Alfred Morris heeft de mooiste Mazda 626 ooit

Auteur: , 138 Reacties

Dit is de door Mazda gerestaureerde 626 van American Footballspeler Alfred Morris. En omdat Morris de auto altijd liefkozend "Bentley" noemde zijn er wat speciale aanpassingen verricht.

Alfred Morris is een NFL speler en hij kan waarschijnlijk elke auto kopen die hij wil maar toch kiest hij ervoor in zijn Mazda “Bentley” 626 uit 1991 te rollen. Gewoon, omdat hij van zijn auto houdt. Toen Mazda daar lucht van kreeg besloten ze de auto volledig te restaureren voor de American Football ster die uitkomt voor de Washington Redskins.

In totaal besteedde Mazda 275 manuren om de 626 in nieuwstaat terug te brengen. Nieuw plaatwerk, roestverwijdering, een volledige revisie van de 110 pk sterke 2.2 liter viercilinder, nieuwe remmen, leidingen, uitlaat, de lijst is oneindig lang. Er moesten zelfs oude mallen opnieuw in gebruik genomen worden om bepaalde onderdelen nog te kunnen maken. Aan de buitenkant lijkt de Mazda volledig origineel maar omdat de nickname van de 626 “The Bentley” is moest er iets speciaals mee gebeuren. Daarom is het interieur voorzien van met leder bekleedde stoelen met een prachtige diamond stitch. De deurpanelen, het dashboard, de pook en het stuur werden van een bijpassende leerbehandeling voorzien en er werd een 7 inch Pioneer touchscreen stereo geïnstalleerd. Nice touch, Mazda!

Morris kocht de auto van een pastoor voor $2 dollar toen hij nog voor Florida Atlantic University speelde. Het is een handgeschakelde auto maar dat vindt Morris alleen maar mooi. Nu de auto eindelijk af was kon hij niet wachten om ermee te gaan rijden. Morris zegt dat de auto hem herinnert aan de tijd dat hij niet veel had en dat de auto hem helpt onthouden waar hij vandaan komt en dat hij hem daarom nog dagelijks wil gebruiken. Toffe kerel, die Morris. Als jij één auto mocht restaureren op kosten van de fabrikant zodat hij weer 20 jaar mee kan, welke zou dat dan zijn? En dat moet dan wel een auto zijn die je gehad hebt natuurlijk.



138 reacties

supergaaf om te zien.
Ik zou onze audi s4 van ’99 totaal willen restaureren.
M’n eerste uiteraard. E36 318 Executive cabrio! Wat een lekkere auto was dat om in te rijden..
M’n eerste auto natuurlijk, oftewel DE Mazdarati 323F (’93).
Wat heb ik toch heerlijk met die auto kunnen stieren.
Eigenlijk was die wagen leuker dan al m’n andere auto’s.
Dat waren allemaal nieuwe en ben je zuiniger op, een keer lekker aftrappen doe je dan niet meer.
M’n eigen Mazda, m’n MX-5 NA…
Datsun 100!!
Mijn eigen BMW E21 3.23i uit 1981. Ik hou ook van mijn auto dus BMW kom maar op.
Kijk, een sporter die wél autoliefhebber is!

Voor mij ‘Kliko’. Mijn antraciet grijze XM TD12 Break. Sweet memories.
Erg tof! Maar dit zal toch niet de enige auto in zijn collectie zijn? Ik zou zelf een 1969 Camaro of BMW E9 3.0 csi laten doen.
Een Fiestaatje uit ’96, 1.25 16kleppertje, 5-deursje, auberginekleurig. Disclaimer: gekregen van oma. Fijn karretje, maar roesten…

Man, wat voelde ik me slecht toen de nieuwe eigenaar ermee de straat uit reed.
@volvo-s60-adept: wow, wou precies hetzelfde zeggen! ik moest via de bijrijders kant me auto’tje in maar wat heb ik plezier gehad zeg.
fiesta 96′ 1.25 16v, ik had precies dezelfde haha
Jammer van dat interieur.
Mooier was geweest als ze hem helemaal origineel hadden gehouden.

En voor wat betreft mijn op te knappen auto :
Mijn Lancia Beta. Compleet met de fluoriserend gele stoelbekleding.
mijn vorige auto, dat was een eerste generatie nieuwe Mini Cooper uit 2001 in het blauw met Cooper S onderdelen. Ik was helemaal gek op dat autootje maar hij was al redelijk ‘op’ toen ik hem aanschafte. Heb hem weggedaan omdat ik als student de onderhoudskosten niet meer kon opbrengen. lekker scheurijzer was dat
Voor mij zou dat me oude Honda Civic 1.6 vti uit 1992 zijn! Heerlijke hoogtoerige motor en blijf het een mooie wagen!! Alleen de welbekende roest deed een afbreuk aan de auto.
Haha, mijn eerste keer sex-in-de-auto was in zo’n Mazda :)
@Brum: jij auto verkrachter dat je bent :p
Ik zou m’n oude E36 325i op laten knappen. Niks bijzonders, maar het is tegenwoordig bijna bijzonder om die nog een nette te vinden!
tweede keus: De calibra die ik nog een tijdje gehad heb
Mijn huidige uiteraard, de liefde van mijn leven (*hoopt dat vrouw niet mee leest*) Mijn Discovery II td5

Ik ben hard onderweg overigens. Ik zou er eigenlijk een sticker op moeten plakken:

Build by Land Rover, Re-Build by me :-)
@sketcher: Als je er toch een sticker van maakt, wel met een -t schrijven dan hè ;-)
@baasbas:+1&lol. Ik woon in het VK dus ik heb absoluut geen excuus, *facepalm*
@sketcher: Je woont er? Dus jij rijdt consistent aan de verkeerde kant van de weg en je leeft ook nog? Daar heb ik een hoop respect voor
@baasbas: Dat went wel, heb mijn LHD Disco ook meegenomen. Enkel onhandig bij het inhalen maar dat doe ik niet zo vaak.

Wat niet went is het oversteken, ik kijk nog altijd instinctief de verkeerde kant op en beland regelmatig
Niet zo moeilijk: M’n oude Kadett E GSi. Een echte oldschool hot hatch, vliegengewicht en een zeer gezonde dosis power. Zou Opel nog een hele kluif aan hebben om dat ding weer in ere te herstellen. Roest….
M’n Nissan almera 1.4S uit ’98. Moeten ze wel eerst een tripje Afrika inplannen…
Mijn opel C1 kadett coupé! Dat ding roesste onder mijn kont vandaan maar ik had hem graag terug gehd.
Mijn VW T2 surfbus, in blauw met roze en spiegelruiten! Uit 1974…
Fiat Cinquecento in het kanariegeel!
ohja, of mij 1991 Nissan Patrol R 2,8 Turbo Diesel. kan wel janken dat ik dat ding weg gedaan heb.
Mijn golf 3 vr6 highline uit ’95, heb hem weg moeten doen vanwege de kosten:(
Ik zou m in een garage stallen en koesteren als hij als nieuw gerestaureerd zou zijn:)
Een Sunbeam Stiletto (ja, zoek dat maar eens op…)

Of anders een NSU TT (gaaf maar onbetaalbaar), Simca 1000 Rallye, Renault 8 Gordini of een Hillman Imp. Zo veel leuk spul te krijgen dat totaal onbekend is bij velen.
@motoragent: heb je die allemaal gehad dan? Waarom heb je ze weggedaan als ik het vragen mag?
@potver7: Ik mocht willen dat ik die had gehad, sterker nog, dan zouden ze nooit meer de deur uit gaan. Helaas zijn ze allemaal vrij moeilijk te vinden, en niet zelden vrij duur (zag van de week een NSU TT te koop staan voor 60.000 euro). Vroeg of laat zal ik een van de auto’s uit het lijstje op mijn oprit hebben staan, maar voorlopig zal ik het moeten doen met een 106 Rallye, al zul je mij daar niet over horen klagen.
@motoragent:
Beste motoragent, koester die 106 Rallye, ’t is een -wat ikzelf altijd- boy-racer noem, zoals de Rally 1 en 2 van Simca, de TT’s van NSU. en de hete Renaultjes
Nu misschien niet gewaardeerd en verguisd, maar over tien jaar zul je lachen.
“OOOooooooh die heb ik ook toen gehad en kapot gereden, maar nu ik hem weer zie gaat m’n hart weer open ” of woorden van gelijke strekking; hoe vaak heb ik ze niet gehoord.
Iedereen is nu de Renault 5 Alpine en Alpine Turbo vergeten, omdat er een Turbo was met middenmotor, maar de hete FWD vijfjes worden rapido geld waard.

Nu ben ik bezig om een zeer zeldzame Subaru Impreza WRX STi type R version 5 limited edition op te bouwen (zo heet die echt)
Dit is een zgn groep N rallywagen en is nooit ergens anders geleverd dan in Japan.
Het exemplaar dat in mijn bezit is, is reeds omgebouwd naar LHD en kocht ik drie jaar terug in onderdelen.
Hij is nu gespoten en ik ga er binnenkort aan beginnen.
@desjonnies: Ik heb een geïnteresseerde die hem heel graag van me wil overnemen, maar twijfel blijft nog vaak toe slaan inderdaad. Ik heb een ph2, dus net iets minder gewild dan de ph1. 205 Rallye blijft natuurlijk het ultieme, maar die zijn zelden in goede staat te vinden..

Dit is de mijne:
http://i63.photobucket.com/albums/h138/DonkieTom/106%20Rallye/IMG_23731.jpg
@motoragent:
Mooi strak ding, blijft altijd zijn geld waard, geloof me, ook de Phase II
Op Autoscout 24 doen ze in Italie al door de € 2800 heen, in NL zijn ze qua prijs nog steeds ondergewaardeerd.
Mijne is trouwens ook wit en 100% orgineel.
@motoragent: die is wel heel strak, dat red ik niet met mijn 205 gti. Is het kleppendeksel orgineel blauw? Gele koplampen zijn trouwens win, die heb ik er ook ingezet.
@xiran: Nee, blauwe kleppendeksel is gewoon een klein probeerseltje. Oude lak was aan het afbladeren en de blauwe slangetjes naar de oil catch tank zaten er al op, dus dit leek me wel een leuke combinatie.

Gele koplampbolletjes zijn er op dit moment weer uit. Exterieur is compleet standaard, en er zit een compleet nieuw interieur in. Verder is de Rallye 25mm verlaagd en in- en uitlaattraject zijn aangepast.
@motoragent: Oh, en een setje aluminium ‘steelies’ van een Citroen C5.

15 inch, wat een maatje groter is dan origineel, en belachelijk licht (4.7 kg)
@desjonnies: apart, heb je foto’s. Ik hoop dat alle onderdelen erbij zitten, speciale onderdelen zoeken is een ramp bij zulke speciale auto’s.
@xiran:
Ik heb een hele reeks foto’s, zal ze eens posten op autojunk.
Onderdelen vallen wel mee, behalve de speciale delen voor de carosserie.
Gelukkig hebben we iemand die het onderdelenboek van de twee-deurs op CD heeft, ’t is dus niet onmogelijk.
En technisch is de wagen 100% hetzelfde als de vierdeurs STi.
@motoragent: bijna net zo gers als een Hillman Imp ( ;
@yerrie: Hillman Imp, Singer Chamois, Sunbeam Stiletto, allemaal een pot nat, en allemaal even gaaf!
@yerrie:
“gers”, kan niet anders dan 010, sorry rotterdam, jazeker Rohhohotterdam zijn !
@motoragent: suf, ik zie dat je dat zelf er al bij had staan, zit mij ineens te bedenken dat mijn ouwe vroeger de Reliant scimitar verkocht, weet niet of ze goed waren maar wel mooi
@motoragent: NSU, Simca, R8 Gordini, heerlijke auto’s, die heb ik liever in de schuur staan dan die Italiaanse meuk van tegenwoordig.
@motoragent:
Wordt niet paars van jaloezie, maar ik heb een eerste lak Renault R8S, het armeluis zusje van de Gord.
Nix geen roest en nog op orginele oude Italiaanse Maffia platen met ROMA als kenteken aanhef.
@desjonnies: Renault R8S, elders lees ik dat je nog een 106 Rallye hebt… en óf ik jaloers ben. Heerlijke no-nonsense auto’s!
@motoragent: En een Innocenti Cooper… en een Alfa Giulia. Goeie god…
Citroen AX 1.1i First Impression… Niet het meest opzienbarende vervoermiddel maar wel heel veel lol mee gehad. En nog behoorlijk zuinig ook!
Mijn 1e autootje: peugeot 306 XSi. Eigenlijk al gaar bij aanschaf maar toch een paar jaar veel plezier van gehad ondanks de kosten voor reparaties en meuk… Ik gok alleen dat er na de total los crash en de verkoop aan de sloper er weinig meer van t autootje over is :'(
Mijn Mazda 323 uit ’91. Hij staat er nog dus Mazda kan er meteen mee aan de slag!
Er worden veel eerste auto’s herbouwd… Ik ga voor mijn tweede: 1987 Suzuki Swift GTI
Dat zou dan de E12 M535I van mijn ouders destijds worden of mijn 1e eigen autotje Mini innocenti cooper
@yerrie:
twijfel bij mezelf
De Innocenti 1300 Cooper (Rood met zwart dak)
of de Alfa Giulia 1300 Super Nuova inhet pimpelpaars uit het jaar 1975.
De toen enige nieuw geleverde Paarse Giulia 1300 in Nederland
Heb toch al wat leuke auto’s versleten, maar als ik één moest kiezen die ik als nieuw terug kon krijgen dan werd het m’n 3e auto: VW Golf 3 VR6.
Erg gaaf project trouwens, die Mazda.
Erg leuk en inspirerend om te zien! Ik hou wel van dit soort dingen!

Echte liefde voor een auto die eigenlijk geen financiële waarde meer heeft, alleen een emotionele.

Top!!
Nice!

Mijn vader had een 626 2.0d Met 1 koppeling 340000 km gereden, 3 mensen leren mee autorijden + de auto moest elk weekend een zware aanhangwagen sleuren richting Franse Ardennen,
Buiten enkele botsingen nooit noemenswaardige kosten aangehad.

Ik had stiekem eigenlijk liever een 2.0I 16 klepper 4ws gerestaureerd zien worden…
Dan zou ik mijn laatste eigen auto willen voordragen. Een jaar terug verkocht omdat ik een leaseauto heb genomen. Op zich was het een verstandelijk (= financieel) juiste beslissing, maar ik heb er nog elke dag spijt van.
Dus: Staatslot kopen, jackpot winnen, mijn oude auto terugkopen van de huidige eigenaar en helemaal laten restaureren, die mooie zwarte Citroën C5 Ph.II Berline 2.2 HDi Exclusive automaat. Met créme leer en schuifdak. Dan meteen als upgrade alles erin wat de eerste eigenaar was vergeten aan te vinken, nl. stoelverwarming, fabrieksnavigatie en Lane departure warning. Kan dan mooi als dagelijkse auto naast de aan te schaffen collectie leuke klassiekers.
Eigenlijk ben ik stiekem al begonnen met de zeer grondige restauratie, maar als Peugeot het aanbiedt mogen ze het werk aan m’n 205 Gti uiteraard overnemen!
@erwh: Mooi zo, in goede staat verkerende 205 GTi’s zijn steeds minder te vinden. Succes met het opknappen!
@erwh:
Goed zo, en betaalbare onderdelen voor die Peugeot’s, heb zelf vorig jaar voor de leut nog een Phase 1 106 Rallye gedaan
Rij er regelmatig mee.
@erwh: ik heb weliswaar geen GTI maar ik zou die van mij (xs) ook volledig opknappen! Want het is een 205. Wat een fantastische wagentjes

Ook echt een leuk artikel trouwens, die man staat met beide benen op de grond.
Mijn eerste auto, een Mini Red (R)(H)ot uit ’89 met de nodige plekjes. Leukste auto die ik heb gehad om in te rijden.
Ohw en op de vraag terug te komen;

Vanaf komende januari heb ik de beschikking over een zeer mooie Peugeot 106 Ph2 Rallye welk ik zeker de komende 20 jaar nog wil hebben en hem dus ook zal koesteren!!!!
Escort Mk1 ’74
Tja, dat moet mijn ’86 CRX-je zijn dan. Erg veel plezier in gehad, eind vorige eeuw.
Maar ik ben bang dat die intussen veranderd is in een bergje roest.
wat een KONING die gast :)

Kijk hier droomt elke merk van, van zo’n ambassadeur.
Zelf zou ik graag mijn Alfa 147 opnieuw in nieuwstaat willen hebben. Nero Fuoco met zwarte lederen sportstoelen (met rode lijn in ’t midden), 17inch 3 gaats velgen type Supersport.

Ik was echt verliefd op dat ding, maar helaas ging 7 jaar geleden de versnellingsbak stuk op 115k km’s en is er toen een Octavia RS TDI voor in de plaats gekomen.

Die laatste werd afgelopen zomer vervangen door een E93 325d Cabrio.
@Rohrl-fan: Erg mooie auto, zeker met die velgen. Die moest en zou ik ook onder mijn nieuwe 147 hebben. Ik moet zeggen, die velgen waren echt enorm goed. Maar dat was het enige aan de auto wat na zes jaar en 130.000 km nog wat waard was.
Mijn eerste auto.. Kiki.
Rode 205 xs met GTI motor (130pk)
Ik heb haar nog steeds in bewaring, 2e keuze zou toch een E39 touring zijn (530i) blijft een hele mooie auto!
Mijn huidige auto, een Ford Escort 1.6D GL uit 1984.
Mijn zwarte 1988 crx tweede type… Wat een roest ellende
Toevallig een 626 uit de serie na deze. Mooie wagen.
Zo’n 626 had mijn opa vroeger ook, gave kar.
Mijn ex: een Alfa 75 uit 1992 met de grootste uitlaatpot ooit
M’n vorige auto. Fiat stilo abarth. Kunnen ze mooi even knutselen daar bij fiat! Wat een kut auto. Maar als ze ‘m goed krijgen, en betrouwbaar, is dat echt een topper.
Mijn allereerste auto, een Renault 5GTturbo volledig origineel. Na 15 jaar nog steeds spijt dat ik ze heb verkocht. :(
@hanse1: Ik heb die van mij inmiddels bijna 10 jaar en wacht op een restauratie, ze mogen mij gerust het werk uit handen nemen en hem weer piekfijn in orde brengen. Wat een geweldige auto,s zijn het. Niet kwalitatief, maar fun-wise!
Mijn saab 99 uit 1970, de 00-62-PF. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er met het ding gebeurd is… volgens VWE is het kenteken nog steeds geldig?
De Mazda dealers kijken met weemoed terug op deze modelserie, waren destijds niet aan te slepen. Mijn buurman had destijds de coupé versie.

Wat ik zelf zou restaureren? M’n oude Innocenti DeTomaso, van mijn eerste auto (Fiat 500) zijn nog genoeg goede exemplaren te koop.
Hehehe eindelijk eens een goedverdienende neger zonder 21 inch gouden velgen op z’n Bentley of Maybach…
Mijn cupracer, Renault 5gt Turbo, en privé Renault 19 16v Cabrio
Doe mij maar een Lancia Delta HF Intergrale evo uit ’93 geweldige auto’s om te hebben en te rijden
Mijn porno rode pOpel Kadett(illac)
M’n eerste nieuw gekochte auto: Peugeot 306 XT 1.8 automaat uit 1994. Full options kostte me in totaal FL 62.000,- (incl geluidsinstallatie). Tot voor kort stond ie nog in het RDW register JL-BR-62.
Lastige keuze! Denk toch de BMW e30 325iX Touring. Op een goede 2e en 3e plaats: Subaru Legacy Stationwagon 2.0 Turbo AWD (’93) en Peugeot 205 GTi 1.9!

Zo een Mazda hebben mijn ouders ook nog gehad, maar dan een 1.8 zonder opties ;) Deed het wel altijd!
M’n Cherokee. Love of my life. Kan geen M of Camaro tegenop. Al jaren spijt dat ik die weg heb gedaan. Was een 4.0H.O. Limited met werkelijk alle opties. Paar mooie maatgemaakte wielen eronder. Destijds gekocht van de eerste eigenaar, die wilde hem inruilen op een Saab die we hadden staan. Mooi dealtje gemaakt. Die helemaal strak, zou ik echt top vinden.
@E34M5Touring: Oei…. Wordt toch altijd jaloers als je over je Cherokee praat. Cherokee’s van alle generaties tot en met de huidige zijn zó tof!
@toyotafortuner: Mijne was van 91. Had, toen ik hem kocht (07) nog maar 170k gelopen. Dealeronderhouden. Echt een prachtding. Veel rondjes crossbaan mee gereden. Niet stuk te krijgen zo’n ding.
@E34M5Touring: heel tof! Deze (XJ 1984-2001) zie ik nog het meest. Hier in mijn straat staat altijd een KJ Cherokee (2001-2006). Zou ook nog wel eens een SJ Cherokee (1972-1984 broertje van de Wagoneer) willen zien.
@toyotafortuner: Ik zou graag nog een keer een Comanche willen hebben. De Pick Up versie van mijne. Maar dan wel flink aanpassen. De 4.0l is geloof ik nooit geleverd in die versie. Enkel de 2.5 i4 en TD. Dus motor omlepelen. Limited interieur er in. Dan kan je er lekker mee glijden. Lukt met een normale in rwd ook prima trouwens :)
Als ik dan toch moet kiezen om iets te restaureren, dan zou hiertussen wel gaan zoeken: http://motoresanu.blogspot.it/2013/10/para-onde-vao-os-carros-de-corrida.html
@Pixed: of (deel 2) hier: http://motoresanu.blogspot.it/2013/10/para-onde-vao-os-carros-de-corrida_11.html
@Pixed: shocking om te zien…. 300 SL Gullwings, antieke Bugatti, M3 met 59 km op de klok… en ga zo maar door.
@Pixed:

Ben er gewoon stil van geworden…
@Pixed: ik word hier echt verdrietig van.
Alfa alfasud 1.5 tii, metallic groen, met spoiler en helaas een paar roestplekken.
En een Alfa 75 epoca on het rood.
Mijn Saabje 900 Turbo Aero uit ’93 natuurlijk! Alhoewel, hoeft dan niet veel te gebeuren… Volgens de curator van het Saabmuseum is die van mij netter dan degene die in het museum staat!
@Svenska_Aeroplan_AB: Er bekruipt me ineens een heel lichte vorm van jaloezie: zo’n 900 Aero is wel de meest ultieme Saab ever. On topic, mijn 9-5 is met drie ton op de teller ook wel aan een grondige opknapbeurt toe: de lak van de ruitenwisserarmen begint een beetje dof te worden en het logo op de kap begint ietwat te bladderen.
@moveyourmind: Hahahaha. Wat zijn het toch topauto’s hè
Zou niet mijn eigen auto restaureren. Maar die mijn broer heeft gehad. Een mooie polarmeer blauwe Opel Omega 3.0 mv6 uit 1999. Deze had aan gepaste nokkenassen en was gechipt. Het was een beest. Nog nooit zo comfortabel 250km/h op de autobahn gereden.
M’n eerste en tevens gloednieuwe auto natuurlijk, een zwarte Peugeot 206 1.1i XN 3-DRS met bumpers en buitenspiegels in kleur als enige af fabriek optie. Afgeleverd op 26-11-99′
Mijn eerste auto was een witte Golf II 1300 uit ’84, die mag VW houden. Heb geen enkele auto bezeten die ik weer zou willen rijden. Na een jaar of 2-3 ben ik er meestal wel op uitgekeken. Maar een mooi gerestaureerde oude Porsche 911 Carrera 4S zou ik niet afslaan.
Onze 2de auto is een Honda Accord 1.8 vtec uit 2000 die pas weggaat als die weg is geroest. Mijn droom is om ooit een originele Accord type-r te kunnen kopen
Mijn witte 100nx gti zou ik wel eens in originele staat terug willen zien.
Doe maar mijn Volvo 264TE
Mijn eerste Volvo… de bordeauxrood metallic 850 20v die ik na 5 jaar heerlijk probleemloos roffelend rijden helaas weg heb moeten doen wegens teveel onderhoudskosten. Was mijn eerste auto die ik niet na een jaar zat was en elke keer als ik er weer 1 zie rijden begint t weer te kriebelen, wat zou het toch geweldig zijn om er 1 in nieuwstaat te hebben……..Of nee toch De Alfa 33 16v die mij slapeloze nachten bezorgd heeft met al zijn mankementen maar áls ie het deed , man wat een super auto was het dan! Dus als ik er 2 mocht kiezen dan worden het zeker deze 2.

Hoewel…… nu begin ik ook te mijmeren over mijn 350 sel waar ik 2 jaar in gestuurd heb, lastige keuze
Restauratie project gehad.
Opel Commodore 2.8 GS/E coupe handgeschakeld appelgroen overgespoten naar micagrijs met vinyldak, en twotone zwarte binnenbekleding totale restauratie is tot op het laatste boutje uit elkaar geweest.
Spijt dat ik niet gerestaureerd heb:
Opel Senator 3.0 E CD 1991 full opties, wat een kar wat een luxe wat een droom van een auto.
Opel Senator A2 3.0 E 1985 met ABS en automaat met lockup.
Alfa Romeo 155 2.0 TS 16v WB 1995 rood wat een snelheid en wat een souplesse.
@hanzel: kijk nog iemand met de voor liefde voor grote sedans. Alle top wagens. Maar bij de senator 3.0 CD gaat mijn hart sneller kloppen.
@arjontje:
Ik had heel graag de 24 klepper gehad maar die waren toen/nu zeldzaam en zeker een goede is/blijft zeldzaam, dus had ik toendertijd gekozen voor de “normale” 3 liter CD uitvoering met digitaal dashboard, toch goed voor een dikke 180 pk, en snel genoeg om de dikke 1500 kilo binnen zeer redelijke tijden naar de 100 te schieten rond de 8 seconden, en de tussensprintjes met inhalen waren formidabel voor deze auto.
De motor was zeer vergevingsgezind en ontzettend soepel in het hele toerengebied.
Het mooiste aan deze auto was het onderstel wat geheel elektrisch naar rijomstandigheden aangepast kon worden van comfort naar “normaal” naar sport en dat verschil kon je goed merken van heel slap geveerd tot zo hard als een plank, ook de versnellingsbak deed dan mee in de keuzes van zeer gezapig tot een zeer zenuwachtige reacties op de stand van het gaspedaal, in comfortstand niet verder dan ongeveer 4000 rpm tot sportief (plankmodus) in de toerenbegrenzer duiken, dik 6500 toeren.
En ook het verbruik deed mee van een gezapige 1 op 8, kleine 500 tot 600 km op 1 volle tank, tot een dikke 1 op 1 op de sportiefste stand, gewoon ongegeneerd keihard zuipen, 70 liter binnen de 100 kilometer er door jagen.
Denkt met weemoed terug aan deze fantastische reiswagen terug wat een genot om daarin te rijden.
@hanzel: klopt machtige auto was dat.
Er bestond zelfs een 4.0 liter motor gemaakt door Irmscher. Maar die zijn heel zeldzaam.
@arjontje:
Ik weet de Irmscher versie topsnelheid van om en nabij de 280 werd wel eens gemeten, zeer zeldzaam.
Een aantal jaar geleden stond er 1 in Geldrop te koop voor nog geen 6000 euro, helaas had ik de ruimte niet voor dit monster/sleeper, wolf in schaapskleren.
Droomt weer verder….

Aub een leuke link naar dit zeldzame topmodel van Opel

http://www.senatorman.de/tb_irmscher_senator_b.htm
BMW e28 518i, jeugdsentiment
Ford Escort RS 1600i (1983)
Geweldige actie van Mazda! Ook tof dat ‘ie idd geen verkrachte Bentley of iets anders heef maar gewoon rollt in een 626. Kudos voor zowel Mazda en Alfred.
Ik heet toevallig Alfred, en zou het totaal niet erg vinden als Mazda mijn 1992 MX-5’je eventjes in nieuwstaat bracht :)
Wel een baas, hij kan alles kopen. Maar blijft toch zichzelf!
Ik had lang geleden een inmiddels matgroen geworden, tien jaar oude Saab 99. Geen stuurbekrachtiging, een handbediende choke middels een enorme op winterhandschoenen ingestelde trekknop en stoelverwarming waarvan ik toen nog niet wist dat het bestond. (Ik kwam er ’s zomers achter toen ik ‘m per ongeluk inschakelde.) Heerlijke auto, zet die maar nieuw bij me voor de deur…
Mijn goed old Audi 100 Avant uit 1984… o boy, wat heb ik dáár al aan uitgegeven en wat zou ik er nog meer in kunnen stoppen… Helaas is-tie sinds twee dagen niet langer meer m’n daily driver vanwege teveel nukken en grollen. Hopelijk schieten ze die wetsvoorstellen volgende maand alsnog af, dan kan ik hem nog een tijdje houden.
M’n eerste, golf 2 gti kr.
Ja, hierover kan ik een boek schrijven, maar dat zal ik hier niet doen. Het liefst zou ik mijn eerste auto terug willen zien en hebben, natuurlijk geheel gerestaureerd. Het was een lichtgele Fiat 125S, bouwjaar 1968, gekocht in 1970 met 31.000km op de teller. Wat een auto was dat! Maar ja, ik was jong, net afgestudeerd met een goede eerste baan en wilde wel wat. De uitrusting was voor die tijd werkelijk fenomenaal. Hij had: Achteruitkijkspiegels links en rechts!, interval ruitenwissers!, achterruitverwarming!, 5-versnellingsbak met pook!, 100-din PK’s!, sportvelgen!, acceleratie van 0-100 in 11,2 sec.! en een top van 170km/h! In die tijd echt heel bijzonder voor een 1.6 liter sedan. Ben er zelfs in 1971 mee op vakantie geweest in Varna, Bulgarije, aan de Zwarte Zee, samen met mijn toenmalige Bulgaarse spetter van een vriendin (een diplomatendochter), die in Leipzig in de toenmalige DDR studeerde.
Het was voor die tijd een echt scheurijzer in zijn klasse en behoorde daarin tot de topklasse. Een Mercedes 280S met 140-dinPK van hetzelfde bouwjaar had een acceleratie van 0-100 van 12,5 sec. Ook bleek het een héél veilige auto te zijn, die in de tests 92 punten kreeg (hoogste score: Volvo 144 en Saab 99: 95 punten).
Helaas had hij een héél groot nadeel: roest!. Ik heb er geen last van gehad, maar hij werd gemaakt van Russisch staal en daardoor is deze bijzondere auto in de loop der jaren uit het straatbeeld verdwenen en zal ook die van mij op de schroothoop terecht zijn gekomen. Maar oh! Wat hield ik van dat ding! Ook 40 jaar nadien ben ik er nog steeds verliefd op. Zonde, dat zoiets nu verdwenen is.
@9000cse:
Geen woord van gelogen, de 125 was idd een fantastische wagen die het zo kon opnemen tegen de in Italië heersende Giulia brigade van Alfa.

Daarna hebben ze nooit meer echt een gezinswagen kunen maken met die uitstraling (dat mooie teruglopende front) de vier vierkante koplampmen die zo beschaafd racy was als de 125.
-eigenlijk is de Renault 16 TX de morele opvolger van die 125 Special geweest, maar dan met Comfort met een hoofdletter C-

De 132 vond ik een watje om te zien om nog maar te zwijgen over de latere opvolger de Argenta, dat was echt een Pappa Mamma auto geworden.

Maar @9000CSE ze staan nog weleens te koop in Italië, soms nog voor een appel en een ei, omdat velen niet weten wat een 125 S precies inhoudt.
De wolf in schaapskleren.
De dubbelnokker onworpen door de legendarische ingenieur Lampredi.

En dan mijmeren over wat er van die Bulgaarse is geworden………………..
@desjonnies:
Ben het helemaal met je eens. De 132 en Argenta waren niet mijn “ding” en daarom is het bij die ene Fiat gebleven. De 16 TX was inderdaad een zéér comfortabele en (voor die tijd) snelle auto, die ik graag gehad zou willen hebben. Maar omdat ik toen bij een importeur ben gaan werken, was ik gebonden aan de auto’s die zij importeerden.
En wat die Bulgaarse betreft: Ik ben jaren later nog eens op bezoek geweest bij haar hospita in Leipzig (zij was de moeder van twee Stasi-officieren). Zij wist me te vertellen, dat haar vader uit de diplomatieke dienst is ontslagen vanwege de betrekking van zijn dochter met een “westerse imperialist”. Zij is daarna verdwenen met de kapitein van een Noors schip…….. Op zich natuurlijk triest, maar zo ging dat toen achter het ijzeren gordijn.
Toen maakte Mazda nog mooie wagens als je het met nu vergelijkt.
@dahlback: Och, de nieuwe 6 is best een knappe verschijning, als je het mij vraagt. Maar wel een mooi stukje groter dan dit exemplaar
Wat auto’s betreft heb ik het net zo gedaan als met de vrouwen: terug naar de eerste liefde.
Ik heb nu weer een Opel Corsa 1.7D erbij. Die zou Opel best volledig mogen restaureren. Motortje is helemaal perfect na bijna 300.000km, starten en lopen zonder gedoe, maar d’r zit ietwat roest aan…
Mercedes E190 Evo 2 :D
M’n (helaas) verkochte Volvo 66 DL uit 1981.. Supertoffe auto, alleen was hij dusdanig slecht dat ik hem aan een liefhebber / verzamelaar heb verkocht zodat hij in ieder geval niet verloren gaat…
De 156 kort geleden ingeruild op een 166. Zou het best waarderen als Alfa die zo’n behandeling zou geven :)
Die ik ooit gehad heb en weer helemaal gerestaureerd zou willen zien? Mijn BMW E30 318Is… 16 kleppen (voor die tijd nog vrij speciaal), 136pk, vanaf 3.500 toeren per minuut volop peper in de kont.
Echt belachelijk dat iemand met zoveel geld dit ook nog krijgt!
Echt weer pure reclame, wat uiteraard zeer begrijpelijk is vanuit Mazda’s oogpunt.
Maar waarom niet een trouwe klant met een modaal inkomen eens in het zonnetje zetten!!
@bofkont: idd ja, altijd hetzelfde..
Zou ik wel willen laten doen met een Bmw 325is Mtech II (e30)
@addiction4cars: dikke wagen die je opnoemt!
Mogen ze wel met mijn huidige auto doen, al is deze al in top staat. MK3 VR6
Hmm, moeilijke keuze nog. Ofwel mijn eerste auto, een e30 320i uit 85, of de golf2 gti 8v 5deurs uit 89, of de audi 80 coupeGT 2.2 5cyl uit 85. Zou ze alledrie graag terug hebben.
Heb deze week mijn eerste auto aangeschaft. Een Renault Clio 1.8 16V.
Voor 99% origineel maar wel met wat puntjes. De bedoeling is om hem langzamerhand te restaureren en hem zo origineel mogelijk te maken.
Maar wat een heerlijke kar is het!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).