
We hebben weer een zeldzaam snoepje gevonden op Marktplaats.
De V12 van Mercedes wordt helaas met uitsterven bedreigd. De Maybach S 680 is de laatste der Mohikanen. Dit is niet helemaal onlogisch, want de laatste modellen van Mercedes met V12 werden maar zeer mondjesmaat verkocht. In Nederland al helemaal. Een zeldzaam exemplaar heeft nu wel zijn weg gevonden naar Marktplaats.
Het betreft een SL 65 AMG, maar dan NIET de R230 met de welbekende dubbele ronde koplampen. Het betreft een SL van de R231-generatie, die als SL 65 AMG zo mogelijk nog zeldzamer is dan zijn voorganger.


In plaats van de M275 V12 heeft deze generatie de M279 V12. Dit is in de basis dezelfde motor: een 6,0 liter V12 met twee turbo’s. Er zijn echter wel degelijk verschillen: de M279 heeft geen directe inspuiting meer, de turbo’s zijn groter, de kleptiming is anders en zo zijn er nog diverse aanpassingen.
Qua prestaties leverde dit niet zoveel op: het vermogen steeg van 612 pk naar 630 pk, terwijl het vorstelijke koppel van 1.000 Nm gelijk bleef. Het verschil zat ‘m vooral in het feit dat de uitstoot een stuk lager was. Daardoor was deze SL 65 in Nederland zowaar een paar duizend euro goedkoper dan zijn voorganger, met een prijskaartje van ‘slechts’ €306.318.


De SL 65 was daarmee alsnog een ton duurder dan de SL 63, dus het niet gek dat deze auto zo zeldzaam is. Er staan slechts negen exemplaren van deze generatie op Nederlands kenteken. Dit exemplaar op Marktplaats is daarbij niet meegeteld, want die staat (nog) niet op gele platen.
De onderhoudshistorie vertelt ons dat deze SL 65 uit Japan afkomstig is. Gelukkig heeft de auto wel het stuur aan de goede kant, want linksgestuurde auto’s zijn een statusdingetje in Japan. De auto heeft net iets meer dan een ton op de klok staan en wordt nu aangeboden voor €124.500.
Jammer dat het een facelift model is.
Was een prachtige auto en de voorzijde van de facelift is eigenlijk ook best goed geslaagd. Helaas zijn ze echter de achterzijde compleet vergeten mee te nemen, waardoor het geen geheel meer is.
Lijkt me wel zalig om met zo’n soepele V12 roadster te rijden hoor.
Ben je niet in de war met de facelift van de R230? Die had wel nieuwe koplampen, maar nog dezelfde achterlichten. Dit is echt een volledig nieuwe generatie.
Deze heeft nog steeds het dak en voorruit van de R230. Een rond dak op een hoekige body ziet er nogal ‘moeilijk’ uit bij dit model.
Zou dit echt een collectors item worden?
Denk het niet. Eerder zijn facelift voorgangers. En de BS sowieso uiteraard.
Is dit het model waarop de SL BlackSeries (zonder klapdak) is gebaseerd? Hopelijk is deze V12 niet “lui” geworden omdat deze niet regelmatig is uit gelaten door de vorige eigenaar(s).
Een model (facelift) terug is de BS op gebaseerd