Audi TT-RS versus bushalte: 1-1

Auteur: , 34 Reacties

Deze crash kent, zoals elke crash, alleen verliezers.

Audi TT-RS legt het af tegen een bushalte

Quattro permanente vierwielaandrijving kan je een scheut extra vertrouwen geven, maar het is geen garantie om niet te crashen. Daar kwam de 36-jarige bestuurder van deze 340 pk sterke Audi TT-RS hardhandig achter, toen hij met zijn vijfcilinder in de buurt van Stuttgart een Duits bushokje omver maaide. De schade: zo’n 60.000 euro aan de Audi, en nog eens 10 ruggen aan het bushokje.

Bewaar het voor het circuit (of een metrotunnel), graag… Wat wel weer ironisch is: het ongeval voltrok zich aan de Porschestraße, pal voor een Porschedealer. Zou de man al met zijn gedachten bij een alternatief hebben gezeten?

Met dank aan HZW voor de tip!

Foto credit: www.7aktuell.de | DB



34 reacties

Tsja….
Jammer van dat meesterwerkje van een 5 cilinder. Al is het een Audi…. Dit is gewoon kut…
That’s gonna hurt! Ach hoop voor de bestuurder dat hij er goed vanaf is gekomen.
@zakar36: Hij had hoogst waarschijnlijk wel een first aid kit in zijn handtasje zitten :p
@fejjie:

Wahahahahah LOL :P
hij hoorde de inruilprijs van de TT en dacht ” dan kan ik ehm beter gewoon claimen bij mijn verzekering”.
Alleen is Quattro geen permanente 4wd
@bleedingsun: Volgens mij zijn alle Quattro systemen vanaf de eerste generatie permanente 4WD geweest. Dat kan ik fout hebben natuurlijk, maar volgens mij is dat juist meer één van de wat onderscheidener kenmerken van Quattro als sport-AWD systeem.
@bozewolf: nee helaas, het Audi Quattro systeem schakelt in als het gebruik ervan nodig geacht wordt door de ecu.
Het kan ook zijn dat hij voor langere tijd vast ingeschakeld wordt, maar feit dat hij uitschakelaar is maakt hem niet-permanend.
@bleedingsun: Haha, ik lolde een beetje toen je permanend zei!
@alcantara: excuses. Dyslectisch momentje ;)
@bleedingsun: Quattro met torsen differentieel is permanent 4WD
Quattro met Haldex is niet-permanent, werkt on-demand.
Audi TT’s ( dus ook deze TT-RS ) is uitgerust met haldex differentieel.
Oef, moet je zien hoe die paal linksvoor naar binnen gedrongen is. Geeft je weer een ideetje hoeveel energie er ‘vrijkomt’ bij zo’n botsing. Cabine ziet er nog goed uit echter, al die airbags ook. Loopt ie toch maar mooi weg van zo’n klapper.

60k schade, dat zal toch wel de prijs van een nieuwe zijn dan? Ik heb de ballen verstand van schade schatten, maar dit zal toch wel een total-lossje zijn?



Dat blauw staat em overigens niet verkeerd.
@bozewolf: ja in Duitsland zal dat wel ongeveer de nieuwprijs zijn. ..
Geeft niks, busje komt zo.
Er liepen geen kinderen? ;-)
0-0 dus.
Wie is er op het moment bezig met een projectauto en is nog op zoek naar een lekker klinkende 5-cilinder?
En dat is nu juist het grootste probleem van de Audi TT RS, 90% van de tijd is het niets meer dan een veredelde voorwiel aandrijver.

Als de TT RS gewoon de 333 pk V6 aandrijflijn van de S4 zou hebben, dan zou je de TT RS zoals hij nu is (2.5 TFSI Haldex) compleet zoek rijden.
Met de sport diff en 40-60% Voor-Achter quattro zou het een veel betere rijders auto zijn.
Het belachelijke onderstuur is ook een gevolg van het on-demand 4WD systeem.
@HZW: dat zou veel te veel gewicht in de neus opleveren. Het zou beter zijn als ze het systeem permanent maakte, desnoods met meer vermogen achter dan voor. Dan hou je ook die lekkere 5-cilinder roffel in plaats van de laffe huil van de V6.
@HZW: Dan heb je dus gewoon weer een S4… De TT is een hele andere auto dan de A4, niet vergelijkbaar. De TT is in feite namelijk een veredelde Golf.
@Tommy2: eerder een veredelde Eos, als je het toch daarover hebt. De A3 is in dat geval een veredelde Golf…
@HZW: Hoe kan je uberhaupt een TT-RS (qua motor/vermogen -> rechte lijn) zoek rijden? Je moet echt met Porsche Turbo S, getunede GTR of ander getuned spul komen om een TT-RS op een rechte lijn eruit te rijden ;)
@Joerek: standaard gtr lukt ook al :p
Zelfde kleur als die lambo die tegen een bushokje aangereden was
Ik kan je vertellen dat de 2.5 TFSI motor zwaarder is dan de oude 3.2 VR6 die in de TT gebruikt werd.
184 Kg weegt die 5 cilinder, volgens mijn is de 3.0 V6 SC motor lichter. (kan even die info niet vinden)
Verder hangt de 5 cilinder ook als een blok lood voorin de TT RS.
Een TT-S met evenveel vermogen als een TT RS is sneller en stuurt een stuk strakker door de bocht.
Het grote nadeel van de 2.5TFSI is dat het een zwaar gietijzer motorblok is en geen licht aluminium.
Met Haldex zal het nooit permanente 4WD worden en al helemaal niet met meer aandrijving op de achterwielen.
@HZW: het ging mij meer om het feit dat de V6 met aandrijflijn in lengterichting gemonteerd is en de L5 met aandrijflijn dwars ligt. De V6 dwars leggen is een optie natuurlijk, maar de vraag is of dat past aangezien de 3.2 VR6 een stuk smaller is dan de 3.0 V6 met supercharger. De motor in lengterichting betekend bij Audi dat de motor relatief ver naar voor ligt, iets wat bij de dwarsliggende motoren een stuk minder het geval is. Ook is het systeem best permanent AWD te maken, echter inderdaad niet met Haldex. Maar dat een dwarsliggende motor met permanente AWD én meer kracht op de achterwielen wel kan is ook al bewezen. Hangt gewoon af van het systeem dat gemonteerd is.
Zonde van het bushokje!
Hoooo dat is goed schrikken! Als TT-RS owner ook in sepang blauw wordt ik niet blij van deze beelden.

Gelezen de reacties hier moet ik toch echt even het een en ander goed praten:

– Wat betreft quattro… deze haldex is een gen4 haldex. Dat betekent dat ongeveer 85% van het vermogen naar een enkel wiel gestuurd kan worden, ook de achterwielen!
– HZW: 2.5 TFSI motor is in zn geheel inderdaad zwaarder dan de V6 motor, maar dat komt omdat hier ook oa een turbosysteem bij komt kijken. Je zegt dat een TT-S met evenveel vermogen sneller is dan een TT-RS. Tja wat wil je zeggen, getuned vs niet getuned, TT-S is wat lichter ja. Maar een stage2 TT-S is pas even snel (0-100) als TT-RS. TT-RS is bijzonder makkelijker te tunen. Een getunede TT-RS (s-tronic) is GT-R (2012) snelheid. 0-100 in 3.3, 1/4m in 11.3. Een TT-S is eigenlijk een getunede 2.0 TFSI.
– Een TT-RS is NIET belachelijk onderstuurd. In een bocht op het gas breekt de achterkant uit, niet de voorkant. Ok, het is geen achterwiel aandrijver en op het droog is de achterkant bijna niet uit te breken, maar op het nat is hij speels als je het forceert.
@Joerek: eindelijk weer eens een reactie waar we wat aan hebben en van iemand die weet waar hij/zij het over heeft.
+1
Ik bedoelde te zeggen (TTS als voorbeeld) dat een TT met 4 cilinder en quattro met 340 pk sneller is op bv de Nordschleife dan een 340 pk TT RS omdat er veel minder gewicht in de neus ligt.
Hij stuurt daardoor veel scherper in, dan de RS.
Over TT RS tuning hoef je mijn niets te vertellen daar weet ik zo’n beetje alles van.(maar dat ter zijde)
Het meeste voordeel haal je bij de TT RS uit het onderstel en het plaatsen van een LSD.
Deze TT RS heeft maar ± 380 pk en doet een BTG rondje Nordschleife in 7.33 min.
Puur door de onderstel aanpassingen.

http://spiritt.smugmug.com/Nurburgring/Juillet-2012/i-8QnT6J7/0/M/ring201200028-M.jpg
@HZW: Jij bent niet toevallig R5T / Hans van ttforum? ;)
Ja, Toen ik nog actief was daar.
Maar de TT RS is een gesloten boek voor mijn, dus ook het TT forum.
Mooi gedaan, hij mag wel blij zijn dat het niet in België gebeurt is, dat mislukte bushokje van 120 000 euro had hem nog net iets meer gekost.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).