Audi RS Q3 Performance met bonuspower

Auteur: , 36 Reacties

Het is iets meer dan een jaar geleden dat Audi de RS Q3 optrok naar 340 pk. "Nicht Genug!"

En toegegeven: 340 pk is hartstikke karig. Audi trekt daarom nog een extra dosis pk’s uit het blok voor de liefhebber die niet genoeg heeft aan de regulier RS Q3. In totaal zitten er na aanvinken van de Performance-optie 367 opgefokte merries verpakt in 2.5 liter, verdeeld over vijf cilinders. Alsof dat nog niet krap genoeg is, moeten er ook nog 465 Newtonmeters tussen gepropt worden. Lekker hoor.

Deze cijfers hebben uiteraard ook invloed op de prestaties. In een schamele 4,4 seconden wordt voortaan de 100 kilometer per uur aangetikt, vier tienden sneller dan de 340 pk sterke variant het deed. De topsnelheid is afgeregeld op 270 kilometer per uur, maar dat kan met een gepaste donatie ongetwijfeld opgetrokken worden. En dan te bedenken dat Wouter destijds al dik tevreden was met 310 pk!

Een zeventraps s-tronic transmissie is standaard en speciaal geprepareerd voor nog sportiever schakelen. Uiteraard kan ook met flippers geschakeld worden. Om het geheel wat beter op de weg te houden is een verlaging van 20 millimeter gerealiseerd. Sport Suspension Plus met variabele instellingen is optioneel.

Details in matte titanium-look onderscheiden het performance model van z’n “normale” broertje. De kleur Ascari blauw is ook nieuw en exclusief voor de Performance modellen. De 20 inch lichtmetalen wielen onderstrepen de sportiviteit. Ook het interieur is opgeleukt, met onder andere blauwe stiksels en specifieke wijzerplaten. De RS Q3 Performance zal te zien zijn tijdens de autoshow van Genève (begin maart) en is later deze maand te bestellen vanaf € 87.390.



36 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Een opgehoogde A3 krijgt nu gewoon de motor van de RS3 die er al, krijgt een speciaal label, en wordt vervolgens weer verlaagd. Kun je toch gewoon beter die RS3 kopen? (of zoals @clarkson het wenst: Focus RS).
@gtwillem: nee, want titanium accenten. Ofzo. Marketingteam van Audi, kom er eens in!
@gtwillem: Precies. Hier loop ik zo voorbij. Maar een Focus RS daarentegen…

Het zijn geen verkeerde auto’s hoor wat audi maakt. Maar het speciale is er wel vanaf. Bijvoorbeeld de A1 Quattro vond ik wel heel gaaf. Maar dit is gewoon niks.
@gtwillem: Ja het concept van een suv die wordt verlaagd en dan alsnog een relatief hoog zwaartepunt heeft en geen off-road capaciteiten, vervolgens nog sportief moet zijn ontgaat mij volledig. Koop dan een hot hatch of een hoog suv ding.
@dieselaer: En dan te bedenken dat die geruchten gaan over een RS6 Allroad. Ik lach ze vierkant uit.
@gtwillem: Ach ja, als een RS3 to mainstream is….. Ik vind het wel een geinig ding, maar zou zelf altijd voor de RS3 gaan. Of de Focus RS, dat is natuurlijk een nog betere keuze. Wel even de juiste kleur en velgen kiezen.
@dutchdriftking: Als het niet zou verkopen, zouden ze het niet maken. Dus ik denk niet dat Audi ervan onder de indruk is dat jij ze uitlacht.
@gtwillem: Het is natuurlijk wel handig als je vanwege medische redenen een auto met hoge instap nodig hebt, maar toch iets wil dat een beetje lekker stuurt en ronduit snel is. En gezien dat Europa vergrijst, zou dat nog best wel eens een markt kunnen worden.
@gtwillem: nou die nieuwe focus rs ziet er ook niet echt spannend uit.
De model ervoor was echt sick
Niet echt mijn smaak, maar het is wel een lekkere sleeper met die enkele uitlaat
@willempjuh: ja lekker anoniem zo’n regenpijp
@jurdespotter: nou ja, het is anoniemer dan 2 regenpijpen…. En ik denk dat de meeste mensen op de weg dit niet aan zullen zien voor een RS model.
Ah, de waanzin. Als je graag snel wil rijden, koop dan geen SUV. Blijft toch het idee van met een tractor 120 km/h willen rijden op de snelweg.

Eerst zorg je zelf voor zoveel mogelijk luchtweerstand en dan moet je wel een flinke motor er in hangen om op tempo te geraken….

En als je het al doet, koop dan een echte SUV en niet zo’n opgepompte Sportback.
@skid: helemaal mee eens.
367pk en dan nog steeds één pietluttige pijpje… Alles verpakt in dat iel ogend wagentje RSQ3 geheten…
@toyotafortuner:
Ach, dan schroef je er toch driehonderdduizend uitlaten onder, mocht je dat “stoer” vinden….
@Rob: oh lullen of niet .. Een RS heeft altijd 2 mooie ovale uitlaten, kom jij dom praten met je honderdduizend uitlaten
@bmwnumberone:
Het ene moment worden hier complete tirades gehouden omdat een auto te veel uitlaatsierstukken zou hebben, nu blijkbaar weer miezerig weinig. Het zal allemaal wel. Ik vind een uitlaatsierstuk denk ik wel het minst relevante onderdeel op een auto.

En daarbij, als je er echt zoveel moeite mee hebt zet je er toch gewoon zelf een extra stukkie chroom (want veel meer is het vaak niet) op? Zo ingewikkeld kan het niet zijn. Iedere 18 jarige met een Golf III krijgt het immers voor elkaar…
@toyotafortuner: enkele uitlaat is nog het mooiste aan heel de wagen…
@toyotafortuner: Die ovale ‘rs’ uitlaten van audi zijn niet zo heel erg klein hoor. Daar past best @wouter zijn microfoon in. Denk ik..
En als extra optie kun je een tube glijmiddel bestellen zodat het minder pijn doet als je genomen wordt. Wat een geldklopperij. Ik zou overigens een Focus RS halen voor minder geld.
Deze producten… Wat moet de automarkt er mee?

Neem nou Ford. Toch een fabrikant die weet hoe je goed sturende auto’s maakt. Als zij zo’n EcoSport AWD en 300-350pk gaven, dan kocht geen hond dat. A omdat het model er met zoveel bumpers en vertoon er niet uit ziet – en B omdat het in zo’n kleine hoge auto absurd is om zoveel vermogen te willen. Maar bij Audi is het leuk en verkoopt het. Hoewel: ik vraag mij, zoals wel vaker, oprecht af hoeveel er nou worden verkocht wanneer de demomodellen niet worden meegerekend.

Terug naar het concept: bij een auto als de A4 is het wenselijk. Een vlotte station met een aangescherpt onderstel, meer vermogen, verbeterde technologie: gaan met die banaan. Maar het RS recept loslaten op een product dat in de markt wordt gezet als ‘urban vehicle’ of weet ik het wat, is vlees noch vis. Ik vind het afschuwelijk.
@phaeton:
Het zal wel makkelijk marge pakken zijn, zo’n wagen. Als dit modelletje echt niet verkocht gaat worden en het Audi geld gaat kosten, halen ze ‘em wel van de markt lijkt mij zo.

Ik ben overigens 100% voorstander van zoveel mogelijk modellen. Hoe meer keus, hoe beter. Persoonlijk beperkt mijn smaak zich meer tot de traditionele carrosserievormen, ik begrijp dit ding dan ook totaal niet, maar ik vind het tof dat ze ‘em bouwen.
Ach ja, lekker gek is het natuurlijk wel. Maar liever een gewone RS3.
Wat een misvormt ding
Is dit een nieuwe?
Toch is het leuk voor mensen (met liefde voor snelle auto’s en niet al te vlot te been zijn) om hoog in te kunnen stappen en toch een RS badge te kunnen rijden.. Of zie ik dat verkeerd!?
@base: Zeker, die mensen hebben ook het recht op de auto die ze graag willen. Audi biedt hen deze auto. Maar dat neemt niet weg dat het een rare wagen is die de RS-badge absoluut niet waardig is. Had de 300 pk viercilinder erin gelegd en had hem SQ3 genoemd. Dat had nog enigszins gekund.
Mercedes doet overigens hetzelfde. De GLA 45 vind ik een nog slapper aftreksel van de A 45 dan de Q3 RS van de RS3.
Als we niches gaan opzoeken voor de RS3, dan liever een RS3L.
Kom op Audi, kap eens met die onzin. Geef ons liever een RS3 sedan. Ook daar zal geen al te grote markt voor zijn, maar de A3 sedan is een prachtige wagen waar het RS-label beter op past dan op zo’n SUV.
Een RS3 die ook van de weg af kan of met een normale snelheid over dremlels. Snap niet dat iedereen zo negatief is.. maar toch liever 2 kleine pijpjes links dan 1 grote.
Ik mis toch echt wel die 2e uitlaat
Beetje een raar design, te korte neus en weer een te hoog dak. Dus gewoon een onzinnige auto.
Ik zal niet snel een Audi lelijk noemen maar deze vind ik geen prijswinnaar. Jammer van de enkele pijp, juist die dubbele pijpen zijn zo kenmerkend voor een RS net zoals je ziet bij de M- en AMG modellen. Naar mijn mening ook een overbodig model.
Onlangs nog zo’n model zien rijden. Niet het performance segment, maar toch…
Alleen spijtig dat deze kerel niet op het gaspedaal durfde staan. Leek me alsof de benzineprijs te hoog lag!?
Dan koop je de duurste en krachtigste versie en dan moet je nog bijbetalen voor die laatste pk’s. Schandalig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).