Een potente medium-SUV met een supercharged 3.0 V6 aan boord, maar u kunt hem straks niet bij de dealer bestellen. Eigenlijk is daar een hele logische reden voor.
In Europa opteren we vaak diesel boven benzine, en hier – evenals in Duitsland – worden we voorzien in een SQ5 met TDI-motorisering. Bovenstaande benzinevariant is dan ook voor landen als de VS, Canada, Rusland, Brazilië en Japan bedoeld. Qua uiterlijk verschilt hij verder minimaal, afgezien van een andere grille en het latere oliespoortje langs de tankklep.
De SQ5 levert 354 pk tussen 6.000 en 6.500 tpm en genereert zijn maximum koppel van 470 Newtonmeter al een fractie eerder; tussen 4.000 en 4.500 tpm. Een achttraps tiptronic-bak zorgt voor de krachttoevoer richting de vier wielen – Quattro is uiteraard standaard – en het sprintje naar de honderd gaat in 5,3 seconden. De versnellingsbak heeft twee schakelprogramma’s en handmatig van verzet wisselen kan via de stuurflippers. Bij 250 km/u grijpt een Herenakkoordbegrenzer in om je Autobahnplezier te vergallen.
De (stijvere) vering is met 30 mm verlaagd ten opzichte van de dames-Q5 en standaard staat hij op 20-inch velgen met 255/45-rubber. 21-inch is optioneel, evenals dynamic steering dat via het Audi drive select-menu kan worden ingesteld. Aan de buitenkant herken je de peutversie aan een gewijzigde grille en V6 T-badges op de spatborden. Oh, en hij komt in slechts twee kleuren: Estoril Blue en Panther Black.
Wie deze SQ5 met een verbruik van 8,5 liter per 100 km wil hebben, kan ‘m natuurlijk wel vanuit het buitenland importeren, waar hij in het derde kwartaal bij de dealers komt te staan. Op de Detroit Autoshow later deze maand beleeft hij zijn debuut.
Rest ons te vragen: wat heb je liever? Een SQ5 TDI met 313 pk of een SQ5 TFSI met 354 pk.
Voor mij de diesel. En 250/h met een hooppotig voertuig is snel genoeg voor de doorsnee bestuurder.
@ericc:
Ik ben wel eens meegereden over de snelweg met iemand die een Suzuki jeepje had, mijn god, wat was dat spannend. Ik weet dus precies wat je bedoelt.
@heidi:
Je kunt een suzuki jeepje van nog geen 1000kg en bladveren uiteraard niet vergelijken met bovenstaande type wagen. Overigens klopt het wel dat hoge auto’s klote zijn op hoge snelheid.
@jack_abarth: Ik vond me vader ze VW Transporter 2.5TDI anders perfect met 220, niks geen stress!:)
@jack_abarth: Niets aan de hand.. totdat je gaat sturen
@solmatje:
Of met stevige zijwind een vrachtwachel voorbij blaast….
Voor mij liever de TDI. Denk dat dat beter past bij het karakter van deze auto. Ben verder sowieso ook wel redelijk van de dieselgestookte apparaten.
Hoewel de V6 vast lekker klinkt ga ik toch voor de diesel, voor mij niet elke dag dat toerengejank voor acceleratie.
Maaruh Audi, stop die 313 pk 3.0 TDI eens in een A4!
@wimpster: Benzine V6 dus dan he :)
@wimpster: Helemaal mee eens. Een S4 of S5TDI zou mooi zijn, zeker als je er in normaal verkeer gewoon 1 op 13 mee kan rijden. Een V6 compressor is in deze tijd soms lastig te verantwoorden.
-edit: check!-
@Maarten123: ik denk dat dat vast nog wel een keer zal komen. let maar op.
@wimpster: Ik denk dat dat toerengejank wel meevalt dankzij die supercharger. Desondanks zou ik ook eerder de diesel kiezen.
@berlinetta: Hij heeft zn piekvermogen tussen 6000-6500 rpm, moet je toch aardig doortrappen hoor..
Hmm die SQ5 tdi heeft net zoveel vermogen als een X3 met de sterkste diesel. Die X3 is er vanaf €72000, de Q5 moet in Duitsland al €92000 kosten. Voor dat geld had hij toch wel meer vermogen mogen hebben…
@Alpinaa: wat l*l je nou? De Audi SQ5 TDI staat hier vanaf 80.000 euro bij de dealers, in Duitsland 92.000 euro lijkt mij dus erg vergezocht.
@kraakensmaak: ik lul niet. Dit stond in een autoblog artikel van een tijdje terug. De link staat in dit artikel. ;)
@Alpinaa: sorry maar kraakensmaak heeft toch wel gelijk, de vanafprijs in NL voor een nieuwe Audi SQ5 TDI is 79.900€, dan is het gewoon niet mogelijk dat een nieuwe SQ5 daar 92.000€ kost , een nieuwe SQ5 is te koop in Duitsland voor een vanafprijs van 58.500€
@arias: Dan geven we de autoblog redactie maar de schuld he…
@Alpinaa: owhh ik snap al wat je bedoeld dat was de Audi SQ5 TDI Exclusive Concept dat is een extra luxe versie van de gewone SQ5 TDI.die zal alleen voor Duitsland leverbaar worden in een gelimiteerde oplage van 50 stuks en die gaat een prijskaartje krijgen van 92.000€
Benzine versie, diesel rijd een stuk saaier ook al heb je meer koppel. Denk dat die supercharger veel goed maakt
Ik denk dat de diesel plezieriger rijd met zo’n auto. Hoge koppel vind ik fijner bij een SUV. We hebben destijds een X5 3.0d gehad. Die reed een stuk fijner dan de 3.0i. Veel minder geschakel en net zo snel. Ik vind die nieuwe koplampen niet zo. Maakt het nog anoniemer. Raar voor een S model van Audi.
Lieven geen van beide, maar als het moet dan de SQ5 TFSI. Ik zal nooit van mijn leven diesel gaan rijden.
8,5L/100km uit de benzine SQ5. Succes, gaat je van je leven niet lukken!
@gregorius: Inderdaad, dat is met de 2 liter diesel Q5 al bijna niet haalbaar, laat staan met een benzine. Reken maar op een liter of 12~13/100km…
@renezzzz: En heb je een fun gaat dit naar 15l/100km
Ik wil een BMW M3 F80 op diesel! Waar blijft die?
@heidi:
Neem lekker een M550d :)
Zonde de 3,0 Tfsi is juist zo’n lekker blok. Als ik een suffe diesel wil haal ik wel de gewone 3,0 tdi. Hoor weleens wat over sportbadges en zware auto’s, maar diesel vind ik al helemaal niet sportief. Dus daar vind ik al helemaal niet bij passen.
De 3,0 tfsi heeft ook veel meer potentie, simpele MTM of Abt chiptuning en dat ding gaat dik over de 400 PK.
Mij niet gezien in zo’n diesel.
Diesel is saai.
Doe mij maar de diesel. Gewoon heerlijk om lekker vroeg over veel koppel te beschikken. Het karakter van een dieselmotor lijkt me beter passen bij een Q5
Is NL binnengevallen door aliens die iedereen gebrainwashed hebben? Bijna iedereen gaat hier plots voor de “brandstof van de duivel”…
@Esprit_de_Flandre: ja, viel me ook al op! Waar gaat het heen met de wereld…
Diesel? Doe me dan deze maar! http://www.ducati.nl/bikes/monster/monster_diesel/index.do
Jammer maar ook terecht wij zijn een middelmatig zeik landje. Ik vind het dan ook niet zo gek dat merken en multinationals ons land weren.
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D
hmm SUV lijkt er niet echt op…meer een mix van sedan met een familie auto…
Dikke diesel
Met de 313Pk direct doorrijden naar Abt, nog meer Nm is een genot, zeker in een Q5