Audi R8 krijgt diesel en draadloze laadtechniek?

Auteur: , 22 Reacties

Het gonst flink op het net wat betreft de nieuwe Audi R8, we hebben de laatste geruchten voor jullie verzameld.

Audi R8 prototype

De Audi R8 is aan vervanging toe en prototypes rijden al een poosje hun rondjes op bijvoorbeeld de Nürburgring. Het lijkt er niet op dat het uiterlijk van de auto ons enorm gaat verrassen maar er wordt flink gespeculeerd over de technische details van de nieuwe R8.

Draadloos opladen
De Audi R8 e-tron is nog altijd niet definitief van de baan en nu gaat er een gerucht dat deze techniek zou kunnen debuteren in de nieuwe Audi R8. Het principe van draadloos laden betekent dat je de auto op een soort inductieplaat zou moeten parkeren voor het opladen. Redelijk tof idee, want je hoeft nooit meer te kloten met snoeren en stekkers. De R8 e-tron zou een range moeten krijgen van 300 kilometer.

Piëch krijgt zijn R8 TDI
Ferdinand Piëch wil al heel lang een Audi R8 TDI en het gerucht gaat nu dat deze in 2017 het levenslicht zal zien. Er zijn twee opties wat dat betreft: de 4.0 liter V8 diesel die we onder meer kennen van de Cayenne S Diesel is optie één. Optie twee is een 5.0 liter V10 TDI die door Audi wordt ontwikkeld voor Bentley.

V8 vanaf 460 pk en V10 tot 600 pk
De benzinemotoren dan. De 4.0 V8 twin-turbo moet de 4.2 liter V8 gaan vervangen en zal 460 pk leveren en 500 Nm koppel. De 5.2 liter atmosferische V10 krijgt naar verluidt 540 pk en 540 Nm koppel terwijl de V10 Plus een vermogen krijgt van 600 pk en 560 Nm koppel, dat is 50 pk meer dan de huidige R8 V10 Plus. De V10 Plus zal niet als Spyder leverbaar worden, zo gaan de geruchten.



22 reacties

5.0 v10 tdi bentley? Dacht dat Bentley’s v8 of w12hebbe ?y
@st3fan: Misschien voor hun nieuwe SUV?
@st3fan: “… die door audi WORDT ontwikkeld.” Is dus inderdaad nog niet leverbaar.
@dondeboer: hangt ook zo’n ding in een touareg
De V10 lijkt me de handigste optie. Qua marketing, want dan heb je tenminste toch iets bijzonders aan boord, maar ook omdat het blok van Bentley dan in een grotere oplage kan worden gebouwd, wat schaalvoordelen biedt.

Ik rij zelf al jaren diesel en qua koppel en rust in de auto is dat heerlijk voor kilometervreten, maar in het weekend stap ik toch met veel plezier in mijn hoogtoerige benzineautootje. Kan me niet schelen dat het qua tempo niet zoveel uitmaakt, het is gewoon leuker. Beleving en zo.
Gewoon de V12 tdi uit de Q7 terug leven in blazen.
@fejjie: oh ja dat lijkt me wel wat! Niet te veel veranderen aan de toch al goede looks van de uitgaande R8 en een modenere 6L V12 TDI uit de Touareg erin lepelen. Mmmmm….
Haalt die R8 E-tron die 300km bergaf 80km/u achter een vrachtauto met wind mee? Of haalt hij die als je rijdt alsof je in een R8 zit?
@Gulli: Maakt dat wat uit? Mensen die zo’n R8 e-Tron kopen doen dat toch niet voor de sportwagenbeleving. Dit willen gewoon een auto waarmee ze in de PC Hooft kunnen cruisen en meteen een milieuvriendelijk statement is. Echte liefhebbers die eventueel lange afstanden ermee willen rijden nemen gewoon een benzine of diesel.
@Edge: nee idd een r8 koop je niet voor de sportwagen beleving. Een 2 zitter waar je net met je vriendin in past als je vrouw thuis is en waar nauwelijks bagage ruimte inzit voor de tassen op de pc…. Klinkt idd logisch. Ooit op de pc geweest? Uurtje shoppen en je kofferbak van de bentley staat vol met al die veel te grote tassen. Passen niet in een r8.
g*dverdomme.
waar gaat het heen met de auto wereld…
lang leven de klassiekers en youngtimers :-(
Zo een V8 TDi kan daar nog een intressante cross-continental GT van maken…
de V8TDI moet rond de 450pk kunnen leveren en is lichter dan een V10 of V12TDI.
Daarmee kun je best mee in het verkeer, doemijdiemaar
Beter plan zou zijn om die zware Quattro meuk achterwege te laten maar nee hoor.
Maken ze van de enige enigszins fatsoenlijke auto in hun gamma een bluemotion tdi met het gewicht van een oceaanstomer..

Audi, your doing it wrong….
@jrk68: Je hebt het gewicht al doorgekregen van Audi dus?
@kor1:
Daar hoef je geen helderziende voor te zijn, een dieselmotor is nu eenmaal altijd zwaarder dan een vergelijkbare benzinemotor, ook moet ik de eerste auto nog tegenkomen die lichter wordt van hybridetechnologie.
Een sportwagen wil je zo licht als mogelijk is, dat is namelijk goed voor de drivebility.
Al maak jij je als diehard fanboy natuurlijk alleen zorgen over de aaibaarheid van het dashboard.

Denk dus eerst even na voordat je op je teentjes getrapt reageert..
@tupperware: Audi gaat met z’n tijd mee en introduceert een nieuwe combinatie van motoren, namelijk een koppelrijke en krachtige dieselmotor in combinatie met een elektromotor. Tel daarbij op de Quattro vierwielaandrijving en je hebt een auto die een acceleratie heeft waar weinig auto’s tegenop kunnen. Het feit dat de R8 de motor in het midden heeft liggen en een Quattro systeem die z’n aandrijfkrachten variabel kan verdelen over alle 4 wielen zorgt voor een geweldige en sportieve wegligging. Jij blijft hangen in ouderwetse denkwijzen,dan kom je nooit een stap verder.

Denk dus eerst even na voordat je op je teentjes getrapt reageert…
“De benzinemotoren dan. De 4.0 V8 twin-turbo moet de 4.2 liter V8 gaan vervangen en zal 460 pk leveren en 500 Nm koppel.”

Waarom hebben ze twéé liters nodig voor 60 pk? Ik bedoel gewichtsverschil tussen de blokken zal de TFSI 2.0 met 400 pk denk zelfs sneller tot 200+ km/h. Vreemde jongens die engineers.
Volgens mijn komt de 4.0 Bi-Turbo niet in de R8, iets met koeling problemen.
Verder koop waarschijnlijk niemand meer een V10, wand met een beetje aanpassing komt er gewoon 600+ pk uit die 4.0 Bi-Turbo.
Ze kunnen ook gewoon de 2.5 ltr 5 cilinder als basis motor nemen, als nieuwe versie gaat hij als ± 380 pk leveren, met wat aanpassingen is 500+ pk ook geen probleem.
@HZW:

Ik houd van je manier van denken.

Een 5 cylinder R8 zal er waarschijnlijk niet komen, maar het zou wel getuigen van lef van het audi-management uit. En voor de autoliefhebben zou het eindelijk eens een auto zijn waar men niet naar more is more geluisterd heeft.
@Hupke:

Gewoon uitbrengen op Boxster basis, noem ‘m de R5.
Als VAG dan leentjebuur moet spelen, laat ze het dan ook goed doen.
@carmasterr:

Zou kunnen en zou leuk zijn. Maar onderhuids zou het dan weer vloeken, audi is nogal gek van hun allu-monocoque’s. Iets waar de R8 toch wel een mooi boegbeeld is.

Verder is de boxster specifiek gebouwd rond die boxer motor dus de R5 zou dan waarschijnlijk wel iets trager zijn (al is dat mss wel een voordeel qua positionering).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).