Audi Sport Quattro 1005 pk is Hollands meesterwerk

Auteur: , 67 Reacties

Kosten noch moeite gespaard, verschrikkelijk snel en su-per on-Nederlands. Toch komt dit 1005 pk grijze gevaarte gewoon uit de polder.

Ooit was er een tijd, toen deden een stel fanatieke autoliefhebbers en engineers bij Audi gewoon waar ze zin in hadden. Genoeg saaie burgerbakken gebouwd, het was tijd voor motorsport. Audi opende achter elkaar het vuur op haar concurrenten. Op het circuit en vooral ook ‘naast de baan’ behaalden ze grote successen. Het is de reden waarom nog steeds, van A1 tot A8, Audi auto’s met vierwielaandrijving verkoopt. Omdat Quattro.

In de eerste helft van de jaren ’80 begon het met de Quattro. Vierwielaangedreven, vijf cilinders en een turbo voorin. Dat concept bouwde Audi uit tot uiteindelijk een Sport Quattro (S1). Er was nog veel ‘basis’ Audi Coupé terug te vinden maar de wielen stonden veel breder op de auto en korter op elkaar.

Een wielbasis van slechts 2,2 meter. De Audi Sport Quattro was kort en dat viel op. Inmiddels zijn ze verschrikkelijk zeldzaam en onbetaalbaar. Als je al geld hebt, moet je er maar net een kunnen vinden. Daar besloot de schepper van dit project niet op te wachten. Met een schat aan originele onderdelen en een zelf opgebouwde 2,2 liter vijfcilinder bouwt Jeffer zelf een Sport Quattro die eigenlijk niet onder doet voor het origineel. Een replica dus.

Geen ‘originele’ 500 pk maar 1000 pk. Mede mogelijk gemaakt door een gigantische turbo en zelf gemaakte 4 inch aluminium uitlaat. Met vier rokende banden wegtrekken? Geen probleem. Een kwart mijl kan in iets meer dan 10 seconden. Een beschrijving van het project staat onder andere op ‘thuissite’ www.highoctane.nl. Dit is niet alleen een gaaf project, het is ook heel gaaf vastgelegd, op foto en video.




67 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
ik neem aan 4 inch rvs uitlaat in plaats van Al.
@xiran: Alu schrijft hij op driving-fun.com ;)

“Ik moest nog wel ff de uitlaat vervangen. Ik had 3,5 inch RVS. Deze gaf teveel backpressure. Nu heb ik er een 4″ aluminium uitlaat onder gemaakt. Inclusief de demper in alu”
@reistje: thanx, ik vond het vreemd een alu uitlaat.
Nu nog een cursus ‘omgaan met 1000pk’.
@betonstaal: Nu op Autoblog, morgen in de krant… met foto van audi om een boom gevouwen
@betonstaal:
Kijk daar heb je Walter Lol!
@StijnB: kijk je het filmpje ook even?
@betonstaal:
Deed ik, je kent Walter Röhrl toch?
@betonstaal: Heerlijk als je niet weet waar t over gaat. Hij had zijn syncro ring en diff kapot gedraaid op die run, zodoende dat hij de baan af draaide. Hoop mensen lopen hier allemaal hoog van de toren te blaten terwijl ze zelf net een fiets of auto van mams besturen.
Briljant apparaat. Ik kan dit enkel keihard toejuichen.
Toch trek ik hem eruit met mijn Passat 1.8T..
@marokkaanseheld: nouzeg, 190D toch maar verkocht?
@Alwood: Ja, de wegenbelasting komt er aan.. En ben vorig week met een rijke bitch verloofd, dus ja..
@marokkaanseheld: ik ook met mijn vliegend tapijt..

Goeie trekauto ook trouwens matcht mooi, beter als een lullige w204 oid..
@marokkaanseheld: Ja maar dat komt door jouw dubbele uitlaat en R36 badge, die heeft deze gozer niet, dus bij voorbaat is hij kansloos…
@gerard1710: Bedankt, ik waardeer u compliment enorm. Kusje.
Lekkere bad ass machine!
Alleen moet hij wel nog leren het onder controle te krijgen
De uber combi!
Ik ken dit project al langer, bij puur toevallig kwam ik de thread precies asn het begin ervan tegen. Gewoon fantastisch wat ermee gedaan is. En dat geluid van die 5-cilinder heeft me nog steeds kippenvel.
@ej20g: eigenlijk voor mij het mooiste geluid :)
Had je niet gehad met een BMW.
“Een kwart mijl kan in iets meer dan 10 seconden.”

Dat was die andere Audi, die wel op de baan bleef.
@rotarypowah: scherp, scherp. Gezien het vermogen denk ik dat als ie hem wel op de baan houd onder de 10 kan duiken.
Maat van me reed een run van 11 seconden daar in een FWD Civic met 417pk Dus dat kan harder :P
Zoveel technische kennis, en nog steeds filmen met een donut…
@volvo-s60-adept: een goede camera werd te duur. De hypotheek van zijn rijtjeshuis moest ook nog betaald worden (waar heeft ie die Audi eigenlijk van betaald?)
@ropbp: Jealous much?
In dat laatste filmpje blaast ie zn versnellingsbak en diff aan gort. Altijd jammer om te zien dat het spul niet heel blijft terwijl dit allemaal door te rekenen is!
Afgelopen zondag vlakbij Barneveld nog tegen gekomen op de A1 hahaha zat toen al als een gek te kwijlen! Heerlijke combo zo dit!
Zo’n dikke bak.. In zo’n saai grijs.. Zonde..
@Freewarefreak: vind het wel heel dik staan juist. Niet dat muizen grijs maar lekker donker, bijna komo grijs zowat. Maakt het lekker duister.
Beetje hoog op z’n poten, ziet er niet uit, vooral tijdens het optrekken dat voorkant op en neer.
Ik had het persoonlijk origineel gehouden (hooguit een sportonderstel), maar jah als hij er blij mee is, in ieder geval respect voor zijn passie.
@mmot05: Dit is juist de originele hoogte en dat uit z’n veren klimmen is dood normaal voor high power drag Audi’s iets met Quattro enzo. Krijgen ze het vermogen over het algemeen een stuk beter op het asfalt ipv het verliezen in wheelspin. Helaas ging dat bij de Bitburg run niet zoals gepland :P
@The_12oach: met origineel houden doelde ik eigenlijk algemeen, gewoon orginele staat
@mmot05: ja zo vatte ik het inderdaad niet op nee hahaha
Dat ding doet waar ie voor gemaakt is, onverhard rallyrijden
Holy hell wat een turbo
Ik vind het echt über vet, maar 1000 en 5 pk is iets te veel van het goede denk? Met 700/800pk moet hij toch wel sneller willen op de kwart mijl.
Mooi project alleen vind ik de auto te slap in de veren.
@rufctr01: En bij te stugge veren krijgen je meer wheelspin,
@rufctr01: dat doen zo’n beetje alle (Sport) Quattro’s. Zelfs de S1 ziet er tijdens het optrekken en remmen uit als een oude Amerikaan.
@ej20g: alleen dit is geen S1
@mikehks: het ging om het woord “zelfs”. Als zelfs de snelste van de snelste Quattro zo door z’n veren ging heeft dat dus een reden.
Voor het mooie wat lager maar in de tijd toen Audi verscheen met de S1 was hij ook aardig slap geveerd maar toch paar keer de pikes peak mee gewonnen.
Maar wat een heerlijk geluid zeg
Gooi een paar VAG deeltjes in de mixer en je krijgt Audi sport, hell yeah, me like.
Jullie weten ook dat dit geen echte Quattro is maar een replica? Dus zo zeldzaam is die niet.
@RickB: Zoals ook in de tekst staat? Ja dat weten we.. Dan nog is het zeldzaam, zeker met zoveel pk.
Staat al in het verhaal dat het ren replica is dus bedankt voor je opmerking ;)
Het zijn paar Audi’s in 1
Blijf het gek vinden dat die dan nog 10 seconden doet over de quarter mile. Een 911 Turbo met half het vermogen doet dit in 10.9!
Miss bredere banden?
@sebasjuhh: Wat dacht je van PDK? Dat maakt een groot verschil
Zo als er in dat eerste filmpje staat, daar heeft hij maar 570pk. Een vriend van mij was vorig jaar naar een audi meeting en daar was deze ook bij. Toen was de auto “nog maar” 570pk dus in de tussentijd heeft hij er flink wat extra uitgeperst,
Zit wel een lage 9 in.
Misschien wel 8 seconden runs…
1000pk.. alleen maar turbo lag dus
Vette coupe!!! En nog snel ook!
K ken de gast die ut filmpje gemaakt heeft….
Een stock Camaro SS doet een quartermile in 13sec. Met 420pk. En 1800kg. En dan doet deze 1005pk Quattro (die ook nog is lichter is) het slecht 2 tellen sneller? Wellicht toch een andere bakverhouding nodig. Verder wel een heel gaaf project. Geluid van die Audi 5 pitters is wel heel fraai.
Denk dat minstens de helft van de bovenstaande negatievelingen in de auto van mama stapt,met de helft van de cilinderinhoud en nog geen 10% van het vermogen.
Respect, meer kan ik niet zeggen. Kijk maar eens op de High-octane facebook voor meer informatie. Dan krijg je vanzelf bewondering voor al dit werk. Is geen plug and play karretje, alles zelf bedenken en maken.
@gemini:
Kudo’s !
wat hoor je beter ? Die turbo fluiten of die kutwind op de polders?
Tja het zoveelste knutsel project van een paar handige jongens, echt niet bijzonder meer heden ten dag. Youtube staat er vol mee. Knal er een gigantische turbo op en gaan.
Doe mij maar een origineel exemplaar veel zeldzamer.
@bofkont: Ja Youtube staat er vol mee…. Maar hoevaak zie jij er een in het echt? Toch wel bijzonder dus…
@crackdavid: Nee niet echt bijzonder meer, dit is al de zoveelste.
Respect voor het vakmanschap hoor.
Tuurlijk, de gemiddelde auto blogger deed dit al in zijn wieg.
NOT.
Alleen al het scoren van de juiste onderdelen, het vieze vingers hebben van het bouwen, het foutgaan de boel uit elkaar halen en maar weer opnieuw beginnen.

Enig idee hoeveel onafgebouwde projecten er niet in schuren garages en werkplaatsen staan ?

vroegâh zei je de beste stuurlui staan aan wal, tegenwoordig zitten ze achter de PC .

de meesten kunnen nog niet eens een Airfix modelletje netjes in elkaar krijgen.
@desjonnies: Check you youtube dit is nr zoveelste.
Uiteraard is het vakmanschap, maar bijzonder is het niet meer.
@bofkont: nummer zoveelste op een aantal miljard mensen. Als je het zo bekijkt is het opeens niet veel meer. Bovendien is het nog steeds bijzonder als je per merk, model of uitvoering gaat kijken.
Nog een filmpje van Jeffer die de “kliko” even lekker laat gaan ;)

http://www.youtube.com/watch?v=IGagSdJrrZg
Originele Sport Quattro’s hadden toch iets van 300+ pk? Toch geen 500 zeker? Ja, in proper Group B rallytrim natuurlijk, maar de straatversie toch zeker niet. 300+ was in die tijd al gobsmacking.
Mooi project!

Goed te zien dat de klassieke fout met de voorruit niet gemaakt is…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).