Autoblog Garage: Peugeot 205 GTi

Auteur: , 44 Reacties

Oui oui, c'est la GTi!

Het zou verdulleme een keer tijd worden zeg, een Autoblog Garage artikel over de Peugeot 205 1.6 GTi. Onderwerp van één van de allereerste Mijn Auto-video’s en misschien wel de puurste hot hatchback aller tijden. Ok, nu ben ik natuurlijk met mijn 205 GTi-pet op aan het tikken, maar toch: mijn 1.6 is álles wat je zou moeten willen van een hot hatchback.

L’Histoire
Eerst even de historie: ik kocht mijn Peugeot 205 GTi op 25 juli 2016. Op papier ben ik de tweede eigenaar, in het echte leven zou je kunnen stellen dat ik de derde eigenaar ben. Ik nam de auto namelijk over van iemand die de auto nog altijd reed, maar deze stond nog altijd op de naam van zijn inmiddels overleden opa. Zijn oma wilde of kon er niet meer mee rijden en daarom reed de kleinzoon erin. Die moest er echter dagelijks mee naar zijn werk en vond het zonde van de kilometerstand om hem veel te gebruiken. De 205 GTi was altijd van zijn opa geweest, had altijd in een garage gestaan en was in een prima staat. Niet in concoursstaat, maar wel gewoon eerlijk. Met een krasje, een klein deukje, wat steenslag, een versleten bestuurdersstoel maar boven alles: karakter.

Peugeot 205 GTi Casper
De jongen die na zijn opa met de GTi ging rijden had een paar kleine modificaties gedaan. Een radio ingebouwd, maar daarvoor een nieuwe hoedenplank gescoord zodat de originele niet kapot gezaagd hoefde te worden voor de boxen. Ook had hij een andere uitlaatdemper gemonteerd, maar de originele kreeg ik mee bij de auto. De soundtrack is echter veel lekkerder met deze demper, dus die laat ik er voor mijn eigen plezier voorlopig onder zitten. Tot slot heeft hij het tweespaaks originele stuurwiel van de 1.6 GTi vervangen voor een driespaaks exemplaar van een 1.9 GTi.

Peugeot 205 GTi Casper
Maar wat ik veel belangrijker vind: de auto is compleet. Twee sleutels, en er zit een map bij de auto met daarin om te beginnen de aankoopfactuur met twee aangevinkte opties: een rechter buitenspiegel á f116,67 en een mattenset á f62,50. Guldens ja, geen Euro’s! Verder zit alles in de map: het papieren kentekenbewijs, kopiën van de wegenbelasting, een lidmaatschapskaart van de Britse Peugeot 205 GTi club, de onderhoudshistorie, correspondentie met meerdere Peugeot GTi-clubs en nog veel meer. Zelfs de kaartjes die door de garage aan het stuur werden gehangen als reminder voor de volgende oliebeurt, zitten in die map. Zelfs het kostenoverzicht van de eerste jaren zit erbij met daarin verzekeringskosten en brandstofverbruik. Tot slot was er nog de kilometerstand: iets meer dan 140.000 kilometer stond er op de teller.

Peugeot 205 GTi Casper
Nadat ik de auto opgehaald heb, kon ik hem gelukkig (bij gebrek aan een overdekte stalling bij mijn eigen huis) bij mijn vrienden van Saab Apeldoorn stallen. Een adres waar ik regelmatig kom en dat niet te ver van mijn huis is. Toch is het wel een drempel: als je thuis op de bank zit en denkt ‘ik heb zin om ermee te rijden’ dan is het toch makkelijker als hij gewoon voor de deur staat. Maar goed, het blijft een gaaf ding. Vooral omdat het een heerlijk basic auto is. De basis van hoe elke hot hatchback zou moeten zijn: plaats voor het hele gezin (hoewel er geen gordels op de achterbank zitten), vlot en vooral een hele hoge entertainmentwaarde.

Rijden
Mijn Peugeot 205 GTi is er één van het allerpuurste soort, een Phase 1 uit 1987. Vergeet ESP, vergeet ABS, vergeet alles. Een Peugeot 205 GTi 1.6 uit 1987 bestaat uit de volgende ingrediënten: een stuur, vier wielen, een motorblok en een paar stoelen. En omdat er verder zo weinig op zit weegt het geheel ook geen donder: 850 kilogram. Op 105 pk. Dat is 8,1 kg per pk.

Volgens de originele folder (die ik bij de auto heb) accelereer je met deze auto naar de 100 in 9,5 seconden en is de kilometer met staande start te slechten in 31 seconden rond. De topsnelheid is 190 kilometer per uur. Dat doet tegenwoordig bijna elke auto, maar in 1987 waren dit Prestaties met een hoofdletter ‘P’. De afmetingen zijn ook mooi: 3,70 meter lang en 1,57 breed.

Peugeot 205 GTi Casper
Een 1.6 motor met elektronisch geregelde injectie, gekoppeld aan een versnellingsbak met kortere overbrengingen dan die van de ‘grote broer’ met de 1.9 motor. Dat betekent dat je niet eindeloos loopt te harken tussen de eerste drie versnellingen als je er rustig mee door de bebouwde kom sukkelt. Tegelijkertijd betekent het ook dat je met grote precisie de powerband kan aanspreken op het moment dat je er écht voor gaat.

En dat kan nog altijd. Ondanks de respectabele leeftijd van mijn GTi mag ze nog graag hard een bocht in gegooid worden om vervolgens middels het van het gas gaan de kont om te zwiepen. En ja: dat is tricky als je niet weet wat je te wachten staat, maar als je elkaar een beetje leert kennen, dan wordt het een leuke partytrick. Zeker als het een beetje nat is buiten, is dat dikke pret.

Peugeot 205 GTi Casper

Da Money
Wat het kost om een Peugeot 205 GTi te rijden? Ik kies ervoor om hem het hele jaar rond op kenteken te houden. Dat betekent dat ik geen gebruik maak van het kwarttarief, maar dit gewoon elke drie maanden €62 euro overmaak aan de Belastingdienst zodat ik elke gewenste dag mijn auto kan gebruiken. Alleen met pekel op de weg probeer ik de GTi binnen te houden, verder gaat ze gewoon de weg op.

De youngtimerverzekering kost ongeveer €15 euro per maand en het brandstofverbruik is ook niet storend voor een auto die ik sowieso weinig gebruik. Ongeveer één liter premium brandstof per negen kilometer, maar dat zou zuiniger kunnen. Ik vind het echter vooral leuk om flink door te jakkeren met mijn GTi, daar is ze tenslotte voor gemaakt. Als je met een fluwelen rechtervoet rijdt moet je één op elf ook nog wel kunnen halen.

Onderhoud is een apart ding. Tot nu toe zijn gekke dingen me bespaard gebleven. De APK, een oliebeurtje elk jaar en verder heb ik er heel weinig kosten aan gehad. Aftikken, want als er dingen stuk gaan is het steeds lastiger om nog de juiste onderdelen te bemachtigen.

Peugeot 205 GTi Casper

En nu?
Hoewel ik een bijna niet te temperen liefde heb voor de 205 GTi merk ik wel dat ik er te weinig mee rijd. Dat komt vooral doordat hij dus niet bij mij thuis staat. Ik heb er ongeveer 5000 kilometer mee gereden sinds ik hem heb gekocht, drie jaar geleden. Toch wil ik er meer van genieten en daarom ga ik binnenkort de bestuurdersstoel laten repareren en kijken of ik een complete set sierlijsten kan vinden tegen een redelijke prijs. Dat zal ik uiteraard ook gaan filmen, zodat jullie ervan mee kunnen genieten!



44 reacties

Super gaaf zo’n 205 gti.
Heb zelf ook een 205 1.6 gti gehad wat een super leuk autootje was dat zeg, veel leuker om in te rijden dan zijn opvolger de 206.
Heel erg leuk!
Prachtig gebakje. Heel erg gaaf!
PS: de foto’s doen het niet… Niet in FF en niet in Chrome.
@jeroenwz: het is gefixt, thanks!
Geweldige auto. Toen Peugeot nog wist wat ze aan het doen waren.
@baklava: Dus de 508 is ook niks.
@mick0210: niet iets wat je zou kopen, met geld.
@mick0210: nee. Qua rij-eigenschappen en vooral qua techniek (hoe soepel alles loopt, met name qua infotainment) is die er gewoon nog net niet. De 508 is eentje die je een proefrit in moet maken, een mooie foto van maken, die foto printen op posterformaat en in je kamer hangen (let wel: het is de enige D-segment sedan (of stationwagon, die is ook prachtig) in jaren wat dit compliment krijgt), want er naar kijken: dat wil je graag. Maar het gevoel dat je die sleutels teruggeeft zodat je geen premiumprijs hoeft te betalen voor een auto waarvan alleen ‘het design’ en de materialen premium zijn, dat wil je ook graag.

Het designteam van Peugeot heeft zich uit de naad gewerkt en dat blijkt maar al te goed. De technici moeten nog even op dat niveau komen voordat hij zijn geld waard is. Tot die tijd is het de beste D-segmenter die ik nooit zou willen bezitten.

Totdat de SPORT ENGINEERED uit komt natuurlijk. Dan wil ik hem hebben.
@720s: Hmm zal Wouter dat vergeten zijn om te vertellen? Dat over de techniek
@mick0210: ik heb laatst voor het eerst zelf in de 508 gezeten (nog niet gereden, daar moet ik andere mensen dan maar op geloven) en ik vind het interieur nog steeds waardeloos. Ja, het ziet er gelikt uit. Maar alles bedienen via een touchscreen wat nog niet half zo goed werkt als een smartphone vind ik niks. Om nog maar te zwijgen over de digitale tellers, scroll door de modi en het verandert met een ververssnelheid van het scherm op een bowlingbaan (mettertijd is dit te begrijpen maar dit ging om een model wat net een week in de showroom stond).

Vergelijk het met bijv. Audi. Minder inspirerend vormgegeven, maar het werkt wel. Als je op een knop drukt verandert er iets met de milliseconden. Het touchscreen werkt zo snel als een smartphone en die haptische feedback, al maakt het een touchscreen nog steeds ruk, het werkt ongeveer.

Begrijp mij niet verkeerd: het feit dat de Peugeot 508 in één adem wordt genoemd met de A5 Sportback en 4 Serie GC is qua uitstraling helemaal niet onjuist, en een 508 PureTech 225 als GT-Line met vrij veel opties komt qua prijs overeen met een compleet kale A5 Sportback. Het is een potente speler en niet alleen de mooiste D-segmenter, ook de mooiste vierdeurs coupé van het moment. Maar ik vind de techniek nog niet op het niveau van de uitstraling, en dat is toch hetgeen wat het meest gaat storen bij dagelijks gebruik.
@720s: Kan ik me in vinden
Karakter, emotie, beleving ja puurder dan dit wordt een hot hatch niet. Leuke pittige bakkies (zelf 2 cti’tjes gehad). Wees er zuinig op ze worden schaarser.
Leuk verhaal! Bij het zien van de foto’s krijg je gewoon zin om een stuk te rijden.
Geweldig autootje!! Mijn eerste auto was ook een 205 1.6 GTI.
Leuk stukje, thanks weer!
Top auto! Mooi exemplaar.
Voorbeeld van een auto waar je veel lol van kunt hebben, leuk kunt rijden op polderweggetjes of bv in de Vogezen zonder dat het kapitalen hoeft te kosten.
Geniet ervan! 👍
Leuk karretje blijft het toch
Super gaaf autootje. Ik heb zelf de 1.9 GTi gehad en wat mis ik dat ding bij tijd en wijle. De mijne was een centimeter of vijf verlaagd en had een dikke Musketier einddemper. Één keer verraste hij mij volledig en ging ik hard in het rond waarbij ik gelukkig niets raakte. Bij een tweede keer verwachtte ik het enigszins en kon ik het zelfs opvangen. En verder was het koning tussensprint. Vlakbij waar ik woonde lagen 2 rotondes een paar honderd meter uit elkaar en de sport werd een zo hoog mogelijke snelheid te halen. Op het laatst 130km/h en dan zó hard in de remmen dat de achterkant kwispelde. Kicken was dat.
Hij ziet er echt heel mooi uit, zo in het rood en met die zwarte lijsten. Ik heb zelf een blauwe 106 1.4 XSI (bj 1992) en een groene 205 1.9 CTI (bj 1991) gehad. Dat reed fantastisch maar ze gingen wel vaak kapot. Gelukkig heb ik de foto’s nog.
Mooi verhaal en leuke auto. Ware autoliefde! Wij hadden ‘vroeger’ de concurrent van de 205 GTI, een Uno Turbo. Ook zo’n heerlijke ‘gooi en smijt’ auto, weinig gewicht, veel pk’s. En lekker onstuimige uit/aan turbo.
Een sterk nummer, nog steeds. Dat kontje is ook zo leuk en nog steeds fris!
Ben blij dat ik geen Peugeot meer rijd, maar voor de 205GTi wil ik wel een plekje maken in de garage. Heb heel wat van die dingen afgeragd zeg, maar ook opgebouwd ;-)
Ik denk dat, op het gebied van modernere hothatches, onze Yaris GRMN nog het meest in de buurt komt van deze geweldig 205. Gewoon starten en rijden zonder poespas. Top!
@tge1: ik denk het niet. Te duur, te zwaar, te groot en te zeldzaam. Eerder een Up GTI.
@emping: Te zwaar? Ding is ontzettend lichtvoetig en klein.. Maar je hebt wellicht gelijk dat zo een Up er dichterbij komt qua pk/gewichtsverhouding, ondanks dat die volgens mij vol zit met afgeregelde electronica die het “pure” rijden wat kan bederven.
@emping: een up GTI 😂😂😂 nee, dan eerder een swift sport
@humpyourdog: dat is ook een goede
Tja, daar wordt een mens hebberig van. Ik heb ooit kort een 205 1.4 gehad, van voor de facelift.
Fijn karretje, moet ik zeggen. En ben er ook mee achterstevoren gegaan.
Maar die GTI moet heerlijk rijden over die IJsseldijk!

Daar heb ik mijn Mini’s nog flink afgetrapt, begin jaren ‘90!
Bommetje,, paar keer in de 1.9 mogen sturen die nog van voor de katalysator tijdperk was. Serieus een rap hok met de beleving dat je nog eens 2x zo hard gaat👌🏼👌🏼 Als de 2e hands prijzen nog het zelfde waren als 10 jaar terug had ik er sowieso een op de oprit staan!!
Ah, de 205 GTI’s…nog steeds gaaf om te zien. Wie herinnert zich nog de plastic bussen van de versnellingsbak die (snel) sleten…roeren in de soep was dat!
Ik heb er nooit 1 durven kopen, omdat ze toen al vrij oud waren. En het zou een daily worden. Maar wel in gereden ect. Mooiste was de 309 GTI.
@tazmania: de 309 GTI is helaas niet meer te vinden. Ik ben ooit in een fanatieke zoektocht heel Europa door gereden. Een retourtje Spanje voor een volledig afgeragd exemplaar voor de hoofdprijs demotiveert behoorlijk. Jammer, want het is echt geweldig spul.
@lekbak: niet meer te vinden voor een normale prijs bedoel je?

Peugeot 309 GTI 16V 160PK 3-DEURS GERESTAUREERD

https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-309-gti-16v-160pk-3-deurs-gerestaureerd-benzine-blauw-2fc90855-1c47-43a5-944b-0caaaa50a5ce
@tazmania: dat vind ik een vrij normale prijs. Als zoiets als dit toen in Europa te vinden was had ik het gelijk gekocht, maar het was echt niet te vinden. Ik heb een volledig doorgerot exemplaar gezien waar ze 10k voor vroegen in Duitsland. Een technisch helemaal verrot ding wat niet meer liep in Spanje voor 7k (maar als “goed” te koop gezet). Er was destijds gewoon niks. Ben gestopt met zoeken toen mijn vrouw zwanger werd, iets met prioriteiten…
Hoi Casper, wat een mooi stukje! Mooie GTi, goed jn de lak en origineel NL kenteken staat prachtig. Heel herkenbaar, had zelf een 205 XS 1.4 als dagelijks vervoer, staat nu in de schuur. ‘N vriend rijdt nog een ’87er CTi voor erbij. Een andere heeft nog een ’91er GTi voor restauratie staan. Toen we nog studeerden zo’n 5 jaar terug reed bijna de hele vriendengroep 205, zo’n 10 stuks bij mekaar op het hoogtepunt. Zijn geweldige autootjes. Voor onderdelen gaan we naar Wilfred de Ronde in Lutten, de 205 goeroe. Heeft er minstens 150 op de plas staan. Dus mocht je nog wat zoeken… neem er een dagje voor! ;)
Ik kom uit die tijd maar je moest toen toch echt de 1.9 GTi hebben met de bekende lichtmetalen wielen en niet de 1.6.

Verder wel een leuke auto.
@thomasthomas: want de 1.6 was te min? Zeker nooit mee gereden 😉
Heeft ie nou 105 of 115 pk? Dat scheelt nogal op zo’n laag gewicht.
@stupendo: Ze werden 24-2-1984 geïntroduceerd met 105pk. Later (ik meen vanaf 1987) werd dit 115pk.
@jon205: en kort daarna kwam er een katalysator en ging het vermogen weer terug naar 105 pk. De 115 pk versie is zodoende vrij kort geleverd in NL.
In die tijd reed ik Honda Civic en CRX en vrienden van mij hadden een deze in 1.6 en 1.9. Qua rijden vond ik de Peugeot’s niet geweldig omdat de versnellingspook voor je gevoel drie keer langere slagen maakte t.o.v. De Honda’s. Maar goed; wat wist je toen nog van auto’s, het ging eigenlijk alleen maar om accelereren. Wie was de snelste. Met geluid, gasrespons, stuurgevoel, onder- en overstuur was je niet bezig.
Prachtige auto! Denk nig vaak aan mijn eerste auto: een 205 GTi 1.9. Had ik niet moeten weg doen, maar ja. Later nog een 106 XSi 1.6 als 2e auto gehad en nu net een Clio RS 169pk gekocht als projectje. Hot hatches zijn zoooo vermakelijk. Maar merkte met de 106 ook al dat je maar 1 auto tegelijk kan rijden en die stond dus ook veel stil.
@lohran: Oh ja, klein foutje gespot: “buitenspiegel á f116,67”, F1 moet denk ik alleen een f zijn.
Casper, ik heb je gesproken op 35 jaar 205. Wat een herkenning lees ik. Ik heb zelf een 1.6 GTI uit begin ‘85. Ook van de 2e eigenaar, helemaal origineel ook (incl. het stuur). Ik rijd er ook te weinig mee, nu 2500km in 4 jaar. Maar als je dan ‘s rijdt, dan is het moeilijk om je in te houden. Die sierlijsten worden weer door Peugeot gemaakt, daar is dus wel aan te komen. Leuk om te lezen, geniet er nog ff van.
Casper, voor zowel nieuwe sierlijsten als voor nieuwe stoelhoezen heb ik wel adresjes. Laat maar weten als je ze nodig hebt. Voor degenen die nog een goede 205 GTI zoeken, weet ik ook nog een adres.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).