• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor ons

Auteur: ricardo, gepost 8 januari 2013 om 07:37 – 38 Reacties

Afbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor onsAfbeelding Audi SQ5 TFSI (354 pk) is officieel & niet voor ons

Audi SQ5 TFSI

Een potente medium-SUV met een supercharged 3.0 V6 aan boord, maar u kunt hem straks niet bij de dealer bestellen. Eigenlijk is daar een hele logische reden voor.

In Europa opteren we vaak diesel boven benzine, en hier – evenals in Duitsland – worden we voorzien in een SQ5 met TDI-motorisering. Bovenstaande benzinevariant is dan ook voor landen als de VS, Canada, Rusland, Brazilië en Japan bedoeld. Qua uiterlijk verschilt hij verder minimaal, afgezien van een andere grille en het latere oliespoortje langs de tankklep.

De SQ5 levert 354 pk tussen 6.000 en 6.500 tpm en genereert zijn maximum koppel van 470 Newtonmeter al een fractie eerder; tussen 4.000 en 4.500 tpm. Een achttraps tiptronic-bak zorgt voor de krachttoevoer richting de vier wielen – Quattro is uiteraard standaard – en het sprintje naar de honderd gaat in 5,3 seconden. De versnellingsbak heeft twee schakelprogramma’s en handmatig van verzet wisselen kan via de stuurflippers. Bij 250 km/u grijpt een Herenakkoordbegrenzer in om je Autobahnplezier te vergallen.

De (stijvere) vering is met 30 mm verlaagd ten opzichte van de dames-Q5 en standaard staat hij op 20-inch velgen met 255/45-rubber. 21-inch is optioneel, evenals dynamic steering dat via het Audi drive select-menu kan worden ingesteld. Aan de buitenkant herken je de peutversie aan een gewijzigde grille en V6 T-badges op de spatborden. Oh, en hij komt in slechts twee kleuren: Estoril Blue en Panther Black.

Wie deze SQ5 met een verbruik van 8,5 liter per 100 km wil hebben, kan ‘m natuurlijk wel vanuit het buitenland importeren, waar hij in het derde kwartaal bij de dealers komt te staan. Op de Detroit Autoshow later deze maand beleeft hij zijn debuut.

Rest ons te vragen: wat heb je liever? Een SQ5 TDI met 313 pk of een SQ5 TFSI met 354 pk.

Ook interessant!

  • Nieuwe Audi SQ5 met ABT dikspul heeft échte uitlaten!
  • Audi dealerschap onder water
  • Opsporing verzocht: deze SQ5 is gestolen tijdens proefrit
  • Dit betaal je voor de vernieuwde Audi (S)Q5

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, detroit-2013, q5, sq5

Vorig bericht: « Video: Gouden ASMA Mercedes S63 AMG is lelijk
Volgend bericht: Bugatti Veyron staat vanaf vrijdag op Nederlandse beurs »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    8 januari 2013 om 07:50

    Voor mij de diesel. En 250/h met een hooppotig voertuig is snel genoeg voor de doorsnee bestuurder.

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      8 januari 2013 om 11:12

      @ericc:

      Ik ben wel eens meegereden over de snelweg met iemand die een Suzuki jeepje had, mijn god, wat was dat spannend. Ik weet dus precies wat je bedoelt.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        8 januari 2013 om 11:24

        @heidi:

        Je kunt een suzuki jeepje van nog geen 1000kg en bladveren uiteraard niet vergelijken met bovenstaande type wagen. Overigens klopt het wel dat hoge auto’s klote zijn op hoge snelheid.

        Login om te reageren
        • MichaelvdBroek zegt

          8 januari 2013 om 12:05

          @jack_abarth: Ik vond me vader ze VW Transporter 2.5TDI anders perfect met 220, niks geen stress!:)

          Login om te reageren
        • solmatje zegt

          8 januari 2013 om 12:13

          @jack_abarth: Niets aan de hand.. totdat je gaat sturen

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            8 januari 2013 om 17:24

            @solmatje:
            Of met stevige zijwind een vrachtwachel voorbij blaast….

            Login om te reageren
  2. camber24 zegt

    8 januari 2013 om 07:51

    Voor mij liever de TDI. Denk dat dat beter past bij het karakter van deze auto. Ben verder sowieso ook wel redelijk van de dieselgestookte apparaten.

    Login om te reageren
  3. wimpster zegt

    8 januari 2013 om 07:53

    Hoewel de V6 vast lekker klinkt ga ik toch voor de diesel, voor mij niet elke dag dat toerengejank voor acceleratie.

    Maaruh Audi, stop die 313 pk 3.0 TDI eens in een A4!

    Login om te reageren
    • wimpster zegt

      8 januari 2013 om 07:53

      @wimpster: Benzine V6 dus dan he :)

      Login om te reageren
    • Maarten123 zegt

      8 januari 2013 om 09:55

      @wimpster: Helemaal mee eens. Een S4 of S5TDI zou mooi zijn, zeker als je er in normaal verkeer gewoon 1 op 13 mee kan rijden. Een V6 compressor is in deze tijd soms lastig te verantwoorden.
      -edit: check!-

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        8 januari 2013 om 22:35

        @Maarten123: ik denk dat dat vast nog wel een keer zal komen. let maar op.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      8 januari 2013 om 10:13

      @wimpster: Ik denk dat dat toerengejank wel meevalt dankzij die supercharger. Desondanks zou ik ook eerder de diesel kiezen.

      Login om te reageren
      • crackdavid zegt

        8 januari 2013 om 15:28

        @berlinetta: Hij heeft zn piekvermogen tussen 6000-6500 rpm, moet je toch aardig doortrappen hoor..

        Login om te reageren
  4. Alpinaa zegt

    8 januari 2013 om 08:28

    Hmm die SQ5 tdi heeft net zoveel vermogen als een X3 met de sterkste diesel. Die X3 is er vanaf €72000, de Q5 moet in Duitsland al €92000 kosten. Voor dat geld had hij toch wel meer vermogen mogen hebben…

    Login om te reageren
    • kraakensmaak zegt

      8 januari 2013 om 09:45

      @Alpinaa: wat l*l je nou? De Audi SQ5 TDI staat hier vanaf 80.000 euro bij de dealers, in Duitsland 92.000 euro lijkt mij dus erg vergezocht.

      Login om te reageren
      • Alpinaa zegt

        8 januari 2013 om 12:45

        @kraakensmaak: ik lul niet. Dit stond in een autoblog artikel van een tijdje terug. De link staat in dit artikel. ;)

        Login om te reageren
    • arias zegt

      8 januari 2013 om 15:23

      @Alpinaa: sorry maar kraakensmaak heeft toch wel gelijk, de vanafprijs in NL voor een nieuwe Audi SQ5 TDI is 79.900€, dan is het gewoon niet mogelijk dat een nieuwe SQ5 daar 92.000€ kost , een nieuwe SQ5 is te koop in Duitsland voor een vanafprijs van 58.500€

      Login om te reageren
      • Alpinaa zegt

        8 januari 2013 om 17:52

        @arias: Dan geven we de autoblog redactie maar de schuld he…

        Login om te reageren
        • arias zegt

          8 januari 2013 om 21:15

          @Alpinaa: owhh ik snap al wat je bedoeld dat was de Audi SQ5 TDI Exclusive Concept dat is een extra luxe versie van de gewone SQ5 TDI.die zal alleen voor Duitsland leverbaar worden in een gelimiteerde oplage van 50 stuks en die gaat een prijskaartje krijgen van 92.000€

          Login om te reageren
  5. civicfk3 zegt

    8 januari 2013 om 09:23

    Benzine versie, diesel rijd een stuk saaier ook al heb je meer koppel. Denk dat die supercharger veel goed maakt

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    8 januari 2013 om 10:10

    Ik denk dat de diesel plezieriger rijd met zo’n auto. Hoge koppel vind ik fijner bij een SUV. We hebben destijds een X5 3.0d gehad. Die reed een stuk fijner dan de 3.0i. Veel minder geschakel en net zo snel. Ik vind die nieuwe koplampen niet zo. Maakt het nog anoniemer. Raar voor een S model van Audi.

    Login om te reageren
  7. ej20g zegt

    8 januari 2013 om 10:11

    Lieven geen van beide, maar als het moet dan de SQ5 TFSI. Ik zal nooit van mijn leven diesel gaan rijden.

    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    8 januari 2013 om 10:38

    8,5L/100km uit de benzine SQ5. Succes, gaat je van je leven niet lukken!

    Login om te reageren
    • renezzzz zegt

      8 januari 2013 om 10:47

      @gregorius: Inderdaad, dat is met de 2 liter diesel Q5 al bijna niet haalbaar, laat staan met een benzine. Reken maar op een liter of 12~13/100km…

      Login om te reageren
      • renezzzz zegt

        8 januari 2013 om 10:51

        @renezzzz: En heb je een fun gaat dit naar 15l/100km

        Login om te reageren
  9. heidi zegt

    8 januari 2013 om 11:13

    Ik wil een BMW M3 F80 op diesel! Waar blijft die?

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      8 januari 2013 om 13:07

      @heidi:

      Neem lekker een M550d :)

      Login om te reageren
  10. anakiet zegt

    8 januari 2013 om 11:25

    Zonde de 3,0 Tfsi is juist zo’n lekker blok. Als ik een suffe diesel wil haal ik wel de gewone 3,0 tdi. Hoor weleens wat over sportbadges en zware auto’s, maar diesel vind ik al helemaal niet sportief. Dus daar vind ik al helemaal niet bij passen.
    De 3,0 tfsi heeft ook veel meer potentie, simpele MTM of Abt chiptuning en dat ding gaat dik over de 400 PK.
    Mij niet gezien in zo’n diesel.

    Login om te reageren
  11. redneckdarian zegt

    8 januari 2013 om 11:26

    Diesel is saai.

    Login om te reageren
  12. Pordon zegt

    8 januari 2013 om 11:53

    Doe mij maar de diesel. Gewoon heerlijk om lekker vroeg over veel koppel te beschikken. Het karakter van een dieselmotor lijkt me beter passen bij een Q5

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    8 januari 2013 om 12:18

    Is NL binnengevallen door aliens die iedereen gebrainwashed hebben? Bijna iedereen gaat hier plots voor de “brandstof van de duivel”…

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      8 januari 2013 om 14:56

      @Esprit_de_Flandre: ja, viel me ook al op! Waar gaat het heen met de wereld…

      Login om te reageren
  14. lacker zegt

    8 januari 2013 om 12:56

    Diesel? Doe me dan deze maar! http://www.ducati.nl/bikes/monster/monster_diesel/index.do

    Login om te reageren
  15. bempi zegt

    8 januari 2013 om 13:05

    Jammer maar ook terecht wij zijn een middelmatig zeik landje. Ik vind het dan ook niet zo gek dat merken en multinationals ons land weren.

    Login om te reageren
  16. TDI-goeroe zegt

    8 januari 2013 om 13:07

    TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D

    Login om te reageren
  17. drivingpleasure zegt

    8 januari 2013 om 15:53

    hmm SUV lijkt er niet echt op…meer een mix van sedan met een familie auto…

    Login om te reageren
  18. bmwe46csl zegt

    8 januari 2013 om 16:16

    Dikke diesel

    Login om te reageren
  19. lewis zegt

    8 januari 2013 om 18:02

    Met de 313Pk direct doorrijden naar Abt, nog meer Nm is een genot, zeker in een Q5

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North