Audi schikt fittie met Fiat, krijgt Q2 & Q4 badge

Auteur: , 28 Reacties

Omdat Fiat in bezit was van de Q2 en Q4 badges, zat Audi met een probleem voor haar crossover en SUV-lijn. Dat is nu opgelost, maar wat moest Audi hier tegenover stellen?

Maserati Bora

Grappig genoeg bevestigde Audi eind 2015 al dat ze dit jaar hun nieuwe Q2 op de markt gaan slingeren. Maar dan moest er eerst nog een kleine battle met Fiat uitgevochten worden, aangezien de Q2 en Q4 badges bij dat merk al in gebruik zijn als toevoeging op respectievelijk sportieve auto’s met sperdifferentiëlen en auto’s met vierwielaandrijving.

Een aantal jaar geleden verkocht Fiat nog een keihard “Nein!” aan Audi (ze spreken best een beetje Duits in Turijn) dat druk bezig is de SUV- en crossover-markt tot in de kleinste niche te vullen. Maar nu is de deal dus toch rond. Helaas weten we niet wat de prijs is die Audi heeft moeten betalen, maar het schijnt dat Fiat ook een bepaald handelsmerk wilde hebben voor een productlijn van één van hun eigen merken, te weten Fiat, Chrysler, Maserati, Dodge en Alfa-Romeo.

Zou het kunnen dat Maserati de naam Bora weer wil gaan gebruiken? Dat handelsmerk is door Volkswagen gebruikt tot een jaar of twaalf geleden én is een vrij belangrijke naam voor Maserati, dat in de jaren ’70 een coupé met die naam verkocht. Volkswagen lijkt echter gestopt te zijn met het verbinden van winden aan haar modelnamen, dus het lijkt onwaarschijnlijk dat de Bora-badge ooit nog weer nodig gaat zijn.

En zo leidt een fittie tussen Audi en Fiat tot het weggeven van een merknaam door Volkswagen aan Maserati. Een nieuwe Maserati Bora? If so, bedankt Audi!

Fotocredit: Autojunk.nl



28 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ach ja, lijkt me opzich een mooie ruil. Maar ik zie liever een Alfa met Q2 of Q4 dan een Audi Q2 of Q4……
@dutchdriftking: Amen to that.
@dutchdriftking: Denk dat Alfa alleen toestemming geeft aan Audi om ook die namen te mogen gebruiken. Niet dat Alfa er volledig afstand van doet. Mocht het toch zo zijn dat Alfa er afstand van doet, dan zijn ze nog erger dan die CDA’ers. Die verloochenen namelijk alles waar ze voor staan om maar even iets naar hun zin te krijgen.
@ziekegeest: Ik vermoed dat alle sportieve modellen een QV label krijgen. Daar is opzich ook niets mis mee. En de mindere modellen met een sportieve look en sportonderstel de toevoegint TI. Net zoiets als S-line bij Audi. Opzich een slimme keuze. Als ze het maar overzichtelijk houden.
via Android app
Je weet iets totaal niet spannends wel enorm spannend – als een soap – te schrijven ;)
Quattro zullen ze wel niet teruggeven hebben aan de Italianen ;)
Hoop dat Fiat er flink aan verdiend heeft, tenslotte hadden de Q2 en Q4 badges niet zo heel veel bekendheid. Maar het Q2 diff op een 147/GT diesel of 3.2V6 is wel een heerlijkheid.
En wat gebeurt er dan met Quadrifoglio Verde? Gewoon alleen een groen klavertje 4 of wat?
@kobus1967: dat is toch gewoon QV? Het gaat hier om Q2 en Q4.
Denk dat ze nog wat software over hadden en dat ze dat als bonus erbij hebben gedaan.
Nou ben benieuwd wat voor gedrochten van auto’s dit weer zal opleveren. Als ik Fiat was had ik de namen niet verkocht, puur als goede daad tegenover de mensheid.
Een nieuwe Maserati Bora zou wel gaaf zijn!
Alfa met Q2 diff, altijd goed. Audi Q2? Wil er dood nog niet in gevonden worden
Bora? Dat is toch een afzuigsysteem voor je kookplaat. 😜
@menaz: Je bent niet op keukenblog nu…
Alfa 4c met vette v8 van Ferrari als Maserati Bora….laat maar komeen
Van veronderstelling tot aanname tot feit in drie alinea,s.
Maar ik kan ook alleen de Bora bedenken als mogelijkheid..
@norge: Wat dacht je van een bak geld?
@CasperH
“Volkswagen lijkt echter gestopt te zijn met het verbinden van winden aan haar modelnamen”.

Dus ze gaan ook stoppen met de VW Passat ?
@crackdavid: dat ze stoppen met het verbinden van die winden aan hun namen, wil niet zeggen dat alle bestaande namen opgeheven worden.
@CasperH: Anders was de Golf ook verdwenen..
@crackdavid: ik geef m’n winden ook altijd namen
@CasperH

Best knap om in de eerste alinea een vraag te stellen, vervolgens een lap tekst te tikken waar een gemiddeld artikel waarover meer feiten bekend zijn jaloers op wordt, om vervolgens tot een vermoedelijke conclusie te komen zonder ook maar een daadwerkelijk antwoord op de vraag te geven.

Wacht dan even met het schrijven van het artikel totdat er meer feiten bekend zijn.
Q4 van VAG was niet bepaald om over naar huis te schrijven…..
“Zou het kunnen dat…”

“En zo leidt een fittie tussen Audi en Fiat tot …”

“Een nieuwe Maserati Bora? If so, …”

Ik vermoed deze misleidende-riooljournalistieke-gehuppel-techniek een mooie naam heeft?
En anders moeten ze er dringend eentje bedenken…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).