• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe Audi RS5

Auteur: Author, gepost 7 maart 2017 om 09:23 – 37 Reacties

Afbeelding Dit is de nieuwe Audi RS5Afbeelding Dit is de nieuwe Audi RS5Afbeelding Dit is de nieuwe Audi RS5Afbeelding Dit is de nieuwe Audi RS5Afbeelding Dit is de nieuwe Audi RS5Afbeelding Dit is de nieuwe Audi RS5Afbeelding Dit is de nieuwe Audi RS5Afbeelding Dit is de nieuwe Audi RS5

De Audi RS5 is eindelijk officieel
Niet dat het lang duurde, maar zo voelde het wel!

De gewone A5 (en varianten) en de S5 kenden we al. Toch smachtten de fans van Das Boksbeugel naar de RS5 en eindelijk is het ding dan daar. Uit de nieuwe 2.9 TFSI zescilinder worden 450 pk’s en 600 Nm’s getrokken, quattro is uiteraard standaard om al die power te kunnen beteugelen. Meest in het oog springend is de honingraat-grille die we natuurlijk ook kennen van de R8. De wielkasten werden 15 mm uitgeklopt om meer ruimte te bieden aan 19 of 20 inch velgen.

Zoals gezegd levert de motor een hoop vermogen en koppel. Daarmee is een standaardsprint mogelijk in 3,9 tellen bij een topsnelheid van 280 km/u. Om zo hard te kunnen rijden moet je wel effe het optionele dynamic-pakketje aanvinken, anders is de koek bij 250 km/u op. De turbo’s van de 2.9 zitten trouwens tussen de cilinderbanken, we schreven eerder al eens over dergelijke Hot V-motoren. Verder is het verbruik vastgesteld op 8,7 l/100km (haha) bij een uitstoot van 197 gram CO2/km.

Schakelen gebeurt middels een 8-traps tiptronic en de power wordt permanent in de verhouding 40:60 tussen voor- en achteras verdeeld. Verder benadrukt Audi dat de wielgeometrie stevig onder handen is genomen voor meer rijplezier en wendbaarheid. De optielijst biedt bovendien de keuze uit systemen als Dynamic Ride Control, keramische remmen en een stuurinrichting volgens RS-recept.

Prijzen en dergelijke worden ongetwijfeld snel bekendgemaakt.

Ook interessant!

  • Audi RS Nogaro Editions
    Audi RS Nogaro Editions geven hoedtik aan RS2
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi, Coupe, geneve-2017, RS5

Vorig bericht: « Lexus LS500h is officieel en live!
Volgend bericht: Jawohl! De Porsche 911 GT3 is officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. atrak zegt

    7 maart 2017 om 09:28

    Doe mij maar een Giulia Q met handbak, die zal hoogstwaarschijnlijk ook nog fijner klinken ook.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      7 maart 2017 om 09:34

      @atrak: zo lekker vind ik die niet klinken hoor. Maar ja.. welke auto in dit segment klinkt nog wel echt lekker!? Volgens mij alleen de Lexus…

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        7 maart 2017 om 09:52

        @reactief: De Volvo 850R

        Login om te reageren
      • nopetrolnofun zegt

        7 maart 2017 om 10:41

        @reactief: bijna alles met turbo klinkt droevig.

        Login om te reageren
        • zion88 zegt

          7 maart 2017 om 13:28

          @nopetrolnofun: dat zeg je uitstekend, bijna alles. Die McLaren 675LT klinkt fantastisch.

          Login om te reageren
    • michaelb zegt

      7 maart 2017 om 10:38

      @atrak: Guilia klinkt voor geen meter. Grootste tegenvaller van de auto, ondanks ‘Ferrari’

      Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        7 maart 2017 om 19:10

        @michaelb: komt voornamelijk door de blokhoek van 90 graden.
        Hierdoor klinkt hij als 2x een 3 cilinder met turbo

        Login om te reageren
  2. mikkeloentje zegt

    7 maart 2017 om 09:29

    Zet maar voor de deur in sepang blauw, alleen dan zonder die gare grijze stukken in de bumpers.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      7 maart 2017 om 19:02

      @mikkeloentje: d’r komt vast wel een Black Optic pakket van een kleine 1500 euro beschikbaar ;-)

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    7 maart 2017 om 09:30

    Er zal dan nog wel een plus komen, die wél dichter in de buurt van de 510pk van de Giulia komt? Maargoed, voor een ramkraak kun je toch beter de RS4/6 nemen.

    Login om te reageren
  4. premiumduitser zegt

    7 maart 2017 om 09:32

    Ziet er gewoon super uit! Doe mij er maar eentje in dat Audi Exclusive matgrijs en zonder al dat chroom. Heerlijke reisauto met veel power, kan niet beter!

    Login om te reageren
  5. reactief zegt

    7 maart 2017 om 09:32

    Wat overdreven veel poespas weer. Nee, doe mij de S5 maar, veel ingetogener.

    Hopelijk komt ooit het toffe van de RS4 B4 en RS6 C5 weer terug. Geen overdreven gedoe, maar wel ontzettend dik…

    Login om te reageren
    • audi18 zegt

      7 maart 2017 om 10:16

      @reactief: De B4 RS4 bestaat niet, bij de B4 was dat de RS2. De eerste RS4 was van de B5. Beide heel gaaf en toch redelijk ingetogen, dat valt over deze RS5 helaas niet meer te zeggen.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        7 maart 2017 om 12:03

        @audi18: ik zat al te twijfelen maar had geen zin om het ff na te kijken.. Excuus :-) Goede oude tijden!

        Login om te reageren
  6. exotic zegt

    7 maart 2017 om 09:34

    Ik ben klaar.
    Godverdomme wat een bak.

    Login om te reageren
  7. Jochempie zegt

    7 maart 2017 om 09:35

    Ik heb er even over nagedacht. Zo’n natuurlijke schoonheid als de eerste RS5 is het niet, maar de brede body met die zeer lage motorkap maken een hoop goed. Zet maar voor de deur!

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    7 maart 2017 om 09:39

    De vorige RS5 kon die dikke body goed hebben. Bij deze oogt het meer alsof een Tunert het ontworpen heeft. Alsof het niet lekker bij het basis design past ofzo. Niet mijn ding. Liever de Alfa.

    Login om te reageren
  9. vonklausenburg zegt

    7 maart 2017 om 09:47

    Doet mij denken aan een van die agressief ogende kikker-Pokemon. Geinige wagens, maar ik pas voor Audi.

    Login om te reageren
  10. hdla zegt

    7 maart 2017 om 09:53

    Audi’s horen niet alfarood te zijn. Hoogstens signaalrood. Wie koopt dit nou als je ook de Giulia kan nemen?

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    7 maart 2017 om 09:53

    Geen torque-vectoring? Geen E-diff? Niet het vermogen shuffelen tussen voor/achter? Info onvolledig of achterstand door weglaten van techniek.

    Login om te reageren
  12. kennone zegt

    7 maart 2017 om 09:54

    Ik denk dat ondanks deze nieuwe sneller is de oude v8 veel meer RS aanvoelt. Dat had ik in iedergeval wel bij de S5

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    7 maart 2017 om 10:15

    Is het nou toeval dat VAG en Fiat allebei een 2.9T met een hoop PK hebben gemaakt? Of is er een of andere regelgeving in een bepaald land dat begint bij 2951cc?

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      7 maart 2017 om 18:49

      @gregorius: Italië, maar volgens mij inmiddels niet meer en gewoon toeval

      Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    7 maart 2017 om 10:16

    Ik vind die lage grill opzich best vet

    Login om te reageren
  15. baklava zegt

    7 maart 2017 om 10:17

    Geen V8, en waarschijnlijk net als zijn voorganger weer net zo zwaar als een kleine vrachtwagen. Liever een van de concurrentie.

    Login om te reageren
  16. spec zegt

    7 maart 2017 om 10:21

    Alsof ze eerst de grille hebben ontworpen en daarna de rest van de auto.

    Login om te reageren
  17. kaeser zegt

    7 maart 2017 om 10:23

    En wat is nu beter tov de vorige? Geen troll vraag hoor. Wil alleen maar aangeven dat als ik de vorige mocht bezitten daar nog steeds vrolijk in bleef doorrijden.

    Login om te reageren
  18. berlinetta zegt

    7 maart 2017 om 10:26

    Ik vind dat hij de bodykit opzich wel kan hebben, maar het past gewoon niet zo bij Audi. Een ingetogen uiterlijk vind ik daarbij veel beter staan. Voor mij liever een S5 dus.

    En ik had iets meer verwacht van de sprint tijd. Hij is nauwelijks sneller dan een M4 of C63, ondanks dat die RWD hebben.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      7 maart 2017 om 18:50

      @berlinetta: het verschil is dat deze de opgegeven tijd waarschijnlijk wel haalt ;-)

      Login om te reageren
  19. alfalfa zegt

    7 maart 2017 om 10:30

    Zo oogt de Arteon toch beter!

    Login om te reageren
  20. BeQuietAndDrive zegt

    7 maart 2017 om 10:35

    Opvallend, ietsje minder snel naar de 100 dan de TT RS. Maar desalniettemin erg snel, vroeger lukte dat niet eens met een Lambo.

    Login om te reageren
  21. Onehp zegt

    7 maart 2017 om 10:39

    Pk hier en Nm daar, maar hoeveel kilogrammen moeten die verschepen?

    Zowiezo liever de RS4, past beter bij de aandrijving….

    Login om te reageren
  22. flatsix010 zegt

    7 maart 2017 om 10:52

    Of ben slim en koop een RS6 met de kop eraf.

    Login om te reageren
  23. leaper035t zegt

    7 maart 2017 om 13:04

    En nu maar hopen dat ze er een Sportback van maken! Ik dacht uit een vorig artikel dat dit alleszins de bedoeling was…

    Login om te reageren
  24. bfvo zegt

    7 maart 2017 om 16:35

    De velgen mogen ze houden, maar de rest vind ik prachtig. 2,9l 6 cilinder schijnt de nieuwe sweetspot te zijn.

    Login om te reageren
  25. HZW zegt

    7 maart 2017 om 17:11

    Wat een lelijk hok.

    Login om te reageren
  26. HZW zegt

    7 maart 2017 om 17:12

    Lijkt wel een tuning-bak van de één of andere tuner.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North