Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Rusland 2019

Auteur: , 59 Reacties

Wie is de snelste man in Putins Datscha?

VER

Het F1 circus is van het hete Singapore afgereisd naar het doorgaans koele Sochi. Vijf jaar geleden werden er nog de winterspelen gehouden, nu is de baan het nieuwe Valencia van de F1 kalender. Heel inspirerend is het circuit op de vlakke bak asfalt niet, maar ja, een land als Rusland hoort natuurlijk wel een Grand Prix te hebben tegenwoordig.

De geruchten gaan inmiddels dat de race over twee jaar verplaatst wordt naar de straten van Sint Petersburg. Dan hebben we het niet over St Petersburg Florida, waar de bekende IndyCar-race traditioneel verreden wordt, maar de zetel van het oblast Leningrad. Dat wordt dus potentieel een rondje om het hermitage voor de F1 coureurs in 2021. Maar, voor het zover komt dus nog minimaal twee keer Sochi…We zullen maar eens beginnen met deze kwalificatie.

Q1
Nog voordat we begonnen zijn blijkt al dat thuisheld Kvyat problemen heeft. Het maakt eigenlijk niet veel uit, want de Rus ging sowieso al bijna alles wisselen op zijn auto. Daniil start morgen dus achteraan. De Williamsen gaan als eerste de baan op voor de welbekende airtime. Als Ferrari de baan opgaat zien we dat de roden het in Q1 gaan proberen op de mediumbanden om daarmee een setje nieuwe softs te sparen voor morgen. Ze zijn daarmee het enige team dat dit doet, want Mercedes en Red Bull durven het niet aan. Tekent dat al meteen de krachtsverhoudingen?

Misschien wel, maar Vettel verpest het mogelijke voordeel eigenlijk meteen weer. Hij vergaloppeert zich in een van de onhandige krappe bochten op het circuit en kan geen snelle ronde laten noteren. Op zich niet het einde van de wereld, tenzij er vervolgens nog iets geks gebeurt en je volgende kansen op een goede tijd ook in rook opgaan.

Je voelt ‘m al aankomen: precies dat gebeurt natuurlijk. In zijn verwoede pogingen om in de buurt van Verstappen te blijven, vliegt Alexander Albon de boarding in. De nieuwe teammaat van onze Max komt daar niet meer uit weg en zorgt zodoende voor een rode vlag. Dat betekent dat Vettels tweede poging een snel rondje neer te zetten eveneens mislukt. Met een dikke zes minuten nog op de klok neemt Ferrari vervolgens geen enkel risico en zendt het de winnaar van de vorige race alsnog op softs naar buiten. Zoals het hem betaamt, rijdt SV5 met het zachte rubber vervolgens wel de snelste tijd. Maar ja, wat heeft hij daaraan? Op andere mediums was het ook wel gelukt dunkt ons. In de pitbox van het team zien we Leclerc letterlijk lachen.

Achter de topteams lijkt McLaren wederom aanspraak te maken op de titel ‘best of the rest’, hoewel Renault en verrassend genoeg Haas F1 ook wat snelheid lijken te hebben. Goed nieuws voor die teams, minder goed nieuws voor de andere strijders in het middenveld. Dit keer is het vooral Alfa Romeo dat de pijn voelt. Omdat Albon en Kvyat er niet meer bijzijn en de Williamsen heel traag zijn, is er maar een extra coureur het bokkie en zowel Giovinazzi als Raikkonen solliciteren opzichtig naar die rol. Helemaal aan het eind van de sessie weet Giovinazzi zijn uiterst ervaren teammaat nipt af te troeven. Voor Kimi is het een shit day, zoals hij even later zegt. Kan gebeuren.

De afvallers: Raikkonen, Russell, Kubica, Albon, Kvyat

Q2
Mercedes gaat als eerste voor een rondje, maar Verstappen en de Ferrari’s gaan harder. Doet Mercedes haar best om het spannend te maken nu de titels binnen zijn, of hebben Ferrari en Red Bull echte winst geboekt gedurende het seizoen? Potentieel komen we het pas over een jaar of twintig te weten. Stel je voor dat we al deze tijd naar WWE op wielen zitten te kijken! Hoewel, Mercedes doet deze sessie nu in eerste instantie op de mediums…

Opvallend is verder ook dat het verschil tussen de Formule 1 en de Formule 1,5 ontzettend groot is op dit circuit. Het gat tussen Bottas op de vijfde plaats en Gasly(!) op de zesde is op dit moment zo’n zeven tienden van een seconde. Van P6 tot en met P14 is het daarentegen ongemeen spannend: er zit maar drie tienden tussen. Tussen Gasly op P6 en Sainz op P10 zit zelfs maar 35 duizendsten van een seconde. Alleen Giovinazzi geeft ietsje meer toe.

De tombola valt zoals wel vaker in de afgelopen races uiteindelijk uit in het voordeel van McLaren en Renault, die allebei beide coureurs terugzien in Q3. Maar er was door het ontbreken van Albon nog een extra plekje beschikbaar, wat in dit geval naar Romain Grosjean gaat. De Fransman perst er opeens weer eens een puik rondje uit en plaatst zich zelfs als zesde voor Q3. Zijn teammaat Magnussen komt niet verder dan P14, net voor Lance Stroll. Gasly verbetert zijn tijd niet en valt daarmee net buiten de top-10. Hij staat wel voor Perez en Giovinazzi, die het eigenlijk wel goed doet met een dertiende plaats gezien de gebrekkige snelheid van de Alfa vandaag. Aan de voorkant van het veld moeten we nog opmerken dat de Mercs op het laatst geen snellere ronde meer rijden op de softs en morgen dus mogen/moeten starten op de mediums…

De afvallers: Gasly, Perez, Giovinazzi, Magnussen, Stroll

Q3
Het lijkt een gevecht tussen de Ferrari’s te gaan worden in Q3, maar we kijken natuurlijk ook met een schuin oog naar Verstappen en de Mercs. In het verleden was Bottas hier vaak de snellere van de twee Silberpfeile, dus als Mercedes de motor nog een tikje kan opendraaien moeten we misschien wel rekening houden met de Fin.

Vettel heeft zich achter de Mercs gepositioneerd op de baan om misschien een slipstreampje te kunnen pakken. De Duitser is ook wel sneller dan de zilveren, maar teammaatje Leclerc is toch weer een dikke drie tienden sneller. Daarmee staan de Mercs drie en vier, want Verstappen komt net niet aan de tijd van Bottas, die ook nog een klein foutje in zijn ronde maakte. De snelste tijd voor VER in de tweede vrije training blijkt voorlopig dus geen teken te zijn geweest van de dingen die komen gaan.

Vettel is de eerste op de baan voor de tweede runs, maar maakt een klein foutje. Normaal gesproken was het dat dan alweer voor de Duitser, vooral als Leclerc in de eerste sector zich nog een keer verbetert. Vettel verbetert uiteindelijk nog wel zijn eigen tijd, maar Leclerc is aan het eind van de rit toch dik vier tienden sneller. Daarna tonen Verstappen en Hamilton nog even hun extra klasse. Verstappen gaat kortstondig voorbij aan de Mercs voor P3, maar Hamilton gaat daarna nog naar P2. Bottas vergooit zijn kansen met weer een foutje in zijn tweede run. De volgorde is daarmee Leclerc – Hamilton – Vettel – Verstappen – Bottas.

Achter de top-5 doet Sainz goede zaken met P6. Hulkenberg wint eindelijk weer eens een kwalificatieduel met Ricciardo door de zevende plek te pakken. De honingdas sluit zelf ‘slechts’ als tiende aan, vlak achter Grosjean en twee plekken achter Norris. Morgen zal het waarschijnlijk vooral afhankelijk zijn van de start of we een spannende race krijgen. Of wie weet, misschien komt de regen nog die ons eigenlijk voor vandaag beloofd was.

De volledige uitslag
kwali



59 reacties

Charles Leclerc en snelle rondjes is een zekerheidje. Hij is wel in vorm zeg, man man! Wat was het seizoen mooi geweest als Ferrari vanaf het begin al zo snel was geweest.
@viezefreddyw: Helemaal niet. De Ferrari is in vorm! Zet Grosjean erin en dan staat hij ook op pole position.
@venividivici: durf je dezelfde uitspraak ook te doen met Kubica? 😏
@dreke: Hmm… Ja! Kubica kan het gewoon nog steeds alleen die Williams kar is gewoon écht mega waardeloos!
@venividivici: wat kan KUB nog steeds, taartjes bakken?
Eens dat de auto fors minder dan de rest is, maar zelfs vergeleken bij RUS presteert hij ondermaats. Huidige Ferrari en LEC blijft gewoon een gouwe combi, er is niet 1 ingredient dat hier het resultaat bepaalt…
@venividivici: Mwa… Vettel is ook geen koekenbakker en laat wel keer op keer 0.3 tot 0.4 liggen.
@gandini: Vettel is op z’n retour. Het heilige passionele vuur is er niet meer bij die gozer!
Dit kunnen wel is hele pijnlijke en frustrerende aankomende jaren voor Max gaan worden. Verkeerde team en een ander talent die wellicht de aankomende jaren met Ferrari wereldtitels binnen kan halen…
@maarten020: volgend jaar misschien. Daarna komt het nieuwe reglement en dan moet ja maar weer zien hoe de kaarten zijn geschud.
@maarten020: opportunisme. Heerlijk. Stel je voor dat hij voor Mercedes had getekend wat iedereen riep. Stond hij weer met lege handen.
@bernoulli: we zullen zien hoe suc6vol hij wordt bij RedBull
@maarten020: is, succes is
@deredactie: neen, het gaat over toekomst en niet over heden
@maarten020: *eens (ipv ‘is’)

Ik ben geen taalnazi, het leest anders gewoon storend.
Kortom: Red Bull komt weer tekort, is het niet t.o.v. Mercedes dan is het wel Ferrari…
@topcom: Daarom zeggen die VT’s helemaal 0 komma 0.
Zeer jammer Max zit in het verkeerde team, ik vrees dat Ferrari volgend jaar het dominante team is.
@tfsi: yep.. ik denk ook volgend jaar Leclerc met Ferrari WK. Jaren er op max naar Mercedes en dan zou het kunnen dat Max alsnog een keer WK wordt..
@tvr1974: als Mercedes in 2021 nog met een eigen team actief is…
via Android app
@racerx: neem McLaren het over
@tfsi: Het is wel frustrerend inderdaad. Leclerc komt even bij Ferrari binnen en pakt easy 4 pole positions en Max deed er super lang over (niet eens youngest polesitter te worden) om ein-de-lijk zijn eerste pole te pakken. Als dat zo doorgaat dan is Leclerc nog eerder WK dan Max waar iedereen zo hard van riep, “Supertalent Max zal snel WK worden”.
@venividivici: het zijn beide supertalenten, maar eind vd dag is het resultaat 80% aan de auto en 20% aan coureur toe te schrijven
@slickrick: Inderdaad, die 80% auto zeg ik elke keer al dus Leclerc moeten we niet te veel ophemelen. Gaat LEC alleen maar heel erg van naast zijn schoenen lopen.
Ferrari doet het goed en Max zit meteen in het verkeerde team… Mercedes deed het goed en Max moest naar Mercedes…echt. Max zit goed bij Honda, als je ziet waar Honda vandaan komt en deze lijn vast weet te houden wordt het juist mooi in de F1. Straks drie gelijkwaardige teams met alle een coureur op wereldniveau.
@potjak: Opportunisme idd. De toetsenbordridders weten het allemaal het beste.
@bernoulli: natuurlijk weten de toetsenbord ridders het beter, anders zouden ze niets schrijven…
@bernoulli: Het lijkt net voetbal.
Heerlijk hoe alle echte Max fans nu al af beginnen te haken de Leclerc hem helemaal zoek rijdt. Ondertussen haalt Hamilton weer meer uit zijn Mercedes dan er eigenlijk in zit. Vettel is Vettel. Aardige gast maar te veel bezig met andere dingen dan racen. Ik denk dat kinderen hebben je echt minder tot het gaatje laat gaan. Maakt je minder compromisloos.

Hoe dan ook. Heerlijke kwalificatie.
@gebruikersnaam3: minder tot het gaatje krijg je geen kinderen van, in het gaatje wel.
@erik2907: hi ha ho
@erik2907: Hij schreef het hebben van kinderen. Dus dan zijn ze er al en daarnaaa ga je minder tot het gaatje.
@venividivici: hard gewerkt afgelopen week dat de grap u ontgaat?
@erik2907: uhm, @venividivici slaat de spijker hier toch echt op z’n kop heur! Zowel gekeken naar de post alsmede de strekking! Ik herken het in elk geval…
@dreke: het is geen reactie op de post maar een aanvulling op de post …
@gebruikersnaam3: helemaal zoek rijdt? Dat is een domme uitspraak als er gereden wordt met 2 verschillende auto’s
@gjvp: ruim zes tienden in kwalificatie is wel redelijk zoek rijden hoor.
@gebruikersnaam3: ja door het verschil in auto. Als je iemand in dezelfde auto op 6 tiende rijdt, dan is dat zoek rijden in de zin van, die ander is te langzaam door z’n kwaliteit maar dat gaat in dit geval niet op.
@gjvp: zowieso kun je iemand niet zoek rijden op een circuit. Ja wellicht wanneer iemand m achter de weegbrug parkeert. Dan misschien…
@gebruikersnaam3: “Nu Leclerc hem helemaal zoek rijdt”. Ik zou niet willen zeggen dat Leclerc hem helemaal zoek rijdt, maar dat de Ferrari dat doet. Zet Verstappen in deze Ferrari en hij rijdt je ook naar pole. Zet Leclerc in deze Red Bull en hij komt ook niet verder dan een P4 op dit circuit. Verstappen, Leclerc en Hamilton rijden op dit moment alle drie op een absurd hoog niveau, en worden enkel gescheiden door de sterke en zwakke punten van hun auto. Ik ben er heilig van overtuigd dat die drie in gelijkwaardig materiaal qua snelheid binnen een halve tiende van elkaar zitten
Ik denk dat Honda gebrand is om titels binnen te harken. Laat red bull nou eens van begin af aan een goed chassis hebben, ik denk dat Honda zijn ding zal doen.
via Android app
@brammetjedeb: ja want Honda is zoooo succesvol geweest de laatste 20 jaar.
@stfu: Ze zijn het verleerd!

Als fabriek heeft Honda meer gewonnen dan wie dan ook. In de autosport én motorsport.
@karaya: motorsport volg ik enkel motogp (marqués steekt er idd met kop en schouders bovenuit maar aan wie ligt dat als je de andere rijders ziet worstelen met de machine). Maar autosport meer gewonnen dan gelijk wie??? Miss de indycar(zijn ze maar met 2 of 3 constructeurs) maar dan houd het ook wel op denk ik. Noch WRC, dtm of F1 enige rol van betekenis gespeeld of ik moet echt iets gemist hebben…
@chrisvis: Ik bedoel als je motor- en autosport optelt.

Honda heeft eind jaren zestig races gewonnen in de F1. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig waren ze de dominante motorconstructeur. De Brawn F1 was het resultaat van een afgeblazen Honda F1 project, werd tegen alle verwachtingen in wereldkampioen.

Als het op het produceren van succesvolle race-motoren betreft heeft Honda een heritage waar geen fabriek bij in de buurt komt. En ze proberen alles uit, tot ovale zuigers met 8 kleppen per cilinder aan toe (meer dan 20.000 toeren per minuut, en dat in 1980).
@stfu: we gaan het zien!
Had Vettel altijd hoog zitten maar die valt nu toch wel heel erg door de mand. Je vraagt je af waar Ferrari de afgelopen jaren gestaan zou hebben als LeClerc daar al gereden had. Dit is niet meer van LeClerc die “een beetje” sneller is, dit is gewoon afgemaakt worden door LeClerc. Zelfde situatie als Verstappen en Ricciardo.

Vraag me af of dat hendeltje dat Vettel een jaar geleden testte nu geïntegreerd zit in de motor en dat dat nu het motorvermogen verschil brengt.

Maar goed, uiteindelijk moet Jack Plooij nog steeds wieberen. Hij zat weer ouderwets lekker te stuntelen en te klooien vandaag. Heb me dus weer kostelijk geërgerd…

#ontslaJackPlooij
@Rick-dos: gewoon weer Kimi in de Ferrari zetten , exit Vettel , Kimi is een hele stabiele rijder , uitstekende 2e man
@Rick-dos: ik als Belg vind het met de commentaar wel meevallen op ziggo. Ze wisten bv. te zeggen dat ze bij McLaren terug naar Mercedes gaan wat betreft de motor(heb ik nog nergens gehoord/gelezen) en zo zijn er altijd wel vermakelijke weetjes. Olav heb ik altijd verstrooid maar grappig gevonden(ken hem van de A1 gp races)….maar die plooii is helaas niet echt objectief. Als er 10 woorden gezegd worden gaan er bijna 9 over Max🤐
Frack…..Norris en Hulkie zitten in de gevaarzone die Grosjean heet. Het delay-filter in DeKlerck’s radio werkte uitstekend (dit keer). Het Ferrari censuurteam is op volle sterkte standby. Toto Wolff begint steeds meer zorgrimpels te tonen.
Laatste sector van Leclerc was nog best rommelig, en dan nog zo veel sneller dan de rest! Dat zegt wel wat over de rest van zijn ronde. Dat Vettel er dan zo veel op moet toegeven is wel pijnlijk voor hem, en dat Hamilton zijn auto er nog tussen weet te prikken is toch wel knap. Dat maakt het morgen misschien nog wel een soort van spannend voor P1.
Leclerc is de nieuwe F1 sensatie van 2019 en los Verstappen af.
@dwfc: Dat was hij vorig jaar al als je goed had opgelet.
Op een iphone valt de tabel nooit te lezen, zo klein de letters en hij valt ook niet dwars te lezen of te vergroten. Misschien een puntje voor de update app?
@caprio: misschien tijd voor een leesbril ;)
@caprio: twee vingers op het scherm en uit elkaar trekken. Zo moeilijk is dat niet.
@caprio: of gewoon stoppen met die iPhone hype, overpriced ststussymbooltjes… Als makke lammetjes, elke X weer..
@soundgarden: de iPhone een hype noemen getuigd niet echt van de kennis van het woord hebben maar alles van het napraten van de kudde. Yep,ook jij bent absoluut niet zo vooruitstrevend als je denkt te zijn.
Toen was het hier nog Maxmania ….
Eerst maar is kijken morgen hoe de pace is van iedereen.. max vanaf 9.. die kan er gewoon staan na 5 ronden.. ben benieuwd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).