• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Australië krijgt een snelweg zonder maximumsnelheid

Auteur: robbie, gepost 16 oktober 2013 om 15:15 – 32 Reacties

Maximumsnelheid Australië


Liefhebbers van ongelimiteerd hard rijden kunnen straks niet alleen terecht in delen van Duitsland, maar ook in Australië. Op een deel van de Stuart Highway in Noordelijk Territorium zal per 1 februari 2014 de maximumsnelheid opgeheven worden.

Tot 1 januari 2007 was in heel Noordelijk Territorium geen maximumsnelheid en die situatie wordt straks dus, deels, in ere herstelt. Uiteraard komt dit plan van een politieke partij vlak voordat er verkiezingen zijn.

Je zal waarschijnlijk ook niet verbaasd zijn als we je vertellen dat diverse verkeersorganisaties niet zo blij zijn met deze plannen. De huidige maximumsnelheid van 130 km/u vinden ze hoog zat.

De Stuart Highway is 2.834 kilometer lang en loopt van het noorden naar het zuiden van Australië. Het deel dat vanaf 1 februari 2014 voor minimaal 12 maanden geen maximumsnelheid krijgt ligt tussen Barrow Creek en Alice Springsen en is zo’n 200 kilometer lang. (via: abc.net.au)

Ook interessant!

  • Video: zo stop je een spookrijder
  • Video: opeens stoppen op de snelweg
    Video: opeens stoppen op de snelweg
  • Snelweg oprijden zonder te kijken
    Video: snelweg oprijden zonder te kijken
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

australie, maximumsnelheid, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Ghe-O Rescue is bruter dan een Hummer
Volgend bericht: Alfred Morris heeft de mooiste Mazda 626 ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. fep739 zegt

    16 oktober 2013 om 15:22

    nog een reden te meer om Australië als vakantiebestemming aan te stippen :)

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      16 oktober 2013 om 15:24

      @fep739: Ik vind het nog al een eind rijden voor een beetje snelweg plezier..

      Login om te reageren
      • fep739 zegt

        16 oktober 2013 om 15:27

        @Vreddy_B: ginder een Holden Commodore SS huren en tussen de kangeroo’s sjezen :p

        Login om te reageren
        • w211 zegt

          16 oktober 2013 om 20:51

          @fep739: En de tarantula’s in de hoek van uw hotel kamer niet vergeten ;)

          Login om te reageren
      • Donstil zegt

        16 oktober 2013 om 16:21

        @Vreddy_B: Eind rijden? Hoe rij je precies naar Australië?

        Login om te reageren
        • Vreddy_B zegt

          16 oktober 2013 om 16:22

          @Donstil: Op de zelfde manier als dat je naar Texel rijdt. Maar dan de andere kant op.

          Login om te reageren
        • fep739 zegt

          16 oktober 2013 om 17:20

          @Donstil: slechte lezer eh … (huren) …

          Login om te reageren
  2. toroloco zegt

    16 oktober 2013 om 15:26

    Ongelimiteerde snelheid, moet kunnen. Volgens mij is daar weinig kans op een file, behalve bij de grotere steden zoals Darwin. Als je een road train raakt heb je wel pech, die stopt niet op een afstand korter dan 50m.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      16 oktober 2013 om 18:38

      @toroloco:
      Als je met 130+ een Kangaroo door de voorruit krijgt wordt je ook bepaald niet vrolijk, als je het al na kan vertellen.

      Login om te reageren
    • w0ut zegt

      17 oktober 2013 om 19:44

      @toroloco: road trains doen zelfs niet de moeite om te remmen voor ‘wildlife’ wegens te gevaarlijk. Meteen ook de reden waarom ze allemaal bullbars hebben. :-)

      Login om te reageren
  3. StijnB zegt

    16 oktober 2013 om 15:26

    But that’s 200 kilometers away! Ok, I’ll be there in 45 minutes…

    Login om te reageren
    • nickjdeg zegt

      16 oktober 2013 om 21:23

      @StijnB: ja lijkt me super cool als je dat zou kunnen zeggen haha.

      Login om te reageren
  4. stephano zegt

    16 oktober 2013 om 15:28

    Niet onterecht, in australië heb je soms snelwegen die honderden kilometers rechtdoor gaan, voordat je een afslag tegenkomt, of ook maar ander verkeer.

    Bijkomend nadeel is dan overigens wel, dat als je crasht, hulp soms ook dagen weg is. Maar dat risico teken je voor, zodra je het gaspedaal intrapt.

    Login om te reageren
  5. n54coupe zegt

    16 oktober 2013 om 15:39

    The kangaroo will never see you coming…

    Login om te reageren
  6. Vinny_93 zegt

    16 oktober 2013 om 15:40

    hersteld*

    Login om te reageren
  7. melkkoe zegt

    16 oktober 2013 om 15:43

    In NL word je geëxecuteerd, wanneer je met zo’n plan durft te komen. En op autoblog wordt je geassocieerd met een puber zonder enige rij-ervaring.

    Ik zal m’n mond dus maar houden

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      16 oktober 2013 om 15:53

      @melkkoe: Nederlandse snelwegen zijn dan wel van een iets ander kaliber dan de snelwegen in Australie. Daar is 200km maar een stukje snelweg, hier ben je na eenzelfde 200km de andere kant van het land en ben je vele op- en afritten gepasseerd.

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        16 oktober 2013 om 15:57

        @motoragent: in nederland kan het inderdaad eigenlijk nergens behalve de afsluitdijk. Rij er wel is op zondagochtend, en dan is het geen probleem op een tijdje 200 te rijden. Op andere tijdstippen doe ik het uiteraard wat rustiger aan, heb niet zo’n vertrouwen en de spiegelkunsten van onze medemens..

        Login om te reageren
      • melkkoe zegt

        16 oktober 2013 om 16:13

        @motoragent: een andere regel in NL: Niet sneller rijden dan de situatie toe laat.
        Klakkeloos de cruise control op 250km/h zetten doe je in Duitsland ook niet.
        Maar het zou toch prettig zijn om af en toe (zonder hulp van apps) iets sneller dan 130 te rijden in NL.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          16 oktober 2013 om 16:41

          @melkkoe: “Niet sneller rijden dan de situatie toe laat”

          Goed plan, op sommigen stukken snelweg zouden we prima 160km/u kunnen rijden zonder levensgevaarlijke situaties te veroorzaken. Helaas hebben we in Nederland meer dan genoeg mensen die nog nooit van verantwoordelijkheid gehoord hebben en dus meteen het gaspedaal naar de bodem trappen zodra het snelheidslimiet ten einde is.

          Login om te reageren
  8. 406_v6 zegt

    16 oktober 2013 om 16:01

    Het is wel te hopen dat de aussies ook [s]Bull-[/s] kagaroobars gaan leveren voor op de Porsche, Lambo, Ferrari, enz….

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      16 oktober 2013 om 16:47

      @406_v6: Ik denk dat ze toch eerder extra benzinetanks nodig hebben. Alice Springs ligt midden in Australië en is een dorp van 25 duizend inwoners. Ga je vandaar de bloedhete en lege woestijn in richting het noorden, dan is na 280 km Barrow Creek de volgende stop: 11 inwoners en zonder enige twijfel een hele grote benzinepomp. Maar die moet je wel kunnen halen.

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        16 oktober 2013 om 20:44

        In Australie moet je in het verkeer zo ongelofelijk oppassen.Op de Captain Cook Highway/Highway die in het zuiden een volwaardige vijfbaans snelweg is en af en toe over gaat in twee en eenbaans weggetjes door kleine dorpen tot ellenlange eenzame stukken richting het noorden af en toe onderbroken door de grote kunststeden richting het noorden moet je opletten op je snelheid,gordels(voor en achterin) de Politie treed er erg hard op.en slaap. In The outback moet je een betrouwbare 4×4 hebben met radio,GPS en vooral voldoende brandstof en water, gevaren lijken me daar evident, buiten het feit dat je nogal eens een dronken local in z’n LandCruiser tegenkomt.In het westen ben ik nog niet geweest, maar dat komt volgend jaar wel.

        Login om te reageren
  9. mout zegt

    16 oktober 2013 om 16:08

    Hele uitdaging voor de teams van World Solar Challenge!

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    16 oktober 2013 om 18:01

    In Australië zijn er immers nog vrijheidslievende lieden.

    Tenzij dat het nu terug ff gehyped is en er waarschijnlijk een paar snelheidsduivels op zouden razen zal dat niet misbruikt gaan worden.

    Login om te reageren
  11. rob5nismo zegt

    16 oktober 2013 om 18:39

    Zou webber zn red bull waggie mee krijgen als afscheidskado?
    Best leuk om daar dan mee over duel weg te knallen

    Login om te reageren
  12. tt123 zegt

    16 oktober 2013 om 20:45

    Ik laat onze audi wel eve naar australie laten importeren”schud nee”

    Login om te reageren
  13. mopar zegt

    16 oktober 2013 om 22:55

    Australie had al gedeeltes zonder snelheidslimieten. In de Outback is er geen snelheidsbeperking, maar dan zijn dan ook onverharde wegen dus snel rijden kun je wel op je buik schrijven.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      17 oktober 2013 om 00:11

      @mopar: ook dat is dan lastig.

      Login om te reageren
    • w0ut zegt

      17 oktober 2013 om 19:39

      @mopar: Heb ooit Adelaide – Perth gedaan. Lange stukken harde baan zonder beperking. Wel maar 2 baanvakken en geen middenberm. En soms natuurlijke vluchtheuvels in de vorm van kangaroos.. ;-)

      Login om te reageren
  14. betonstaal zegt

    17 oktober 2013 om 00:11

    Als Bugatti haar Veyron nu eens laat galopperen over die paar duizend kilometers, goede reclame enzo.

    Login om te reageren
  15. w0ut zegt

    17 oktober 2013 om 19:36

    Dat is toch al jaren zo. In 2003 heb ik me daar goed uitgeleefd met een Holden Commodore rental.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North