Autoblog Garage: Alfa Romeo Giulia duurtester

Auteur: , 41 Reacties

Het afscheid van de Alfa Romeo Giulia duurtester.

Nadat we de Peugeot 308 GTi vroeg dit jaar vaarwel zeiden werd het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe duurtester. Nadat Koenigsegg niet reageerde op het verzoek om een one:1 beschikbaar te stellen en Porsche zei geen 918 meer in te kunnen zetten omdat deze niet meer nieuw gebouwd werd, besloten we Alfa Romeo te bellen. Zij hebben immers ooit het Autoblog-antwoord-op-alle-automobiele-vraagstukken geproduceerd: de Alfa Romeo 159.

Alfa Romeo Giulia duurtest afscheid
Maar ook dat pareltje was niet meer leverbaar. Terwijl we de hoorn al aan het neerleggen waren hoorde we de PR-manager nog net roepen dat de 159-opvolger misschien wel een optie is: de Alfa Romeo Giulia, is dat misschien iets voor ons Autobloggers. Achterwielaandrijving, sexy koets en ook nog in een leuke uitvoering die niet voor iedereen onbereikbaar is: de 200 Super.

Giulia duurtest tabel met dingen en tekst

Dat betekent een 2.0 liter benzinemotor met achttraps automaat. Deze aandrijflijn is goed voor 200 pk, 300 Nm koppel, beginnend bij (als we dit schrijven) €45.750 klinkende Italiaanse euro’s. Het door ons gereden exemplaar was uitgevoerd met een aantal opties en optiepakketten, waardoor de totaalprijs uitkwam op €61.950 euro uitkwam. Dat is veel geld, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je inmiddels een vergelijkbaar uitgeruste Giulia een stukje goedkoper kan rijden door gebruik te maken van het B-Tech actiepakket. De belangrijkste prijsverhogende opties op onze duurtester waren:

Veloce exterior pack

Veloce interior pack
– Sportstoelen in leer
– Stoelverwarming
– Stuurwielverwarming

Performance pack automaat
– Metalen schakelflippers
– Q2 limited slip mechanisch sperdifferentieel
– Alfa Active Suspension

Overig
– 19 inch wielen
– Kleur Titano Imola
– Harman Kardon geluidsinstallatie
– Apple Carplay

Alfa Romeo Giulia duurtest afscheid
De Giulia dus. Een Alfa Romeo. Nu was het direct al duidelijk dat Wouter ook een i-Pace had geregeld als duurtester voor de Autoblog Garage. En omdat opladen in mijn geval een ingewikkeld verhaal met fietsen naar laadpalen zou worden was ook direct al wel duidelijk dat ik degene zou zijn die de meeste kilometers in de Giulia Super zou gaan afleggen. Nu weet ik dat veel mensen daar direct dolenthousiast van zouden worden ‘omdat Alfa Romeo’ maar ik heb die liefde voor het Italiaanse niet zou diepgeworteld zitten als veel andere petrolheads. Niet dat ik iets tegen Alfa Romeo of andere Italiaanse auto’s heb, zeker niet. Sterker nog, er staat een keurige Fiat Grande Punto T-Jet bij ons op de stoep, dus dat is het probleem niet. Maar die onvoorwaardelijke liefde voor alles Alfa Romeo die je bij veel petrolheads ziet, dat heb ik dus niet. Eerlijk is eerlijk: als ik een auto in deze klasse zou zoeken, zou ik eerder Duits of Japans gaan zoeken. Misschien zelfs Frans.

Maar goed. Ik ben autoliefhebber en ik was stiekem ook wel een beetje benieuwd of ik die onvoorwaardelijke aanbidding van Alfa Romeo’s een beetje zou kunnen leren begrijpen als ik wat meer tijd met een Alfa Romeo zou doorbrengen. En dus haalden we begin april de Giulia Super op bij de importeur in Lijnden.

Klik hier om de eerste kennismaking te bekijken

Ik vind de Giulia persoonlijk niet de mooiste auto, zelfs een beetje gedateerd qua ontwerp. Ook zou ik zelf nooit een auto in grijs specificeren. Maar zoals wij hem meekregen is het toch wel een pareltje. Titanio Imola is echt een hele fraaie grijstint en de 19 inch wielen in donkergrijs in combinatie met het sportiever ogende Veloce pack en het lichtbruine ‘Tobacco’ interieur maakten het helemaal af. Ik heb ontzettend veel aanspraak gehad over de looks van de auto, mensen vonden het echt een mooi ding en ik stiekem ook wel.

Alfa Romeo Giulia duurtest afscheid
De cabine is een fijne plek om te zijn. Toegegeven: er zijn best betere interieurs met betere afwerking en fraaiere materiaalkeuzes te bedenken. Maar toch ging het nooit vervelen en voelde het altijd op een bepaalde manier speciaal om in de Giulia plaats te nemen. Ook als ik bijvoorbeeld een paar dagen een testauto had gehad van een andere importeur en ik de Giulia weer ergens oppikte, voelde dat altijd aangenaam. Als ik uit een Skoda stapte, maar ook als ik uit een Audi of Bentley stapte was het altijd een plezier om de Giulia te zien wachten op het parkeerterrein. Ik kon er in sommige gevallen zelfs naar uitkijken om weer in de Giulia te kunnen rijden.

Alfa Romeo Giulia duurtest afscheid
Want dat was waar de Giulia stiekem echt goed in was: rijden. Een heel fijn variabel onderstel met meerdere settings voor de demping zorgden ervoor dat je de auto echt lekker aan je stemming kon aanpassen. Van comfortabel tot snaarstrak sportief. De besturing messcherp, op het randje van nerveus in de sport-modus maar dat bevalt mij wel.

Klik hier om de video van halverwege de testperiode te bekijken

Alfa Romeo Giulia duurtest afscheid
Het enige échte minpunt wat het rijden betreft is het ESP. Of eigenlijk het gebrek aan mogelijkheden om dit fatsoenlijk uit te schakelen. Tijdens een weekend in Luxemburg zat het soms echt in de weg, omdat zelfs in de Dynamic stand het ESP vrij vlot ingreep bij het accelereren vanuit een scherpe bocht. Doordat het binnenste achterwiel dan al vlot tractie verliest, wordt het vermogen afgeknepen en dat duurt net iets te lang om effectief te zijn. Soms wil je net een beetje wielspin.

Alfa Romeo Giulia duurtest afscheid
Uiteindelijk reden we in iets meer dan drie maanden tijd ruim 10.000 kilometer met de Giulia Super. In die tijd ben ik echt een beetje van de Giulia gaan houden. En ben ik een klein beetje gaan begrijpen waarom Alfa Romeo-fans, Alfa Romeo-fans zijn. Het is niet echt te definiëren, maar de Giulia weet onder je huid te kruipen. Het is een auto die geenszins perfect is, maar waar je wel van gaat houden. En misschien is dat ook wel net de sleutel: imperfecties geven karakter. De leukste auto’s zijn vaak auto’s die niet volmaakt zijn, toch?

Klik hier om de video met de conclusie over de Giulia te bekijken

Alfa Romeo Giulia duurtest afscheid
De Giulia werd eerder deze maand weer ingeleverd in Lijnden. Daar sloten we de fijne tijd met de Giulia af met een compliment van de werkplaatschef: ‘Jemig, jullie hebben die velgen gewoon heel weten te houden!’ Tsja, de dingen waar je van houdt, daar ben je zuinig op. Ik ga na deze periode niet beweren dat ik onvoorwaardelijke liefde heb voor Alfa Romeo, maar een klein beetje verliefd ben ik wel geworden. Het complete video-overzicht check je op Autojunk.nl!

En nu wordt het tijd om een nieuwe duurtester aan de Autoblog Garage toe te voegen. Daarover zeer binnenkort meer!



41 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Een vrij cleane auto, zonder een wildgroei aan lijnen en vouwen. Alleen al in die reden het aanzien waard.
@amghans: Ja, alleen heb ik die rare vouwen die dwars door de achterlichten gaan nooit begrepen.
@vanquish: moet je iedere vouw begrijpen dan?
@rhellema: sommige vouwen zijn vrouwelijk en dus per definitie niet te begrijpen.
@rhellema: Moeten niet, willen wel. Bij Alfa’s dan. Ik ben namelijk gewend dat er geen overbodige lijnen op Alfa’s zitten. Deze vind ik tot nog toe overbodig.
@amghans: vouwen zijn net vrouwen.. en andersom
Ik ben niet van het grijs voor een auto, maar dit is wel een erg mooie kleur en staat chique en toch sportief. In tegenstelling tot veel auto’s tegenwoordig een mooi clean design. Of je nu een fanboy bent van AR of niet, blijft een mooi model
@lekkerlinksrijden: Dit is dan ook nauwelijks grijs. Meer bruin.
@vondick: nee dit is echt gewoon grijs. Interieur is wel bruinig.
@emping: Ja maar Emping moet ook eigenlijk Camping zijn.
@CasperH, Je hebt ervaren waarom het gaat bij Alfa Romeo. Het gaat namelijk om het rijplezier, wat de auto’s je bieden. Ik rij al jaren Alfa Romeo en elke keer dat ik instap voelt aan als pure verwennerij, en brengt meteen (ookal heb ik een rotdag) een glimlach op mijn gezicht. Geen enkel ander automerk kan dit zo goed als Alfa Romeo.
@mikje90: Dat omschrijf je goed! Hoewel m’n linker knie het niet altijd met me eens is, vind ik files daardoor niet zo erg.
@mikje90: ik begrijp wat je bedoelt, toch vind ik dat niet voor elke Alfa gelden (Mito en Giulietta rijden echt minder goed), en sommige andere merken hebben ook modellen die erg goed rijden: denk aan enkele BMW’s, Mini’s en Honda’s..
@mikje90: wat voor alfa rijd jij in?
@mikje90: dat heet fanboyism.. dat hebben andere met hun merk, er zijn ook babyboomers die dat hebben met hun audi q3, of volvo v70
Toch wel bizar, dat het instapmodel van nu bijna exact dezelfde prestaties levert als het topmodel van 15 jaar terug. Maar er is iets met Alfa. Heb ook lang niks mee gehad, maar als t op autorijden aankomt, dan is t een klasse apart.
Doodzonde dat er geen station komt. Verder een geniale auto.
Herkenbaar dat fijne gevoel. Heb de eer om dagelijks in een donkerblauw exemplaar met hetzelfde tabacco interieur te mogen stappen. Je trekt de auto aan als die favoriete kleding. Gewoon lekker! Goed voor die glimlach. 😃
Het klinkt als een rijdersauto, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een auto van dat gewicht echt lichtvoetig is. Daar is alles over de ton volgens mij te zwaar voor. Iets wat mij ook tegen heeft gehouden om een 159 te overwegen, ze zijn gewoon niet licht genoeg om echt rijplezier te bieden. En dan lijkt mij de meerwaarde weg. Doe mij dan maar extreem comfortabel en zweverig als het niet scherp en licht kan zijn. Wel vind ik het een erg mooie auto, misschien dan toch maar op het verlanglijstje zetten (voor over tien jaar).
@lekbak: natuurlijk heb je een punt maar de gewichtsklasse van een 4C waaraan jij refereert bestaat eigenlijk gewoon niet meer als het sportief moet zijn. Oh wacht….!
@alfalfa: maar een gezinsauto zal dat gewicht nooit bereiken. Waarom wil je dan in godsnaam tegen beter weten in toch de auto sportief maken? Ik snap om die reden al die amg’s en “m” en rs modellen ook niet. Ga voor comfort, want sportief lukt toch niet met die gewichten. Zoals echte Franse auto’s of Mercedessen van voor ‘90. Scherp genoeg om nooit te vermoeien op de snelweg, maar toch ultiem comfort.
@lekbak: zo heeft ieder z’n ding. Een Giulia in standje N is mij comfortabel zat, net iets te eigenlijk. Een Franse auto in deze prijsklasse komt ook niet aan het comfort van een S klasse en zo is een Giulia geen 4C. Gelukkig niet zeg maar! Het gaat om de mix van eigenschappen. Een Giulia geeft je het gevoel van een luxe en comfortabele en toch scherpe kilometervreter. Meer sportiviteit vind je alleen in kleinere en dus lichtere auto’s. Helaas heeft Alfa daar momenteel geen RWD aanbod in.
@alfalfa: iets kan niet te comfortabel zijn. Dat is net zoals teveel plezier hebben, het bestaat per definitie niet.
@lekbak: voor jou en velen niet, voor mij en velen wel. Hoe meer comfort des te meer lever je in op feedback en scherpte. Wanneer je daar niet te veel op wilt inleveren dan is ultiem comfort niet wat een je zoekt in een rijbeleving.
@lekbak: ik snap die modellen wel: ze gaan loeihard, klinken heerlijk, zijn super-de-luxe, hebben een (bepaalde) uitstraling en doen het ook prima op een circuit..
Ik vind het een prachtige auto, maar ik wil zelf schakelen en ontkoppelen en koppelen. Ik snap niet dat AR op de benzine uitvoeringen geen handbak levert, op de quadrifoglio na.
@kempenaer: ik zou eerst ontkoppelen en dan pas schakelen, is echt beter voor de techniek. Alternatief is het die bak laten doen al dan niet met een setje tegen die flipper 😉
@spideriv:
Och jee, gaap.
Die flippers doen me te veel aan een steriele playstation denken. Een handbak past veel beter bij alfa dan die Duitse automaat.
Ik herken de ervaringen. De oplossing heet Squadra tuning. Voor 400 Euro krijg je de Race setting van de Q erbij op je DNA schakelaar. Nóg strakker onderstel én ESP uitgeschakeld. Mijn afspraak staat!
@alfalfa: toch wel heel triest dat het mogelijk is om diep te tasten voor een Q2 mech sperdiff maar de ESP altijd actief blijft. Onbeschaamde geldschepperij…
@breakingpoint: daar kan ik alleen Amen op zeggen. Kennelijk heeft Alfa Romeo haar berijders het niet toevertrouwd..
@breakingpoint: kennelijk heeft Alfa Romeo het de Alfisti niet toevertrouwd het ESP uit te schakelen..
@alfalfa: begrijp me niet verkeerd, de meachanische diff zorgt ervoor dat de auto langer tractie houdt voordat de ESP inschakelt, maar nu en dan kan je als bestuurder nog iets meer vermogen neerzetten dan ESP, of toch sneller na de bocht weer het gas erop geven, al dan niet met een dotje overstuur. Heb zelf een Quaife, maar bij BMW kan ESP gelukkig uitgeschakeld worden.
@alfalfa: en garantie foetsie dus wacht tot een paar jaar na aanschaf..
@punicaoase: mijn afspraak staat volgend jaar! ;-)
@alfalfa: nooit handelen uit angst, gewoon chippen dat ding!
Mooie auto en ik denk dat je er wel echt wat tijd voor moet hebben om hem te gaan waarderen, en om je aan te passen. Zo vond ik het bij een zitproef wel erg vervelend om m’n linkerarm niet goed kwijt te kunnen, iets wat ook in één van de video’s terugkwam.

Maar hoe verhoudt de auto zich nu tot de vorige 3-Serie en C-klasse? Stuurt het scherper en is het onderstel straffer dan wat die modellen in hun (M/AMG)sportuitvoeringen bieden? En hoe is het motorisch, kan het zich meten met de tegenhangers of hangt de auto zelfs beter aan het gas?

Ik heb zelf altijd het gevoel gehad dat het model té laat op de markt kwam en enigszins de boot gemist had, zeker omdat het prijsniveau op dat van de premium merken lag. Wees overigens vrij m’n ongelijk aan te tonen, want hoe meer argumenten voor een Alfa, hoe beter.
@karhengst: de zitpositie is zeldzaam goed. Armsteunen horen in een bestelbus. Het onderstel is niet de strafste maar heeft wel een bijzonder fijne balans met comfort. De gaspedaalrespons kan helaas nog steeds niet tippen aan de beste. Dit lijkt steeds moeilijker te gaan met de huidige emissie-eisen.
Een maatje van mij heeft een Giulia, rood met een zwart interieur. Toen ik tijdelijk zonder auto zat (jongens maak echt niet de fout om je auto te verkopen maar je nieuwe moet je nog importeren), mocht ik hem een weekje lenen tot er een nieuwe voor de deur stond. Week lang geleden in dat ding en het heeft imperfecties. Maar god wat ben ik van die auto gaan houden. Na een week heb ik niet letterlijk staan huilen bij het inleveren, maar ik heb minder moeite gehad mijn exen te verwerken dan afscheid nemen van de Alfa. Zodra er financieel beetje ruimte ontstaat gaat er wel een hobby-autootje naast de BMW staan en het gaat een Alfa worden. Man, wat hou ik van die dingen
@beast95: jij snapt het. ook ooit alfas gereden en ik heb er nog nachtmerries van en toch droom ik er nog van er weer een te hebben. dat is de essentie van alfa romeo.
Prachtig artikel over de Giulia. Ik rij zelf sinds juli 2017 de Giulia en geniet iedere bij iedere rit. Mijn voorlaatste nieuwe Alfa had ik twintig jaar eerder gekocht (Alfa 156). Fijn dat ik weer Alfa rij, inderdaad een auto waar je van gaat houden. Complimenten Casper je hebt het helemaal begrepen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).