Nu kleine broer Q2 geboren is voelde de Q3 zich een beetje verwaarloosd. Daarom hebben zijn ouders uit Ingolstadt ‘m wat nieuwe goodies gegeven.
De meeste auto’s krijgen in hun leven maar één facelift voordat ze naar de verwarmde garage in de lucht worden verbannen. De Q3 (rijtest) heeft echter mazzel, want die gaat nog even door voor zijn derde jeugd. Jazeker, Audi meet de kleine SUV op basis van de vorige Tiguan nog even een strakker gezichtje aan.
De facelift mag niet zoveel naam hebben als de vorige, maar de door Seat gebouwde kleine SUV is pas sinds 2011 op de markt en moet met zijn ietwat verouderde skelet nog even op de markt blijven. Audi heeft nou besloten dat de beste manier om de Q3 fris te houden is om ‘m een trainingspak aan te trekken.
Zo komt er onder andere een nieuwe Audi Q3 S line competition editie beschikbaar en krijgen de Q3’s in ‘sport’-trim een ander front dat makkelijker te onderscheiden is van dat van de Q3’s in ‘design’-trim. De buitenste luchtinlaten zijn groter, de ‘balk’ door de grille is in carrosseriekleur gespoten en het centrale gedeelte van de Singlefram-grille is in ‘stone grey’ uitgevoerd. Met het S-line pakket is de grille uitgevoerd in hoogglanzend zwart en zorgt een spoilerlipje onderaan de grille in carrosseriekleur voor extra aggresiviteit.
De Q3 S-line Competition neemt de gewone S-line als uitgangspunt maar gaat zelfs nóg verder. Met deze variant krijg je onder andere ook hoogglans zwarte lak op de wielkasten, deurklinken, roofrails en zijspiegels. Aan de achterkant is de spoiler en de onderkant van de bumper glanzend zwart. Bovendien zijn er 19″ pornojetsers aanwezig. En S-line badges op de flank. Ook in het interieur komt de sportiviteit terug met kuipstoelen, een afgevlakt stuur en uiteraard nog meer logo’s. De prijzen van al dit moois zijn nog niet bekend, echter de huidige basisprijs van de Q3 met 125 pk sterke 1.4 TFSI is 36.190 Euro, dus dan heb je een indicatie van waar je uit gaat komen met extra goodies.
Wat vinden we van deze Q3. Kek wagentje of toch een beetje je opa in een trainingspak?
UPDATE: De importeur bericht ons zojuist dat de prijzen voor de Audi Q3 sport en Audi Q3 design ongewijzigd blijven. Beide zijn verkrijgbaar vanaf 37.590 Euro. De aangescherpte uitvoeringen zijn vanaf volgende maand te bestellen.
pinut187 zegt
Kek wagentje voor de vrouw..
baklava zegt
Ik zou er nooit een kopen. Maar het ziet er toch wel kek uit.
misterdrogba zegt
Ziet er vrij goed uit met de sportieve elementen. Bovendien zie ik ze vaak op de wegen in BeNeLux, hoewel ikzelf het een gedrocht van formaat vind.
bmwnumberone zegt
Alweer…
cadrez zegt
Meestal zie ik hem rijden op standaard velgjes van 17 inch in combinatie met ballonbandjes en halogeenkoplampen. Helemaal lelijk dus.
lekkerlinksrijden zegt
En weer terug naar Dacia
vagtroep zegt
audi de enige ECHTE premium in zijn klasse waar je na 5 vinkjes al over je budget zit en een liter olie er gratis bij krijgt bij en nieuw auto.
't Peugje zegt
@vagtroep: Zou je kunnen aangeven welk statement je precies probeert te maken?
vagtroep zegt
@straatzakelijk: nou de statement dat ze zich willen meten met Mercedes en BMW, dat ze denken dat ze zich naast die twee kunnen scharen. Dat bij die premium merken al hetgeen wat wij moeten aanvinken al standaard is. Ik verafschuw simpelweg audi niet hoor maar het is gewoon 4 ringen op een ander grill en de rest is bijna identiek tot aan de up
leeno zegt
@vagtroep: Wat een bullshit vertel jij, jij bepaalt niet wat premium is maar de markt wel. Als audi zijn wagens aan dezelfde prijs als BMW en mercedes kan verkopen dan wil dat zeggen dat er veel vraag naar audi is en dat ze gewild zijn. Voor mij is de definitie van premium dat je als merk je auto’s te duur kan verkopen en er mee weg komt. Als audi echt zo een troep is dan blijven die verkoopcijfers niet zo hoog dus ze doen toch iets goed en kom niet af met marketing want dat blijft ook niet duren.
vagtroep zegt
@leeno: pff dus jij beaamt dat een goed verkopend merk meteen premium is? Haha, lolbroek, absoluut, wie ben ik om het feit te vertellen dat audi geen premium is. Ik mag het wel vinden daarentegen! Dus volgens jou is volkswagen dan nog meer premuim als mercedes of bmw, want ze verkopen zowat het dubbele. Dude.. Are you srs?
leeno zegt
@vagtroep: ten 1ste heb ik al spijt dat ik gereageerd heb op iemand met zo een nickname en ten 2de begrijpend lezen is niet uw sterkste kant! Ik bepaal helemaal niets en ik zeg helemaal niet dat een goed verkopend merk premium is. Alleen dat de winstmarge op de 3 grote duitse merken gigantisch is. Ik persoonlijk vind dat ze dat alle 3 niet waard zijn maar de markt vindt dat wel en dat is voor mij premium. De kwaliteitsbeleving is enorm bij de grote 3 maar de kwaliteit is bij alle 3 niet beter als bij een gewoon merk terwijl de markt dat wel denkt en dat is ook premium. Ik persoonlijk zou wel een audi, merc of bmw willen rijden maar ik ga niet meer betalen voor minder. Gr
vagtroep zegt
@leeno: jij vind iemands menjng bs. Fat zegt al genoeg over iemand als jij die zo denigrerend typt. Ik zou eens een cursusje anger managment nemen ipv mensen hier zitten te af blaffen. Freaking audi fan boy
leeno zegt
@vagtroep: grapjas, iets troep noemen en dan wel serieus genomen willen worden. Ik ben totaal geen audi fanboy bye the way. Gr jonguh!
ablogjunk zegt
@leeno: Ik probeer jouw reactie “begrijpend” te lezen, maar kom niet verder door het overmatige gebruik van de woorden kwaliteit en premium.
vagtroep zegt
@ablogjunk: haha precies dat, hij ontkent dat hij een audi fanboy is. Face it gewoon. Audi is gewoon wannabe premuim met producten die niet langer meegaan dan een merc of bmw
trustmeiamanengineer zegt
Ik zie zowel de Q2 als Q3 eigenlijk nooit rijden, en terrecht.
parttimeautospotter zegt
@trustmeiamanengineer: misschien komt dat bij de Q2 omdat hij nog maar net uit is.
trustmeiamanengineer zegt
@parttimeautospotter: of omdat het een overpriced waanzinnig lelijk ding is.
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: overpriced is natuurlijk elke Audi, vooral de A1. Maar de Q2 is toch wel een bijzondere Audi, Audi heeft haar stinkende best gedaan maar het is ze gewoon niet gelukt die wagen saai te krijgen. De wagen is fris en vrolijk (denk aan de leuke recptioniste in een bloemetjesjurk), in plaats van saai en aggressief (denk aan een nors kijkende boekhouder in een grijs C&A kostuum). Audi gaat hier veel nieuwe en heel andere klanten mee krijgen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: het C&A kostuum dan wel met de logootjes eruit geknipt hé… Audi rijders vinden het vooral belangrijk wat anderen vinden ;)
esprit84 zegt
vermoeiende lijnenspel bij de C en D-stijl. geen fijne auto om naar te kijken.
Edge zegt
Bovenaan de grille zitten twee van die uitstekende stukken aan, precies tegen de koplampen. De onderkant van die dingen loopt niet gelijk met de onderkant van de koplampen, en de onderkant van die dingen loopt ook niet door d.m.v. een lijn in het design van de koplampen. Ben ik de enige wiens OCD opspeelt bij zoiets?
teijgher zegt
Heb de foto’s eens goed bekeken en ik zeg: kek! Zeker in banaantjesgeel met dikke wielen gewoon een leuke bak.
allesmetturbo zegt
Net een speelgoedautootje. Vond de vorige a5 erg mooi maar dit zou ik echt nooit willen rijden
berlinetta zegt
@allesmetturbo: Ik vond de Ur Quattro ook erg gaaf, maar dit zou ik nu ook niet kiezen.
allesmetturbo zegt
@berlinetta: ja super gaaf!
mzonneveld zegt
Ziet er goed uit zo in het geel en met die zwarte accenten! Uitgekozen door Wouter? ;-)
audiisthebest zegt
Ziet er gewoon goed uit
joost1990_2 zegt
Dit is geen facelift maar gewoon een actiemodel om wat klantjes te trekken. Daarbij is dit dus ook geen nieuwsartikel, maar een advertorial.
jrsmoke zegt
Aan de buitenkant oogt het best fraai, maar de MMI bediening a la A1 vind ik helemaal niks. Het interieur schiet naar mijn zin erg tekort voor de vraagprijs
toyotafortuner zegt
Vind hem nog steeds niet mooi.
steefvh zegt
Afgelopen tijd toch de Q3 vaak mogen bekijken maar deze valt naar mijn mening in de categorie “net niet” sorry kan het geen mooie auto vinden.