT3 (stomme wikipedia piraten, en google verpesters) dus ik gok maar wat cijfers)

      Login om te reageren
      • Kevski-Style zegt

        17 maart 2010 om 19:20

        @Hupke:

        Das het mooie nou juist: De circuitversie is in feite inferieur aan de straatversie. Enige waar die beter in scoord is de stijfheid en het gewicht. maar ook zaken als remmen en onderstel. De motor is minder dan die van de sraatversie. Kortom, je hieft daar in feite geen aanpassingen aan te doen. Versnellingsbak kan dus gewoon de oude verrouwde bak blijven. Die overleeft het ook in de normale V10. Sterker nog, ik gok erop dat er een bak gebruikt gaat worden van lamborghini. Ik denk dat er alleen geen markt is voor een lichtgewicht compleet uitgeklede straatversie. 911 is wat dat betreft een geval apart….

        Login om te reageren
  15. nickdenbakker zegt

    17 maart 2010 om 15:04

    DOEN! DOEN! DOEN!

    Login om te reageren
  16. MrSelected zegt

    17 maart 2010 om 16:07

    Concurrent voor de GT3? Dus met MR?

    Als ze daar Quattro op gooien is het sowieso een /fail.

    Login om te reageren
  17. RND zegt

    17 maart 2010 om 17:37

    slim om binnen je bedrijf concurentie te maken…

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    18 maart 2010 om 19:57

    Dat de circuit versie inferieur was aan de straat versie had ik nog niet door ik dacht dat het alleen de motor zou zijn die iets minder was en dan alleen op gebied van PK’s en zuinigheid.

    Ik weet niet of er een markt voor is, mijn eerst gedacht was “mhhh intressant kost hoeveel zeg je” niet dat ik het ooit zo kopen, en als je er wat meer over nadenkt heb je er niets aan. Maar de reactie was wel daar mischien dat andere mensen die ook wel zouden hebben.
    Lambo raakt ook vlot van zijn superlegera’s af maar die zijn dan ook weer heel anders dan ene GT3.

    Maarja als audi het op de markt gooit zal er wel een markt voor zijn, want in marketing en marktonderzoek steekt VAG wel moeite.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North