Koopje.
Het zijn tegenwoordig zware tijden voor de liefhebber van oudere toffe auto’s. Voor alles wat ook maar een beetje een zweem van ‘youngtimer’ of ‘klassieker’ heeft, vragen optimistische handelaren dezer dagen de absolute hoofdprijs. Zo doet een rode Golf IV uit 2001 je al snel 17.500 Euro en een E30 M3 met wat werk 40 ruggen. Dat laatste was alweer een tijdje geleden, want nu zou het bedrag ongetwijfeld nog wat hoger uitvallen.
In dat opzicht is deze gerse Golf II GTI een koopje, want er wordt slechts 6.250 Euro voor gevraagd. Oké, het is niet de meest begeerlijke Golf GTI die er ooit gemaakt is. Met de 1.8 achtklepper onder de kap die 112 pk levert, was het nooit echt een strepentrekker. Als je dat van je Golfje II verlangde, had je minimaal acht kleppen meer nodig en/of een G-lader.
Maar is heel hard gaan wel zo belangrijk in een auto van deze leeftijd? Het gaat toch minstens net zoveel om de sfeer die je als het ware ‘aantrekt’ als je dichterbij komt en instapt. De simpele elegantie van ronde koplampen met een vriendelijke gele gloed, de analoge klokken voor je neus als je achter het stuur zit, de uitlaatjes die schuin naar buiten wijzen, de geur van jaren ’80 plastic, dat alles heeft deze Golf te bieden. Tenminste, dat laatste vullen we zelf maar even in. En dan heeft ‘ie nog het juiste aantal deuren voor een hot hatch ook.
Dit exemplaar heeft al wel 360.500 kilometer gereden, maar op het oog ziet ‘ie er nog patent uit. Of de motor ook nog vooruit wil is natuurlijk de vraag, maar in dat geval is het waarschijnlijk een voordeel dat het slechts de 1.8 achtklepper betreft. Wat kan er mis gaan? Koop dan!
360000km GTI km’s is 360000×2=720000km
holy shit met zoveel op de klok nog zoveel vragen? ik heb zeker iets gemist dat dit nu een echte klassieker is..
@B00G1E: met zoveel kilometers is alles in elk geval een keer vervangen. Auto is vaak warm geweest(hoop je dan maar) en tja, eenvoud. Er zit ook niet zoveel op dat echt kapot kan gaan
@turbodavid: mijn Golf 2 gti 8v had 430.000km. hij reed nog best goed, maar er warem toch zeker wat paarden ontsnapt inmiddels.
@b00g1e: nooit in de handen geweest van een tjuner of tokie is al veel waard
@dees: Kan ook dat de originele onderdelen terug geschroefd zijn.
Als ie nu er echt super goed uitzag en heel wat minder km’s op de teller had gehad, nee dan zelfs nog niet voor dat geld. Gevalletje wat een gek er voor geeft.
Okay, laat dit even op je inwerken… Dik 6 ruggen voor een oersaaie Golf 2 met 112 PK en 3,5 ton erop…. Zijn die GTI badges soms van goud, want anders kan ik het niet verklaren.
@barchettadriver: saai zijn die Golfjes II niet hoor. De mijne kende met gas los grotere sliphoeken dan mijn BMW E30.
@tazmania: Ken het, de barchetta kan ook nogal listig zijn. Te hard, koude bandjes, vochtig wegdek en je kan gaan tegensturen. Maar 6,5K voor dit ding is absurd.
@barchettadriver: de verhalen over de Barchetta ken ik ja. Ontzettend leuke en karakteristieke auto!
Die 360.000km zie je er niet aan af
@koekwaus: ff inzoomen op de stoelen en dan zie je dat ze compleet op zijn. Ook de kunststof bovenzijde van de bumpers is vlekkerig – hier heeft men duidelijk geprobeerd om mbv cleaner er nog iets van te maken. En met een busje of twee siliconenspray krijg je élk in- en exterieur weer glimmend.
Hahahahahahaha, ik heb nog een e21 2.0 6 cilinder met 38.000 op de klok. Wie bied, heeft wel een klein beetje werk nodig maar dat moet ook kunnen dan. Fijne avond allen
@hassani: ?E46 coupe 3.0 215K km voor 6k wil ik er met pijn in mijn hart wel afstand van doen…?
@isn1981: nee dat wil je niet ?
Liggen er soms nog 5000 XTC pillen op de plaats van het reserve wiel?
@cloverleaf: dan mag je er toch echt nog wel even 12-15k bijrekenen
@sr20det: kwantum korting jonguh!
@cloverleaf: Bij dat type wagen zit die kans er dik in, ze zullen wel een jaar of 25 over de datum zijn.
Hoeveel Mcdrive´s zijn in totaal 360.000 km?
@bsxc2: ik gok 360.000 x 5 = 1.800.000 keer en dan nog een miljard uren op de parkeerplaats staan bij de Mac om te staren naar de milkshakemolen onder de motorkap.
Misschien niet de meest spectaculaire uitvoering, maar veel netter als deze ga je ze niet vinden. Dat ie al 3,5 ton gelopen heeft zie je er zeker niet aan af. Dat geeft wel aan dat de vorige eigenaren er netjes mee omgesprongen zijn.
Ik zou hem wel aandurven als hij net zo goed rijdt als hij eruit ziet. Maar ja, ik ben zo gek dat ik laatst een Smart Roadster met bijna drie ton op de teller voor erbij heb gekocht. Als zelfs zo’n klein driecilinder opgefokt pokkemotortje dat al kan halen is deze old school Golf GTi al helemaal geen spannende aankoop.
@moveyourmind: Die km’s zijn inderdaad nog niet het probleem, maar dat bedrag…
Daar kun je ook een leuke hete hatchback voor kopen van zo’n 10 / 12 jaar oud en met minimaal 200 pk…
Best al knap dat je vanaf de foto’s ziet dat deze de netste is. Foto’s zien er niet verkeerd uit, maar ik zie al: binnenste koplampen verschillend, imitatie wielen, stoel kapot en volgens mij staat die voor een GTI erg hoog. Dus foto’s: zijn geduldig. Je kan het pas echt beoordelen als die voor je staat. @moveyourmind:
@moveyourmind: leuk hè zo’n roadster?
@papa: Zeker, echt enorm leuk!
@moveyourmind: (Helaas) wegens gezinsuitbreiding onze Roadster Coupe moeten verkopen. Kijk af en toe nog wel eens naar de prijs als auto voor er bij. Eentje met verrotte motor en dan een motorfiets blok er in en een sequentiële bak. Want wat ik echt niet mis is dat is die verrotte gerobotiseerde handbak. Wat een drama ding was dat…
@moveyourmind: ik ben ook zeker niet bang voor hoge kilometerstand maar een 3 cilinder smart met die kilometerstand is minimaal 1x gereviseerd (niet dat dat erg is, zo veel kost het niet bij die motoren).
Tja, mijn oude VR staat ook voor een redelijk belachelijk bedrag te koop. Als de gek het er voor geeft….
Waarschijnlijk uit Spanje. Daar vind je ze nog. En bijna altijd zonder katalysator dat maakt het toch wel een leuke GTI (ze wegen niet veel)
Vragen kan altijd.
Er is gegarandeerd een liefhebber te vinden dit valt voor deze dingen:
‘De simpele elegantie van ronde koplampen met een vriendelijke gele gloed, de analoge klokken voor je neus als je achter het stuur zit, de uitlaatjes die schuin naar buiten wijzen, de geur van jaren ’80 plastic, dat alles heeft deze Golf te bieden.’
Elke auto ongeacht leeftijd of staat zijn liefhebbers voor te vinden dus ook deze zal z’n baasje wel vinden.
Van Gers Pardoel geweest of ??
112pk. Toen een GTI. Nu 115pk en een basis model
@saxoke: maar dit is 400 kilo geleden.
@maarten123: helemaal gelijk! Maar, een Golf die 40% zwaarder is als toen, heeft nu dubbel zoveel vermogen. Dus de gewichtsverhouding loopt niet helemaal gelijk op. GTI toen =112pk/130pk GTI nu is 230pk/245pk dat is gewoon x2. Ik kan dr alleen maar blij van worden
Volkswagen Golf GTI 1.8 112cv mit ABS AA
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-gti-1-8-112cv-mit-abs-aa-benzine-rood-f669218b-54ae-6311-e053-e250040a17b1
Ik denk dan meer aan zoiets. Veel GTI’s in die landen zijn aangeschaft vanwege het koppel in heuvelachtig gebied, zeker de 8-kleppers. Ze hebben een betrekkelijk rustig leven gehad en zijn zelfs te vinden met airco.
@maarten123: airco is toch wel een zeldzame optie op de Golf 2. maar wel gaaf zo!
@maarten123: hij had donker groen metallic moeten zijn. Dan was ie helemaal af geweest
Deze moest je toen hebben…. Met die dikke bumpers;)
Geen idee of dit de prijzen zijn maar vind het heel veel geld.
@maarten,
Die met vraagprijs 4700 komt wat meer in de buurt. Lijkt ook een nette auto.