• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi TT-(R)(S): stand van zaken

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 september 2007 om 15:04 – 34 Reacties

Audi TT-S by HZW


Het moment waarop de extra Audi TT-modellen groen licht krijgen lijkt dichterbij te komen. Tijd om even in het kort de geruchtenmolen door te lopen.

Audi TT-S

De TT-S (boven een impressie van HZW) wordt de lichtste van de 3 varianten. Hij is uitgerust met de bekende 2.0 TFSI-motor, die 265/270 pk levert. Aandrijving van de wielen is in handen van het bekende Quattro-AWD-systeem.

De auto is bevestigd en zal waarschijnlijk al aan het eind van het jaar in productie gaan. De onthulling zou dan wel eens in Tokyo kunnen plaatsvinden, of wordt het misschien wel Frankfurt?

Audi TT-R

Audi TT-R impressie

Volgens Motor Authority krijgt de TT-R een turbocharged 2.3 liter VR5-motor.
Deze moet zorgen voor een vermogen van 308 pk, en zal naast de TT-R in meerdere andere Audi-modellen gelepeld worden. In het oog springen de dikkere wielkasten, nieuwe bumpers en een verlaagd chassis.
Er wordt gesproken over een release op de Autosalon van Genève, in maart 2008.

Audi TT-RS

Audi Clubsport concept

De bruutste TT krijgt logischerwijs de naam RS mee.
Autocar heeft hier een artikel aan gewijd, en spreekt over een vermogen van 360 pk, waarmee de Audi opschuift richting Cayman S en M3-territorium. De RS zal veel styling-elementen van het TT Clubsport-concept (hierboven afgebeeld) gebruiken.

Als krachtbron wordt een turbocharged 2.5 liter vijfcilinder genoemd, die ook in de huidige generatie Jetta in de VS ligt. Dit doet denken aan de originele Quattro (Urquattro) die ook een kleine vijfcilinder met turbo aan boord had. Volgens ingewijden doet het geluid van de RS hier ook aan denken.

De TT-RS laat het langst op zich wachten, hij moet ergens in 2009 in productie gaan, maar er is nog geen goedkeuring voor verleend door de Audi-bazen. Mocht hij er wel komen, dan kijken we naar een auto die binnen 5 seconden op de 100 zit.

Waarschijnlijk zal de RS alleen als Coupé worden gemaakt, aangezien de kracht van de auto zich niet zou lenen voor een Cabrio.

Ook interessant!

  • TT RS Heritage is eerbetoon aan Ur-quattro
  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Audi TT is goedkoper, maar nog steeds te duur

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Cabrio, concept, Coupe, TT

Vorig bericht: « BMW wereldwijd nummer 1
Volgend bericht: Bugatti Veyron vs Eurofighter Typhoon »

Lees Interacties

Reacties

  1. RenJie zegt

    8 september 2007 om 15:11

    Maak er idd maar een coupe van, die cabrio is lelijk :)

    Login om te reageren
  2. Floris zegt

    8 september 2007 om 15:16

    Die HZW impressies zijn niet echt heel sterk elke keer…

    Login om te reageren
  3. Master_R zegt

    8 september 2007 om 15:57

    cabrio ziet er niet mooi uit ;)

    Login om te reageren
  4. MikeS zegt

    8 september 2007 om 16:03

    Coupé graag :)

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    8 september 2007 om 16:13

    Oh kijk eens aan VW heeft nog wat motoren gevonden die Audi ook wel kan gebruiken…..

    Login om te reageren
  6. hurm zegt

    8 september 2007 om 16:24

    hahaja die cabrio lijkt nergens op mt zn mini raampje :P

    Login om te reageren
  7. J zegt

    8 september 2007 om 16:57

    @ Rick; Als audi 1 motor gebruikt van de Jetta, wat zit je dan te zeiken? Bovendien zie je ook dat Audi weer met nieuwe motoren bezig is…(bijv. de 2.3 VR5 motor..)

    Login om te reageren
  8. jela zegt

    8 september 2007 om 17:06

    wat een gigantische modellenlijn gaat dat dan wel niet worden! dit vind ik echt positief nieuws, hoewel ze wat op mekaar lijken blijft audi absoluut mn favoriet, hoewel de meeste bmw’s en mercedessen ook helemaal niet mis zijn…

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    8 september 2007 om 17:08

    @J

    Ik zeiken? Nee hoor, zit hier gewoon op de bank TV te kijken en op Autoblog aan het reageren……Bergijp het dus ff niet…….

    “Als audi 1 motor gebruikt van de Jetta”

    Ik ga er even voor het gemakshalve ervan uit dat je Audi fan bent…….En als Audi fan durf jij dit nog ECHT te beweren?!

    “Bovendien zie je ook dat Audi weer met nieuwe motoren bezig is…(bijv. de 2.3 VR5 motor..)”

    Ja, mooi hè? Maar hoe lang denk jij dat het gaat duren voordat ook deze motor in een VW, Skoda, SEAT etc. gelepeld gaat worden?

    Login om te reageren
  10. Chief_S5 zegt

    8 september 2007 om 17:09

    @ J: Trek je maar niks aan van Rick Dos. Hij heeft het niet zo op auto’s uit de VAG-Groep. :)

    Ontopic: TT-RS, klinkt wel lekker. Laat maar komen.

    Login om te reageren
  11. Rick dos zegt

    8 september 2007 om 17:15

    @Chief_S5

    Nee, dat klopt. Ik heb namelijk het ongenoegen gehad om een VW én een Audi in mijn autobezittende geschiedenis te mogen hebben gehad….. ;)

    Login om te reageren
  12. jela zegt

    8 september 2007 om 17:17

    Haha, Rick Dos wint toch altijd de discussie :D maar ik vind wel dat ze bij de TT-S (in het midden van de voorbumper) alles onder die 3 mini-roostertjes mogen weglaten, zodat je een beetje een LP640 effect krijgt (haha, al de 2e audi die dan lambo genoemd wordt… :D)

    Login om te reageren
  13. naish zegt

    8 september 2007 om 17:31

    inderdaad erger je maar niet aan deze typische rick dos reacties, zit niet veel achter. neem ze al heel lang niet meer serieus

    Login om te reageren
  14. Rick dos zegt

    8 september 2007 om 17:51

    En gelijk heb je naish! Zou ik ook niet doen! Wie denkt die hufter wel niet dat die is?!

    Login om te reageren
  15. cheetacars zegt

    8 september 2007 om 17:57

    vinden jullie het logisch dat die cabrio er apart uit ziet het is nog een concept en die zijn vaak apart.

    Login om te reageren
  16. naish zegt

    8 september 2007 om 18:01

    @ rick dos Smile!

    Topic, leuk dat er weer een vijf pitter zit aan te komen. Laar maar komen

    Login om te reageren
  17. Philip zegt

    8 september 2007 om 18:23

    Audi gaat naar mijn mening toch iets te ver met de pk-strijd…

    Kijk maar naar de nieuwe RS6…

    Login om te reageren
  18. Xpert zegt

    8 september 2007 om 18:28

    Benieuwd naar de 5 cillinders…
    Stukje historie wordt teruggehaald :)

    Login om te reageren
  19. vØlvØ frǽk zegt

    8 september 2007 om 18:56

    jammer van het gay imago, want niets gaat boven een 5-cylinder geluid! :-D
    ben echt zeer benieuwd naar het geluid en de officieele foto’s van de RS

    Login om te reageren
  20. Nick zegt

    8 september 2007 om 19:02

    2.3 VR5?

    Wat is dat nou weer? Maak er op z’n minst een 2,5 liter VR5 van, á la Volvo’s T5, maar dan zonder turbo.

    Login om te reageren
  21. Chief_S5 zegt

    8 september 2007 om 19:09

    @ Rick Dos: Ik kan duidelijk merken dat je terug bent van vakantie, uitgerust en wel. ;)

    Login om te reageren
  22. Stef zegt

    8 september 2007 om 19:40

    Klote filter!
    Heb het nu echt gehad, hoeveel moeite kan het nou zijn om 1 ip adresje uit je spamfilter te halen???

    Login om te reageren
  23. Leejon zegt

    8 september 2007 om 20:14

    Die cabrio is lelijk :O Mt dat miniraampje! En veel te dik daarvoor … Laat dt maar lekker lang duren voordat die er komt, of het liefst helemaal niet

    Login om te reageren
  24. Hans Zwijnenburg zegt

    8 september 2007 om 20:27

    Ik heb toch het idee dat met de TT-R en TT-RS de zelfde bedoeld wordt.
    Verder ben ik een groot vijfcilinder fan maar dan wel van de Reihen (lijn) vijfcilinder en niet van de VW VR5.
    Al ben ik van mening dat het verhaal toch ergens op gebaseerd moet zijn.
    Ik kan me heel goed voorstellen dat een 5 cilinder lijn motor niet dwars voorin een TT past in combinatie met het Haldex/Quattro system.
    In de US Golf, Jetta en new Beetle zit hij er wel in (2.5 liter R5) maar dan alleen met voorwielaandrijving waarbij je de motor naar links kan plaatsen om hem er in te krijgen en dan vervolgens de lengte van de aandrijfassen aanpassen.
    Bij haldex/Quattro heb je die mogelijkheid niet omdat de cardan as toch min of meer in het midden van de auto moet zitten.
    In dit geval kan het zijn dat Audi de oude overleden VW 2.3 VR5 motor onder het stof uithaald en hem met FSI en een turbo weer bij de tijd brengt.
    Een VR5 is niet veel langer en zwaarder dan een R4 2.0 TFSI.
    Het lijkt me dan slimmer om een geheel nieuwe 3.0 VR5 FSI te ontwikkelen op basis van de 3.6 VR6 FSI, een pk of 400 is dan wel mogelijk.

    Hans

    Login om te reageren
  25. Segura zegt

    8 september 2007 om 22:21

    dat was trouwens in antwerpen

    Login om te reageren
  26. Rick dos zegt

    9 september 2007 om 01:29

    @Chief_S5

    Hoezo? Waar merk je dat aan dan? ;) :)

    Login om te reageren
  27. Brecht zegt

    9 september 2007 om 13:29

    Ben toch benieuwd hoor, over het fungehalte, had een intervieuw gelezen van de 2.0tfsi en 3.2l quatro.
    Ze zeiden dat de 2.0 even goede prestaties laat optekenen en verbruikt zo 2 à 3l minder dan de 3.2l.
    Zou zijn door de 200 kg méérgewicht en door de grotere cilinerinhoud.
    En dan waren ze in de alpen aant rijden en zijden ze alles van het rijgedrag van deze 2 motoren.
    De 2.0L klinkt lekker en is véél geiler dan het gedempte geluid van de 3.2L uit de golf r32.
    En ok qua bochten pakken moet de 2.0l niet véél onderdoen en geeft hij méér fun en laat hij soms zijn achterkantje is een stapje opzij maken.
    Wat dan de meerwaarde is van de quatro is uiteindelijk alleen de veligheid.
    En ja als je nu tegen 150 km/h een bocht neemt en daar staat een boom is het fataal voor ze allebei, dus zie ik het nu niet in van de quatrotechnolegie voor de TT!!!
    Dus koop je gwn een lekker goed uitgeruste 2.0l TT dan een karige 3.2l waar je minder fun aan hebt ;)

    Ontopic:
    Zoals ik hier heb vermeld zie ik hier ook het nut niet in van die sterke motoren die een pak te véél wegen.
    En dus minder rijplezier leveren.

    Login om te reageren
  28. lorenzo zegt

    9 september 2007 om 15:48

    Die auto is egt zo Mooi!!! Nie normaal Nice velgen Nice bumper

    Login om te reageren
  29. Mr. V8 zegt

    9 september 2007 om 18:51

    TT = gay

    Login om te reageren
  30. Windhoos zegt

    10 september 2007 om 18:23

    Heeeey Rick, weer verdwaald? Merce…. huhhh BMW zit drie maal rechts en dan de eerst volgende afslag naar links, dat je dat na al die tijd nog steeds niet weet zeg! Valt me van je tegen Rick ;-)

    Mooi trouwens dat de vijfcilinder terug komt! :-D

    Login om te reageren
  31. TT for life zegt

    12 september 2007 om 21:43

    @Mr V8

    TT = gay beschouw ik als een compliment aangezien die meestal smaak hebben.
    toch zo spijtig dat die johnny’s het niet apprecieren… NOT
    zoude ze toch weer een bloedmooie wagen verneuken die tjoeningsletjes

    Btw meestal komt zoon belachelijke commentaar van pubers die er nog ni van kunnen dromen om ooit in zo’n wagen te rijden.

    Dream on…

    Login om te reageren
  32. Hans Zwijnenburg zegt

    16 september 2007 om 12:12

    Eerst maar afwachten of het een 2.5 liter Reihen vijfcilinder wordt.
    Een 2.3 liter VR5 is toch een Volkswagen motor, ook al geeft Audi die motor een grote upgrade met FSI en Turbo.

    Hans.

    Login om te reageren
  33. Laidback zegt

    29 oktober 2007 om 15:58

    O God..
    TT rs.. een badkuip op wielen..
    Verbranden die handel..

    Login om te reageren
  34. Windhoos zegt

    29 oktober 2007 om 18:00

    Mee een Laidback ook niet mijn smaak, gelukkig gaat het hier dan ook om een prototype. ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North