• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi S3 ligt opnieuw in puin na klapper in bosgebied

Auteur: jaapiyo, gepost 25 februari 2024 om 19:39 – 19 Reacties

De Quattro ten spijt ligt deze Audi S3 opnieuw aan barrels.

Het is bijna zover. De hel is bevroren. Audi wordt binnen nu en afzienbare tijd, eindelijk premium. Sinds 1965 is het merk eigendom van Volkswagen en werd het in de markt gezet als de luxedivisie van het concern. Onderhuids werd er echter vaak veel gedeeld met ‘gewone’ Volskwagens. Op zeldzame uitzonderingen na, waren Audi’s dan ook in basis altijd voorwielaangedreven. Echte kenners weten dat dat natuurlijk nooit echt premium is.

Quattro

Om dit te mitigeren, kwam er Quattro. Tegenwoordig hebben allerlei soorten auto’s vierwielaandrijving. Maar lange tijd, deden alleen Audi en Subaru met regelmaat ‘AWD’. Ook op de kleinere modellen heb je in naam ‘Quattro‘. Hoewel echte kenners zullen zeggen dat een Haldex-koppeling, niet hetzelfde is als een Torsen-diff.

Die aandrijving op alle wielen, is een beetje een dubbelzijdig zwaard. Aan de ene kant, heb je onherroepelijk wat meer grip met name onder suboptimale omstandigheden. Aan de andere kant: het geeft potentieel ook een onterecht gevoel van veiligheid. Aan het einde van de grip van rubber, glibbert ook een vierwielaangedreven auto zonder pardon de weg af.

Bosgebied

In het bosgebied tussen Barneveld en Terschuur aan de Kallenbroekerweg is rond 15:30 uur zo een jonge bestuurder hard op een boom gebotst. Het is een eenzijdig ongeval in een bocht. Helaas moest de bestuurder per ambulance naar het ziekenhuis gebracht worden. De schade aan de auto is aanzienlijk en door de botsing was de Kallenbroekerweg afgesloten voor het verkeer. Volgens de politie ter plaatse gaat het om een beginnend bestuurder.

Niet de eerste klap

Volgens ons immer scherpe archivaris, is het niet de eerste keer dat de Audi S3 een fors ongeluk meemaakt. In 2017 lag de voorkant van de S3 ook al in puin, destijds in Alblasserdam na een ongeval met een Fiat Punto. Hard knallen met vierwielaandrijving; het is dus verleidelijk. Maar de techniek maakt je niet immuun voor een klapper.

Image Credit: persbureau Heitink

Ook interessant!

  • Audi S3 prototype video: 333 pk scheurijzer
    Audi S3 prototype video: 333 pk scheurijzer
  • Audi vertegenwoordigers mogen geen Audi meer rijden
  • RS6
    Video: hier gaat de Audi RS6 facelift
  • Echt waar: dit is geen Audi TT, maar een Audi RS4

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, crash, s3

Vorig bericht: « “Vettel wil weer racen, goede opvolger van Hamilton bij Mercedes”
Volgend bericht: Nieuwe Fiat Panda verpest feestje Renault 5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    25 februari 2024 om 20:08

    Het lijkt me dat je toch wel stuk harder moet gaan voor gripverlies? Tenzij goedkope Chinese banden eronder.

    Login om te reageren
  2. SpiderIV zegt

    25 februari 2024 om 20:15

    beginnend bestuurder in een dergelijke auto ………………….. misslukt rijexamen voor potentiele plofkraak ? Gelukkig geen anderen geraakt.

    Login om te reageren
    • marcellos zegt

      28 februari 2024 om 13:09

      In die regio kan je vanuit geloofsovertuiging gewoon onverzekerd rondrijden in een pk bom die je als beginnend bestuurder niet verzekerd krijgt.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    25 februari 2024 om 20:34

    ‘t Is, dat dit ding nu wel total loss is, anders had ik, de denkbeeldige lijn op de kaart doortrekkend, op een volgende klapperrrr in Drenthe gegokt.

    Login om te reageren
  4. Mini Joe zegt

    25 februari 2024 om 21:43

    Japie, echte kenners?
    Mensen met verstand kiezen voor voorwielaandrijving, stukken veiliger.
    Al dat gejaag met die aandrijving op de achterwielen leidt tot auto’s die alle kanten opgaan, behalve de goede. We heten niet allemaal Max.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 februari 2024 om 21:53

      Ik denk ook dat dit ongeluk eerder te wijten is aan de (schromelijk overschatte) capaciteiten van de beginnend bestuurder dan aan de karakteristiek van aandrijflijn in kwestie.

      Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      25 februari 2024 om 22:51

      Ik heet dan geen Max, maar ik heb diverse RWD auto’s gereden. Dat begon al met rijlessen in een BMW 3 serie. Veel later kwam er een 944. Geen ABS, ESP, traction control en andere electronische nannies om je op de weg te houden. De 944 is er nog steeds, en werd een tijd vergezeld door een Alfa Giulia en nu een Tesla M3 met RWD.

      Geen van de auto’s die ik noemde deed gekke dingen. Je moet er alleen niet lomp mee doen, maar dat geldt ook voor Audis. Je moet ook een beetje gevoel in je kont hebben zodat je voelt wat de auto gaat doen. Dan is er niets aan de hand.

      300PK en een beginnend bestuurder is gewoon geen goede combinatie.

      Login om te reageren
  5. Thomas20vt zegt

    25 februari 2024 om 23:28

    Deze S3 is zijn leven ooit begonnen als demo in de kelder van Pon. Heb deze een keertje meegehad, bijna t hele boekje zat er wel op. Jammer dat hij zo aan zijn einde moet komen.

    Login om te reageren
  6. dolledries zegt

    26 februari 2024 om 00:22

    Onder x-jaar rij-ervaring niet met zo’n. Igg ongeval, niet verzekerd. Niet aan denken dat een beginnend rijder in een EV stapt met teveel pk.

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      26 februari 2024 om 07:13

      Tja, verzekeraars… Genoeg verzekeraars die ook bestuurders met veel ervaring niet willen verzekeren als het om een potente EV gaat. Maar dat volgt ook niet altijd logica. Als bestuurder met 1 jaar ervaring was t laaaaang geleden nagenoeg onmogelijk om een 205 GTI verzekerd te krijgen, maar een snellere sedan, absoluut geen probleem.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        26 februari 2024 om 08:29

        @degrotemuis welke verzekeraars zijn dat?

        Login om te reageren
        • degrotemuis zegt

          27 februari 2024 om 05:53

          Ik heb ze niet meer allemaal scherp, maar in ieder geval Ohra, Allianz direct, Promovendum. Er waren meer maatschappijen die niet al te prijzig waren bij een minder vermogende variant, maar bij meer vermogen aangaven dat het vermogen of de vermogens – gewichtsverhouding niet te verzekeren was.

          Login om te reageren
    • mlo zegt

      26 februari 2024 om 07:40

      Niet mee eens. Dan gaan we weer de samenleving opzadelen met de onnozelheid voor een minderheid.

      Login om te reageren
  7. anthwan zegt

    26 februari 2024 om 01:43

    Zeker niet de 1e op deze weg en ook zeker niet! de laatste op deze weg.

    Login om te reageren
  8. frederik zegt

    26 februari 2024 om 09:19

    Ziet er uit als een leuk weggetje

    Login om te reageren
    • lightisride zegt

      26 februari 2024 om 10:02

      inderdaad, ziet er aardig uit. Misschien maar eens opnemen in mn route. Maar er kunnen ook fietsers rijden, da’s niet ideaal. Die kan je tussen de bomen ook niet zien aankomen. Ik geloof dat er in daar in de buurt wel meer leuke weggetjes zijn.

      Login om te reageren
  9. MarcoM zegt

    26 februari 2024 om 09:56

    Hij wilde zeker Walter Rohrl nadoen.

    Login om te reageren
  10. bmw1cabrio zegt

    26 februari 2024 om 11:39

    Een beginnend bestuurder en veel vermogen gaan niet samen. Had ik gelukkig ook niet toen ik jong was. Gewoon een slome Volvo tank, maar daar leer je wel geleidelijk aan waar de grenzen liggen.

    Login om te reageren
  11. ra-smit zegt

    26 februari 2024 om 13:14

    @Autoblog Waarom zo’n hele lange intorductie voor een Audi ‘dat sinds 1964 eigendom is van VW’ S3 met vierwielaandrijving die voor de tweede maal in de kreukels ligt?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North