
Audi had in 2024 geen voorsprong door techniek, als we naar de verkoopcijfers kijken.
Gisteren kon waarde collega Jaap melden dat de verkoop van elektrische Mercedessen als een kaartenhuis in elkaar is gestort. En dat is niet eens heel erg overdreven, want het ging om een afname van 23%. Ligt dat nou aan Mercedes, of ging het bij de concurrentie net zo slecht? Die vraag kunnen we nu (deels) beantwoorden, want we hebben inmiddels ook de verkoopcijfers van Audi over 2024.
In 2023 waren Mercedes en Audi nog aardig aan elkaar gewaagd, maar het afgelopen jaar trok Audi duidelijk aan het kortste eind. Waar Mercedes 1,98 miljoen auto’s afleverde, kwam Audi niet verder dan 1,7 miljoen. Dat is een forse afname van 12%. Dit komt volgens Audi door “uitdagende economische omstandigheden, een zeer concurrerende markt en beperkte beschikbaarheid van onderdelen”.
EV’s kunnen we niet direct de schuld geven bij Audi. De verkoop van EV’s nam weliswaar af met 8%, maar dat is dus minder dan de daling over de gehele linie. Als we naar absolute aantallen kijken verkocht Audi 164.000 EV’s, waar Mercedes er 185.100 wist te slijten. Als je het zo bekijkt deed Mercedes het toch zo slecht nog niet.
Bij Audi was het grootste probleem niet eens China, ze kregen vooral klappen in de Heimat. Daar zagen ze de verkopen met maar liefst 21,3% dalen. Daarbij speelden EV’s wel een kwalijke rol, want de verkopen daarvan zijn natuurlijk flink ingestort in Duitsland.
Audi’s wereldwijde bestseller was de Q5, waar er 298.000 van verkocht zijn. Daarna volgen de A6 en de Q3, met respectievelijk 244.000 en 215.000 geleverde exemplaren. In Europa vond de A3 het meest gretig aftrek.
Tot slot pakken we nog even de Nederlandse cijfers erbij (met dank aan de Bovag). Ook hier zag Audi de verkopen afnemen, maar niet heel dramatisch. Audi verkocht bij ons 13.826 auto’s, 1,1% minder dan in 2023. Bij ons was niet de Q5 of de A3 de bestseller, maar de elektrische Q4 e-tron.
Ze hebben net de nieuwe A5, Q5, Q6 en A6 in de showroom dus ze staan er goed voor maar de Chinese markt moeten we gewoon afschrijven, het waren leuke jaren maar die zijn gewoon voorbij.
Denk dat de Chinese markt alleen maar groter gaat worden. En ja, Audi’s nieuwste line-up ziet er al een stuk beter uit maar de markt voor die prijsklasse is beperkt. Meerendeel van het volk zoekt gewoon een zo goedkoop mogelijke manier van transport.
Je hebt gelijk, de Chinese markt wordt alleen maar groter. Maar wat ik bedoel is dat die niet langer interessant is voor Duitse merken. De Chinezen rijden tegenwoordig het liefst Chinees, of dat is uit nationalisme of gunstig voor hun social credit score maakt niet uit.
EV’s zijn over de gehele linie sowieso niet het probleem, de verkopen wereldwijd zijn in 2024 ten opzichte van 2023 19% toegenomen!
Wel typisch dat “autoblog” steeds alleen de negatieve berichten deelt over EV verkopen (gisteren Mercedes, vandaag Audi), terwijl er dus meerdere merken moeten zijn met (fors) gestegen EV verkopen.
Dat zijn dan ws de China-merken, Tezla heeft immers (gelukkig) minder van hun lelijkeheid verkocht.
De Chinezen kopen ook voornamelijk EV’s, en objectief genomen zijn de Chinese EV’s soms stukken beter dan de Europese. Kijk naar Xiaomi, dat met hun allereerste auto al de Taycan alle hoeken van de ‘Ring laat zien.
Een enorm aangepaste en enorm gestripte Xiaomi die sneller is dan een Taycan, ik betwijfel hoe representatief dat is. Google voor de grap een ‘Xiaomi su7 crash on track’ en je hebt flink veel resultaten dat de remmen compleet hadden gefaald.
Maar terug naar Audi, ik hoop dat mensen massaal de A6 e-tron gaan kopen en niet in een Xiaomi pokerbank op wielen gaan rijden waarvan de remmen niet werken. Erg benieuwd waneer de A6 e-tron voor het eerst in het wild te zien is in Nederland.
Op het autosalon zag de A5 en de A6 etron er wel top uit, terwijl ik het gevoel had dat ze tot kort een achterstand hadden op BMW/Mercedes/..
Ik denk dat het met Audi wel goed gaat komen in 2025. Qua ICE en elektrisch hebben ze net een aantal mooie nieuwe modellen geintroduceerd. De kritiek is hoogstens dat de planning niet optimaal is geweest. Te lang weinig en nu een hele moop nieuwe modellen.
En er komt nog meer aan, nieuwe Q3, nieuwe Q7, A4 e-tron.