Autoblog advies: Groningen – Maastrichtauto voor €22K

Auteur: , 98 Reacties

Wat is de beste optie?

AB Advies

Vandaag gaan we op zoek naar een auto voor Ronald. Ronald is niet het type dat vaak een auto koopt. Als hij een auto koopt, dan moet het in een keer goed zien. Dat is niet iets wat hij ons gezegd heeft, maar wat wij kunnen opmaken uit zijn autohistorie. In 2010 kocht hij zijn auto die hij nu nog steeds rijdt, een Opel Corsa.

9 jaar met één auto. Daarvoor had hij 8 jaar lang een Fiat Punto. Kortom, waarom een auto zo snel inrijden? Maar als Ronald een auto zoekt, dan is hij wel serieus. Ondanks dat hij niet zo heel erg veel kilometers maakt, rijdt hij geregeld van Groningen naar Maastricht en terug. Dat zijn flinke stukken. Dus een diesel is niet nodig, maar hij wil wel graag een grotere auto. Wat wel belangrijk is, Ronald wil er erg lang mee door rijden. Althans, meer dan een jaar of twee, drie. Graag wil hij wel ‘beginnen’ in een verse auto. Dan is deze over een paar jaar nog in te ruilen en rijdt hij niet meteen in een oude auto.

De Opel Corsa is voor zijn klasse een prettige auto, maar het mag van Ronald allemaal iets ruimer en comfortabeler, zonder dat de vaste lasten meteen omhoog schieten. Ja, een Range Rover is een geweldige auto voor dit soort ritten, maar ook een beetje prijzig. Dat is dus geen optie. Maar wat zijn dan wel de opties?

Om dat te kunnen beantwoorden heeft Ronald de tabel der tabellen ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Fiat Stilo, daarna een Opel Corsa
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:22.000 euro
Jaarkilometrage:15.000 p.j.
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Verwachte onkosten, gevoel is weg.
Gezinssamenstelling:1
Voorkeursmerken /modellen:Geen voorkeur
No-go modellen / merken:Geen voorkeur, wellicht geen Fiat

Wat mis je door de no go?
Fiat Tipo 1.4 T-Jet Business Lusso (357)
€ 21.950
2018
20.000 km

Het eisenpakket is best opmerkelijk. Als je namelijk op zoek bent naar C-segment ruimte voor een B-segment prijs, dan is juist de Fiat Tipo een perfecte kandidaat. De auto is namelijk behoorlijk scherp geprijsd, zeker als je kijkt wat je ervoor terug krijgt. Dat zie je er overigens wel aan af. De Tipo is iets basaler uitgevoerd dan zijn concurrenten. Maar aan de ander kant, qua ruimte, prestaties en uitrusting voldoet de Tipo aan alle eisen. Qua comfort en verfijning is het zeker niet de klassementsleider, maar vanuit een Corsa uit 2010 maak je zeker een sprongetje.

AB Advies

BMW 118i High Executive (F20)
€ 21.995
2017
30.000 km

De BMW 1 Serie rijdt letterlijk een klasse groter, want de 1 Serie deelt veel techniek met de 3 Serie. Het is natuurlijk de onderkant van de BMW-ladder, maar het is wel een BMW ladder. Dat betekent dingen als een uitstekende zitpositie en een perfecte rijervaring. De motor is voldoende. De 1.5 is een driecilinder en zorgt voor een sportief brommetje. Een snellere 120i (184 pk!) Verdient de voorkeur, maar is misschien iets te veel van het goede. Laat exemplaren met grote velgen links liggen, juist de 16” velgen met hogere banden zorgen voor meer comfort. Het is niet de meest praktische auto in zijn klasse, maar als je met een Corsa uit de voeten kwam, gaat het meer dan goed lukken met deze 1 Serie.

AB Advies

Renault Mégane TCe Energy
€ 21.250
2017
10.000 km

Opmerkelijk: bij Renault kun je terecht voor drie even dure auto’s: een Clio, Mégane of Captur. Alledrie vijfdeurs met dezelfde uitrusting, motor, bouwjaar en km-stand. Tip: ga voor de Mégane. Dat rijdt een klasse rijker. Je hebt gewoon een grotere spoorbreedte én wielbasis. Dat wint het altijd van rijhoogte. In het budget kun je zelfs kiezen voor erg leuke uitvoeringen. Wat te denken van deze Mégane met 205 pk? Daarmee rijdt je gewoon rondjes om bovenstaande BMW op de snelweg. Natuurlijk, qua interieur is de Renault duidelijk niet ‘premium’, maar storend is het allerminst. Sterker nog, het centrale scherm werkt heel aardig. In het budget kun je bij officiële dealers voldoende exemplaren vinden met zeer weinig kilometers. Als je gaat voor een eenvoudigere 1.2 Tce met 120 pk kun je nog jongere exemplaren uitkiezen. Voordeel bij de 1.2 van Renault: het is een viercilinder. Dat brengt net even wat meer rust in de tent, eh, cabine.

AB Advies

Peugeot 308 Allure PureTech 130 (T9)
€ 21.950
2018
15.000 km

Je kan natuurlijk ook gewoon een auto uitkiezen waarbij er nog lange tijd fabrieksgarantie zal zijn. De Peugeot 308 bijvoorbeeld. Toegegeven, qua aandrijflijn is het niet sprankelend. Je hebt een 1.2 driecilinder benzinemotor. Echter, met 130 pk kom je echt prima mee met het verkeer. Als je een beetje voorzichtig rijdt, kan het nog lekker zuinig ook. De 308 heeft een prettig en typisch Frans onderstel. Niet te hard, maar een verregaand soepel chassis zonder dat het week wordt. Precies hoe je het wil hebben. Het interieur is op zich niet onaardig, maar wordt duidelijk wat ouder. In het budget vind je voldoende zeer jonge exemplaren met heel erg weinig kilometers.

Peugeot 308

Volvo V40 T2 Nordic+

€ 21.850
2018
20.000 km

Een van de fijnste snelwegvreters in deze klasse is de Volvo V40. Ondanks dat het naar Volvo maatstaven een zeer sportieve auto is, valt het over het algemeen wel mee. Het is voornamelijk een comfort-mobiel. Een unieke verschijning is de V40 natuurlijk niet in Nederland. Het model loopt nu al een tijdje op zijn laatste benen. Dat loopt ‘ie overigens al een tijdje, want de ‘Nordic’-uitvoeringen zijn al lange tijd leverbaar. Met het Nordic+ pakket heb je in principe alles wat je nodig hebt. De T2 is met 122 pk niet bijzonder snel, maar een sterkere T3 is mogelijk, maar is duurder (of ouder). Er zijn volgende exemplaren te vinden in het budget van een jaar oud bij de betere Volvo-dealer.

AB Advies

Opel Astra 1.6 Turbo Innovation (K)
€ 21.950
2017
40.000 km

Het is opvallend dat de traditionele middenklassers telkens schaarser worden. Vroeger konden we zo 20 tot 25 gegadigden bedenken. Tegenwoordig opteert men toch liever voor zo’n hippe crossover. Dat is hartstikke zonde. Neem nu deze Opel Astra. Ja, dat was voorheen de gouden standaard in autoland. Iedereen had er eentje. Tegenwoordig is het bijna een nicheproduct. Zonde, want er valt veel voor dit exemplaar te zeggen. De Innovation-uitvoering zit goed in zijn spulletjes. Rijden doet de Astra opperbest. De auto mist net het soepele van de Fransozen, maar maakt dat goed met een uitstekende wegligging. De 1.6 Turbo motor is erg prettig. Soepel, best wel zuinig en vooral leuk: erg sterk. Een beetje lease BMW rij je er met gemak uit. Niet dat je altijd volgas moet geven, maar je hebt met deze motor altijd wat ‘over’.

AB Advies

Yolo: BMW 535i GT (F07)
€ 20.995
2009
100.000 km

Als het dan toch een hatchback mag zijn, dan deze. De 5 Serie GT is strikt genomen een hatchback, maar het is vooral een briljant samenraapsel van koetswerkvarianten. In technisch opzicht heeft de 5 Serie GT meer weg van de 7 Serie dan de 5 Serie, ondanks de naam. Qua ruimte is de auto dan ook onovertroffen, zeker in dit overzicht. Het mooie is dat het bovenal een comfortabele auto moest worden. Je kunt er best een robbertje mee stoeien, de zes-in-lijn op de vooras (niet ervoor) en de aandrijving geschiedt op de achterwielen. Dit was destijds de basismotor, maar met meer dan 300 pk zul je dat gevoel nooit hebben. In het budget zijn ze prima te vinden. Verzekering, brandstof, MRB en vooral onderhoud: het is allemaal prijziger. Maar dan heb je wel een van de beste automobiele lounges die er de afgelopen 20 jaar gebouwd zijn.

AB Advies

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



98 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Met dit soort afstanden zou ik dan toch voor een 3serie gaan, misschien een iets oudere. Dan heb je nog budget voor wat onderhoud en de iets hogere kosten.
Met de Astra laatst gereden, een prima keuze en een moderne auto.

Zelf ben ik onlangs voor de Leon fr st gegaan, deze rijdt bijzonder prettig en is compleet uitgerust.
@graafke: die generatie is gewoon nu al rijp voor de sloop.
@graafke: helemaal mee eens. Inmiddels 3j en 130k km en buiten een setje remblokken en wat bandjes niks aan het handje.

Ga voor de Innovation met Sienna bekleding: heerlijke stoelen inclusief Stoelverwarming en stuurverwarming. Dan hou je het makkelijk vol voor die 300 km naar Maastricht
Niks amerikaans wat over de weg heen zoeft?
Tipo is best een gave bak om te zien, helaas is de performance dan weer om te huilen…
De no go, de Fiat. Ooit eens een week mee mogen rijden als vervangend vervoer. Meer dan prima ding, verbaasde me in zeer positieve zin. Probeer dat ding toch nog eens te overwegen of ga er eens mee proefrijden. Uit het lijstje zou ik de 308 kiezen, mocht de Fiat echt afvallen. Succes!
@camber24: helemaal eens op de 308 na. Die THP blokken schijnen nog steeds niet probleemloos te zijn. Al is de THP130 al veel beter dan de THP156/165
@crosscabouter: Alleen de lichtste 1.6 THP heeft problemen.
De 205, 225, 250, 263 en 270 pk hoef je je niet druk over te maken mits goed onderhouden, de 1.2 THP is helemaal probleemloos.
@koffiekopje: De 205 en hoger draaien volgens mij alleen probleemloos wanneer er E98 getankt wordt. Of is dat ook al achterhaald?
Sowieso een maat groter dan dit spul… Dat brengt zo veel comfort!
@mikeyman: en als het dan toch een hatchback moet zijn, kies dan een Superb
@tymo: De superb vond ik maar plastic rommel.
Misschien een roze eenhoorn: Honda Cr-z, net iets meer dan een Corsa, hybride zuinig maar wel handgeschakeld
@faalhaas: Grappig apparaat, maar hij vraagt om comfort, Zo’n CR-Z is dat bepaald niet…
Met dit soort ritten zou ik zeker voor de Fransman gaan. Lekker comfortabel en veel luxer dan de BMW. Of overweeg een Lexus CT. Doet het prima voor de portemonnaie op lange termijn.
@willeme: Ik mis de Mondeo hatchback of sedan in het advies. Of is die bewust achterwege gelaten?
@crosscabouter: Of ik heb er overheen gelezen, maar we zijn in deze casus op zoek naar een C segmented, geen D.
@autojunkiexl: snap ik gezien de adviezen, maar m.i. is de yolo wel heel oninteressant. Dan valt er veel meer te kiezen wat iig comfortabeler is dan een Volvo V40 (r-design) of BMW 1. Een w294 if mondeo kost niet heel veel meer per maand, maar levert wel meer comfort op.
@autojunkiexl: w204 natuurlijk
Ik heb zelf een V40 Business Sport D2 (2.0) gehad. Ik zou hem niet adviseren. Als je dagelijk zo lang in de auto zit dan ga je je echt irriteren aan de achterhaalde multimedia en aan alle rammels in het interieur.

Ik zou voor een SEAT Leon FR 2.0TDI gaan.
@bernoulli: Heb 150k gereden met een D4. Geen last gehad van rammels, maar het infotainment is inderdaad een ergonomische ramp. Verder is ie achterin vrij krap voor een auto van dit formaat. Maar verder wel echt een hele fijne auto voor lange afstanden. Fantastische stoelen, stil, krachtig. Maar niet leuk. Gewoon een fijne reisauto.
@bernoulli: waarom zou iemand zich irriteren aan achterhaalde multimedia? Je zit in een auto om te rijden, daar is geen plek voor multimedia want geen mens kan multitasken. Een beetje muziek is meer dan genoeg, de rest is afleiding…
@lekbak: voor elke dag pendelen tussen Groningen en Maastricht zoek je inderdaad de ultieme rijdersauto. Lotus Elise dan maar?
@menaz: zucht… lees de inleiding nog maar eens…

Ik ben heel groot tegenstander van elke vorm van multimedia in een auto. Een moderne auto is één en al afleiding, terwijl mensen per definitie niet kunnen multitasken. We zitten
@menaz: wat ik wilde typen…

We zitten met ons allen in een zware metalen doos die extreem duur en zwaar is omdat we niet dood willen. En ondertussen gaan we lekker andere dingen doen tijdens het autorijden. Als je met rijden bezig bent ben je met rijden bezig en niet met knopjes, instellingen en andere onzin. Ik vind het te bizar voor woorden dat zaken zoals een mobiel geïntegreerd worden in een auto. Welke halve zool denkt in godsnaam dat dat een goed idee is? Er zijn enorm veel regeltjes waar een auto aan moet voldoen, maar de helft daarvan kan je schappen als je multimedia gewoon verbied. Niks is veiliger dan geen ongeluk maken!
@lekbak: zaken als snelheid, formaat scherm en gebruiksvriendelijkheid (allemaal zaken waar de V40 inmiddels beetje achterloopt) verhogen juist de veiligheid denk ik.

Volgens mij is de afleiding niet zo zeer het infotainment systeem. Wel de telefoon
@olivier420: wat moet je in godsnaam bedienen behalve temperatuur, ventilatie, volume van je radio en evt zender/volgend nummer? Ze zouden elke vorm van touchscreen moeten verbieden tijdens het rijden. Gooi de rotzooi op zwart en zet enkele grote duidelijke knoppen op het dashboard die je blind kunt vinden. Dan heb je ook geen last van langzame meuk of te klein, dan kan je gewoon je aandacht op de weg houden.

Bonus is dat de lantaarnpalen uit kunnen in het donker omdat er minder licht is in de auto.
@lekbak: Ik heb het nergens over meer functies, maar wel gebruiksvriendelijkheid en snelheid, dus volgens mij zijn we het eens – nu alletwee nog inzien ;-).

Even plat geslagen: een breed navi scherm zonder poespas wat snel en duidelijk werkt met normale route omleidingen / file meldingen. En als ik iemand moet bellen, een spraakbesturing wat naar mij luistert. Meer niet… en daar schiet de Volvo (of bijvoorbeeld Peugeot , Citroen) gewoon tekort, dat was meer m’n punt.
@olivier420: bellen in de auto, nog zoiets. Mag men van mij helemaal verbieden.

Het verschil met een gewoon gesprek is dat een passagier automatisch z’n muil eventjes houdt op het moment dat die merkt dat je op moet letten. Ik zie dagelijks mensen stuntelen omdat ze te druk zijn met handsfree bellen.

Wanneer gaan mensen eens realiseren dat autorijden een fulltime bezigheid is? Niet bellen, geen vaginatiesysteem bedienen, geen telefoon bedienen, geen multimedia bedienen. Stop gewoon fucking 30 seconden als je iets in moet stellen of een flesje water open moet draaien. Komt het echt daar op aan?
@lekbak: Ach ja.. Ik zit ook het liefst in de auto met normaal, overzichtelijk verkeer en dito routes / af en opritten. Zonder vertragingen uiteraard en enorme verkeersinfarcten als er weer eens 3 rijbanen worden afgesloten, zodat ik een navigatie niet nodig heb en zelf in alle rust op de weg en borden kan letten zodra ik ze zie. In plaats van 5 km van te voren al moet weten waar ik moet voorsorteren, zodat ik er ook nog daadwerkelijk tussen kom in het elke-centimeter-verdedigen-verkeer.

En oja, ik word graag zo min mogelijk gestoord tijdens het rijden en heb vooral geen zin om werkgerelateerde gesprekken te voeren.

Maarja, het is alweer bijna 2020 en de wereld is nou eenmaal niet zo.
@olivier420: moeilijk hè, je hersens gebruiken. Het is veel makkelijker om het voor te laten kauwen door een computertje. Dan hoef je niet zo met dat vervelende autorijden bezig te zijn en heb je meer tijd voor alle afleiding om je heen. Als je jezelf al afhankelijk noemt van een navigatiesysteem dan ben je wel heel ver afgezakt…
@lekbak: zou een hoop ergernis, ongelukken en gevolg files schelen.
@lekbak: #nomo
Dan zou ik gaan voor een Mazda3 2.0 165 GT-M
@joost1990_2: of een 120pk, die vallen wel binnen budget. Eerst zoeken, dan adviseren, Joost…
@joost1990_2: Is hetzelfde blok als de 165 pk, dus even voor een paar honderd eurootjes de begrenzer eraf laten halen bij de specialist en you’re good to go
Misschien wel een Golf GTE uit 2015, eentje die uit de 7% is gelopen. Ik vind het een fraaie auto, standaard al vrij ruim uitgevoerd, rijdt heerlijk en als het moet ook nog snel (204pk)! Staan tussen de 17,5k en 22,5k genoeg exemplaren te koop met een relatieve lage kilometerstand. Plus boodschapjes om de deur gewoon elektrisch tuffen..
@roberto: dat is een goede idd.
@roberto: prima optie! Rijdt heerlijk, zijn vaak goed aangekleed en vermogen is fijn om lange afstanden te rijden.
@roberto: die GTE is ook lekker te kietelen met een chipje. Maatje van me had er een, ding sleurde als een gek. Wel bandjes om de 10,000 km vervangen.
Ik zou voor een e92 330i gaan. Dan heb je 1 van de latere modellen. Snelheid, comfort en sportiviteit, wat wil je nog meer. Daar kun je nog jaren mee vooruit.
@retsok: Een mooi interieur.
@retsok: laag onderhoud?
Een 330i/335i F30?
Ik zou voor een nieuwe Focus gaan.
Dan heb je een model wat net op de markt is. Na een jaartje of 7 rijden is deze nog steeds op de markt of met vervangen, dus nog steeds vers ogend wat beter is voor inruil.

De 1.0 Ecoboost met 125pk ligt rond budget en dan half jaartje oud. De 1.5 Ecoboost met 150pk zou ik echter voor gaan, maar die is net te duur nog.
Lexus ct200h. Zonder twijfel.
@grasvreter: dat is toch een opgebouwde Prius 😜😜😜
@rikv99: volgens mij is de prius een betrouwbare auto waarvan je vele jaren plezier hebt. Nou ja plezier …je hebt hem vele jaren.
Met een paar kratten bier achterin? Gewoon?

Een comfortabele wagen voor dit bedrag? Een grote Citroën, de C6 of C5 dus.
@viezefreddyw: ik herken die eerste zin denk ik. Probleemwijken?
Heb zelf een C5 exclusive (met hydropneumatische vering) op de kop getikt voor nog geen 10k. Top auto voor deze afstanden! Nergens een rammeltje en super comfortabel. Wat wil je nog meer en je houd nog 12k over…
@vantagev8: met welke motor?
@crosscabouter: sorry, late reactie :-) 2.0 Diesel 163 PK automaat.
No- brainer! W211 e220cdi Élégance zonder luchtvering uit 2008/2009 met 100.000 km op de teller.
Onderhoud net zo duur als een goede Golf (8l olie, 225/45r16 banden enzo).
Chique, rijdt gemakkelijk 1:20 diesel en is maar 1540kg!
En anders een w204 van na 2010 met de 220cdi motor. Zuinig en 200km/h is geen probleem.
Voor €20.000 zijn er super nette exemplaren met acceptabele km-standen.
BMW-equivalent is ook prima!
@novazezi: Mijn keuze, niet stuk te krijgen en onderhoud is echt niet peperduur, vooral niet wanneer je een faceliftmodel neemt (2006-2008).
@novazezi: onderhoud net zo duur als een goede golf, dat is niet positief. Dat is eerder heel negatief ten opzichte van een doorsnee japanner.
@novazezi: onderhoud is niet duur, maar reparaties wel. Hij rijdt Opel Corsa momenteel dus is gewend om onderdelen met kleingeld te betalen i.p.v. een creditcard…
Lexus CT! Supercomfortabel, 1 op 20 rijden, gegarandeerd een goede restwaarde (want hybride), en onderhoudskosten de helft van het rijtje hierboven
@svenska_aeroplan_ab: Hij wil er lang mee doorrijden en met deze afstanden betekent dat héél veel kilometers. Bij zo’n hybride moet je dan ook rekening moet houden met een ‘batteryswap’ tenminste als je een eerlijk financieel vergelijk wil. Vervanging kost bij een CT ongeveer 2.500€.
@t5power: Niet waar. Als je elk jaar een hybrid-health check a E60,- laat doen bij Lexus ,heb je tot 15jaar oud garantie. Zie hieronder. Heb zelf na 40 jaar benzineslurpers en laten we het over de verdere kosten maar niet hebben, ook voor een CT200h uit 2014 (verbeterde model) gekozen vorig jaar. Er mee naar Roemenie en het Lago Maggiore gereden. Met o.a bergpassen van 1500 en 2000mtr hoogte dus. Geen centje pijn als je ‘m af en toe op de sportmodus zet, bergop of bij snelweg invoegen. 1 op 20 daadwerkelijke verbruik gemiddeld.
Van die 4 lange ritten 3 keer 1250km op 1 dag gereden. M’n ouwe lichaam kon er tegen.
Om eerlijk te zijn ,ik loer wel weer naar een cabrio met geluid. Die Lexus is te goed, wat saai daardoor.

Van dealersite (en ik laat dit ook doen):
Wanneer verloopt de dekking op mijn hybride batterijpakket?

De dekking verloopt na uw garantieperiode (standaard 3 jaar of 100.000 km) en met deze check verlengt u de zekerheid op uw hybride batterijpakket voor één jaar of 15.000 km! Dit kan tot uw Lexus 15 jaar oud is.
@willemseles: ps: en o.a in New York rijden Priussen met 500.000miles met hetzelfde accupakket nog rond.
@willemseles: OK dat is een overtuigend relaas. Ik verkoop er nog niet mijn twee V8’en voor maar moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zo lang geleden wel eens naar een gebruikte Lexus LS600h met best veel kilometers heb gekeken…
@t5power: Met een budget van 22.000 euro kan je er een kopen met minder dan 60.000 op de klok die slechts 3 jaar oud is. Dan zou ik mij absoluut niet druk maken om die batterij, ja in theorie kan hij kapot in de praktijk duurt dat waarschijnlijk nog wel minstens 250.000km
Overweeg eens een Kia Ceed. Nee, spannend is anders, maar dat is precies wat je wilt. Alles zit er op en er aan, het rijdt heel behoorlijk, je hebt nog een flinke garantieperiode tegoed, je rijdt niet voor l*l, gaat volgens mij zelden wat mis mee, wat wil je nog meer?
@vaakbenjetebang:

Dit verklaard je vaak zure en bekrompen reacties. Een lulhannes in een kia zaad..
@artje: Ach, kijk eens aan, een ad hominem. Fijn zo. Als je dat eventjes los kunt laten zul je misschien inzien dat mijn suggestie houdt snijdt. De vraagsteller lijkt gezien zijn voorgaande auto’s en vrij generieke eisen niet per se op zoek naar iets ‘interessants’. Hij zoekt dus gewoon fatsoenlijk en degelijk vervoer voor de komende jaren en betaalt het van zijn eigen centen. En of je nou in een 308, Astra of een Ceed rijdt: spannend wordt het nooit. Dan is een jaartje of 5 à 6 garantie voor je goede geld gewoon een goed verhaal.
@vaakbenjetebang: Deze denkwijze verklaard het oersaaie wagenpark van NL! Thnx voor de uitleg!
@caspart: Mooier kan ik het niet maken. Voor het overgrote deel van de mensen is een auto een vervoermiddel. Niks meer, niks minder. Daarom rijdt men in Golfjes, Astra’s, Ceeds en wat al niet meer. Bij voorkeur grijze, welteverstaan.

Kijk, zelf zou ik de Ceed die ik aanraad niet hoeven, maar ik ga dan ook met een heel ander, veel specifieker eisenlijstje winkelen. Dat betekent niet dat als iemand om advies vraagt, ik mijn voorkeur op zijn vraag ga projecteren. Als je vriendin comfortabele wandelschoenen nodig heeft, raad je haar ook geen pumps aan, ook al zie je dat een stuk liever.
@vaakbenjetebang: interessant en een goede keuze is een utopie. Het is het een of het ander. En ik weet niet of het Nederlandse mentaliteit is, maar het overgrote deel ziet het ‘goede keuze-aspect’ als een veel belangrijkere factor. Het is keer op keer een bekrompen visie dat Nederlanders saaie auto’s rijden vanwege het saaie auto’s rijden. Als mensen zoiets blaten weet je gewoon bijna zeker dat ze zelf nog nooit een auto gekocht hebben.

Gewoon vanwege het feit dat hier een Hyundai op de oprit staat, kan ik de keuze voor een Kia Ceed heel goed begrijpen. Misschien zit er niet zoveel sjeu aan als wat je had gewild, maar het brengt je van A naar B voor een goed prijsje. Je hebt gewoon gelijk. Laat het volk wat massaal geilt op mooie auto’s die totaal onpraktisch zijn maar lekker blaten. Zij hebben nergens last van, een Batavus gaat al helemaal weinig kapot.
@720s: Slimme Slimpie die denkt dat ‘ie het verdraaid pienter doet met z’n flitsende budgetknaller… proest🤣
@jagftype: lees je wel wat ik zeg? Of ben je nog steeds bezig met een Alfa Romeo Giulia samenstellen in de configurator om toch nooit te kopen?
Koop gewoon zo’n 308, maar dan uit 2014, zoek naar blue lease Premium. Zuinige dieselmotor, lage prijs. En je rijdt in een nog recent model.
De nieuwe Ford Focus ST-Line. Waarschijnlijk de qua rijeigenschappen de beste keuze!
Zorg dat je die achterlijk saaie afstand niet steeds hoeft te rijden, en koop eens een keer een interessante auto.
@artje: Top advies! Daar heeft Ronald echt wat aan… Heb je nog meer briljante inzichten? Of moeten we daarvoor wachten tot je volwassen bent geworden?
taxi’s .SORRY.
W204 C180 kompressor, perfect voor lange afstanden, restwaarde altijd goed, redelijk incognito als je een “gewone” elegance neemt.
@hondar: zou dan wel voor een zoeken met Distronic+
Wat je ook doet, ga voor minimaal 150pk. Op de snelweg is een beetje kracht gewoon comfort. Tussensprintjes zijn vervelend met weinig vermogen.

Ik zou persoonlijk een focus met 150pk kiezen. Het meest praktische doch prettige antwoord op bijna alle advies vragen hier.
@lekbak: 150pk nodig voor de Nederlandse snelweg? Haha. 100pk is meer dan zat, het is een druk land, we rijden langzaam en dicht op elkaar, vlot een groot snelheidverschil kunnen produceren brengt je vaker in de problemen dan er uit. Voor een vlotte tussenacceleratie is er een oer oude truuk die nog steeds werkt en ook nog lekker sportief aanvoelt, eventjes terugschakelen.
@mashell: ik heb 100pk (in een focus) en erger me helemaal kapot aan dat kreng. Als je Groningen Maastricht doet dan rij je buiten de randstad, je mag daar dus voor het overgrote deel 130 en rijdt niet extreem dicht op elkaar. Toch zijn er altijd slome drollen (verrassend vaak 55+ers in SUV’s) die denken met 90 een vrachtwagen in moeten halen. Elke fucking keer naar de 4 en doortrekken tot 5500rpm verveelt snel. Heel, heel snel.

Wat nog sneller verveelt is als je bij invoegen achter zo’n grijs harige SUV rijder zit die denkt dat een bocht, elke bocht, stapvoets genomen moet worden. En die vervolgens zijn poot plant en er vandoor schiet en wel in kan voegen, maar dat jij tot aan het rode loopt te janken en elke pk eruit moet persen om veilig in te kunnen voegen omdat die malloot niet normaal kan rijden.

Vermogen is comfort en vermogen is veiligheid. Maar vooral het comfort stukje heeft mij doen zweren dat ik nooit meer zo’n slappe bak koop voor mijn snelweg km’s.
535i! Ooit eens in meegereden wat is dat een ontzettend heeeeeeerlijke bak
Groningen-Maastricht en dan toch slechts 15.000 per jaar….
@ablogjunk: niemand heeft het over dagelijks gebruik. Ik rij ook 15k per jaar met mijn dagelijkse auto, en toch rij ik zelden minder dan 175km per rit.
Goh! Zo’n Tipo is een erg geslaagde auto om te zien zo! Ik zeg doen!
Seat Leon 5F !
Subaru Legacy sedan, heerlijke reisauto; saai om te zien en mede daardoor voor een beschaafd bedrag te koop. En op lpg zijn de (uiterst betrouwbare) kilometers niet duur.
Ook in de Friese winters rijdt hij gewoon verder……☃️
@sizedoesmatter: Zo streng zijn die winter bij jullie toch niet meer ? Al dik 20 jaar geen schaatswedstrijd meer… Prima suggestie overigens, maar voor de gemiddelde Corsa rijder wat omslachtig denk ik…
Ik zou met zulke km’s en een voorkeur voor benzine lekker voor een hybride gaan. Uit persoonlijke ervaring kan ik de Auris aanraden. Ik heb de station, maar de hatchback is natuurlijk net zo goed.
Honda Civic?
Jammer dat mijn favoriete topic stijf staat van de fouten; zo vaak een ander woord dan bedoeld dat het leesplezier minder is. Even een ander laten lezen voordat het online gaat lijkt me een kleine moeite.

On topic: de V40 zou mijn keuze zijn. Zeker zo’n nordic met standkachel en LED koplampen is gewoon een hele fijne auto! Als je niet perse een automaat wil is de instapper T2 ook een 2.0 die bij RICA op software de 200pk voorbij kan! Value for money!
Hyundai i30 zal ook een optie kunnen zijn
Ik zou de Lexus GS 450h doen. Superzoeven op de lange afstand, boterzacht in het stadsverkeer, hybride en dus relatief zuinig. Het verbruik van een Astra en tóch 340 pk …
Gewoon carpoolen, dhr. Geert Glas uit Assen benaderen. Heeft bijkans een BVO’tje voor je https://www.youtube.com/watch?v=Ca1P9v2n6tQ
Honda Civix

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).