Audi RS5: pk’s vielen tegen, maar is ‘ie mooi in het echt?

Auteur: , 73 Reacties

"Maar" 450 pk, zijn ze helemaal van God los daar bij Audi?

450 pk en 600 Nm uit een 2.9 TFSI zescilinder. Volgens ondergetekende geen cijfers waar je je voor hoeft te schamen, maar als we een rondje door de comments klikken lijkt het erop dat jullie op meer hadden gehoopt, niet in de laatste plaats omdat het aantal cilinders een beetje tegenvalt.

Valt iets voor te zeggen al moet ook Audi met de tijd mee en dus is downsizing hot. Voor dikke vette NA motoren kun je altijd nog bij Ferrari terecht, moet je maar denken. De RS5 chopt in 3,9 tellen naar 100 km/u en pas bij 280 km/u grijpt de begrenzer in.

Het uiterlijk is mij wat aan de drukke kant, maar in deze ingetogen kleur blauw (en een zooi studiolampen ernaast) wordt het best een smaakvol geheel.



73 reacties

Mooie kleur blauw, staat m goed
@lekkerlinksrijden: had toch liever de nieuwe RS-kleur Arablauw gezien of het traditionele Sepangblauw!
Wel knap om alle specs tegen te laten vallen. 450 pk is al jaren niet meer voldoende in deze klasse en een achttrapsautomaat? Dit lijkt technisch meer een S5 Plus, niet een RS5.

Maar laten we hopen dat Audi nu meer aandacht heeft besteed aan de afstelling van alles. De B5 RS4 was snel, maar niet echt een bochtenridder. De B7 RS4 was ook niet de snelste, maar reed uitstekend. Terwijl de vorige RS5 erg dik eruit zag en super klonk, maar in dynamisch opzicht weer steekjes liet vallen. Misschien is dit dan gewoon de fijnste allrounder.
@willeme: specs zeggen niet alles natuurlijk.
Ben het er verder wel mee eens dat het meer een s5 plus is.
Wat een heerlijk interieur zeg!
@willeme: b8 ?
@willeme: met 450pk toch keurig in de pas met de M4? Meestal kwam bij Audi het RS model pas bij de facelift. Sinds de huidige RS6 is dat pas aangepast. Echter kwam er met de facelift wel een plus model die er een flinke schep bovenop deed. Dat zie ik hier ook wel gebeuren.
Ik weet niet hoor, maar is 3,9 sec niet snel genoeg?
@2scan:
Ja, inderdaad…
Ik vind het best grappig dat er gezegd worden dat de specs tegenvallen..
Als ze betere prestaties kunnen voorleggen als de vorige Rs5, met hetzelfde aantal pk’s…
En dit dan met een V6 ipv V8, zuiniger, lichter, …. dan lijkt me dat zeker niet verkeerd…
@2scan: 3,9 seconden is inderdaad snel. Echt heel erg snel. Dat is net zo snel als de F430 Spider bijvoorbeeld. Terwijl dat ding lichter is en meer vermogen heeft. Het is dus klinkklare onzin om te gaan beweren dat de specs tegen vallen.
@viezefreddyw: Ik had eerder wel opgemerkt dat de 0-100 minder is dan ik had verwacht. Vergelijking: een M4 doet 4.1 naar de 100. Die heeft minder pk, minder Nm’s, geen 4wd en is al jaren op de markt. Niet dat 3.9 sec langzaam is, maar ik had wel iets meer verwacht, ook omdat het een nieuw motorblok is. Sprinttijden was toch hetgeen waarin Audi uitblonk.
@berlinetta: Weet je wat het is? Een 0-100 km/u tijd is gewoon niet van belang in een luxe coupé. 3,9 seconden is echt belachelijk snel in een auto als deze. Vergelijk het eens met een Jaguar F-type R. Een V8 met 550PK en 680NM aan koppel. Doet 0-100 km/u in 4,2 seconden. En iedereen houdt van dat ding. Niemand heeft het er over dat hij in ‘maar’ 4,2 seconden naar de 100 knalt. En er is ook nog een Jaguar F-type R met AWD. Die doet het niet veel beter. 4,1 seconden naar de 100…

Dus ja, deze Audi RS5 heeft relatief ‘weinig’ PK’s, maar gaat belachelijk snel naar de 100. Namelijk in 3,9 seconden. De F430 werd geproduceerd tot 2010 en doet het in dezelfde tijd. Als een luxe coupé als een Audi RS5 het net zo snel doet maar met minder vermogen, dan vind ik dat heel erg knap.

Oftewel; de mensen die beweren dat de specs tegenvallen hebben geen idee. En de mensen die beweren dat de specs tegenvallen rijden in een Polo Slowmotion.
@viezefreddyw: Ik ben het met je eens dat de sprinttijd idd niet van belang is in dit type auto. En die vergelijking met de Jag plaatst het wel even in een ander perspectief.

Ik zat zelf te denken aan concurrentie uit eigen huis. Een TTRS of RS3 zitten sneller op de 100. Ik had verwacht dat Audi de RS5 op de hoogste trede zouden plaatsen.
@berlinetta: Heel hard naar de 100km/uur is het eerste wat went aan een auto. Wat blijft is hoe hij stuurt. Dat hangt het meeste af van het gewicht en waar dat gewicht zit. Dat gewicht zal traditioneel wel veel zijn bij audi. En nog belangrijker, vaak zit het gewicht voor de vooras.
@JanJansen: Maar sturen doet een Audi niet als de beste. Het zijn sprintkoningen, zoals een RS3, TTRS en voorheen de RS5 dat zijn. Deze RS5 is dat niet.

Nu vind ik de sprinttijd niet tegenvallen. Absoluut niet. Maar gezien de eerdere pk-wedloop van Audi en de bizarre prestaties van de TTRS, RS3 en SQ7 had ik iets meer verwacht.
@berlinetta: je plaatst het in het juiste perspectief. Mijn eerste reactie was ook: ‘450 pk en 3.9 naar de 100 is best indrukwekkend’. Maar nu ik je reactie en motivering lees, volg ik je helemaal. Is wel een nieuwe motor, dus mss weten ze er nog niet alles uit te halen?
@leaper035t:
Misschien wachten ze om een sterkere versie te lanceren in de vorm van een Plus versie of Performance Plus..
Mercedes biedt de C Amg ook in 2 smaken aan, Bmw is ook wat later uitgekomen met een M4 met Competition Pack..
Lijkt me best plausibel.
@leaper035t: Geen idee. Wellicht dat ze bewust een reserve aanhouden voor een eventuele plusversie. Feit is wel dat ze een idioot snelle auto hebben gebouwd!
@berlinetta @dimglor: Dacht ik ook aan. Maar ik zou dan bij lancering van het nieuw model zoveel mogelijk uit de motor halen, en pas met de facelift een Plus-versie aanbieden. Tegen dan is die motor nog eens 3 jaar doorontwikkeld en heeft ie dus sowieso meer PK’s. Nu ja, eerst de vergelijkende tests afwachten om te oordelen.
@berlinetta: Ja , lees net dat de Audi ttrs sneller is op het circuit als de Bmw M2.
@viezefreddyw: Niet te vergeten dat de 0-100 tijden vaak een indicatie zijn van fabrikanten en vaker een theoretische tijd is dan een werkelijk gemeten tijd. Op beton wat lager op ZOAB wat hoger, warme dagen iets sneller en koude dagen weer langzamer. We zeuren om tienden en vergelijken tussen auto’s maar wanneer we ze naast elkaar zetten kunnen we toch onverwachte uitkomsten hebben. Dan zijn er natuurijk ook fabrikanten die de hoogst mogelijke theoretische tijd opgeven, de uitkomst van een berekening.

Daarnaast kan een 0-100 tijd ook worden opgegeven met één oog kijkend naar andere modellen of uitvoeringen. Jaguar F-type R voorbeeld doet er in werkelijkheid 3,5 seconden over. Waarom Jaguar zo’n hoge 0-100 tijd opgeeft weet ik niet maar de auto is sneller dan de fabriek opgeeft. Misschien om het verschil met het SVR model groter te laten lijken? net zoals BMW dat deed met de E46 M3 tussen de handbak en SMG.
@viezefreddyw: ik vind het ook tegenvallen, eigenlijk. Een paar jaar geleden deed een iets sterkere Nissan GT-R het ook sneller.

Daarbij is deze auto gebouwd voor de 0-100. 8 versnellingen en 4WD. Jouw Ferrari zal het in begin even lastig hebben met de RS5, maar boven de 100 rijdt je gewoon weg.

Maar waarom het vooral tegenvalt is de erg snelle RS3. Die gaat in 4.1 volgens de fabriek. De RS5 heeft 50 pk meer, maar ook behoorlijk wat kilootjes extra. Het zou mij niets verbazen als de RS3 een betere sprinter is dan de RS5. Terwijl dat juist het paradepaardje moet zijn van de RS5: op papier lijken de Giulia Q, C63S, M3/4 en de ATS-V de betere papieren te hebben.
@willeme: Ik had niet verwacht dat jij het vond tegenvallen, eerlijk gezegd.

Ik begrijp ook wel dat de RS3 en RS5 heel erg gelijk opgaan qua sprinttijden. Komt grotendeels door het gewicht van de RS3 waarom dat ding zo belachelijk snel is. Maar wat maakt het uit dat de RS5 het in 3,9 doet en niet in, pak ‘m beet, 3,6 seconden. Mij gaat het er om dat dat ding gewoon erg snel is. Een Mercedes C63 S AMG Coupé heeft 510PK en doet het ook in 3,9 seconden en daar hoor ik ook niemand over dat dat ding te traag zou zijn.

Waar het mij grotendeels om gaat is dat er 10 jaar geleden Ferrari’s en Lamborghini’s op de markt werden gebracht die deze sprinttijden hadden en dat het nu een Audi RS5 is die dezelfde tijd heeft. En met een Ferrari of Lamborghini stuiter je alle kanten op en neem je maximaal een handkoffertje mee. Met deze RS5 kan je grote koffers plus een paar koters meenemen en rij je bijzonder comfortabel en bijzonder snel over de snelwegen. Wat wil je nog meer?
@viezefreddyw: 450 pk valt tegen en de sprint tijd ook. Dit moet het paradepaardje zijn van de RS5 en het is gewoon gemiddeld. De Alfa zit op 510 pk, BMW zit op 460 + pk en Mercedes gaat ook tot 510 pk. Met enkele RWD zijn die al even snel naar de 100. Maar daarboven hebben die auto’s wel het voordeel van het lagere gewicht. En het is niet zo dat de RS5 de bochtenridder van het stel gaat worden. En qua geluid verwacht ik er ook geen wonderen van. Het uiterlijk valt ook al tegen. Dus ja, dan is de 450 paardjes iets te gemiddeld. Tuurlijk, het is een snelle auto, maar als je kijkt naar de aanschafprijs en de concurrentie is het gewoon een matig aanbod op papier.
En toen kwam Alfa met een 510 pk sterke coupé…
@lavoro: *sedan
@reactief: Giulia coupé gemist?
@bluebird: vertel ik heb hem nog niet gezien en ik denk dat je hem nog lang niet kan kopen
@riri: heb hem ook nog niet gespot, hij is wel aangekondigd (daar doelde ik op) en het vermogen zal geen verrassing zijn…
@lavoro: Doe mij dan toch maar de audi
450pk uit een 2.9L V6 is best knap, maar te vergelijken met de 3.0L V6 uit de 43 AMG van Mercedes, en dat moet eigenlijk niet kunnen. Mocht ik een auto uit dit segment kiezen zou ik nog steeds een C63 AMG kiezen aangezien deze tenminste nog wel een 4.0L V8 heeft en er naar mijn mening mooier uitziet.
Toch vind in het vorige model een stuk mooier.
Oke, handen in de lucht wie ook 450+ pk in zijn/haar auto heeft?
@draadloos: (y) in forza heb ik nog veeeeel meer. ‘Helaas’ in real life ongeveer 180pk uit mijn smeuïge dieseltje.
@draadloos:

Hè kak, met de 3 auto’s samen blijf ik alsnog hangen op 431pk (220+109+102).
@jack_abarth: Maar wat is er nou leuker? Drie auto’s in zo te lezen verschillende segmenten, of één Audi RS5? Ik zou het wel weten in ieder geval…
@viezefreddyw:

Inderdaad.
De V70 (220) voor alledaags verkeer.
De 190E (109) voor mooie weer ritjes en weekendtripjes.
De Swift (102) voor de activiteiten van mijn wederhelft.
@jack_abarth: Heb je een 190E? Wat cool! Ultieme zwak voor de 190!
@jack_abarth: Ah, de foto met hond komt mij bekend voor. Volgens mij heb je die al eens eerder gepost als reactie. Gaaf ding!
@jack_abarth: Met jouw 3 auto’s kun je dan toch een M4 aan ;)
@jack_abarth: op de wielen heb je nog minder
@draadloos: ik
@timd: leuk! Vertel eens welke? Ik kom met 3 auto’s tot 726. (325, 258 en 143)
@rijnounsdoor: Lekker hoor. Wat voor spul heb je allemaal?
@berlinetta: Lotus Elise met Honda K20 supercharged swap, BMW 530xd F11 en een BMW 118i.
@rijnounsdoor: Heerlijk wagenpark. Geniet ervan!
@draadloos: Als ik een motor swamp doe wel
Mooie kleur blauw. Het lijkt inderdaad wat minder druk qua lijnen zo. Tot dat je bij de 20″ Matchbox wielen komt. Ben al geen fan van donkere wielen op premium gt’s, maar dit is wel echt heel lellek.
@fmgarcia: ooit in het vorige model gereden? Om te zeggen dat het een cruiseschip was, gaat echt te ver Haha
@timd: je leest het verkeerd : cruise – schip . Echt een mannending :)
Mooier dan het vorige model, maar geen V8 en waarschijnlijk het weggedrag van een cruiseschip net als de vorige
Ik kan de keuze voor een V6 wel waarderen. Het maakt de auto zuiniger en vooral lichter in de neus. Bij een Audi niet geheel onbelangrijk. Het enige nadeel is dat ze Mercedes wel een usp geven aangezien zij wel nog een V8 leveren (en vooruit Lexus, maar die RC-F is relatief gezien niet vooruit te branden).

Qua uiterlijk blijf ik bij mijn eerdere opmerkingen. Het ziet er niet verkeerd uit, maar het past mi niet bij Audi. Het valt me steeds vaker op dat een RS-bodykit niet meer bij de rest van de auto lijkt te passen. Het lijkt er letterlijk maar opgeplakt om het er maar agressief te laten uitzien. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant worden de S-versies nog aantrekkelijker.
We lopen met z’n allen te klagen maar hebben jullie met z’n allen de hersens op je nachtkastje laten liggen? Waarschijnlijk volgt er binnen 2 weken een bericht van ABT dat zij 550 pk eruit persen en dat deze frikandel 0-100 in 3,5 seconde doet. In mijn optiek is dat ook een beetje wat Audi altijd meegegeven kan worden: Qua tuning is het altijd meer dan prima. Denk aan de huidige RS6 die met wat chipwerk zo op 750pk zit. Think twice!
@ghost: Dat is toch net zo goed mogelijk bij de concurrentie? Auto’s van alle merken zijn tegenwoordig eenvoudig te tunen. De motoren lijken toch allemaal op elkaar.
Ik dacht dat Audi ‘premium’ was, waarom dan schaamteloos een B-merk banden monteren?
Ik begrijp de discussie over een tegenvallend aantal peekaa’s of anderszins ook niet, vind ’t nogal een sgolierendebat. 450 PK, 600 Nm en de bijbehorende spinttijd en topsnelheid (begrenzt mal eben) is gewoon prima. Tenzij je elke dag over de Autobahn raust danwel op ’t circuit zit.
Ziet er al beter uit dan die rode van de pers platen. Maar de oude was vele malen mooier. Wat vermogen betreft, Audi liep meestal voor op de rest, wellicht komt er nog een plus model.
Het lijkt er dus op dat audi de PK-wedstrijd heeft afgebroken/opgegeven?! Bijzondere keuze. Als ik zou shoppen in dit segment zou ik deze knappert toch echt overslaan. De Guilia’s en C63’s bieden gewoon meer voor minder. Als ik perse Audi wil rijden zou ik de vorige RS5 met weinig km’s kopen; heb je ook nog een lekker geluid!
Ik snap niet waarom er niet meer aandacht gaat naar het toegenomen koppel en de genoemde tijden. Dit is de grootste 0-100 reductie in 3 generaties volgens mij! Pk’s zijn leuk voor een hoge topsnelheid, maar met koppel win je races. Tussenacceleraties en van de streep komen wordt met name verbeterd met die enorme toename in koppel ivm gewichtsverlies. En laten we eerlijk zijn, ik heb liever een krachtige hot V6 turbo van een V8 qua gewicht over de vooras hangen. Ps. Die koppelkromme/plateau smeekt om tuning achteraf.
Ivm = icm
Ik vind hem wel wat van de mustang hebben. Geslaagde uitvoering zo.
Ik snap dit niet. Velen zeggen dat er te weinig vermogen is. Hebben jullie dan ooit al met 450+pk gereden dan? En een compactere efficiëntere motor, lichtere koets, betere stroomlijn, …: dat draagt ook bij aan performance he! Of telt dat niet meer? Wat hebben de meesten hier toch een tunnelvisie!
@f1tim: Als je op mij doelt, dan wil ik graag opmerken dat ik slechts wil aangeven dat ik meer had verwacht van de sprinttijd. Niet dat die tegenvalt, maar ik had mijn verwachtingen grotendeels gebaseerd op de TTRS.

De specs van de auto zijn verder dik in orde. 450 pk en 600 Nm is meer dan genoeg. Ik zou het zelfs niet eens willen, een S5 is al voldoende.
@berlinetta: Nee hoor, was niet persoonlijk bedoeld. Maar nu je toch over de sprinttijd begint… Ik vind dat alles onder de 5.0 seconden gewoon retesnel is, laat staan 3.9 seconden. Da’s gewoon goed… En als je daar nog wat wil afpietsen, heb je meteen zowat 100pk extra nodig.
En je baseert op de TT-RS? Ander type koetswerk, 5-cil vs 6-cil, … Kan best zijn dat een RS5 even snel is als een TT-RS, daar ben ik niet zo op de hoogte van. Ik weet nog: mijn vader had ooit een TT 1.8 180pk uit 2004, en dat ding woog maar liefst 1800 kg!
Op de deze foto’s lijkt ie al beter. de eerste persfotos van de a4 en a5 waren even wennen en vond ik ze er niet beter uitzien dan hun voorganger, maar laatst een paar x in het echt de nieuwe a4 gezien en lijkt toch wel weer erg strak, dus deze is in het echt vast ook dikke prima. Net als de specs, alles onder de 4 sec 0-100 is niet boeiend meer, het is altijd snel genoeg
Ik denk dat er veel van ons best 450 pk willen hebben
Prestaties zijn meer dan genoeg, bedoel 99% van de tijd rij je daarmee op de openbare weg. Het is nu ook niet zo dat je constant de nood hebt om sneller dan 3 sec. op 100 te zitten en verder doorrammen richting de 300, rijbewijs ben je zo kwijt dan. Het is een mooie coupé, trekt goed op en het interieur ziet er heerlijk sportief uit.
Ik vind het voor een B-merkje best goede prestaties.
Nu maar hopen dat het heel blijft of gejat wordt, het meest sneue is als het allebei gebeurt…
Lekker kleurtje!
Die pk’s niks mis maar vond de vorige stoerder, veel cleaner en daarmee ook tijdlozer. Conclusie liever de vorige al moet ik zeggen dat het interieur wel een hele mooie stap heeft gemaakt.
Donkerdere kleur is beter. Die rode leek zo vreemd door die pilaren die in de voorbumper naar beneden staken. Dit straalt wat meer balans uit en toch lekker agressief.
Ach als je hem kan betalen
Kan je ook wat euro’s over maken aan ome dik .
Die peutert er wel wat extra pk’s uit voor je .
Kan hij gelijk die irritante oma software van de s-tronic aan banden leggen.
De voorkant lijkt op de oude Nissan gtr….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).