Audi maakt ruzie over Q2 en Q4, bevestigt komst nieuwe Q

Auteur: , 58 Reacties

Audi is van plan om, naar goed Duits gebruik, elke mogelijke niche in de markt te bezetten en heeft daar de rechten op twee typenamen voor nodig. Probleempje: die merknamen zijn al door een ander concern gedeponeerd.

Audi SUV familie

Alfa Romeo’s moederbedrijf Fiat weigert vooralsnog afstand te doen van de merkrechten die het heeft op “Q2” en “Q4”. Beide namen werden ooit gebruikt om verschillende Alfa-aandrijflijnen aan te duiden, maar zijn in de tussentijd (net als de aandrijflijnen zelf) in onbruik geraakt.

Omdat Fiat en Alfa dwarsliggne, is Audi er dus nog niet in geslaagd om de hele Q-spaarkaart (Q1 tot en met Q9) vol te krijgen. Van de Q2 zagen we al eens een voorproefje in conceptvorm. De Q1 moet op basis van de A1 de Benjamin van Audi’s SUV-familie worden en de Q4 moet het gat tussen de Q3 en de Q5 dichten. Daarnaast hebben we nieuws over nóg een nieuwe Q.

Rupert Stadler bevestigt nieuwe grote Q

Naast het kleinere spul en gesteggel over typenamen, heeft CEO Stadler bevestigd dat er binnen nu en vijf jaar inderdaad een grote Q aan zit te komen. Volgens Automotive News duidt dat op de komst van een Q8, maar eerder berichtten we al over de Q9. Het zal dus even afwachten zijn welke van deze twee typenamen wordt gebruikt, al zit de kans erin dat we ze over een poosje allebei gaan terugzien.

Deze grote jongen die naast de verse Q7 een plekje in het gamma zal krijgen mag rekenen op pittige concurrentie. Zo loop Bentley te plagen met de Bentayga, heeft Jaguar de komst van een crossover bevestigd en wachten we al een poosje op de Maserati Levante.

Daarnaast zitten de andere twee Duitse premiumreuzen natuurlijk niet stil. Mercedes-Maybach heeft het grote publiek alvast gek geplaagd met hun superdeluxe SUV op basis van de GL en natuurlijk de GLE Coupé, waar BMW nog steeds bezig is met de X7.

Om een lang verhaal kort te maken: er staan ons flink wat interessante ontwikkelingen te wachten in de top van het SUV-segment.



58 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Mooi, laat Marchionne zijn poot maar goed stijf houden….
Dat zal de grootheidswaanzinnigen leren….
@jrk68: Ik wacht nog liever 50 jaar op de volgende quadriofoglio wie weet blijven ons zo ook wat duitse suv’s bespaard
@jrk68: al is het maar om te voorkomen dat die gedrochten op de markt komen.
@jrk68:
Denk je werkelijk dat dit naamstrijdje Audi ook maar 1 seconde gaat tegenhouden in hun grootheidswaanzin? Die modellen komen er wel. Verzinnen ze desnoods wel een nieuwe naam, “Sportback” ofzo, dat naampje plakken ze ook volstrekt willekeurig op hun modellen. Zal voor een eventueel succes niks uit maken.

En als Audi maar met genoeg geld komt aanzetten, dan gaat ome Marchionne gewoon akkoord. Dat is namelijk gewoon een zakenman, die heeft waarschijnlijk echt geen blinde haat en nijd richting zijn concurrenten. Tenminste, dat mag ik hopen….

Daarbij lijken mij Q2 en Q4 nou niet echt namen die je kosten wat het kost wilt behouden.
Het houdt niet op, niet vanzelf…
Poot stijf houden Alfa! En mocht dat echt niet lukken, laat Audi dan heeel heeel dik betalen zodat de toekomst wat makkelijker weer rooskleurig wordt ;-)
@robin147gta: ik zou liever waardig sterven dan het merk te laten afdalen naar omgebouwde golfjes…
@ettie: Helemaal gelijk! Daarom heb ik het ook alleen over dik betalen voor de 2 benamingen, zodat de kas voor nuttige dingen goed gevuld kan worden en je verder niks met de VAG groep te maken hebt!
@robin147gta: couldn’t agree more!
Q3 sportback, probleem opgelost
Joh, anders koopt Audi de hele Alfa-toko toch gewoon? Audi blij want ze hebben de merknamen Q2 en Q4 in handen, Walter de’Silva blij want hij heeft het felbegeerde Alfa erbij en als de juiste zak geld op tafel komt is FIAT ook nog blij.
Alfaliefhebbers zijn natuurlijk een ander verhaal, maar aan de andere kant is het Alfa van de laatste jaren nou ook niet echt iets meer om trots op te zijn.
@Edge: ga mond spoelen met zeep!
@Joost1990_2: Begrijp me niet verkeerd, ik zie niks liever dan dat Alfa floreert en buiten het VAG concern blijft, maar met al die koerswijzigingen en het gebrek aan resultaat onder het bewind van FIAT begin ik langzamerhand toch te twijfelen of een verkoop aan VAG niet toch beter is. Buiten de 4C en 8C om heeft Alfa de laatste tijd erg weinig échte Alfa’s gemaakt.
@Edge: nog 5 maanden geduld en dan komen er weer nieuwe modellen, MET achterwielaandrijving
@Edge: Overig ben ik het met je eens dat het prima zou zijn als VAG Alfa Romeo over zou nemen.Zijn we van dat gezeik ook meteen af.
@sydney:
Dan begint het gezeik pas, dan is Alfa qua betrouwbaarheid weer terug in de jaren 70….
Als VAG nu net zo goed zou omgaan me Alfa als ze dat nu met Seat doen, dan heb ik dat liever niet. Goedkope semi sportieve modellen op basis van oude platformen. Dan wacht ik liever af wat Fiat in de pen heeft.

Overigens zijn de 147 en 156 top 5 auto’s qua aantallen, alleen overtroffen door de het enige “echte” alfa model de 33. Dus qua aantallen heeft Alfa het onder Fiat beter gedaan dan ooit.
@Edge: ik ben het er mee eens. Al dat Anti-vag altijd. Ik denk dat ze meer Q’s verkopen bij Audi dan alfa er ooit zal maken en gemaakt heeft.
@marc94: Als je 36 Q’s in je gamma hebt zitten gaat het natuurlijk wel hard he?
@Edge: Wat niet is kan nog komen.Porsche was ook op sterven na dood toen ze met de 924 kwamen.Een auto die (voor velen) te langzaam en te weinig Porsche was.De auto werd een succes en is misschien wel de reden dat Porsche nog steeds bestaat.Wat ik bedoel is dat je met een hit de kaarten er opeens heel anders voor kunnen komen te staan.Dat moet je overigens wel meteen doortrekken.Dus niet ala 156 en 147 en daarna het weer verprutsen met een veel te dure en te zware 159..
Als die dan ook alleen maar mogen rijden in respectievelijk kwartaal 2 en 4, zou dat een enorme win zijn voor het straatbeeld!
Tja, jammer Audi maar 23 jaar te laat… En laten we eerlijk zijn, niemand zit op de Q1, Q2 en Q4 te wachten… Behalve Audi dan.
@w0o0dy: Echt waar? Want ik struikel hier over al die BMW X’jes in de randstad! (Behalve de eckte, de X5)
@lekkaah: X5/6 en soms een x3 maar de x1 en X3 verkopen behoorlijk matig (en terecht!) al vind ik iedere suf ehm suv er eentje teveel. Zinloze meuk.
@w0o0dy: Echt? Denk je ook zo over de échte SUV’s? De G-Klasses, Defenders, en -om ook maar een moderne terreinwaardige bak erbij te nemen- de Range Rover? Dat zijn toch prachtige wagens.
@Edge: nou als je vaak dikke trailers moet trekken of terreinrijden soms noodzakelijk is OK, maar verder? Te zwaar, te hoog, te log, niet groot genoeg van binnen ivt de buitenmaten en dus niet echt praktisch. Een Range Rover is een alleskunner oké maar wie gebruikt 60% van wat het ding kan? Koop een MPV en je hebt meer binnenruimte, wil je lekker cruisen is een grote sedan of combi logischer, goedkoper en sneller bij dezelfde motorisering…
Nope all show, daar draait het bij 90% van de kopers van zo’n hok om… Uiterlijk en dan zijn ze ook nog eens vrijwel allemaal slecht qua styling..
@w0o0dy: Dat een auto praktisch is is voor 95% een bijzaak dunkt mij zo. Zie artikel hierboven.
@Edge:
Beetje jammer dat je het verschil tussen een suf en een terreinwagen niet weet….
Waar gaat het toch heen ..
Ik als audifan moet bekennen dat een Q2 en een Q4 mij een vreselijk hok lijkt. Laat ze maar lekker bij alfa.
Mmm ben benieuwd wat voor lelijk gebakje hier als SUV coupe naar voren gaat komen. Hij heeft in ieder geval zo een grote gril met 4ringen er op
Gaap
Is het een A1, een A3, een A4, A6, A7, A8, Q5, Q7 of Q3? Onee het is een Q4. Het staat op de achterkant.
@wessel04: dit!
Is het een q3 is het een q4. Nee dat is het niet. Het is een vernagelde Audi die je in je achteruitkijk spiegel ziet……… @wessel04:
@wessel04: oh man! Ik blijf er in, trek het niet meer!1!! Te grappig dit! Hoe verzin je het toch, hahaha….
Kap toch eens met die ‘grappen’. Allemaal.
Blijkbaar heeft deze strategie uitstekend gewerkt, want het word maar wat vaak gekopieerd door andere ‘premium’ merken.
Zie jij het verschil nog in je binnenspeigel tussen een 3-, 5- of 7-serie?
Of tussen een C- of S-klasse(coupé) ?
Of een lexus IS, GS OF LS?

Dacht ik al.
@awesome: Het is inderdaad al heel lang niet bijster origineel meer.
@awesome: ik snap wat je bedoelt maar voor mij gaat dat niet op en zie ik wel degelijk het verschil tussen die auto’s. Daarnaast hebben bovengenoemde merken allemaal wel een duidelijk eigen karakter. Iets dat bij Audi ver te zoeken is. Mijn frustratie richting Audi is ontstaan in de tijd dat ik er werkte en Audi in de eerste instantie nog inschatte als iets bijzonders. Echter na verloop van tijd kwam ik er achter dat, los van het feit dat het erg hard kan gaan, er kwa beleving of gevoel geen reet aan is om erin te rijden. Dit in tegenstelling tot bovengenoemde merken waar BMW waanzinnig sturende rij machines maakt en Mercedes geweldig comfortabele auto’s. Allebei met karakter. Daarnaast valt het me op dat de mensen die Audi’s kopen ook over het algemeen behoren tot het meningloze volk wat volkswagens koopt alleen dan met een iets dikkere portemonee. Oftewel voor de buurman.
Lijkt wel een spelletje kwartet. Mag ik van jou van de Q de 2?
laat ze nou meteen een Q12 maken, met die 6.0 V12TDI erin, 3 turbo’s erop en hup 900pk en 1200NM
@TDI-goeroe: Misschien een leopard tank iets voor jou?
@henkhupelschoten:

Neeeuh, zit geen tdi blok in. XD
@406_v6: heb je third-party cookies geblokkeerd?
QII en QIV. Opgelost…
Ik hoop dat ze bij Alfa NEIN blijven verkopen!
‘Het gat tussen de Q3 en Q5′ Sorry, maar is dat behalve een typebenaming er dan? Qua prijs en afmeting nauwelijks en daarbij is de Q5 toch al verwant aan de A4.Waarvan er ook nog eens een Allroad bestaat.Het enige wat ik me kan voorstellen dat de opvolger van de Allroad dus een naamwijziging zal ondergaan.De CrossCountry’s (XC) bij Volvo zijn immers ook per defenitie geen stations meer.
@sydney: Of natuurlijk een SUV coupe Einstein..
Alfa mag dan misschien op dit moment de benaming Q2 en Q4 niet gebruiken, Maserati doet dat wel. De vierwielaangedreven Masers heten tegenwoordig ook Q4 en ik kan me zo voorstellen dat de nieuwe generatie Alfa’s ook met vierwielaandrijving zullen komen, die dan weer Q4 gaan heten.
Dus inderdaad, gewoon Audi nul op z’n rekest geven. Hebben de Italianen voorheen nooit gedaan, en zie waar dat toe heeft geleid (Bora (Maserati), GT (Lancia), GTI (Maserati), om er maar een paar te noemen).
Is “Q8” ook niet een probleempje aangezien er al een oliemaatschappij zo heet…?
@ukbob: Haha goeie! Niet eens over na gedacht!
@ukbob: Nee, een Audi Q8 SUV en een Q8 benzinestation (ik geloof alleen in Nederland actief) is een natuurlijke combinatie.
@mashell: Italie heel feel en frankrijk en spanje volgensmij
@henkhupelschoten: Staat dat toetsenbord op engels ingesteld…. Moet natuurlijk “veel” zijn
@ukbob:
Dat Audi geen problemen met Rijkswaterstaat heeft gehad om de Audi A1 t/m A8….

Onbegrijpelijk
Goedzo, die namen lekker houden. Bovendien heeft Audi zelf Quattro van de Italianen gejat. Als ze dat destijds niet gedaan hadden, had Alfa niet hoeven uitwijken naar Q4.
Het sentiment in de reacties is wel vermakelijk.
De haat en nijd richting Audi stijgt naar ongekende hoogten. En waar gaat het om? Een tweetal suffe combinaties van een letter en een cijfer.

Dat je Audi niks aan vindt moet je zelf weten, maar om nou een klein feestje te gaan vieren omdat ome Marchionne weigert (vooralsnog dan, ik denk dat ze er wel uit komen) een naampje af te staan aan Audi? Dat is een beetje sneu, het heeft iets simpels, niet waar?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).