• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autobanden van de toekomst worden smal en hoog

Auteur: robbie, gepost 24 maart 2013 om 23:09 – 36 Reacties

Toyota i-ROAD


Als we Pirelli mogen geloven dan is in 2020 een gemiddelde autoband 21 inch groot, maar wel een stuk smaller dan wat we nu gewend zijn. Zeg maar een soort fietsbanden.

De laatste jaren zagen we op conceptcars al steeds vaker (extreem) smalle banden voorbij komen. Zoals bij de BMW i3 en i8, Audi Urban Concept, Volkswagen XL1 en de Toyota i-ROAD.

Waarom? Omdat banden steeds ‘stiller’ moeten worden en dat gaat gemakkelijker als banden smaller zijn. Momenteel zijn banden gemiddeld 16 inch, maar in 2020 zou dat dus zijn toegenomen tot 21 inch.

Volgens Pirelli worden de regels in 2016 al strenger en in 2020 nogmaals. Wen dus maar alvast aan die rare smallle hoge banden. Een voordeel is wel dat je straks dezelfde banden onder je auto en fiets kan gebruiken. (via: goauto.com.au)

Pirelli Cinturato P1

Ook interessant!

  • Pirelli onderzoek: er was niets mis met de banden
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, pirelli

Vorig bericht: « Video: Een Lamborghini Veneno is zeer onpraktisch
Volgend bericht: Kia CUB Concept is een kekke vierdeurs coupé [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mbfanatic zegt

    24 maart 2013 om 23:14

    Mooi! Gelijk minder aquaplanning!

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      24 maart 2013 om 23:25

      @mbfanatic: Ik hoop dat je ‘aquaplaning’ bedoelt, want water, dat zit natuurlijk niet in de planning hè…

      Login om te reageren
  2. autobart zegt

    24 maart 2013 om 23:17

    http://www.carsuk.net/wp-content/gallery/audi-urban-concept-official/audi-urban-concept-10.jpg

    Als de toekomstige auto’s er uit gaan zien als dat Audi Urban concept, vind ik het geen probleem. Die heeft smalle wieltjes en ziet er geinig uit!

    Login om te reageren
  3. sacha zegt

    24 maart 2013 om 23:17

    Gelukkig gaat mijn G nog minstens 20 jaar mee en heb ik geen last van deze onzin.

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      24 maart 2013 om 23:20

      @sacha: Een G-klasse gaat veel langer mee, die wagens zijn praktisch onverwoestbaar…

      Login om te reageren
  4. jippie zegt

    24 maart 2013 om 23:22

    De auto als statussymbool is aan het verdwijnen. En dat is ook niet zo verwonderlijk met auto’s die er steeds suffer uit gaan zien. Opgedrongen door steeds strengere regels van overheden. Jammer!

    Login om te reageren
  5. trigger565 zegt

    24 maart 2013 om 23:24

    Aftermarket wheels van de toekomst…

    Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      24 maart 2013 om 23:25

      @trigger565:

      Login om te reageren
      • trigger565 zegt

        24 maart 2013 om 23:28

        @Autoblog tip aan Autoblog: de code om foto’s op normaal formaat te posten staat niet langer boven het reactieveld, is het mogelijk die terug toe te voegen?

        Login om te reageren
        • bungabungastig zegt

          24 maart 2013 om 23:54

          Login om te reageren
          • rotarypowah zegt

            25 maart 2013 om 00:13

            @bungabungastig: thanks!

            Login om te reageren
        • rotarypowah zegt

          25 maart 2013 om 00:13

          @trigger565: daar is heel vaak om gevraagd, maar heb er zelf nog geen antwoord op terug gelezen. Zwijgen is vaak toestemmen, dus misschien komt ’t ooit terug bij een volgende make-over..

          Login om te reageren
          • C220AMG zegt

            25 maart 2013 om 08:24

            @rotarypowah: jawel er is afgelopen week een keer antwoord op gegeven De tag terugplaatsen wilt autoblog niet omdat er teveel “off topic” plaatjes geplaatst werden. Desalniettemin werkt de image tag nog wel

            Login om te reageren
    • autobart zegt

      24 maart 2013 om 23:26

      @trigger565: Dat is wel met stipt de grootste foto die ik ooit gezien heb, al heb ik een vermoeden dat het over fietswielen gaat.

      Login om te reageren
  6. bempi zegt

    24 maart 2013 om 23:33

    Altijd fijn veel grip voor hartje winter.

    Login om te reageren
  7. S8-2000 zegt

    24 maart 2013 om 23:45

    Over rijden op dunnere banden gesproken: Must See deze video van Chris Harris: http://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY&list=WL41A60D1B961DE3A5

    Login om te reageren
    • toroloco zegt

      25 maart 2013 om 07:32

      @s82000: Thuiskomertjes?!? Straks is de maximum snelheid op onze wegen 70 km/h, we rijden dan allemaal met thuiskomertjes. ;-(

      Login om te reageren
  8. rotarypowah zegt

    25 maart 2013 om 00:09

    Dus we gaan weer terug naar 100 jaar geleden. Net als met elektrische auto’s. Toen heel normaal, nu hip en modern. En straks fietsbandjes onder de auto ook.

    Nog even en het internet wordt vervangen door telegrafie.

    Login om te reageren
  9. bigcar zegt

    25 maart 2013 om 00:12

    Ik snap het principe niet helemaal, denk ik…
    Hoe dikker de banden, deste meer grip (meer tractie, handig bij auto’s met veel vermogen)*, dus hoe smaller de banden, deste minder tractie. Is dat de reden dat die dingen ‘groter’ in diameter moeten worden zodat je grip behoud?
    Iemand die het wel snapt?

    *behalve in sneeuw..

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      25 maart 2013 om 00:56

      @bigcar: Meer grip? Niet echt…Vermogen wordt beter op de weg gezet, en met auto’s met veel vermogen op de achterwielen, heb je inderdaad liefst brede achterbanden omdat je anders je banden oprookt in no time.

      Maar minder tractie in bochten? No way. Heb bv eens een Ferrari 360 gezien, en vooraan liggen banden van 215 breed. Zo breed zijn mijn banden !

      Maar geeft niks, is een veel gemaakte fout van mensen.

      Login om te reageren
      • Femme zegt

        25 maart 2013 om 10:56

        @SimonMc: …en waarom denk je dat een achterwielaangedreven auto met brede banden het vermogen beter op de weg brengt? Juist ja, omdat die banden meer grip bieden. De voorbanden doen minder (geen aandrijfkrachten) en kunnen daarom minder breed zijn. Ook zorgt een minder brede voorband voor een veiliger (meer onderstuurde) wegligging. Als je onder die Ferrari 360 smalle achterbandjes legt gaat hij bij het geringste dwars, zie hierboven gelinkt filmpje van Chris Harris in een C63 AMG op fietsbandjes. Zo’n fietsband biedt niet genoeg tractie om te kunnen versnellen en tegelijkertijd laterale grip te bieden om op koers te blijven in een bocht.

        Login om te reageren
        • boomhauwer zegt

          25 maart 2013 om 18:54

          @Femme: ferrari monteert nu vooraan op de f12 255/35zr20 en op de laferrari maar liefst 265…voor de laterale krachten op te vangen tijdens bochten

          Login om te reageren
  10. alassad zegt

    25 maart 2013 om 01:11

    Is het niet zo dat hoe groter de diameter/omtrek van de wielen (+banden), hoe sneller je gaat bij hetzelfde aantal omwentelingen? Waarom rijden we niet nu al op 40 inch banden?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      25 maart 2013 om 01:18

      @alassad: Ja klopt normaal wel, alleen zou ik denken dat de motor meer moeite moet doen = hoger verbruik.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      25 maart 2013 om 07:18

      @alassad:
      Zou hetzelfde zijn als een extreem lange zesde versnelling.
      De motor trekt dit gewoon niet.

      Login om te reageren
  11. miguelspits zegt

    25 maart 2013 om 01:34

    Vreselijk.

    Login om te reageren
  12. bmwe46csl zegt

    25 maart 2013 om 06:39

    Geef mij maar gewoon de normale banden

    Login om te reageren
  13. minimarcos zegt

    25 maart 2013 om 07:22

    Volgens mij gaat het om de “contact patch”
    dus een brede band met een kleine diameter
    heeft het zelfde oppervlak als een smalle band met een grote diameter…

    een breed maar kort lapje rubber vs een smal maar lang reepje rubber…

    dus uiteindelijk maakt het dus weinig uit..

    p.s. en ik maar denken dat downsizen da bomb was, kom ik aan met m’n 10 inch wielen

    Login om te reageren
  14. the-budel-guy zegt

    25 maart 2013 om 07:49

    Lol kom je dan met je veyron voorheen achterbanden van +/- 30 CM breed. Krijg je nu dit soort opgewaardeerde fiets wielen.

    Login om te reageren
  15. arnocs zegt

    25 maart 2013 om 11:20

    Een voordeel is wel dat je straks dezelfde banden onder je auto en fiets kan gebruiken.

    helaas bestaat 21″ niet in de fietswereld ;)

    Login om te reageren
  16. tstile zegt

    25 maart 2013 om 11:22

    Het scheelt ook aanzienlijk in brandstofverbruik en misschien wel gewicht. Bij regenachtig weer heb je meer grip. Alleen in normale omstandigheden net wat minder grip. Maargoed het verkeer vandaag de dag is zo slaapverwekkend met al die betutteling dat het snel rijden op dunne bandjes straks de enige ‘uitdaging’ is op de weg;(

    Login om te reageren
  17. lemans96 zegt

    25 maart 2013 om 12:35

    Logisch dat ze smal en hoog worden. Smal voor het lagere gebruik en mindere afrolgeluid, hoog om er toch nog eenbeetje stoer uit te zien.
    Bij mij blijven de 225’s er lekker onder. ;-)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 maart 2013 om 15:29

      @lemans96: als ze hoog worden draaien ze ook minder omwentelingen en slijten ze minder (elk stuk band komt per kilometer minder vaak in aanraking met het wegdek).

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        25 maart 2013 om 18:16

        @mashell:

        dat kunnen de fabrikanten weer prima compenseren door het profiel minder diep te maken of de banden evenredig in prijs te laten stijgen.

        Ze zijn niet van gisteren

        Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    25 maart 2013 om 12:43

    Als 21″ standaard wordt, wat gaan ze dan onder hun concepts steken om ze te laten opvallen? 12″?

    Login om te reageren
    • Femme zegt

      25 maart 2013 om 18:06

      @Esprit_de_Flandre: De concepts krijgen brede banden ;) .

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North