
Hon hon hon, deze Duits-Franse alliantie komt ten einde.
Als je een instap-Mercedes hebt geleased in de afgelopen jaren heb je ‘m wellicht een keer ontvangen. We bedoelen natuurlijk de dikke sneer van je collega die zegt dat je eigenlijk een Renault hebt. Uiteraard rijdt deze beste man zelf daadwerkelijk een Renault. Vermoedelijk een Laguna diesel uit 1998. Maar ja, het steekt toch he.
Gelukkig zul je dat in de toekomst niet meer meemaken. Mercedes stopt volgens Duitse media namelijk de samenwerking met Renault. Zij maken dat vooral op uit het bericht dat de T-Klasse en Citan het veld gaan ruimen. En dat er voor deze modellen, geen opvolger komt.
Nu kunnen we het ons voorstellen dat je even moet graven in je geheugen wat de T-Klasse en Citan ook alweer zijn. Je ziet ze namelijk niet elke dag en als je ze wel ziet, dan ‘zie’ je ze vermoedelijk nog steeds niet echt. Om kort te gaan is het de Kangoo van Mercedes (letterlijk). Een klein praktisch bestelbusje, waar ook een personenwagen van is gemaakt. Ooit waren deze auto’s immens populair in Nederland. De gloriedagen van de Citroen Berlingo en eerste generatie Kangoo.
Het duurde even voordat Jan Modaal doorhad dat een ‘busje’ niet echt comfortabel is voor de trip naar Arles in de zomer. Je kan wel ruimte hebben, maar geluidsdemping (klankkast) en verfijning staan toch op een ander niveau. Dat merk je niet direct bij een korte proefrit of een korte blik in de reclamefolder/showroom.

De markt voor de T-Klasse is dan ook inmiddels zo klein, dat Mercedes het niet meer de moeite waard vindt om erin te investeren. Ook de elektrische varianten van beide modellen moeten het veld ruimen. Mercedes belooft wel ondersteuning van bestaande klanten. Onderdelen worden 10 jaar gemaakt en cruciale mechanische onderdelen 15 jaar. Misschien ook door Renault, denken we dan maar (teehee). Ga jij de T-Klasse missen?





Is toch enkel een blok van renault in de benzine en diesel A en B klasses? Voor de rest wel volledig mercedes. Of heb ik dat mis.
Mijn ouders hebben ooit een proefrit gemaakt in een Mercedes Vaneo. Die werden spotgoedkoop nieuw aangeboden. Omdat de 1994 Galant toch al over de 250k km heen was, ik was 11 ofzo toen. Niet gekocht, mijn vader voelde zich niet veilig in die auto op de snelweg 😂 veel lawaai, schudde alle kanten uit. Uiteindelijk hebben ze een jong gebruikte 2002 Space Wagon gekocht.
Yes eindelijk dien bron buiten. Niks anders dan miserie mee met die modellen.
Kan iemand dit naar het Nederlands vertalen alstublieft?
Dus als ik het goed begrijp, gaan alleen de badge engineering modellen eruit? De {lichte} brandstofmotoren van Renault blijven?
Ik heb ook wel eens gehoord dat Mercedes de A- en B-klasse geen opvolger geeft.. Daarvoor moet je dan naar een Smart EV..
Volgens mij hadden de heren een borreltje te veel op toen ze dit bedachte: een renault motor in een mercedes. Wat motoren betrefd zie je dat mercedes ver weg staat van wat ze toenh waren. Degelijker kon gewoon niet,
Denk je dat ook maar één A-klasse rijder die je met 30 km/h te snel inhaalt op de snelweg weet dat er een Renault motor in ligt?
Mensen weten het niet en geven er niks om net als hoe de aandrijving is
Citan kom ik anders best veel tegen, vooral witte met een sport pakket. Wellicht dat het vaak demo’s zijn van Hedin Mercedes bij mij om de hoek. Vind het daar en tegen mooie bussen.
Busjes met sportpakket 😂😂😂 op al die drie en kleine 4 cilindertjes is het al lachwekkend, maar busjes helemaal. Soms zie je ook een peugeot bus met neppe uitlaten enzo, ik zou mij schamen.
Je ziet het meer bij de Volkswagens. Die worden verlaagd, speciale autostyle verlichting extra grote wielen eronder.
@Richmond: wel met het verschil dat die TDI’tjes voorin lekker potig te maken zijn, terwijl de meeste busjes van Franse makelij aardig astmatisch overkomen als je een te lichte motor neemt.
Al dit soort samenwerkingen loopt voor één vd twee slecht af.
Teehee😂 cupid me
Ten eerste: de K9K motor van Renault die (iets gemodificeerd) in diverse Mercedessen is gemonteerd is een prima motor. Weten ze inmiddels ook bij MB.
Ten tweede: de 1.3 benzine die samen ontwikkeld lijkt te zijn, heeft zich ook wel bewezen.
200.000 met de C180d (2015) gereden. Renault 1600 diesel motor. Probleemloos. Niet de snelste, maar met de MB-bak eraan puik rijden.
Dus blijf vooral in de huilmodus