Na het bekend worden van nog een dodelijke ongeval waarbij Tesla's AutoPilot een rol speelde, beginnen de kille ongeval-statistieken waar Elon zich eerder nog achter verschool er steeds bleker uit te zien.
De elektro-liefhebbers van Elektrek melden namelijk dat de dodelijke crash van voormalig Navy Seal Joshua Brown in mei van dit jaar níet de eerste dodelijke crash met AutoPilot was.
In januari van dit jaar is er namelijk al een 23-jarige Chinees omgekomen in de Tesla van zijn vader. De man reed op de Hong Kong-Macau Expressway tegen een straatveger truck aan en kwam daarbij om het leven. Een dashcam legde het incident vast. De beelden (mogelijk schokkend beelden) zijn niet van de beste kwaliteit maar je kan er wel duidelijk op zien dat de truck op de helft van de rijstrook staat, omdat ‘ie bezig is de binnenkant van de snelweg te vegen. De Tesla lijkt op het oog totaal niet af te remmen voor de truck en vervolgens ploffen de airbags.
Het voorval lekt nu pas uit omdat de crash dit eerste half jaar onderzocht is door de autoriteiten zonder dat er verder ruchtbaarheid aan gegeven is. In juli hebben de nabestaanden echter Tesla aangeklaagd. Tesla zegt zelf in een reactie op CNET dat ze de crash niet goed kunnen onderzoeken omdat de auto tijdens de botsing zodanig beschadigd is geraakt dat ze geen data hebben kunnen uitlezen zoals ze dat normaal wel doen. Tevens zou de familie niet meewerken om extra informatie te geven over de crash. Officieel zouden ze daardoor niet weten of AutoPilot wel of niet aanstond ten tijde van het onheil.
Saillant detail is wel dat eindbaas Elon Musk zelfs afgelopen zondag nog doodleuk verklaarde dat er maar één dodelijk ongeval is geweest met Tesla’s AutoPilot. Op zijn minst een dubieus statement gezien het bovenstaande en ongetwijfeld pijnlijk voor de nabestaanden. Die hebben namelijk op televisie verklaard dat ze ervan overtuigd zijn dat AutoPilot wel geactiveerd was.
79 reacties
Laten we aub niet de veel te makkelijke stap nemen om bij fouten door de techniek (en waarbij de verantwoordelijke mens had moeten ingrijpen) allemaal als negatief nieuws te zien (ondanks de zeer tragische gevolgen…)
Andersom; vele miljoenen kilometers zijn afgelegd door auto’s zonder ingrepen door de mens, een waanzinnige mijlpaal wat mij betreft.
We accepteren fouten van een mens. Fouten van een computer niet, ook al maken ze veel minder fouten dan de mens. Daar zit de angel in het verhaal.
Laat ik het dan anders zeggen: een mens mag van de mens imperfect zijn. Een computer moet van de mens perfect zijn.
Het is echter wel zo dat veel software zo wordt geprogrammeerd dat als er een error (los eindje) ontstaat er herstart wordt. Dit wordt al gauw gezien als falen, maar dit is een goedkopere en simpelere oplossing dan een hele loop ontwikkelen waardoor er zonder te herstarten verder kan worden gewerkt. Ik neem echter aan dat dergelijke functies in de transportsector wel met het doel zijn gemaakt om waterdicht te zijn.
Daarnaast zijn dat soort functies die volledig autonoom rijden mogelijk maken voor zo’n lange tijd helemaal niet toegestaan.
Maar doordat tesla achteraf allerlei functies toevoegt aan een auto die haaks staan op Europese en landelijke wetgeving komen de ermee weg.
In de vergelijkende testen zie je echter dat de functionaliteit van Mercedes zo bedroevend en gevaarlijk is, dat de gebruikers vaak deze niet aan durven te zetten. Als aan 1 van de zijdes van de auto de strepen weg vallen, is de auto volledig lost en wordt de functionaliteit zonder vermelding aan de bestuurder gedeactiveerd.
Tesla had ten tijde van de dood van de Navy Seal 130 miljoen test-miles (208M km) gereden met autopilot. Nu zijn er door Tesla inmiddels meer testkilometers gedraaid.. maar vallen er ook steeds meer ‘lijken uit de kast’.
Of je assumptie van dat Autopilot daadwerkelijk veiliger is juist is, weet ik dan ook niet. Er zijn landen veel onveiliger dan NL zoals Amerika en de rest van de wereld, maar het aantal testkilometers van Tesla is nog gewoon te klein om iets betrouwbaars te zeggen over de dodelijkheid van het systeem.
Goed punt en er wordt ook te gemakkelijk voorbij gegaan aan het feit dat dit in feite een auto is met het prestatiepotentieel van een M (BMW) of RS ( Audi) niveau. Er rijden tienduizenden model S-jes rond. Als je eenzelfde aantal snelle andere auto’s ernaast zou zetten v.w.b. ongeval statistieken, dan heb je al beter vergelijkingsmateriaal. Maar dan komt er uiteraard ook nog de factor km’s bij kijken.
Ook wel ernstig dat deze dood zolang onbekend was.
Nog erger vind ik dat autopilot feitelijk alle besturing overneemt (rijden is kijken, gasgeven, remmen en sturen) maar Tesla onder het motto ‘het is een beta’ 0.0% verantwoordelijkheid neemt, als de besturing van Autopiloot leidt tot verkeersslachtoffer.
1. Deze Chinees
2. De Navy Amerikaan
3. Vorige week in Nederland tegen een boom, vermoedelijk met 180km/u
Ook al reed deze Chinees op AP, hoe kunnen ze de middenberm zo poetsen zonder de rijbaan af te sluiten – dat is vragen om gevaar. Dat de auto niet afremt of uitwijkt duidt er in ieder geval op dat de bestuurder niet oplette.
Dat is wat Tesla ook duidelijk probeert te maken; je bent zelf verantwoordelijk, blijf opletten.
https://www.bright.nl/nieuws/maker-autopilot-systeem-niet-blij-met-tesla
In de crashtesten werd de Model S wel goed beoordeeld:
http://www.autoblog.com/2014/11/05/tesla-model-s-scores-euro-ncap-5-star-safety-score/
Maar ik meen dat er meer zorgen waren over de veiligheid van de Model S. Wielen die afbreken door zwakke constructies, dat soort ongein. Iemand die dat kan ontkrachten of bevestigen?
Die pipo is een bekende Tesla hater en elke keer als hij het weer flikt, wordt hij door feiten gefileert door anderen. Niets wat hij post blijft overeind staan.
Er zijn veel mensen die Tesla dood willen hebben en deze meneer is een bekende. Negeren dus.
Er zijn al genoeg gruwelijke ongelukken gebeurd met Tesla’s waarbij de inzittenden er niets aan overgehouden hebben. Tesla’s zijn niet onveiliger als high-end BMW’S, Audi’s, Benzen, Volvo’s etc. etc.
Als er maar genoeg kinetische energie in het spel is, kunnen de veiligheidssystemen in auto’s en/of de organen in het menselijk lichaam het niet meer bolwerken. Ook (in) een E60/F10 niet. Iets met natuurwetten enzo. Maar je weet vast niet waar ik het over heb, gezien het niveau van je uitspraak. In welke klas zit je?
http://www.autoblog.nl/bmw-m5-van-dj-headhunterz-is-gecrasht-video
http://www.autoblog.nl/ouch-bmw-m5-f10-crasht-met-300-kmu
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/27/niet-slim-je-g-power-hurricane-rs-in-de-prak-rijden
http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/15/bmw-m5-rijdt-met-120-kmh-tegen-huis-aan
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/20/crashtest-bmw-m5-touring
Maar als jij het beter weet kom maar op dan met de artikelen die het tegendeel bewijzen.
Dat zegt toch helemaal niets. Serieus, als Autoblog je enige bron van referenties is, dan bitte, ga toch fietsten stelen.
Reken maar dat er ergens op deze wereld doden gevallen zijn in een zwaar ongeluk met een door jouw genoemd model. Even google opstarten hoor…
Hier !! 2 seconden Googlen levert dit op: een BMW-5 series op 22 Januari dit jaar in Engeland. Twee inzittenden dood, de derde inzittende gewond. De zwarte beemer reed veels te hard. Komt dat bekend voor?
http://www.ibtimes.co.uk/canary-wharf-fatal-car-crash-dodgy-blacked-out-bmw-should-was-speeding-1539550
Hoppa, 2 seconden in Google had ik nodig om jouw claim te ontkrachten.
Gebruik je hersens. Je hebt ze niet voor niets. Fijnkonijn’s natuurkunde-wet #4: Als het allemaal maar snel genoeg gaat en er dus genoeg energie in het spel is, wint moeder natuur altijd. Altijd.
Maar weet je, ik hou op. Je hebt gewonnen (want daar gaat het je toch om). Je bent geen gesprekspartner: Te dom, te wereldvreemd.
Er is een gezegde: “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience” (Mark Twain)
Ik sluit me daarbij aan.
http://www.nydailynews.com/new-york/queens/men-dead-car-overturns-queens-article-1.2671715
“From the pictures here that BMW could be an E39 or E60 which makes it a BMW 5 series of between 2003 to 2008.”
Bron: http://www.zimeye.net/pictures-another-accident-1-dead-as-bmw-is-ripped-to-pieces/
De comments beginnen onder die reclames.
You lose .!.
Een dodelijke crash met een bepaald type BMW wordt niet breed uitgemeten in de pers, maar ze zullen er vast wel zijn.
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/putin-driver-chauffeur-moscow-car-crash-killed-kremlin-bmw-mercedes-a7230211.html
Dus sinds de introductie van de E60 in 2003 is er geen enkele dodelijke slachtoffer gevallen…..ik denk dat BMW daar heeeeeel erg graag reclame voor zou maken…….maar helaas , zelfs BMW kan dit niet bevestigen. Jij gelukkig wel
Het zal daar anders gaan dan in ons land, maar hoeveel auto’s van RWS zijn er niet aangereden het afgelopen jaar, met afgekruisde banen, felle kleur en zwaailichten? Dit had iemand die zelf in controle was ook kunnen gebeuren.
Even op je radio kijken, BAM!