
De wensen van sommige puristen ten spijt wordt het echter niet een variant van de vijfpitter uit de RS3 en TT RS…maar wat dan wel?
Een zespitter. Volgens onze gabbers van Autocar vindt de V6 uit de recentelijk geïntroduceerde nieuwe Panamera (rijtest) namelijk ook zijn weg naar Audi’s supercar. En daar blijft het niet bij want ook de niewe RS4, RS5 en toekomstige RS Q5 moeten hun power gaan halen uit de slechts 2.9 liter metende geblazen V6. Maar geen nood, de Giulia QV laat zien dat een dergelijk kleine motor op zich net afdoende kan zijn.
De motor komt voort uit een samenwerking tussen Audi en Porsche binnen het Volkswagen-concern met de naam Komodo KoVoMo. De 3.0 liter grote V6 in de nieuwe S4 en S5 is trouwens ook een variant van deze motor, maar apart genoeg is de kleinere versie bedoeld om in de écht dikke bakken ontzettend veel pk’s te leveren. Dit komt onder andere door toepassing van twee turbo’s in plaats van een enkele twin-scroll lader. In de Panamera 4S levert het blok vooralsnog 440 pk, maar er komen nog meer configuraties op de markt waarbij er waarschijnlijk ook nog wel wat meer pk’s uit de motor gepeurd gaan worden.
Slecht nieuws is er, zoals bij vrijwel elke introductie van een nieuwe snelle auto tegenwoordig, wel weer voor de puristen en liefhebbers van sublieme soundtracks. Het nieuwe aggregaat luidt namelijk het einde in voor de heerlijk hoogtoerige atmosferische V8 in de basis-R8 en de vorige RS4/5.





Wij willen atmosferisch!
(Kunnen we er later nog altijd een turbo op schroeven voor wat meer…)
@peug206: De V10 is er ook nog!
Doe eens gekeg diesel s blok er in…
@divided: Doe eens gekeg, en lees over wat schijft.
Ik dacht dat daar de 5pitter in ging.. Niet dat dit heel er verkeerd is
Jaguar weet z’n 6 cilinders ook een heerlijk geluid mee te geven (F-type). Dat moet Audi toch ook kunnen?
@schreute01: klopt maar jaaaaggg gebruikt geen turbo’s. Kan Audi beter naar amg kijken
@schreute01: Dat komt omdat Jag een supercharger erop schroeft ipv een turbo.
@berlinetta: in elk geval moet het geen probleem zijn voor Audi
@schreute01: Ik betwijfel het. Ik vind namelijk maar weinig turbomotoren goed klinken tegenwoordig. Afgelopen zondag trok er nog een AMG GT vol gas weg bij een tankstation. Afgezien van wat geknetter bij schakelen en bij gas los hoorde ik verder niet veel bijzonders.
@berlinetta: Ik vond de AMG GT nog wel aardig klinken eerlijk gezegd. Een tijdje terug nog in eentje een klein stukje mogen meerijden. Vind het echt een mooie auto om te zien en het interieur is fraai te noemen. Het geluid viel me eigenlijk alles mee. Nee, het is bij lange na niet het geluid als de 6.2 V8, maar het klonk nog best luid. Eigenlijk het typische AMG-gebulder zoals we van ze gewend zijn.
Het ding was ook echt akelig snel. Ook een prachtig exemplaar was het. Exact zo eentje als deze:
http://content.worldcarfans.co/2015/4/7/large/975889211752909761.jpg
@viezefreddyw: Ja ik was er zelf ook over verbaasd. Toen hij naast me stond bij het tankstation en rustig gas gaf hoorde ik hem echt diep grommen. Ik was echt al verheugd op het moment dat hij weg reed en hoopte dat hij eens lekker door zou trappen. Dat deed ie uiteindelijk ook, maar was toch een beetje teleurgesteld.
Nu ben ik ook half doof aan mijn rechteroor (handig voor als mijn vriendin teveel praat) en was het erg lawaaierig bij het tankstation, dus wellicht speelde dat ook nog een rol ;)
Wel een ontzettend mooie uitvoering van de AMG. Dat blauw staat fantastisch.
@berlinetta: Wat ik zeg, het is een turboblok en niet de 6.2 V8 van bijvoorbeeld de SLS. Het klinkt allemaal inderdaad wat minder maar voor een turboblok vind ik het nog wel aardig klinken en typisch AMG. Ook vind ik de auto zelf met de jaren steeds mooier worden. En inderdaad, zo in het blauw is het een beauty. Naar mijn mening de mooiste samenstelling.
Ik ben nu voor m’n werk in Duiven bij Van der Valk en het toeval wil dat er even verderop bij een bedrijf een prachtige AMG GT geparkeerd staat, een gele. Zo een waar @wouter mee reed tijdens de rijtest. Prachtig ding.
@viezefreddyw: Het klinkt voor een turbomotor inderdaad best aardig, maar ik ben denk ik teveel verwend geworden door de oude 6.2. Dat ding maakte zo’n lekkere asociale bak herrie.
En ik ben het met je eens dat de AMG GT steeds mooier wordt. Eerst die fraaie SLS en nu dit. Het zijn werkelijk prachtige auto’s. Ooit een mooie opvolger voor de F430? ;)
@berlinetta: Ik heb geen idee wat de eventuele opvolger gaat worden voor de F430. Het zou zomaar een AMG GT kunnen worden inderdaad, maar dan wel de Roadster. Of een F-Type V8S, ook fraai. Misschien de 458 Spider?
Eerst maar genieten van de F430, over een paar jaar zie ik wel weer. Moet er nu nog niet aan denken om ‘m weg te doen.
@viezefreddyw: Gelijk heb je. Lekker genieten van dat ding. Een 458 zou een heerlijke opvolger zijn en wellicht dat die ook nog in waarde gaat stijgen.
Maar een F-type of AMG GT is ook echt niet verkeerd. Jouw autokeuze kan ik wel waarderen zeg!
@berlinetta: De 458 zou inderdaad een heerlijke opvolger zijn, maar is vooralsnog aan de te dure kant.. Ook vind ik het een nadeel dat hij geen stoffen dak heeft. De dubbele koppeling en versnellingsbak zijn hemels, maar de beuken die mijn ruggenwervels te verduren krijgt bij het flink optrekken met de F430 zijn heerlijk. Zou ik missen bij een 458 denk ik.
Ik denk dat mijn autokeuze aardig gelijkt staat met die van jou, we zijn het vrijwel altijd met elkaar eens. Jij bent dan ook een van de weinigen binnen de reageerders waarbij ik het wel geinig zou vinden eens aan de bar te gaan zitten met een pilsje en ouwehoeren over auto’s. Of over Spa vegen met onze 918 en/of LaFerrari om vervolgens een door jouw gekozen pilsener te nuttigen.
Zonde, een dik opgefokte 5pitter had een bak meer karakter opgeleverd. Aan de andere kant kun je die natuurlijk in de TT nog wel krijgen.
Blow off valve en mooi uitlaat systeem dat niet alles dempt en afknijpt en dan kom je met dat blok in de r8 vast een heel eind voor de beleving
@allesmetturbo: een auto met een aftermarket blow off valve is net zo nuttig als een asbak op een motorfiets
Geen verrassing als je het mij vraagt. En minstens 440PK is gewoon alleraardigst te noemen. Nu nog even een mooi geluid eruit weten te krijgen en je hebt een prima auto.
“2.9 of 3.0 ltr een kleine motor”, ja hoor tuurlijk dikke 3 ltr is zo klein, tjonge jonge
@sracert: In nederland wellicht niet, maar in de rest van de wereld is dat wel klein ja! Kijk naar het midden oosten, allemaal dikke 5L V8 uit amerika, of europese grote motoren, 3.0L is voor jou mischien groot, maar in het algemeen totaal niet (heb tot nu toe pas 1x een auto gehad met minder dan 3L cilinder inhoud)
@spykerboy: Maar jij bent ook een echte Spyker boy!
Mooie Audi trouwens als coupe. een cabriolet snap ik niks van met 250+ op de teller
De kleinere inhoud heeft over het algemeen iets meer ruimte buiten de cilinders dus tussen de buitenkant van de cilinderwand en de behuizing. Daardoor is er meer/betere koeling mogelijk. Ook is een dikkere cilinderwand mogelijk bij een bestaand motorblok door niet naar buiten maar naar binnen meer materiaal te gebruiken. Dat acht ik overigens niet waarschijnlijk omdat ze dan andere zuigers en zuigerringen nodig hebben.
Wellicht in het geval van Audi kunnen ze er ook meer olie doorheen jagen om het olieverbruik een beetje bij te houden (geintje!).
Oh en nog iets.. een 5 lijn heeft een hoger zwaartepunt dan een V6. En vraagt ook meer ruimte in de hoogte. Dat zou voor de Spider een probleem kunnen zijn. En voor de handling is de v6 beter. Dat zal zeker in de afweging mee hebben gewogen.
Ik denk dat die V6 beter geschikt is dan de vijfpitter. Ten eerste is die nieuwer, maar vanwege de afmetingen van de V6 zal het ook beter passen.
Maar toch is het jammer. Een R8 met vijfpitter had ik wel ontzettend gaaf gevonden. Pk’tje of 450 erin en je had een hele coole wagen met een unieke sound. Deze V6 zal opzich ook wel lekker klinken, maar zodra er een F-type naast je staat hoor je je eigen R8 niet meer.
Wat geluid betreft kunnen de moffen er niks van.AMG is bak herrie maar klinkt verder voor geen meter. De Italianen,Maserati en Engelsen,Aston Martin. klinken 100 keer beter. Daar gaat mijn autoradio even voor uit en het raampje even open.Alfa Romeo perst 510pk uit een motorblok BiTurbo.Nu volgen de Duitsers.Audi Vorsprung durch technic of zoiets? Na-apen dus
@alfarobert: Ik ben het deel met je eens. Maserati’s en Aston’s klinken fantastisch, maar ze reden ook nog altijd met NA-motoren. Nu daar de turbomotor zijn intrede heeft gedaan, is het geluid een stuk minder geworden.
Bij de Duitsers zie je hetzelfde. AMG’s, M’s en RS’en klonken fantastisch toen ze nog NA-motoren hadden, nu is dat ook een stuk minder.
Alleen bij Jaguar klinkt het nog erg goed, maar dat komt omdat ze daar superchargers gebruiken.
Teleurstellend zeg, gaan nog meer mooie blokken weg om die paar bomen te redden, had liever gehoord dat ze er een V12 in hadden gegooid ofzo, in ieder geval ZONDER turbo’s
In een sport auto van zo formaat moet minimaal en v8 in zitten anders is het net weer niet slaat nergens op prutsers
En wat moet dat dan gaan kosten?
Tsss een 2.9 6 cilinder voor een super car. Is dit een grap?
Als hij dan met Geblazen v6 ook met Handbak word geleverd heb je de auto voor de tuning wereld en aardig wat verkoop succes lijkt mij