• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog feliciteert: De Opel Manta (40 jaar!)

Auteur: ricardo, gepost 24 juli 2010 om 13:03 – 30 Reacties

Kiek

Nekmatjes, gouden sieraden en bier per halve liter. We stappen even in een virtuele tijdmachine en gaan veertig jaar terug in de tijd. Locatie: Rüsselsheim. Daar waar de eerste Manta A van de band rolde.

Wie had kunnen voorspellen dat de coupé-versie van de Ascona zou uitgroeien tot een ware subcultuur voor mensen met een neiging naar ‘fout’. De Duitser schopte het zelfs tot het witte doek met ‘Manta -Der Film‘ & Manta, Manta (check die remix). De wat jongere Autoblog-lezers zullen ‘m wellicht kennen van die TV-eppo’s uit Brabant. 40 jaar na de introductie van de Manta A is ‘ie nog steeds geliefd bij een groep trouwe fans. En ook in Nederland staan er nog genoeg tweedehandsjes te koop.

In 1970 kwamen de achterwiel-aangedreven Manta’s met drie motorvarianten op de markt. De sterkste daarvan was de 1900S: 90 pk uit een viercilinder carburateur-motor en een top van 170 km/u. Twee jaar later kwam Opel met een iets sterkere GT/E-versie. Goed voor 105 pk en in staat om 190 kilometers per uur aan te tikken op de Autobahn. In de eerste vijf jaar van het Manta-tijdperk werden er 498.553 stuks in elkaar geschroefd. Cijfers die er niet om liegen, de Manta was een instant verkoop-hit.

Zijn opvolger kwam vijf jaar later in de vorm van de Manta B. Een stuk hoekiger, vierkante koplampen, maar wel met een ietwat uitgebreider motorenaanbod. En natuurlijk nog steeds een heerlijk fout imago. Top of the bill was toen de 2.0L vierpitter met een Bosch injectie-systeem. Twee jaar later kwam er een driedeurs hatchbackvariant bij. Ook wel CombiCoupé genoemd.

Opel schakelde daarna de hulp van Irmscher en Cosworth in om een rallyauto’s op basis van de Ascona B en Manta B te produceren. De Manta 400, zoals hij genoemd werd, kreeg een 2.4 zestienklepper mee die in de straatversie 144 peekaa’s in de strijd gooide. Met een setje grotere carburateurs was 230 pk ook geen probleem. Dankzij de achteras van een Opel Commodore hadden deze rally-Manta’s een stukje meer grip en betere wegligging.

Het Manta-feestje duurde tot 1988. Toen werd-ie afgelost door de Calibra. Ook fout, maar een stuk minder fun. Bovendien werd er overgestapt op FWD. Nu, veertig jaar na zijn geboorte is het een auto met cultstatus overgoten met een heerlijk fout sausje. Oh, en jullie ervaringen met Manta’s lezen we graag terug in de comments.

Ook interessant!

  • Opel Manta GSe brengt icoon naar het heden
  • Opel Manta GSe ElektroMOD is officieel een hebbedingetje
  • Koop de tofste Opel Manta van Marktplaats
  • NEE!! Opel gaat de naam Manta om zeep helpen

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, manta, Opel

Vorig bericht: « For Sale: Range Rover Wood & Pickett convertible
Volgend bericht: Concept van vroeger: BMW 2800 Spicup »

Lees Interacties

Reacties

  1. besaram zegt

    24 juli 2010 om 13:12

    beter wegligging
    betere wegligging

    komt er een nieuwe manta?

    -edit: dank, is aangepast-

    Login om te reageren
  2. student zegt

    24 juli 2010 om 13:13

    sommige auto’s moeten een ‘foute’ periode doormaken om uiteindelijk een ‘icoon’ te worden…. zelf heb ik een t/m de sleutelhanger orginele manta uit 1977… duimpjes van voorbijgangers gaan al regelmatig ophoog!

    Login om te reageren
  3. AutoInformatief zegt

    24 juli 2010 om 13:14

    Proficiat Manta!

    Zo’n Manta A vind ik nog steeds een prachtige auto. Ik was tot een maand geleden nog het kijken voor een Manta A.

    Inmiddels heb ik een Opel GT uit 1969 gekocht ipv een Manta maar als ik de foto hierboven zie dan wil ik toch weer op zoek! ;)

    Login om te reageren
  4. jochentje zegt

    24 juli 2010 om 13:30

    heb zelf een manta A 1.9
    toch wel prachtige auto’s
    ben wel nooit fan geweest van de manta B

    Login om te reageren
  5. floryn zegt

    24 juli 2010 om 13:35

    Laat ik alle Manta rijders bedanken voor hun bijdrage aan de schoonheid van het Nederlandse straatbeeld de afgelopen 40 jaar. Echt top werk jongens. Nee zonder gein ook jongens zonder geld en smaak hebben hun helden en iconen en de manta is er een van. Kan in het museum voor populaire cultuur dus!

    Login om te reageren
  6. floryn zegt

    24 juli 2010 om 13:37

    nog een keer:

    Login om te reageren
    • Yellomello zegt

      24 juli 2010 om 13:45

      @floryn:
      sinds wanneer plaatsen Autoblog bezoekers foto’s van zichzelf?

      Nee, goed gevonden, past bij de Manta… ;)

      Login om te reageren
  7. M-power zegt

    24 juli 2010 om 13:46

    Business at the front, party at back

    Login om te reageren
  8. brecht zegt

    24 juli 2010 om 13:47

    Heb nog eens leren rijden met zo’n heerlijk foute Manta B, verlaagd, knalblauw, getinte ruiten en over the top velgjes haha, leuke herinneringen!

    Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    24 juli 2010 om 13:57

    ZO fout die wagens maar toch ik begrijp wat de manta-rijders aantrekt.

    Als ik dan toch een Opel uit dat tijdperk zou moeten kiezen, doe mij dan maar de GT (liefst in diezelfde gele kleur als die van Pa toen hij 18 was).

    Login om te reageren
  10. Zapp zegt

    24 juli 2010 om 13:58

    Ik heb een bijbaantje bij de lokale Euromaster, vandaag heb ik nog geholpen bij het monteren van een rally-uitlaat op de B-Manta van een van m’n bazen. De baas waarover ik nu spreek heeft ook nog een A-Manta, m’n andere baas heeft een Monza GTE 3.0 en een B-Manta 3.0, echte opelfanaten.

    Login om te reageren
  11. Citrolover zegt

    24 juli 2010 om 14:10

    leuk maar het is en blijft een opel ,,,en dat wil je gewoon niet,,,,

    Login om te reageren
    • ZwerverRoodbaard zegt

      24 juli 2010 om 14:40

      Prachtig zo’n Manta, maar persoonlijk zou ik eerder voor de Ascona A, Admiral of een Diplomat gaan :)

      @Citrolover: Een Citroën wel dan?

      Login om te reageren
  12. Stender zegt

    24 juli 2010 om 14:37

    Hulde aan de Manta!

    Zowel A als B (B1 of B2) mooie auto’s, al gaat de voorkeur wel uit naar de A. Maargoed ik mag niet klagen met de mijne.

    Login om te reageren
  13. Markus zegt

    24 juli 2010 om 14:55

    Met een maat van me die een Manta B GT/E (wit, witte velgen) had ben ik nog eens half Europa door gereden. Dat was een mooie trip!

    Login om te reageren
  14. BmwMPower zegt

    24 juli 2010 om 15:54

    Login om te reageren
  15. pizzakoerier zegt

    24 juli 2010 om 15:59

    ach ja…goeie ouwe tijd..een brood kostte een dubbeltje en Opel was nog cool

    Login om te reageren
  16. de sjonnies zegt

    24 juli 2010 om 16:31

    Steinmetz, alweer zo’n oude naam maakte de Manta 1 heter.
    Voor een Manta II 400 Groep B mag je serieus geld meenemen tegenwoordig, Mijnheer Walther Röhl deed vorige week de
    Eifel rally met een Ascona 400 Groep B

    Login om te reageren
  17. corvettez06 zegt

    24 juli 2010 om 18:15

    geweldige auto,s die manta,s , vind ze nog steeds leuk als ik ze zie , het heeft gewoon iets , echt een tijdloos design denk ik, een retro uitvoering zou leuk kunnen zijn.

    Login om te reageren
  18. DTB zegt

    24 juli 2010 om 18:45

    Toen Opel nog echte auto’s maakte…

    Login om te reageren
  19. G_deGroot zegt

    24 juli 2010 om 20:43

    Tweeeee-deeertig

    Login om te reageren
  20. Lord_Svenius zegt

    24 juli 2010 om 21:01

    ik ken m vooral van Snelle Eddy
    http://www.youtube.com/watch?v=SzolEnjtg2A

    die ‘Manta Manta’ film zegt me ook nog iets. Wist niet dat ie al 40 jaar meeging, ik had 10 jaar minder geschat

    Login om te reageren
  21. Flatfour zegt

    24 juli 2010 om 23:19

    Opel Manta only for dudes

    Login om te reageren
  22. 750i zegt

    25 juli 2010 om 10:24

    Ik ben er pas nog eentje tegengekomen in barendrecht bij de benzinepomp. De auto zag eruit als nieuw. De eigenaar vertelde dat het de oude lesauto van zijn moeder was geweest en dat ze de Manta na jaren weer hadden teruggekocht. Puntgaaf en nog steeds een echte nekkedraaier.

    Login om te reageren
  23. M-lover zegt

    25 juli 2010 om 13:03

    Idd een foute bak, maar wel een vette :p De achterwielaandrijving zorgt ervoor dat de manta’s evenals de oude bmw’s voor mooie show zorgen bij rally’s ! Als opel weer iets wil worden, maak gewoon een nieuwe manta :D

    Login om te reageren
  24. gewoonbas zegt

    25 juli 2010 om 14:57

    Ik dacht gelijk aan dit lied: http://www.youtube.com/watch?v=B9NHeUrPaPw

    Login om te reageren
  25. 620henk zegt

    25 juli 2010 om 20:38

    het blijft een vette auto
    ze moeten hem eigenlijk weer in productie zetten en wat verbetert kan worden verbeteren:D

    Login om te reageren
  26. Jokkebrok zegt

    25 juli 2010 om 23:11

    Ruig ding hoor!

    Login om te reageren
  27. Pallas zegt

    26 juli 2010 om 00:25

    Belegen mopjes:
    Hoe herken je een Opel Manta rijder?
    -Aan de vliejes op zijn elleboog.

    Er komt een extra smalle Manta, zodat de bestuurder met 2 ellebogen tegelijk uit het raam kan hangen.

    Eerlijk is eerlijk met een flinke spoiler en vossebontje een terechte classic, Manta’s horen niet standaard.

    Login om te reageren
  28. betonstaal zegt

    7 februari 2011 om 19:13

    Heel enkel zie je ze nog in Friesland, manta met achter het stuur een oudere jongere gekleed in: lederen jas, spijkerjaspak, schakelketting, het haar in een matje en klompen aan. Helaas zijn deze zelfbenoemde hetero’s een jaar of tien geleden massaal overgestapt naar de Mercedes 190D, met behoud overigens van kostuum én kapsel, want de dorpskapster is nog steeds dezelfde geplamuurde opgekamde haar Madonna-like-a-virgin-look-a-like. ;-). dus

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North