
Mercedes heeft geen geweldig jaar achter de rug. De verkoop van EV’s van Das Haus stort als een kaartenhuis in elkaar.
Net als alle Europese (en de meeste) autobouwers heeft Mercedes niet het allerbeste jaar achter de rug. De cijfertjes zijn nu binnen en zijn in sommige opzichten niet mals. De personenwagendivisie van Mercedes verkocht 1,98 miljoen nieuwe auto’s. Net onder de magische grens dus die de afgelopen jaren wel telkens geslecht werd. Met busjes enzo erbij zijn het wel 2,4 miljoen units.
Sec genomen is de teruggang in afzet te vangen in ‘maar’ drie procent. En uiteraard wil Mercedes het ook graag op die manier aan je verkopen in een ronkend persbericht. Maar als je door de cijfers heen kijkt, is het nieuws slechter. De nettowinst over de eerste drie kwartalen zakte volgens kwaliteitspublicatie Focus met 31,4 procent ten opzichte van 2023.
Qua aantallen zien we vooral teruggang in China (-7 procent) en in Europa (-3 procent). Trumpmenistan houdt Mercedes overeind; daar groeide de afzet juist met een indrukwekkende 9 procent. De S-Klasse is nog steeds koning van zijn segment (niet gek ook gezien de looks van de BMW 7-Serie), maar boet 14 procent in qua verkopen ten opzichte van een jaar eerder.
Echt matig gaat het echter bij de verkoop van EV’s. Maar liefst 23 procent minder elektrische units werden verkocht ten opzichte van 2023. Eerder schreven we al dat de EQE en EQS nauwelijks uit showrooms te branden zijn. Vooral niet in ‘Murica. Wellicht dat dit ook dit percentage verklaart. In Amerika, waar Mercedes het goed doet, worden sowieso relatief weinig EV’s verkocht. Het oude luxemerk weet dus nog wel klanten te vinden voor traditionele sterkhouders, maar niet voor hun nieuwe lijn elektrische auto’s.
Dat is slecht nieuws voor de toekomst, maar topman Ola Kallenius heeft zijn hoop gevestigd op de elektrische CLA. Mercedes heeft veel ontwikkeling in deze blepper gestoken. Het model moet daardoor onder andere een indrukwekkende actieradius hebben van 750 kilometer en heel snel op te laden zijn. Misschien belangrijker: de CLA krijgt ‘normale’ styling, waardoor het niet direct opvalt als ‘elektrisch model’ maar gewoon als ‘een Mercedes’.
Of het voldoende is om het tij te keren, zal de tijd leren. De vooruitzichten voor Europa zijn in ieder geval niet best. Een Volkswagen honcho liet onlangs al optekenen dat de Europese markt tenminste tot 2030 zwak zal zijn. Onze grote concerns zullen het dus over de grenzen moeten zoeken. Waarvan akte.
Ik hoef er ook geen, we mogen nog zeker tot 2035 ICE wagens kopen dus het zal zeker tot 2045 duren tot ik er één aanschaf. Je kan zeggen wat je wil over hoe superieur de EV is. Ik geniet van veel kilometers te doen en ik doe dit ook daadwerkelijk en ga ook echt niet in een Elonmobiel stappen.
Ik kan altijd heerlijk genieten van dit soort protesterende berichten van anderen. Je mag de wereld anders zien als ik, geen probleem maar je kan mij absoluut niet wijs maken dat als de EU het in de bol haalt een litertje 95 naar €5/liter te prijzen dat je dan nog steeds niet eens je horizon zou willen verbreden. Overigens houd ik ook van brandstof en ICE’s hoor – alleen niet van al die verkapte en bovenal onnodige belastingen.
Tegen die tijd kost E-Fuel van Porsche ongeveer 2,50-3€ de liter. En door inflatie is dat niet veel duurder dan die 2 euro nu. Prima dus.
Ik zou wel elektrisch willen rijden overigens, maar dan alleen de korte stukken. Voor de lange stukken een lekkere ICE voor de deur. Maar dat wordt weer kapot belast en dan is 1 ICE nog steeds een stuk goedkoper.
Je zegt Porsche dus wordt het duur en het lijkt er niet op dat die Porsche e-fuels naar heel grote hoeveelheden schaalbaar zijn. Dat zal waarschijnlijk beperkt blijven tot gebruik op het circuit.
Er kan veel gebeuren in 10 jaar. Ik verwacht dat Porsche hier nog wel ontdekt hoe ze moeten opschalen.
Haal liever mijn brandstof bij hen dan uit het midden oosten.
Ik wacht en hoor al jaaaaaaaren op het moment dat een liter naar de 5€ gaat…
ik zit daar zelf niet zo op te wachten om eerlijk te zijn…
Op wintersport met een Mustang Mach-e, gaat prima hoor. Rijdt in de bergen veel beter dan ICE want hoe stijl het ook wordt, de rust aan boord blijft hetzelfde.
Mercedes mag niet instorten, anders bel ik 112.
Ik heb een eqe gehad en nu een i5 wat een verbetering in alles heerlijk om 10.000 km te rijden zonder storingen!
Kun je een beetje meer vertellen wat voor storingen het waren? Ik hoef zelf nog geen electrische auto maar mijn partner heeft er weel eentje en de EQE leek me een leuke opvolger daarvan over een jaar of twee.
Bovendien zijn ze foeilelijk. Gedrochten,
Nou inderdaad. Hoe onaantrekkelijk kun je een model maken!
Ze zien er niet uit…
Voor een luxemerk missen de “EQ” modellen net te veel “uitstraling”.Als de nieuwe modellen wat meer een “echte” Mercedes look krijgen en iets betere specs.. dan trekt het vast bij. Tesla’s zijn ook niet moeders mooiste (behalve de model S vind ik dan, maar die is nu net weer belegen aan het worden…), maar daar is de prijs ook naar..
Als de EQE de looks had van de CLS of AMG 4drs GT dan verkochten ze (denk ik) stukken beter..
AMG 4 deur is anders ook moeilijk lelijk…
Je verwacht het niet… Te duur, te lelijk en technologisch achterhaald.
Waar je bij een verbrandingsmotor nog wel wegkomt met hele matige verbruikscijfers, valt je bij een EV gewoon door de mand door het korte rijbereik en de lage laadsnelheid.
Volvo is dan wel uniek, scoort slecht met verbruik cijfers van hun EV’s maar verkopen in NL erg goed
eerste drie kwartaken…
‘Murica 2 x kort na elkaar leest wat geforceerd.
Helaas lijkt het niet alleen aan het ontwerp van de buitenkant te liggen, ook de techniek is niet goed genoeg kennelijk. Zou er een merk komen die wel weer groot wordt door goede techniek met een aardig jasje in plaats van een gezocht jasje met wat techniek eronder?
Buiten dat er weinig vraag naar is zijn ze ook niet mooi te noemen he..
Thx
Iedereen heeft het nu wel over het uiterlijk en actieradius. Zonder een wappie te zijn wordt er weinig stil gestaan bij de keerzijde van de technologie in de EV’s als het gaat om ‘big brother is watching’ met zaken als wat er zoal van je bijgehouden wordt aan data,locatiegegevens,profielopbouw etc. Vergeet een Poetin,XiJinPing,Oom Donald of welke andere dictator dan ook. Het machtigste echte (nieuwe) sluimerende kwaad wordt/is/zijn Zuckerberg,Musk en Bezos. En we trappen er massaal in door het gebruik van oa Insta,Facebook,Amazon,WhatsApp en EV’s.Data is zowel goud als ook de bloeddiamant van deze tijd.
…en voor de bashers/haters. Lees het boekwerk aan voorwaardes van ‘geaccepteerde’ cookies eens door. En vraag je jezelf eens af of je op straat ook zo makkelijk aan een vreemde je je pinpas,paspoort of rijbewijs zou geven.
Maar waarom link je dat aan EV’s? Brandstof gebakjes hebben dat net zo goed. En veel erger nog, je mobiele telefoon heeft dat als hoofddoel. Dus zolang je met een mobiele telefoon rond loopt ben je hypocriet als je zeurt over big brother auto’s.
Waarom ik het link aan EV’s is dat de dinosap blikken van oudsher niet technologie gestoeld zijn en gaandeweg daarmee vergiftigd zijn. Ik ben die zogenaamde hypocriet die gedwongen is door de veranderende maatschappij om mee te gaan in de hype om connectie te houden met mijn omgeving. Ik zal de 1e zijn die weer zou overstappen op de ‘draaitelefoonbak met snoer’ als jouw dat tenminste wat zegt met je azijn GenZ opmerking.
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt heh? Ook brandstof auto’s zijn al jaren connected, want online verkeersinformatie en een bestemming van je telefoon naar je auto sturen wil je daar ook mee kunnen. En natuurlijk zijn ook brandstof auto’s technologie gestoeld, motormanagement, zuigers, inspuiting, remmen, allemaal technologie. Overigens ben ik gen X en verzamel T65 draaischijftelefoons, maar dat kon je niet weten je weet immers niet waar over je het hebt.
Hahah GenX, niet voor niks de Lost Generation. ‘Bestemming van je telefoon naar je auto sturen…’ succes bij een Ford model T. Weet wat jij moet doen Den Dolder intypen, is inmiddels weer een plek vrij voor jouw persoontje. Beter idee.
Als je als Mercedes de EQC niet tijdig vervangt dan moet je niet zeuren dat je weinig verkoopt.
Das kaarten-Haus dus..
Fantastisch om het ene na het andere artikel voorbij te zien komen dat ze die Electrische Vehikels aan de straatstenen niet kwijt kunnen
@wolflow misschien minder sprookjesberichten lezen en kijken naar de verkoopcijfers: in de echte wereld, want neemt de verkoop van EV’s en Hybrides alleen maar toe elk jaar, zie de bovag cijfers:
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/nieuwverkoop-personenauto-s-in-2024-op-de-valreep-gestegen
34,7% Full EV, 41,9% Hybride en slechts 21,9% Benzine en nog maar 1% Diesel in 2024