
Dit is een Audi 18/70 Type M, uit 1925. Wereldwijd zijn er nog 4 exemplaren, waarvan we nu zeker weten dat er eentje door de helft is gegaan. Audi Tradition, de afdeling die het historisch erfgoed van Audi beheert, heeft opdracht gegeven voor deze metamorfose. Op deze manier is heel duideljk te zien hoe de techniek en de assemblage door de jaren heen gevorderd is.
Jammer dat hiervoor zo’n uniek model is opgeofferd. Eén troost: de originele auto verkeerde in slechte staat. Het motorblok is compleet gerestaureerd en gelukkig intact gelaten. Daarnaast wordt het model wel een heel speciaal plekje in het Audi museum in Ingolstadt gegeven.
De werkzaamheden, uitgevoerd door Fahrzeugrestaurierung Rosenow hebben met elkaar zo’n 4.500 manuur in beslag genomen, verspreid over drieëneenhalf jaar.
De bodem van de auto is van glas gemaakt, zodat echt alles te zien is. Alles wat doormidden en of blootgelegd kon worden, is dat gegaan.
Autobloggert, binnenkort maar eens een educatief tripje richting Ingolstadt doen? ;)
zo die is echt mooi!
maar wel heel interressant :P
als ze dat nou eens met een veyron deden ofzow :P
Tip voor Autoblog:
Ga eens naar Ingolstadt en doe een werksbesichtigung in de fabriek.
Misschien mag je zelfs wel wat filmen, ook de ‘arrivals’-hal is erg leuk om te zien/filmen.
Ik zeg, succes!
ik wil wel eens het origineel zien en geheel gerestaureerd
Zo eentje kost zeker wel een miljoen omdat hij zo zeldzaam is
Zelfs toen maakten ze al saaie auto’s (in vergelijking dan) ;) !
Ip ban voor den Citrofiel aub.
(lolletjen eh ;) )
Audi’s hebben iets met door de helft gaan he?
lol ;)
Door de zorgvuldige manier van restaureren en het op deze wijze “openen” van de auto is het en mechanisch kunstwerk en schat op zich geworden van schier onvervangbare waarde. Vergeleken met zijn oorspronkelijke waarde zal die auto voor bepaalde kenners misschien zelfs meer waard kunnen zijn dan een ongeschonden origineel.
Voor dat bedrijf dat die auto’s opknapt mag je zo wie zo respekt hebben- die lui doen klassewerk. Ik heb daar wel eens een paar voorbelden van gezien op een autoshow ik meen bij Kasteel de Haar een tijdje terug- Echt Top-klasse tot in de details. Mooi werk.
Mag ook wel, Audi zal ze niet zomaar hebben ingehuurd ;) Kost Audi ook een kapitaaltje me dunkt.
Blijft een Audi, je kunt beter een BMW kopen!
Kom maar… wie hapt ??
Door de helft gegaan , wat is dat ? In tweeën gegaan of in twee helften gedeeld misschien… Ik zou het meer een exploded view in 3D (maar dan zonder explosie) willen noemen. Touwens , wat er overgebleven is van het origineel lijkt mij fors meer dan de helft.
[email protected] Audi saai???
Wat dacht je van Citroen?
volgens mij is dit de eerste audi die ik mooi vind.
Persoonlijk vind ik het zonde, toch een stuk zeer zeldzame autohistorie wat onbruikbaar wordt voor de weg.
En is er een log geplaatst wat ik misschien gemist heb, wat uitlegt wat er nu precies mis is met Audi’s en waarom er door sommige mensen zo ongefundeerd en dom op dat merk gereageerd wordt? Ik snap daar werkelijk niets van.
@Casper,
Bij veel log’s die over Audi, BMW of Mercedes gaan zijn er altijd liefhebbers van het andere merk (uit die 3) die hun niet-gefundeerde mening moeten laten gelden. De ander voelt zich dan weer aangevallen.
Een selectie van argumenten zijn : Mercedes=taxi, AMG=sneller, V10 van de M5 gaat altijd stuk, Audi=Saai, Audi=VW etc.
Allemaal BS tot zover…
Het leukste is natuurlijk om zo’n argument erin te gooien, zodat iedereen gaat happen. Dat gebeurt af en toe, en de ‘happers’ hebben dat nooit door. De reactie van C200 Kompressor hierboven is er eentje uit het boekje. (Let ook op de *wink* van Citrofiel)
@Juppe: De S85 motor loopt niet altijd vast, maar het gebeurt verhoudingsgewijs best vaak dat de zuigerpen of de drijfstanglagers stuk gaan.
Gebeurt overigens ook vaak bij Honda VTEC motoren.
Enne, Audi M-powerrr?!? :P
@Nick, probeer jij nou ook dat ssort argumenten te onderbouwen? tssss…. :)
Maar die duitsers mag je best afkraken hoor, maar van Honda blijf je af he? ;)
Hmm, ok, het viel me vooral op bij Audi de laatste tijd, maar dan ben ik weer op de hoogte :)
@ C200 Kompressor; Wat ik van Citroën vind? Nou, allesbehalve saai in ieder geval. Dat slaat echt nergens op! Ik heb het nu, voor de duidelijkheid, over het design, ja?
Minder? Nee, het zijn er nog altijd 4, alleen niet gerestaureerd, maar op deze manier geconserveerd. Wellicht nog wel van hogere waarde zo.
Grappig hoe Citrofiel met dezelfde comments als die hij altijd gebruikt voor VAG nu opeens hapt als een vis. Dat valt me een beetje van je tegen manneke :P