Officieel: echte Porsche hoeft niet handgeschakeld te zijn

Auteur: , 16 Reacties

De discussie kan gesloten worden.

G50

Jarenlang woedden er heftige discussies op fora tussen verschillende facties. Aan de ene kant stonden de mensen met Porsche-petjes op die exclameerden dat een ‘echte’ Porsche een handgeschakelde versnellingsbak moest hebben. Aan de andere kant stonden mensen met PING-petjes op. Zij wilden gewoon in hun Carrera 4 tiptronic cabrio naar ‘de golf’ rijden met hun favoriete driver op het achterbankje, om vervolgens met een nonchalante swing hun sleutels op de bar te leggen. Niks irriteert op zo’n moment meer dan het stemmetje van forumtroll ‘G50’ in je achterhoofd, dat roept dat je geen echte man bent omdat je een laffe automaat rijdt.

Toen de 911 voor het eerst beschikbaar werd met (semi-)automaat, in de vorm van de vermaledijde ‘Sportomatic’ in 1967, was er eigenlijk nog geen strijd. De optie werd door iedereen geridiculiseerd als een optie voor softies die niet konden rijden en geen idee hadden waar de 911 eigenlijk voor stond. Eigenlijk kennen we dat argument nu nog, maar destijds was het ook gewoon waar: uitgerust met Sportomatic verloor de 911 liefst twee volle seconden ten opzichte van de handgeschakelde versie op het sprintje van nul-naar-honderd.

In de loop der jaren is het verschil echter steeds kleiner geworden en recentelijk zelfs omgeslagen naar de andere kant: met een PDK-bak is een Porsche ceteris paribus sneller én zuiniger dan een exemplaar met drie pedalen. ‘Haters’ en/of mensen die intens genieten van die snelle shift van drie naar vier kunnen hooguit nog schermen met ontastbare zaken, zoals ‘gevoel’ en ‘beleving’.

Zodoende heeft Porsche de tijd rijp geacht om het dan maar officieel te maken middels een persbericht: een echte Porsche hoeft vanaf nu géén handbak meer te hebben. Maar goed ook, want inmiddels is ruim 75 procent van de verkochte 718’s en 911jes uitgerust met PDK-bak. Wel een beetje gek dat Porsche voorheen nooit gecommuniceerd heeft dat automaat-kopers op dat moment wellicht geen echte Porsche kregen, maar soit.



16 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het maakt het wel een dailydriver voor mij. Heel saai gasgeven ik moet er niet aan denken. Een Porsche Taycan alla, meer geen yountimer 911 waar de puurheid vanaf straalt. Daar hoor je naast het geluid ook wat mechanische geluiden horen. Een echte Porsche?
Pfoe, gelukkig . . .

• zweet van voorhoofd wissen doet •
Wat is zo’n G model toch een schoonheid! Toch graag een handgeschakelde 3.2 SC voor in de garage en de leuke ritten.

En dan een ouderwetse automaat op de 997.1 Turbo voor de dagelijkse ritjes.

Dan ben ik wel gelukkig.
@reactief: Helemaal mee eens en in die kleur staat hij bij mij in de garage. Alleen dan een Carrera Targa van 1983 (model 1984).
Het is dus officieel; de firma Porsche verkoopt/maakt echte en onechte/surrogaat Porsches….of toch niet?! Ze hebben wel lef hoor bij de PR en persvoorlichting daar.
Wat een gezeik. Alsof je met een automaat niet echt auto rijdt. Alsof diegene met een handbak de hele tijd heel&toe shiften en met de linker voet remmen.
Ik heb proefgereden in een Boxster met automaat, en met handbak. Die automaten van vroeger waren niet zo best, dus voor de handbak gekozen. Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Als dagelijkse auto heb ik wel een automaat, en ook daar kan ik van genieten. Een moderne automaat is helemaal zo slecht dus niet. Zelfs niet in een sportwagen.
Als funauto is een handbak leuker. Maar als je een nieuwe 911 koopt om dagelijks mee in de file te staan begrijp ik de keuze voor een automaat.

Overigens, de versnellingsbak voor echte mannen is natuurlijk een 915 of 901… niet die laffe G50. :)
@frederik: Je bedoelt gewoon een hele slechte versnellingsbak. Daar stond de 911 bekend om.
@karaya: Zijn prima handbakken, je moet er alleen voor zorgen dat de synchro goed zijn en de bussen in de schakelstangen niet te oud worden.
@frederik: Nou ik heb een 911 met PDK bak en die gebruik ik als fun auto en reken er maar op dat ik er dikke fun van heb😉 PDK is top!
@minicoopers: Dat geloof ik graag! Ik vind zelf de voldoening van een goed geslaagde downshift wel wat toevoegen aan de “fun”… juist omdat het niet altijd vanzelf gaat. :)
Helaas ontbreekt het de bron van de mededeling aan geloofwaardigheid. Dat krijg je wanneer je een zware SUV een sportwagen noemt en een eletromobiel een turbo.
Als je eenmaal PDK bak hebt gehad wil je vaak echt niet anders meer, die doet alles zo makkelijk en razendsnel voor je dat je het zelf schakelen niet eens mist.
Heel even dacht ik dat oude Porsches omgebouwd werden naar een pdk, maar nee..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).