• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen XL1: Extreem zuinig en niet eens lelijk

Auteur: robbie, gepost 5 maart 2013 om 16:30 – 41 Reacties

Volkswagen XL1 @ Genève 2013


Het ontwikkelen van deze auto heeft ruim 10 jaar in beslag genomen, maar dan heb je ook iets bijzonders! Een tweezitter die er eigenlijk best sportief uitziet (want: aerodynamica) en ook nog eens super zuinig is (slecht 0,9 liter per 100 km). En die rode lak is ook niet verkeerd.

In totaal is Volkswagen van plan om 250 exemplaren van de XL1 te bouwen. Voornamelijk om te testen hoe dat in de praktijk allemaal bevalt. Gaan we dan verder niks meer zien van deze technologie? Uiteraard wel!

Het schijnt namelijk zo te zijn dat de aandrijflijn van de XL1 ook een plekje zal krijgen in de Volkswagen up!. Die zal dan ongetwijfeld iets meer diesel verbruiken, want hij is zwaarder en minder aerodynamisch, maar het zal nog steeds een zuinige auto zijn.

De XL1 weegt slechts 795 kilo en heeft 2 motoren aan boord. Een tweecilinder TDI-motor (48 pk) en een elektromotor (27 pk). Daarmee kan je een topsnelheid bereiken an 160 km/u en sprint je in 12,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De CO2-uitstoot van 21 gram per kilometer is ook niet verkeerd natuurlijk.


Ook interessant!

  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Deze tweedehands Volkswagen kost een vermogen!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, Diesel, Elektrisch, geneve, geneve-2013, Hybride, plug-in, rood, Volkswagen, xl1

Vorig bericht: « Rolls-Royce Wraith maakt eindelijk zijn beursdebuut
Volgend bericht: Kia Provo Concept wordt bijgestaan door provomeneer »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwe46csl zegt

    5 maart 2013 om 16:33

    Voorkant, duimpje omhoog
    Achterkant, duimpje omlaag

    Login om te reageren
  2. Polo90 zegt

    5 maart 2013 om 16:34

    sorry… niet eens lelijk? … wat een ongelooflijik verouderd graftakken ding … een concept uit de jaren 90 …

    Login om te reageren
    • justaminifan zegt

      5 maart 2013 om 16:36

      @Polo90: +1

      Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      5 maart 2013 om 17:04

      @Polo90: Absoluut! Het is net de eerste Honda Insight uit 1999.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      6 maart 2013 om 12:44

      @Polo90: Eerder een concept uit de jaren ’60, maar wat dan nog?

      De eigenschappen van lucht zijn niet veranderd sinds die tijd, en dus de aerodynamica ook niet (veel). De wig is en blijft de beste vorm…

      Login om te reageren
  3. autobart zegt

    5 maart 2013 om 16:36

    Dat lijkt me wel wat, die nieuwe design richting, zeker als daar veel winst te behalen valt… Alleen zou ik wel graag de achterwielen zien.

    Login om te reageren
    • bmwe46csl zegt

      5 maart 2013 om 16:38

      @autobart: dan haal je 0,9 / 100 niet meer, en je zult wel heel precies moeten rijden wil je dat überhaupt halen..

      Login om te reageren
    • widodh zegt

      5 maart 2013 om 16:41

      @autobart: Laat die kappen nou juist héél goed zijn voor de luchtweerstand.

      Login om te reageren
      • rotjeknor zegt

        5 maart 2013 om 21:03

        @widodh: mja, dat mag dan wel zo zijn, maar net zoals die McLaren X-1, niet echt mooi vind ik.

        Login om te reageren
  4. thomcarspotter zegt

    5 maart 2013 om 16:40

    “Niet eens lelijk”: Suuuuure…
    Ik vind qua hybrides dat er wel mooiere design zijn!
    Tesla’s, Fisker, BMW…

    Login om te reageren
  5. Simpson zegt

    5 maart 2013 om 16:42

    Leuke aanwinst voor ’s heeren wegen. Ik hoop dat we hem veel gaan zien.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 maart 2013 om 21:23

      @Simpson:
      Dat zal wel meevallen, ze maken er maar 250.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        6 maart 2013 om 12:45

        @jrk68: … die dan nog volgeplakt gaan worden met reclame voor Dove, McDonalds en Hair-Design Regina…

        Login om te reageren
  6. 406_v6 zegt

    5 maart 2013 om 16:44

    Doet denken aan die elektroauto van GM ergens begin jaren 90…. :(

    Login om te reageren
  7. Kneh zegt

    5 maart 2013 om 16:49

    Best een aardige auto, maar smaken verschillen. Wel wennen aan de achterzijde, heeft wat weg van een driewieler of iets dergelijks. Maar altijd nog beter dan dat eerdere elektrische concept:

    http://cdn-www.greencar.com/images/vw-235-mpg-car/vw-235-mpg-car-rear.jpg

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    5 maart 2013 om 16:51

    Die eerste Insight’s van Honda zagen er precies hetzelfde uit. Ik vind het een aarslelijk ding.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 maart 2013 om 16:55

      @E34M5Touring:
      In de jaren 80 had Ford een concept reeks die Probe heette, de Probe 5 lijkt hier nog meer op. Daar waren zelfs de voorwielen afgedekt.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        5 maart 2013 om 19:23

        @jrk68: Hoe dan ook. F.UGLY.

        Login om te reageren
    • rocky zegt

      5 maart 2013 om 16:56

      @E34M5Touring: totaaaaaal mee eens!!

      Login om te reageren
  9. smoked zegt

    5 maart 2013 om 16:55

    En hoe gaat ie op kenteken komen zonder spiegels?

    Login om te reageren
    • mcpeek zegt

      5 maart 2013 om 17:30

      @smoked: er zitten camera’s in die als spiegels werken.

      Login om te reageren
  10. norge zegt

    5 maart 2013 om 17:16

    Tja , VAG en design gaat weer eens niet samen.

    Login om te reageren
    • jonkie zegt

      5 maart 2013 om 22:34

      @norge: die giugiaro is ook VAG…

      Login om te reageren
  11. Dino2400 zegt

    5 maart 2013 om 17:23

    Ja mensen, wen er maar vast aan, dit is de toekomst van de automobiel.
    En of je het mooi vind of niet, Form follows Function was nooit veel duidlijker dan in deze auto.
    Ik vind het knap van de mannen van VW dat het ze gelukt is. En reken maar dat ze er succes mee gaan hebben, ondanks dat het ding duur om te maken is en waarschijnlijk ook om winst mee te maken. De grote winst voor VW zit erin dat, als deze auto gaat rijden, ze ervaring gaan opdoen met de nieuwe technieken in deze auto. Technieken die door gaan sijpelen in de rest van het gamma. En niet te vergeten de publiciteit die ze hiermee gaan genereren. Volkswagen profileert zich hiermee in één klep als de meest technisch geavanceerde en vooruitstrevende autofabrikant.

    En dan, de auto zelf is ook niet mis: Handgebouwde monocoque carbon carroserie, klapdeuren, magnesium wielen, aluminium wielophanging, carbon-keramische remschijven, led verlichting, 7traps automaat met dubbele koppeling, geen achteruitkijkspiegels maar camera’s.

    Hang er een dikke motor in en je hebt een supercar…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 maart 2013 om 18:41

      @Dino2400: Precies, ze gaan er per auto in direct geld dik verlies op maken (daarom 250 stuks) maar marketing technisch enorme winst, iedereen ziet ze nu als technologisch voorloper.

      Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      5 maart 2013 om 20:26

      @Dino2400: Meest technische geavanceerde en vooruitstrevende autofabricant? Man, zo uniek is dit nu ook weer niet dat VAG de enigste constructeur zou zijn die dit uit zijn hoed kan toveren…

      Login om te reageren
  12. Dino2400 zegt

    5 maart 2013 om 17:33

    Login om te reageren
  13. mrr zegt

    5 maart 2013 om 18:26

    10 jaar in de ontwikkeling, duizend miljoen miljard euro verder… en er dan 250 van bouwen. Hallo! Van de Bugatti Veyron zijn er nog meer gebouwd. Zijn ze nou helemaal gek geworden bij Volkswagen?

    Login om te reageren
    • speedie zegt

      5 maart 2013 om 19:30

      @mrr: je moet het zo niet benepen bekijken. Ontwikkeling en research komen heel het concern ten goede en niet 1 bepaald model.

      Login om te reageren
      • mrr zegt

        6 maart 2013 om 19:42

        @speedie: Ja, snap ik natuurlijk ook wel. Maar dit ding zal onder een bepaalde groep best cool gevonden worden. 0%-bijtelling-lovers, kom er maar in! Waarom niet gewoon fatsoenlijk serie produceren?

        Login om te reageren
  14. 4991 zegt

    5 maart 2013 om 18:49

    en als ze de voorste wielen wat meer naar binnen plaatsen dan kunnen ze ook bedekt worden.

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      5 maart 2013 om 19:40

      @4991: handig met sturen ook!

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        5 maart 2013 om 19:41

        @autogedrocht: wat begrijp je niet aan het stukje “als ze de voorste wielen wat meer naar binnen plaatsen”?

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          6 maart 2013 om 12:49

          @4991: Geeft problemen met sneeuw. Zie UrSaab…

          Login om te reageren
          • 4991 zegt

            6 maart 2013 om 16:18

            @Esprit_de_Flandre: ik vind er niet van terug. hoezo problemen bij sneeuw? btw, het is wel een chique bak

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              6 maart 2013 om 18:07

              @4991: Dan zoek je niet goed. Of je bent te lui om te lezen… :P

              http://saabmuseum.com/en/saab-model/ursaab/

              Sneeuw bleef plakken in de gesloten wielkasten, waardoor je niet meer kon sturen…

              Login om te reageren
              • 4991 zegt

                6 maart 2013 om 18:47

                @Esprit_de_Flandre: het was een combinatie van de 2 :P
                het is toch makkelijk om het op te lossen als er sneeuw blijft plakken?

              • Esprit_de_Flandre zegt

                7 maart 2013 om 12:27

                @4991: Hoe dan? Lokaal de boel afsmelten met laserstralen… ?

              • 4991 zegt

                7 maart 2013 om 23:10

                @Esprit_de_Flandre: de koelvloeistof erlangs laten passeren of weerstanden monteren?

  15. guidoberbers zegt

    5 maart 2013 om 19:42

    wat een gaaf ding! iedereen maar klagen over de brandstof prijzen maar ondertussen laat vw je geld besparen ook al stamt het idee uit 10 jaar terug!!

    moet je nagaan wat een ontwikkeling geef mij maar een xl1!

    Login om te reageren
  16. jawi94 zegt

    6 maart 2013 om 12:24

    echt een vet ding

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North